Τρίτη, 26 Απριλίου 2016

Άσμα μικρό


«Χάθηκε αυτός ο οδοιπόρος.
Είχε συνάξει λίγα φύλλα
ένα κλαδί γεμάτο φως
είχε πονέσει.
Και τώρα χάθηκε...
Αγγίζοντας αληθινά πουλιά στο έρεβος
αγγίζει νέους ουρανούς
η προσευχή του μάχη.
Εαρ μικρό έαρ βαθύ έαρ συντετριμμένο».

Καρούζος Ν., Ποιήματα 

Κυριακή, 24 Απριλίου 2016

Πασχαλινά παιχνίδια

Τέσσερις δραστηριότητες



Κυνήγι αυγών; πασχαλινά μαντέματα; Αγώνες αυγών με μύτες και κουτάλες;
Διασκεδαστικές προτάσεις για ευχάριστες ώρες στην καρδιά των πασχαλινών διακοπών!


Τετάρτη, 20 Απριλίου 2016

Ακουστική αντίληψη και γλωσσική κατανόηση

Τρόποι για την ενίσχυσή τους



   Στη διάρκεια των πρώτων έξι χρόνων της ζωής τους, τα παιδιά πρέπει να μάθουν να ακούν αποτελεσματικά. Οι γονείς μπορούν να δείξουν στο παιδί τους πώς να λαμβάνουν, να καταλαβαίνουν και να χρησιμοποιούν τις πληροφορίες που ακούν. Οι παρακάτω δραστηριότητες στο σπίτι θα βοηθήσουν στη βελτίωση των ακουστικών δεξιοτήτων του παιδιού:

  - Αφήστε το παιδί σας να διαλέξει το θέμα συζήτησης. Αν το παιδί σας εκδηλώσει ενδιαφέρον για ένα συγκεκριμένο θέμα, δείξτε πως ενδιαφέρει και εσάς. Ακούστε με προσοχή και διατηρήστε στάση σώματος που φανερώνει ενδιαφέρον. Απαντήστε σε ερωτήσεις και προσθέστε πληροφορίες για το θέμα.

   -  Πάρτε λίγο χρόνο όταν το παιδί σας έρχεται κοντά σας ενθουσιασμένο και ανυπόμονο να μιλήσει. Αν μπορείτε, αφήστε ό,τι κάνετε και δώστε όλη σας την προσοχή στο παιδί. Αυτό θα έχει σαν αποτελέσματα τη μεγαλύτερη προθυμία του παιδιού να επικοινωνήσει. Θέτετε κι εσείς ένα καλό παράδειγμα για το παιδί. Δείχνετε στο παιδί σας τον τρόπο να ακούει προσεκτικά όταν κάποιος έχει κάτι σημαντικό να πει.

   -  Βάλτε στην άκρη κάποιο χρόνο για να τον περνάτε με το παιδί σας. Καθίστε μαζί σε ένα ήσυχο δωμάτιο με τις τηλεοράσεις και το ραδιόφωνο κλειστά. Αυτό λέει στο παιδί σας πως ενδιαφέρεστε πραγματικά. Το παιδί θα θέλει να ακούει και να μοιράζεται. Σταδιακά, η ενέργεια αυτή θα γίνει μια συνήθεια που θα ωφελήσει το παιδί στη διάρκεια της ζωής του.

  -  Μάθετε να επικοινωνείτε οδηγίες και ερωτήσεις στο επίπεδο που το παιδί σας μπορεί να καταλάβει. Πολλοί γονείς λένε πολλά, πολύ γρήγορα ή με ιδιαίτερα απαλή φωνή. Τα παιδιά, γρήγορα, σταματούν να ακούν όταν το μήνυμα είναι δύσκολο στην κατανόηση του.

  -  Βεβαιωθείτε πως η γλώσσα του σώματος που χρησιμοποιείτε αλλά και ο προφορικός λόγος μεταφέρουν το ίδιο μήνυμα. Να λέτε αυτό που εννοείτε και να εννοείτε αυτό που λέτε. Το παιδί σας, έτσι, θα είναι πιο ικανό να ακούσει και να καταλάβει το μήνυμά σας.

   -  Βοηθήστε το παιδί να κοιτάξει και να ακούσει ταυτόχρονα. Ξεκινήστε τη συνήθεια να δείχνετε και να χειρονομείτε όταν δίνετε οδηγίες. Παίξτε παντομίμα για να περιγράψετε ή να αφηγηθείτε μια ιστορία. Αυτό βελτιώνει τις οπτικές και ακουστικές δεξιότητες του παιδιού και διατηρεί ζωντανό το ενδιαφέρον του.

Δευτέρα, 18 Απριλίου 2016

Στα ξένα


«Πού τήνε βρήκε αυτός την αγαλλίαση
πώς τάχα δεν τον κυνηγάνε τα σκυλιά
πώς το ποδάρι του δεν είναι πια στο δόκανο
πώς έχει πια, ελεύθερος ερήμου
μπουχτίσει το νερό
πώς έγινε
-δήθεν για ν’ αναθρέψει πάλι-
και τα νοστάλγησε όλ’ αυτά
σκυλιά και δόκανα και δίψες-
υπαρκτά
μεγάλη ελπίδα να το νοσταλγείς
ένα μαρτύριο ενώ δεν έχει λήξει.»

