Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2015

Υστερόγραφο σε μια ανάγνωση 2

Με τον τρόπο της Κ. Δ.

Πίνοντας έρχεται η δίψα τι νομίζεις;
Πίνοντας πίκρες συνήθως μονορούφι
πίνοντας γλύκες με κουταλάκι του γλυκού
- γιατί ο φόβος του πνιγμού
φυλάει τα εύθυμα ανέκαθεν.
Πίνοντας το νερό της λησμονιάς.
(Ποια βρύση να το κάνει;)
Πίνοντας τέλος τ' αμίλητο κρασί.

Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2015

Η απαγορευμένη εκπαίδευση

Με μια ταινία


   Η Απαγορευμένη Εκπαίδευση (La Educacion Prohibida) είναι ένα ανεξάρτητο ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησε το 2012. Περιγράφει ποικίλες εναλλακτικές πρακτικές εκπαίδευσης και αντισυμβατικά σχολεία στη Λατινική Αμερική και την Ισπανία, και περιλαμβάνει εκπαιδευτικές προσεγγίσεις όπως η λαϊκή επιμόρφωση, το σύστημα Μοντεσσόρι, η προοδευτική εκπαίδευση, η εκπαίδευση Βάλντορφ, η κατ οίκον διδασκαλία.     

Δευτέρα, 28 Σεπτεμβρίου 2015

Εφηβεία: οδηγίες για μια δύσκολη ηλικία

Ελληνική Παιδιατρική Εταιρία



   Η εφηβεία είναι μια δύσκολη ηλικία, γεμάτη αλλαγές. Στο παρόν άρθρο παρουσιάζονται ορισμένα από τα ιδιαίτερα ζητήματα που απασχολούν τους εφήβους, αλλά και τους γονείς τους, κατά την περίοδο αυτή.

Εφηβεία και αλλαγές

 Η έναρξη της εφηβείας σηματοδοτείται από αλλαγές στο σώμα και την εμφάνιση των παιδιών (εμ­φάνιση στήθους και περιόδου για τα κορίτσια, τριχοφυΐα, αύξηση του ύψους, βάθεμα της φωνής για τα αγόρια κτλ.), οι οποίες τα προβληματίζουν πολύ. Αρχίζουν να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους συνομηλίκους και να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές. Βάσει αυτής της σύγκρισης αυτο­προσδιορίζονται.
● Μιλήστε τους για τις αλλαγές που θα πρέπει να περιμένουν πριν από την έναρξη της εφηβείας (πριν τα 8-9 χρόνια για τα κορίτσια και τα 10-12 για τα αγόρια) και προετοιμάστε τα.
● Εξηγήστε τους ότι δε μεγαλώνουν όλα τα παιδιά με τους ίδιους ρυθμούς και ότι είναι φυσιολογικό να διαφέρουν μεταξύ τους.
● Προετοιμάστε το κορίτσι για την έναρξη της περιόδου και το αγόρι για το ζήτημα των ονειρώξεων, ώστε να μην τρομοκρατηθούν και θεωρήσουν ότι αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας.

Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2015

Ορθολογική αντιμετώπιση των εξωσχολικών δραστηριοτήτων

Γιώτα Φώτου


      Είναι γεγονός ότι με την είσοδο των παιδιών στο σχολείο, πολλές φορές μάλιστα και πριν από αυτή, οι γονείς προγραμματίζουν έναν μεγάλο αριθμό εξωσχολικών δραστηριοτήτων, με τη μορφή παρακολούθησης μαθημάτων ξένων γλωσσών, μπαλέτου και παραδοσιακών χορών, εκμάθησης μουσικών οργάνων, ζωγραφικής, αθλητικών δραστηριοτήτων κ.λ.π. 
    Οι προθέσεις τους αναμφισβήτητα είναι οι καλύτερες. Θέλουν να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους όσο το δυνατόν περισσότερα εφόδια για τη ζωή. Εδώ πρέπει να βάλουμε το ερώτημα ποια ζωή; Δεν είναι ένα μεγάλο μέρος της ζωής η διάρκεια της εκπαίδευσης, για την οποία πολλά άτομα καταναλώνουν περισσότερο από 15 χρόνια; Oι γονείς, προφανώς ανικανοποίητοι από τη δική τους πορεία, προσδοκούν για τα παιδιά τους κάτι ανώτερο. Και το περιμένουν αυτό μέσα από την εκπαίδευση, σχολική και εξωσχολική.. Για τους περισσότερους, η εκπαίδευση είναι το μέσο κοινωνικής ανόδου, είναι το μέσο επαγγελματικής αποκατάστασης.Αποτέλεσμα είναι να συναντούμε παιδάκια στο δρόμο, το μεσημέρι ή και αργά το βράδυ, χειμώνα ή καλοκαίρι, (υπάρχουν και τα θερινά μαθήματα), με την τσάντα στον ώμο και ύφος κουρασμένο, αν όχι απελπισμένο. 

Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2015

Η περιφραστική πέτρα


Μίλα. 
Πὲς κάτι, ὁτιδήποτε.
Μόνο μὴ στέκεις σὰν ἀτσάλινη ἀπουσία.
Διάλεξε ἔστω κάποια λέξη,
ποὺ νὰ σὲ δένει πιὸ σφιχτὰ
μὲ τὴν ἀοριστία.
Πές:
«ἄδικα»,
«δέντρο»,
«γυμνό».
Πές:
«θὰ δοῦμε»,
«ἀστάθμητο»,
«βάρος».
Ὑπάρχουν τόσες λέξεις ποὺ ὀνειρεύονται
μιὰ σύντομη, ἄδετη, ζωὴ μὲ τὴ φωνή σου.

Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου 2015

Κουτί σκιών: ένα παιχνίδι παρατηρητικότητας για όλη την τάξη

Πέντε λεπτά διασκέδασης



θα χρειαστείτε:
Ο/η δάσκαλος/α : προβολέα, ένα πλαστικό κουτί μεσαίου μεγέθους, χαρτί συσκευασίας, πολλά μικρά αντικείμενα όπως κλειδιά, κορδόνια, μολύβια, συνδετήρες, καραμέλες, νομίσματα, μανταλάκια κ.α ανάλογα με την ηλικία των παιδιών
Οι μαθητές/ τριες: χαρτί και μολύβι

Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου 2015

Homeworkopoly στο σχολείο και τα μαθήματα στο σπίτι έγιναν!

Ένα παιχνίδι για όλη την τάξη





Homeworkopoly Οδηγίες

   Η Homeworkopoly είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να ενθαρρύνετε τα παιδιά να προετοιμάσουν τα μαθήματά τους! Ακολουθούν κάποιες βασικές οδηγίες, αλλά αισθανθείτε ελεύθεροι να χρησιμοποιήσετε τη δική σας κρίση και να τροποποιήσετε πράγματα ώστε να ταιριάξει στις ανάγκες της τάξης σας. προσπαθήσαμε να παραλείψουμε αρνητικά στοιχεία όπως 'Πήγαινε στη φυλακή" προκειμένου να είναι η εμπειρία όσο το δυνατό πιο ευχάριστη.

    Δυνατότητα να συμμετέχει στο παιχνίδι έχει κάθε μαθητής/ τρια που έχει ολοκληρώσει τις εργασίες για το σπίτι από την προηγούμενη νύχτα και τις έχει παραδώσει το πρωί στον/η δάσκαλο/α. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές/τριες κινούνται πάνω στο ταμπλό του παιχνιδιού. Εάν κάποιος/α δεν έχει ετοιμάσει τις εργασίες, δεν έχει την ευκαιρία να ρίξει τα ζάρια και να κινηθεί εκείνη την ημέρα. Προφανώς, υπάρχουν κι εξαιρέσεις. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, μέρα τη μέρα παίζετε το παιχνίδι. Ξεκινώντας στην αρχή του χρόνου όλοι εμπλέκονται, ώσπου στο τέλος της χρονιάς όλοι προετοιμάζουν τις σχολικές τους υποχρεώσεις καθημερινά. 

