Κυριακή, 29 Νοεμβρίου 2015

Ἐκεῖνοι ποὺ μᾶς παίδεψαν


Ἐκεῖνοι ποὺ μᾶς παίδεψαν βαραίνουν μέσα μας πιὸ πολύ,
ὅμως ἡ δική σου τρυφερότητα πόσο καιρὸ ἀκόμα θὰ βαστάξει;
Ὅ,τι μᾶς γλύκανε, τὸ ξέπλυνε ὁ χρόνος κι ἡ συναλλαγή,
ἐκεῖνοι ποὺ μᾶς χαμογέλασαν βουλιάξαν σὲ βαθιὰ πηγάδια
καὶ μείναν μόνο κεῖνοι ποὺ μᾶς πλήγωσαν,
ἐκεῖνοι ποὺ ἀρνήθηκαν νὰ τοὺς ὑποταχτοῦμε.
Ἐκεῖνοι ποὺ μᾶς παίδεψαν βαραίνουν πιὸ πολύ..

Χριστιανόπουλος Ντ., (1955), Ποιήματα

Σάββατο, 28 Νοεμβρίου 2015

Η επιστράτευση της φαντασίας

Από την οικονομία στην εκπαίδευση


    Ενώ η κριτική στο σχολείο της αποστήθισης είναι ορθή, η μονόπλευρη έμφαση στη φαντασία και η αντιπαράθεσή της με τη γνώση δεν μας βοηθάει να καταλάβουμε τον τρόπο που γεννιέται μία νέα, ευφάνταστη και δημιουργική ιδέα. Η αντιπαράθεση όμως αυτή δεν είναι τυχαία. Προκύπτει από ένα συγκεκριμένο μοντέλο οργάνωσης και ανάπτυξης της οικονομίας. Εδώ, θα προσπαθήσουμε να δούμε αυτή τη σύνδεση. 
   Τα τελευταία χρόνια ο δημόσιος λόγος τόσο στην οικονομία και την πολιτική όσο και στην εκπαίδευση επαναλαμβάνει ακατάπαυστα το ίδιο μοτίβο: «Οδεύουμε προς τη δημιουργία ενός νέου οικονομικού και κοινωνικού μοντέλου που βασίζεται πάνω σε ένα δημιουργικό πνεύμα. Η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία αποτελούν τα δύο βασικά συστατικά που οδηγούν στην οικονομική πρόοδο, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τελικά σε τη βιώσιμη οικονομία, που θα ελκύει ντόπιες και ξένες επενδύσεις. Ως χώρα οφείλουμε να ενθαρρύνουμε την πρωτοβουλία, την επιχειρηματική καινοτομία, την εφαρμογή πρωτότυπων ιδεών και λύσεων».
    Στο συγκεκριμένο μοτίβο η φαντασία, η δημιουργικότητα, η καινοτομία έρχονται διαρκώς στο επίκεντρο. Αποτελούν συστατικά στοιχεία ενός καινούριου λόγου, ο οποίος εμφανίζεται ως κοινή και αυταπόδεικτη αλήθεια. Οι κυριακάτικες εφημερίδες είναι γεμάτες ιστορίες καινοτομίας για Έλληνες που διαπρέπουν, για νέους που ανοίγουν ορίζοντες εφαρμόζοντας πρωτότυπες ιδέες, για επίδοξους St. Jobs που παράγουν νέες εφαρμογές για smartphones. Τα παραδείγματα δεν εξαντλούνται στο πεδίο της οικονομίας. Σε αυτές τις ιστορίες μπορείς να συναντήσεις εκπαιδευτικούς, βιβλιοθηκάριους ή και μάγειρες. Το πνεύμα του πολυμήχανου Οδυσσέα επιστρέφει έτσι με μία νέα μορφή αναδεικνύοντας την καινοτομία, τη φαντασία και τη δημιουργικότητας στο «αντίδοτο» της κρίσης.

Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2015

Γραμματική της φαντασίας: το φανταστικό διώνυμο και ο σάκος με τις λέξεις

Γλωσσικό παιχνίδι


Το φανταστικό διώνυμο
   Ένας καλαίσθητος σάκος με ένα ωραίο κορδόνι που τον κλείνει εύκολα είναι το μαγικό μας δοχείο. Θα υποδεχτεί λέξεις που έγραψε ο εκπαιδευτικός κι ακόμα καλύτερα λέξεις που κατάφεραν να γράψουν τα παιδιά, αυθόρμητα ή αντιγράφοντας λειτουργικά από το πλούσιο σε γραφή περιβάλλον που έχουμε δημιουργήσει. Οι λέξεις όλες διπλώνονται και μπαίνουν μέσα στο σάκο μας που όλες τις χωράει. Θα τις ανακατέψουμε. Ύστερα κάθε παιδί (κι αργότερα 2 παιδιά) θα τραβήξει δύο λέξεις. Θα κληθεί να τις αναγνωρίσει (κι αν δεν τα καταφέρει θα τον βοηθήσουμε οι υπόλοιποι) και ύστερα θα κληθεί να φτιάξει μια ιστορία με αυτές τις δύο λέξεις. Ας πούμε για παράδειγμα ότι το φανταστικό διώνυμο είναι οι λέξεις “αλεπού” και “εκλογές” (γιατί ασχοληθήκαμε και με τα ζώα του δάσους και με τη δημοκρατία το προηγούμενο τρίμηνο).

Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2015

Το Bullying και η ενοχοποίηση της (λαϊκής) οικογένειας

Του Θανάση Αλεξίου 
Καθηγητή Κοινωνιολογίας/Πανεπιστήμιο Αιγαίου


   
    Αν ένας ξένος παρατηρητής παρακολουθήσει την τρέχουσα συζήτηση για το bullying στη χώρα μας θα αποκομίσει την εντύπωση ότι η ελληνική κοινωνία αντιμετωπίζει για πρώτη φορά το φαινόμενο, παρόλο που στους στρατωνισμένους χώρους και πρώτα από όλα στο στρατό, το καψώνι, ο εμπαιγμός, η λεκτική, αρκετές φορές και η φυσική βία, ήταν μέχρι πρόσφατα και τυπικά μέρος της εκπαίδευσης. Κατά τον ίδιο τρόπο ομοφοβικές συμπεριφορές εξελίσσονται ανάλογα με το πλαίσιο (αστικός/αγροτικός χώρος) και την κοινωνικο-πολιτισμική θέση των «θυμάτων» σε χλευασμό, λεκτική, ακόμη και φυσική βία. Σήμερα μάλιστα σε συνθήκες μαζικής ανεργίας και εξαθλίωσης με ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού να εκτίθεται στη «δομική βία», - συνακόλουθο της οποίας είναι ο φόβος της απόλυσης από τη δουλειά, η ανέστια, η πείνα και ο κοινωνικός και προσωπικός ξεπεσμός-, διαμορφώνονται οι ευνοϊκοί κοινωνικοί όροι για την εμπέδωση πρακτικών εκφοβισμού.

Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2015

Σχολικές διακοπές:ευκαιρία για ανασύνταξη δυνάμεων


Θεόδωρος Μπαρής
Αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας


  Σε λίγες μέρες κλείνουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Για δυο εβδομάδες, τα παιδιά μας θα μπορούν να ξεφύγουν από τις υποχρεώσεις του σχολείου, να ξεκουραστούν, να βρεθούν με τους φίλους τους, να παίξουν, να περάσουν χρόνο με τους γονείς και τους συγγενείς τους, να κάνουν βόλτες και εκδρομές, να δουν θέατρο, να πάνε σινεμά.
   Σε όλες τις περιόδους των σχολικών διακοπών είτε αυτές είναι οι πιο σύντομες των Χριστουγέννων και του Πάσχα, είτε οι μεγαλύτερες σε διάρκεια διακοπές του καλοκαιριού, ένα από τα βασικά άγχη που αντιμετωπίζουμε όλοι ως γονείς είναι πώς θα διαχειριστούμε την επαφή των παιδιών μας με το διάβασμα. Θα αφήσουμε τα παιδιά απολύτως ελεύθερα – χωρίς καμία επαφή με το σχολικό βιβλίο ή θα προσπαθήσουμε εξαρχής να εντάξουμε το διάβασμα στην καθημερινότητα των διακοπών;

Τετάρτη, 11 Νοεμβρίου 2015

Μετακόμιση


Γυμνοί πια,
χρώματα ντυθήκαμε,
λέξεις και φωνές γδύσαμε,
τυφλοί πια,
το φως ήπιαμε,
το θάνατο κολυμπήσαμε,
με αλκοόλ και τσιγάρα
στις αποσκευές
ψευδομαρτυρήσαμε,
ποιοι είμαστε ξεχάσαμε,
πάνω σ’ ένα πουλί
τη ζωή μας χτίσαμε
και ξαναπετάξαμε,
απλώς μετακομίσαμε.