Βαρβέρης Γ., (2001), "Στα ξένα", Αθήνα: Κέδρος 

Σάββατο, 16 Απριλίου 2016

Aνοιχτή επιστολή: Η γραμματική στη σχολική εκπαίδευση


ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Όταν πριν από σαράντα περίπου χρόνια ξεκίνησα να δουλεύω στενά με εκπαιδευτικούς πάνω σε προβλήματα γλωσσικής εκπαίδευσης, ένα από τα βασικά τους ερωτήματα ήταν «Γιατί διδάσκουμε γραμματική;». Με άλλα λόγια, θέλανε να ξέρουν γιατί παρέχουμε στα παιδιά «γνώση για τη γλώσσα».

Oι εκπαιδευτικοί με τους/τις οποίους/-ες δούλευα τότε δίδασκαν μαθήματα γλώσσας σε μαθητές/-τριες της Α′/θμιας και Β′/θμιας εκπαίδευσης στην Aγγλία και τη Σκωτία. Η απάντηση που αναζητούσαν είχε σχέση με την πρακτική χρησιμότητα της γραμματικής: Σε τι τελικά θα ωφελούσε τα παιδιά να ξέρουν γραμματική;

Παρασκευή, 15 Απριλίου 2016

"Διδάξτε φιλοσοφία στα δημοτικά σχολεία"

   Angie Hobbs

  Μια ώρα διδασκαλίας την εβδομάδα ωφελεί την πνευματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, σύμφωνα με την καθηγήτρια. 



    Με αυτή τη δήλωση της η Καθηγήτρια μας εξηγεί ότι τα παιδιά θα έπρεπε να διδάσκοντα από νεαρή ηλικία πως υπάρχουν και άλλοι τρόποι να δει κανείς τον κόσμο, πέρα από εκείνους τους τρόπους στους οποίους εκτίθενται από την οικογένεια τους και τον στενό κοινωνικό τους κύκλο.
   Πρόκειται για ένα εύστοχο και επίκαιρο ζήτημα, ειδικά λαμβάνοντας υπ’ όψη τον σύγχρονο προβληματισμό γύρω από τη ριζοσπαστικοποίηση που αντιμετωπίζουν οι νέοι.Η Hobbs είναι η μόνη Καθηγήτρια σήμερα που ασχολείται με τη δημόσια κατανόηση της Φιλοσοφίας στον κόσμο.
   Το τμήμα της στο Πανεπιστήμιο του Sheffield- μαζί με οργανώσεις, όπως το Ίδρυμα Φιλοσοφίας- τελευταία προωθούν την διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας στα Δημοτικά Σχολεία του Ηνωμένου Βασιλείου. Η Hobbs έχει διδάξει Πλάτωνα και Ηράκλειτο σε τάξεις εφτάχρονων παιδιών και διαπιστώνει πως τα παιδιά αποκρίνονται πολύ καλά σε θεμελιώδη ερωτήματα, όπως:
   «Τι είναι αυτό που κάνει εμένα;», «Τι είναι ο Χρόνος;», «Υπάρχει το τίποτα;». Μας λέει ότι τα παιδιά αγαπούν το παρόδοξο του Ζήνωνα: «Το κινούμενο βέλος, είναι ακίνητο» ή το παράδοξο του Ψεύτη Κρητικού: «Εγώ λέω πάντα ψέματα -τους λέω-, τώρα ψεύδομαι;».

Πέμπτη, 14 Απριλίου 2016

Τριασδιάστατα χάρτινα αυγά

Χειροποίητες κατασκευές


Θα χρειαστείτε:
- 1 καρτέλα με σχήματα αυγών 
- 1 φύλλο Α4
- χαρτιά χρωματιστό ή με σχέδια
- συρραπτικό, διακορευτής και ψαλίδια
- μολύβι
- σκοινί

Τρίτη, 12 Απριλίου 2016

Οι φόβοι των παιδιών, το παιχνίδι και τα βιβλία

Της Λουίζας Βογιατζή


   
     Ο φόβος είναι ένα πρωταρχικό συναίσθημα, πράγμα που σημαίνει ότι ανήκει στον «βασικό συναισθηματικό εξοπλισμό» του ανθρώπου. Είναι φυσικό: χωρίς το αίσθημα του φόβου δεν θα μαθαίναμε ποτέ να είμαστε προσεκτικοί, να αποφεύγουμε κινδύνους, να προφυλάσσουμε τον εαυτό μας και τα αγαπημένα μας πρόσωπα.
    Η παιδική ηλικία διατρέχει φάσεις, καθεμία από τις οποίες έχει κάποιους δικούς της χαρακτηριστικούς φόβους: το φόβο των δυνατών θορύβων στην ηλικία έως 6 μηνών, το φόβο των άγνωστων προσώπων γύρω στους 8 με 10 μήνες, το φόβο του σκοταδιού και των ζώων μεταξύ 2 και 4 ετών, το φόβο των ληστών, των μαγισσών, των τραυματισμών μεταξύ 5 και 8 ετών, το φόβο του θανάτου, των φυσικών καταστροφών, του πολέμου και όσων κινδύνων εμφανίζονται στα ΜΜΕ μεταξύ 9 και 12 ετών.

Παρασκευή, 8 Απριλίου 2016

Κεμάλ


Ακούστε την ιστορία του Κεμάλ
ενός νεαρού πρίγκιπα, της ανατολής
απόγονου του Σεβάχ του θαλασσινού, 
που νόμισε ότι μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.
αλλά πικρές οι βουλές του Αλλάχ
και σκοτεινές οι ψυχές των ανθρώπων.

Τετάρτη, 6 Απριλίου 2016

Η Αργώ

Ιδέες για την τάξη

Θα χρειαστείτε:
- οδοντογλυφίδες
- ξυλάκια για σουβλάκι
- λευκή τσόχα
- ξυλομπογιές
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...