Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2015

Φωτιὲς τοῦ Ἅϊ-Γιάννη


Ἡ μοίρα μας, χυμένο μολύβι, δὲν μπορεῖ ν᾿ ἀλλάξει
δὲν μπορεῖ νὰ γίνει τίποτε.
Ἔχυσαν τὸ μολύβι μέσα στὸ νερὸ κάτω ἀπὸ τ᾿ ἀστέρια κι ἂς ἀνάβουν οἱ φωτιές.

Ἂν μείνεις γυμνὴ μπροστὰ στὸν καθρέφτη τὰ μεσάνυχτα βλέπεις
βλέπεις τὸν ἄνθρωπο νὰ περνᾶ στὸ βάθος τοῦ καθρέφτη
τὸν ἄνθρωπο μέσα στὴ μοίρα σου ποὺ κυβερνᾶ τὸ κορμί σου,
μέσα στὴ μοναξιὰ καὶ στὴ σιωπὴ τὸν ἄνθρωπο
τῆς μοναξιᾶς καὶ τῆς σιωπής
κι ἂς ἀνάβουν οἱ φωτιές.

Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2015

Ο μύθος της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

   Κώστας Θεριανός

  Ελεύθερη πρόσβαση σημαίνει ότι κάποιος/ -α μπορεί να εισέρθει σε κάποιο χώρο, χωρίς εισιτήριο και χωρίς καμία προϋπόθεση ή εμπόδιο. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σημαίνει ότι ο/η απόφοιτος/ -η (;) κάποιου τύπου λυκείου μπορεί να εγγραφεί χωρίς καμία εξέταση, έστω διαγνωστική, για τις βασικές του γνώσεις σε οποιαδήποτε σχολή επιθυμεί. Το ερωτηματικό στην λέξη απόφοιτος/ -η έχει την έννοια του γιατί ένας/ μια ενήλικος/ -η ακόμη και αν δεν έχει ολοκληρώσει την λυκειακή βαθμίδα, να μην μπορεί να γραφτεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με βάση την όποια επαγγελματική ή κοινωνική εμπειρία έχει αποκτήσει και η οποία σε αρκετές σχολές μπορεί να αποδειχθεί πολλαπλά πιο χρήσιμη από την ακαδημαϊκή σχολική γνώση.
    Μια τέτοια ερώτηση δεν είναι καθόλου φανταστική. Έχει ήδη δομηθεί ως πρόταση στα νεοφιλελεύθερα επιτελεία, τα οποία προτείνουν ότι υπάρχουν δεξιότητες που αποκτώνται στην εργασία και την κοινωνική ζωή και οι οποίες πρέπει να αποτυπωθούν σε μονάδες ανάλογες με τις ακαδημαϊκές. Η συγκεκριμένη πρόταση επενδύεται, πολλές φορές, και με έναν «αντιεξουσιαστικό» λόγο, καθώς εμφανίζεται σαν μέριμνα για έξυπνους και ικανούς ανθρώπους που δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν κάποιες βαθμίδες του «τυπικού» εκπαιδευτικού συστήματος. Άλλωστε, στην περίπτωση που θα μπει ως προϋπόθεση η λήψη απολυτηρίου λυκείου η πρόσβαση παύει να είναι ελεύθερη, καθώς έχει μια προϋπόθεση.

Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2015

Πέντε παιχνίδια μαθηματικών που κάθε τάξη πρέπει να παίξει

Ιδέες για την τάξη


1. Το παιχνίδι του 100
   Είναι ιδανικό για την καλλιέργεια της αίσθησης των αριθμών κι εφαρμόζεται με πολλές παραλλαγές ανάλογα με την τάξη στην οποία απευθύνεται. Τα παιδιά σχηματίζουν ένα κύκλο όρθια. Με την φορά του ρολογιού, μετρούν δυνατά μέχρι να φτάσουν στο εκατό. Το παιδί που λέει το εκατό κάθεται. Ο τελευταίος που μένει όρθιος κερδίζει.

Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2015

Δραστηριότητες με φύλλα

Ιδέες για την τάξη


Δοκιμάστε να συλλέξετε φύλλα με τα παιδιά σε έναν περίπατο ή σε ένα διάλειμμα που φυσάει πολύ και ο αέρας έχει φέρει στην αυλή του σχολείου φύλλα.