Δημήτρης Π. Κρανιώτης

Πέμπτη, 5 Νοεμβρίου 2015

Μάθηση μέσα από το παιχνίδι

Δημιουργικός χρόνος


   Η μάθηση μέσα από το παιχνίδι δεν αποτελεί νέο προσανατολισμό των παιδαγωγικών επιστημών. Αιώνες τώρα όλου του κόσμου τα παιδιά πλουτίζουν τη γνώση και την εμπειρία τους μέσα από το παιχνίδι, που αποτελεί άλλωστε την κεντρική δραστηριότητα της παιδικής ηλικίας. Κάθε παιδί που αφήνεται ελεύθερο να διαθέσει το χρόνο του κατά βούληση, θα επιλέξει να παίξει, γεγονός που όχι σπάνια αποτελεί αφορμή για εκνευρισμό των γονέων και οικογενειακές διενέξεις. Ωστόσο, αντί να αποτρέπετε το παιδί σας από το παιχνίδι, θα ωφελούσε περισσότερο, αν διαθέτατε λίγο από το χρόνο σας για να παίξετε κι εσείς μαζί του δημιουργικά.

Τετάρτη, 4 Νοεμβρίου 2015

Αισιοδοξία


Ας υποθέσουμε πως δεν έχουμε φτάσει
στο μαύρο αδιέξοδο, στην άβυσσο του νου.
Ας υποθέσουμε πως ήρθανε τα δάση
μ' αυτοκρατορικήν εξάρτηση πρωινού
θριάμβου, με πουλιά, με το φως τ' ουρανού,
και με τον ήλιο όπου θα τα διαπεράσει.

Ας υποθέσουμε πως είμαστε κει πέρα,
σε χώρες άγνωστες, της δύσης, του βορρά,
ενώ πετούμε το παλτό μας στον αέρα,
οι ξένοι βλέπουνε περίεργα, σοβαρά.
Για να μας δεχθεί κάποια λαίδη τρυφερά,
έδιωξε τους υπηρέτες της ολημέρα.

Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2015

Η "Γκουέρνικα" ... αλλιώς

Η "Γκουέρνικα" του Αιγαίου


  Jovcho Savov

Τεχνικές για να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιο των παιδιών

 «Εεεε……. πώς το λένε……..εεεε……..εεεεε» 


   «Εεεε……. πώς το λένε……..εεεε……..εεεεε» «Και μετά…πήρα τοοοο…τέτοιο και το άφησα στοο…. αυτό μωρέ….» Σύνηθες φαινόμενο να ακούσει κανείς παρόμοιο λόγο να αρθρώνεται από ηλικιωμένους, στους οποίους, λόγω φυσικής γήρανσης, παρατηρείται έκπτωση της γλωσσικής ικανότητας. Όχι σπάνια όμως, θα συναντήσει κανείς και παιδιά ή ενήλικες με ανάλογες δυσκολίες στην ανάκληση της σωστής κάθε φορά λέξης. Το πιθανότερο, όλοι μας έχουμε –κατά περίσταση– βρεθεί σε παρεμφερή κατάσταση.
   Τα αίτια εμφάνισης ενός τέτοιου συμπτώματος στον γραπτό ή προφορικό λόγο ποικίλουν και ενδέχεται να είναι εξ ολοκλήρου ανομοιογενή, όπως άλλωστε συμβαίνει στις περισσότερες από τις περιπτώσεις γλωσσικών διαταραχών. Λόγοι γλωσσικοί, ευρύτεροι γνωστικοί αλλά και ψυχοκοινωνικοί ενδέχεται να εμπλέκονται: η αδύναμη ακοή, η περιορισμένη μνήμη, το φτωχό λεξιλόγιο, το χαμηλό επίπεδο φωνολογικής ενημερότητας, ειδικές δυσκολίες, όπως πιθανή δυσλεξία ή ειδική γλωσσική διαταραχή, αλλά και γνωστική ανεπάρκεια, θετική ή αρνητική συναισθηματική φόρτιση, κοινωνική φοβία ή ό,τι άλλο.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...