Τρίτη, 15 Σεπτεμβρίου 2015

Το παιδί σας και το Internet : Χτίστε σωστά αυτή τη σχέση από την αρχή

Be online...live offline


   Πείτε στο παιδί σας «Ναι, στο internet!». Είναι διασκέδαση, επικοινωνία και πληροφόρηση. Είναι επίσης ένα βασικό μέσο κοινωνικοποίησής του τώρα, αλλά και απαραίτητο επαγγελματικό εργαλείο αργότερα. Χτίστε τη σχέση του με το διαδίκτυο σωστά από την αρχή. Με 10 τρόπους:

1. Ενημερωθείτε για το διαδίκτυο και τους κινδύνους του

Μάθετε τώρα τι είναι και πώς λειτουργεί το διαδίκτυο. Βρείτε τι μπορεί να κάνει το παιδί σας online, πώς και με ποιον. Ενημερωθείτε για τους κινδύνους που μπορεί να συναντήσει και πώς να τους εντοπίζετε έγκαιρα.

Δεν είναι απλό, γιατί το διαδίκτυο συνεχώς εξελίσσεται. Πολύ σύντομα, εάν όχι ήδη, το παιδί σας θα ξέρει πιο πολλά από εσάς. Ακόμη όμως δεν έχει την κρίση που χρειάζεται για να προστατεύει τον εαυτό του. Χρειάζεται τη δική σας επίβλεψη.

Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου 2015

Βιβλιοθήκες: ένας χώρος ιδανικός για να συναναστραφούν γονείς και παιδιά

Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου με το παιδί 



    Ο ποιοτικός χρόνος με τα παιδιά κ τους εφήβους είναι πολύτιμος για την ανάπτυξη και την εξέλιξή τους ενώ παράλληλα ενισχύει τη δημιουργία ισχυρών δεσμών και σχέσεων. Ωστόσο, εξαιτίας των ασθματικών ρυθμών η εξεύρεση ευκαιριών για ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά μπορεί να αποτελεί καθημερινή πρόκληση.
  Ευτυχώς υπάρχει μια πληθώρα πραγμάτων που μπορεί κάποιος να κάνει, καινούριες περιπέτειες να ξεκινήσει, απίθανα πράγματα να μάθει στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς του.Οι βιβλιοθήκες είναι το μέρος που έχει τη δυναμική να συνδέσει γονείς και παιδιά.
   Τα σχολεία όσο και οι δημόσιες βιβλιοθήκες ανοίγουν νέους κόσμους, πυροδοτούν τη φαντασία, ενθαρρύνουν την ανάγνωση, συμβάλλουν στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης προετοιμάζοντας, ταυτόχρονα, τα παιδιά και στηρίζοντάς τα όχι μόνο στο σχολείο αλλά και στη ζωή. 
  Ακολουθούν ορισμένες ιδέες τις οποίες θα μπορούσαν να εφαρμόσουν οι γονείς προκειμένου να αξιοποιήσουν δημιουργικά τον χρόνο με τα παιδιά τους στη βιβλιοθήκη, στο σπίτι, στην κοινότητα.

Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2015

Η σχολική άρνηση/ φοβία

Η πρόληψη και η αντιμετώπισή της
Βίκη Παυλίδη
Εκπαιδευτική Ψυχολόγος, ΜΑ, MSc



   Το νέο σχολικό έτος ξεκινά, με τα «πρωτάκια» να αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη μετάβαση στην έως τώρα ζωή τους. Το παιδί αποχωρίζεται για πρώτη φορά το οικείο και γνώριμο προσχολικό και οικογενειακό περιβάλλον, καθώς αντιμετωπίζει ένα νέο περιβάλλον με καινούριους ανθρώπους, με άγνωστα παιδιά και ανεξερεύνητους χώρους. Σιγά σιγά γνωρίζει τον κόσμο της ανεξαρτησίας και της αυτονόμησης. Όμως, πόσο εύκολα ένα παιδί καταφέρνει να ενταχθεί και να ενσωματωθεί επιτυχώς στο νέο αυτό πλαίσιο;
    Είναι γεγονός ότι ένα μικρό ποσοστό παιδιών (περίπου 4%-5%) (Pilkington & Piersel, 2006· Chitiyo & Wheeler, 2006) παρουσιάζει συμπτώματα σχολικής φοβίας/άρνησης κατά τις πρώτες ημέρες στο σχολείο. Η σχολική φοβία ορίζεται ως «η διστακτικότητα ή άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο, εξαιτίας άγχους που σχετίζεται με το σχολικό περιβάλλον ή με τον αποχωρισμό από τη μητέρα του» (Χουντουμάδη & Πατεράκη, 2008). Συχνά συνδέεται με το γεγονός ότι το παιδί εντάσσεται σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον από αυτό της προσχολικής εκπαίδευσης και του σπιτιού του. Ένα περιβάλλον χωρίς παιχνίδια, αλλά γεμάτο με θρανία και καρέκλες και άγνωστους ανθρώπους που καλούνται να του διδάξουν έναν καινούριο ρόλο: το ρόλο του μαθητή που γράφει, προσθέτει και διαβάζει. Το ρόλο του μαθητή που ανταποκρίνεται σε ομαδικές εντολές με συνέπεια και ακρίβεια. Για κάποια παιδιά, λοιπόν, το νέο τους πρόγραμμα και οι καινούριες απαιτήσεις δημιουργούν άρνηση –φόβο– και αγωνία.

Σάββατο, 12 Σεπτεμβρίου 2015

Ήρθε η ώρα για τα μαθήματα του σχολείου!

Πρακτικές ιδέες για τη μελέτη στο σπίτι


   Το υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με το Π.Ν.Α Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής σχεδίασε ένα πρόγραμμα προώθησης της μελέτης στο σπίτι για μαθητές του Δημοτικού ως και το Λύκειο. (SchwabLearning, σε μετάφραση Χαράς Λυμπεροπούλου)

Φτιάξτε το σκηνικό

1. Οργανωθείτε
Να έχετε κοντά τα απαραίτητα υλικά για τη μελέτη των παιδιών.
Για να αποφύγετε το ψάξιμο σε συρτάρια, διαμορφώστε ένα χώρο, κοντά στο χώρο μελέτης του παιδιού, όπου θα φυλάσσονται τα απαραίτητα εφόδια και υλικά για τη μελέτη στο σπίτι.

2. Βελτιστοποιήστε το περιβάλλον
Να είστε ευέλικτοι ως προς το χώρο μελέτης του παιδιού.
Δεν ισχύει για όλα τα παιδιά ότι δουλεύουν καλύτερα αν κάθονται σε ένα γραφείο, σε ένα ήσυχο δωμάτιο: Ρωτήστε το παιδί σας, πώς του αρέσει να διαβάζει ξαπλωμένο στο πάτωμα, καθισμένο στο κρεβάτι ή στο τραπέζι της κουζίνας κατά τη διάρκεια της ετοιμασίας του δείπνου. Ενώ η τηλεόραση σχεδόν πάντα αποσπά την προσοχή, η μουσική είναι ένας «ευπρόσδεκτος θόρυβος» για πολλά παιδιά.