1. Ζωγραφίστε τα αποτυπώματα των φύλλων

Σε λευκά χαρτιά, απλώστε τα φύλλα που μαζέψατε και περάστε τα από πάνω με κηρομπογιά, κιμωλία ή ξυλομπογιά. Όταν μετακινήσετε το φύλλο θα μείνει στο χαρτί το περίγραμμά του. Συνδυάστε διαφορετικά είδη φύλλων για ένα ποικιλόμορφο αποτέλεσμα.

Δευτέρα, 12 Οκτωβρίου 2015

Μεθοδολογικές προσεγγίσεις που συμβάλλουν στην ανάπτυξη επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων για αποτελεσματική συμμετοχή των παιδιών στη μαθησιακή διαδικασία

Νικολέττα Γκλιάου-Χριστοδούλου/ Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Π.Ι.


Τυπική και άτυπη εκπαίδευση

Η διαπαιδαγώγηση των παιδιών και η παροχή γνώσεων αποτελεί μια πανάρχαια διαδικασία με στόχο την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό σύστημα. Η κοινωνικοποίηση, ο εκπολιτισμός και η εκπαίδευση του ατόμου αρχίζει άτυπα και παραδοσιακά στην οικογένεια. Όλες οι ανθρωπολογικές περιγραφές μιλούν για τους βασικούς μηχανισμούς μάθησης -τη μίμηση, την ταύτιση και τη συνεργασία- ως τους ακρογωνιαίους λίθους της άτυπης εκπαίδευσης (Scribner & Cole, 1992). Οι γονείς παρέχουν τις πρώτες κοινωνικές εμπειρίες στα παιδιά. Η διαπαιδαγώγηση του παιδιού και η οργάνωση της ζωής του αρχίζει στην οικογένεια μέσα από την άμεση εμπλοκή και την αλληλεπίδραση του με τα μέλη της οικογένειας (Schaffer, 1996) και εξασφαλίζει στο παιδί κλίμα σιγουριάς και ασφάλειας, που μπορεί να οδηγήσει σε αποτελεσματική μάθηση. Η διαπαιδαγώγηση συνεχίζεται συστηματικά στο σχολείο και επεκτείνεται στην ευρύτερη κοινότητα.

Παρασκευή, 9 Οκτωβρίου 2015

Το παιδαγωγικό συµβόλαιο: διαπραγµάτευση και αµοιβαιότητα στο πλαίσιο µιας διαφοροποιηµένης παιδαγωγικής

Μουµουλίδου Μαρία 
Λέκτορας Σύγχρονης ∆ιδακτικής στην Προσχολική Εκπαίδευση
Πανεπιστηµίου Θράκης


1. Οι παιδαγωγικές καταβολές και οι προσεγγίσεις του συµβολαίου

  Η λογική της σχολικής εργασίας µε συµβόλαιο, δεν είναι το αποτέλεσµα της πολυπολιτισµικής διαφορετικότητας και ετερογένειας των µαθητών των τελευταίων ετών στις µετανεοτερικές δυτικές κοινωνίες, αλλά υπήρξε έγνοια των παιδαγωγών και των εκπαιδευτικών τους από τα τέλη του 19ου αιώνα που, θέλοντας να ανταποκριθούν στο πνεύµα των καιρών για ορθολογικοποίηση της παιδαγωγικής πράξης, συνεπώς για καλύτερα και περισσότερα αποτελέσµατα, το εισήγαγαν ως σχολική πρακτική. Αναπόφευκτα, οι στόχοι και η αξιολόγηση της µαθησιακής διαδικασίας αποτέλεσαν τον κεντρικό πυρήνα της συµβολαιακής αυτής τεχνικής, προκειµένου να ξεπεραστούν οι µαθησιακές δυσκολίες του συνόλου των παιδιών της τάξης.

Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου 2015

Μαθαίνοντας τα παιδιά πώς να μαθαίνουν

Ζωή Κρόκου

1ο Εκπαιδευτικό συνέδριο ΠεριφερειακήςΔιεύθυνσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου και των Τμημάτων Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης



   Οι άνθρωποι μαθαίνουν διαρκώς. Δεν μπορούν να σταματήσουν να μαθαίνουν ακόμα κι αν το επιθυμούν. Η κοινωνική εξέλιξη από τη μια και η επιστημονική έρευνα από την άλλη έχουν δώσει νέες προεκτάσεις στον όρο «μάθηση», με αποτέλεσμα να μην θεωρείται πλέον μια στατική διαδικασία. Η μάθηση και η απόκτηση γνώσεων είναι ένα φαινόμενο που συνδέεται με τη διατήρηση και εξέλιξη της ζωής καθώς και με τη δημιουργία του πολιτισμού. Σύμφωνα με τον Πόρποδα (2003), η διαδικασία της απόκτησης, συγκράτησης και χρησιμο­ποί­ησης των περιβαλλοντικών πληροφοριών αποτελεί το φαινόμενο της μάθησης και απόκτησης των γνώσεων. Στη σύγχρονη εποχή η εκπαίδευση αναφέρεται στη μάθηση και απόκτηση δεξιοτήτων για ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών, χωρίς το άτομο να ενεργεί άμεσα στο περι­βάλλον του, αλλά πολλές απ’ αυτές τις αποκτά μέσω του συμβολικού συστήματος της γλώσσας.
   Η μάθηση, όπως πολλές φορές ακούμε να λέγεται ιδιαίτερα από τους εκπαιδευτικούς, δεν προσφέρεται αλλά κατακτάται. Αυτή και μόνο η φράση προσδιορί­ζει τον ενεργητικό χαρακτήρα της μάθησης, η οποία απαιτεί συνειδητή προσπάθεια από το άτομο, το οποίο έχει και την ευθύνη για να μάθει. Δεν είναι λίγες οι φορές που λέμε στους μαθητές μας «δεν μπο­ρώ να σου ανοίξω το κεφάλι και να στα βάλω μέσα», υποδηλώνοντας έτσι ότι ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πρώτιστα οργανωτικός, δηλαδή να δημιουργεί το πλαίσιο εργασίας και να φέρνει το άτομο σε επαφή με τις κατάλληλες πληροφορίες, οι οποίες θα το βοηθήσουν «να μπορεί να μαθαίνει μόνο του».

Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2015

Φθινοπωρινές δραστηριότητες

με θέμα τη φύση



1. Δημιουργήστε ένα φυσικό καταφύγιο


 Μέσα στο κρύο, τα πουλιά και άλλα ζωάκια είναι σε συνεχή αναζήτηση τροφής, νερού και ασφαλούς καταφυγίου. Τοποθετήστε μια ταΐστρα κι ένα σπίτι για τα πουλιά σε σημείο όπου θα είναι εύκολα παρατηρήσιμο από όλα τα παιδιά.  

Δευτέρα, 5 Οκτωβρίου 2015

Αναφυλλητό XXXVIII


Τα παιδιά θέλουν παπούτσια
τα παιδιά θέλουν ψωμί
θέλουνε και φάρμακα,
δούλεψε κ' εσύ.
Γέλα, κλαίγε κι όλο λέγε,
το παιδί: ζωή.
Τίποτ' άλλο. Ζωή.

Ζύμωνε στη σκάφη,
πρώτο σου ζυμάρι, 
πρώτο σου ψωμί
πρώτο σου σταυρόψωμο
μια ψωμένια κούκλα
για το παιδί.

Σάββατο, 3 Οκτωβρίου 2015

Οργάνωση τάξης

Ιδέες


1. Η σκέψη της ημέρας

Βάλτε πολύχρωμα συννεφάκια σκέψης σε κορνίζες. Κάθε ημέρα ή εβδομάδα μπορούν τα παιδιά να σημειώνουν με μαρκαδόρο μια ιδέα ή μια σκέψη. Σβήνετε με σφουγγαράκι και ανανεώνετε όποτε προκύψει κάτι ενδιαφέρον!

Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου 2015

Φθινοπωρινές δραστηριότητες στην τάξη

Με φρούτα και λαχανικά εποχής



1. Μάντεψε το βάρος της κολοκύθας

Χρειάζονται:
- μια μεγάλη κολοκύθα
- ζυγαριά
- φύλλα χαρτιού
  
  Ζητήστε από τα παιδιά να εκτιμήσουν το βάρος της κολοκύθας και να το σημειώσουν σε ένα φύλλο προσθέτοντας το όνομά τους, να το διπλώσουν και να το βάλουν σε ένα κουτί που θα έχετε στην τάξη. Έπειτα, ζυγίστε την κολοκύθα, ανοίξτε τα χαρτιά των παιδιών κι επιβραβεύστε όποιον έχει πλησιάσει αρκετά το βάρος της κολοκύθας.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...