3. Τακτοποιήστε τον χώρο
Απομακρύνετε ό,τι δεν σχετίζεται με την παρούσα εργασία.
Όταν το παιδί επιστρέφει σπίτι πανικόβλητο λόγω των εργασιών που έχει στα διάφορα μαθήματα, ηρεμήστε το βοηθώντας το να επικεντρωθεί σε ένα αντικείμενο-μάθημα κάθε φορά.

Παρασκευή, 11 Σεπτεμβρίου 2015

Στην αρχή μου βρίσκεται το τέλος μου


"Ο παρών χρόνος και ο παρελθών χρόνος
είναι ίσως και οι δύο παρόντες στο μέλλοντα χρόνο
και ο μέλλων χρόνος να περιέχεται στον παρελθόντα χρόνο.
Αν όλος ο χρόνος είναι αιωνίως παρών
όλος ο χρόνος δεν μπορεί να πληρωθεί.

Προσαρμογή σε νέο σχολείο

της Αρετής Κυπραίου


        Το παιδί μας πρόκειται να αλλάξει σχολείο! Είναι δύσκολο να απαντήσουμε στο ερώτημα ποιος έχει περισσότερο άγχος, εμείς ή αυτό! Το σίγουρο είναι ότι τα συναισθήματα της οικογένειας είναι ανάμεικτα. Φόβος για το άγνωστο, μαζί με χαρά και προσμονή για όλους τους καινούριους φίλους και τις καινούριες εμπειρίες. 
    Ευτυχώς υπάρχουν πολλά που μπορούμε από την πλευρά μας να κάνουμε ώστε οι εμπειρίες αυτές να είναι όσο γίνεται ευχάριστες και η χρονιά να κυλήσει όσο το δυνατόν καλύτερα. Καταρχάς χρειάζεται να σιγουρευτούμε ότι το παιδί μας έχει καταλάβει το λόγο για τον οποίο αλλάζει σχολείο διαφορετικά θα επικρατεί στο μυαλό του σύγχυση και είναι πιθανό να νομίζει ότι φταίει και το ίδιο και έκανε κάτι για το οποίο πρέπει να τιμωρηθεί.         Παράλληλα, πριν ξεκινήσει το σχολείο είναι πολύ βασικό να πάμε δύο ή τρεις φορές μαζί να το επισκεφτούμε ή εάν αυτό δεν γίνεται να πάει με τον παππού ή τη γιαγιά. Έτσι, θα εξοικειωθεί τόσο με την καινούρια διαδρομή προς το σχολείο, όσο και με τον καινούριο χώρο και με τον διευθυντή ή την διευθύντρια. Το παιδί θα νιώθει πολύ καλύτερα εάν τις πρώτες μέρες του σχολείου ήδη ξέρει πώς να πάει στην τουαλέτα, στο κυλικείο και στο γραφείο των δασκάλων αντί να το αφήσουμε να τα ανακαλύψει όλα μόνο του. Πολλά παιδάκια κλαίνε τον πρώτο καιρό ψάχνοντας την τουαλέτα ή την τάξη τους. Εμείς, λοιπόν, θα τα απαλλάξουμε με τον τρόπο αυτό από ένα πρόσθετο άγχος. 

Πέμπτη, 3 Σεπτεμβρίου 2015

Αξιοποιώντας τις αναμνήσεις του καλοκαιριού τις πρώτες μέρες του σχολείου

Ιδέες για την τάξη

Ζωντανεύοντας την παραλία

Ζητήστε από τα παιδιά να φέρουν μια πέτρα, ένα κοχύλι ή ένα ξύλο που μάζεψαν το καλοκαίρι από την παραλία. Έπειτα, καλέστε τα να του δώσουν όνομα, να βάλουν μάτια, στόμα. Τέλος, μπορούν να αφηγηθούν μια καλοκαιρινή μέρα μέσα από τα μάτια του αντικειμένου τους ή ακόμη να δημιουργήσουν διαλόγους μεταξύ των αντικείμενων.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...