Κυριακή, 30 Αυγούστου 2015

Διγλωσσία

Τι δυσκολίες μπορεί να αντιμετωπίσει ένα δίγλωσσο παιδί;


  Τα τελευταία χρόνια η ελληνική κοινωνία έχει αποκτήσει πολυεθνικό χαρακτήρα με συνέπεια την ύπαρξη μιας πολιτισμικής και γλωσσικής πολλαπλότητας (Καμπανάρου, 2008). Αποτέλεσμα αυτού; η αύξηση ολοένα και περισσότερων δίγλωσσων παιδιών στην Ελλάδα.

Τι εννοούμε με τον όρο διγλωσσία;
Με τον όρο διγλωσσία αναφερόμαστε στην κατάκτηση και χρήση δύο γλωσσών, που γίνεται παράλληλα κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων ανάπτυξης του παιδιού (0-6 ετών κρίσιμη ηλικία) – χρονικό διάστημα, που το παιδί αναπτύσσει το λόγο του.

Όλα τα δίγλωσσα παιδιά παρουσιάζουν δυσκολίες;
Όπως ένα παιδί, που χρησιμοποιεί μόνο μία γλώσσα έτσι και ένα παιδί που χρησιμοποιεί ταυτόχρονα δύο ή περισσότερες γλώσσες μπορεί να παρουσιάσει δυσκολία στον λόγο και στην ομιλία του, χωρίς όμως αυτό να είναι κανόνας – υπάρχουν δίγλωσσα παιδιά, που έχουν κατακτήσει σε τέτοιο βαθμό τις γλώσσες, που χρησιμοποιούν, που δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες.

Ποιοι είναι οι παράγοντες, που επηρεάζουν την κατάκτηση της δεύτερης γλώσσας;
Διακρίνονται τρεις βασικές κατηγορίες παραγόντων επίδρασης στις διαδικασίες κατάκτησης μιας δεύτερης γλώσσας που είναι : α) Οι γλωσσικοί παράγοντες , β) Οι ατομικοί παράγοντες και γ) Οι κοινωνικοί παράγοντες.

Κυριακή, 23 Αυγούστου 2015

Ως τον πυρήνα

Θέλω να φτάσω σ’ όλα
Μέχρι την ουσία
Στην τέχνη μου, στο ψάξιμο του δρόμου,
Στου έρωτα τη σημασία.

Ως την υπόσταση των περασμένων ημερών.
Ως την αξία της στιγμής, του μήνα
Μέχρι τη βάση, ως τις ρίζες,
Κι ως τον πυρήνα.

Πέμπτη, 6 Αυγούστου 2015

Το προφίλ του μαθητή με χαμηλό οικογενειακό μορφωτικό κεφάλαιο

Κώστας Θεριανός – Μαριάνθη Μπέλλα



   Η περιοχή στην οποία εργαζόμαστε βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας. Είναι μια περιοχή που συγκεντρώνει κυρίως οικονομικούς μετανάστες και Έλληνες με χαμηλό εισόδημα. Η εικόνα της περιοχής σε συνδυασμό με την κατάσταση των σχολικών κτηρίων και την οικονομική κατάσταση των παιδιών που φοιτούν σε αυτά, οδηγεί πολλές φορές στο επιπόλαιο και βιαστικό συμπέρασμα ότι στα σχολεία αυτά είναι αδύνατο να γίνει κάποιο σοβαρό εκπαιδευτικό έργο. Όμως, αυτό είναι λάθος. Η σχέση των παιδιών με το σχολείο δεν εξαρτάται από το εισόδημα των γονιών τους, το οικονομικό τους κεφάλαιο. Εξαρτάται, κυρίως, από το μορφωτικό κεφάλαιο των γονιών και των συγγενών τους. Ο Πιερ Μπουρντιέ στο κείμενο του «Το συντηρητικό σχολείο» (στο Άννα Φραγκουδάκη,Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Παπαζήσης, Αθήνα 1985) περιγράφει το μορφωτικό κεφάλαιο σε ευρύτερη διάσταση από το αν οι γονείς έχουν ή όχι κάποιο πτυχίο. Ο Μπουρντιέ θεωρεί ότι όχι μόνο η κατοχή πτυχίου, αλλά η στάση των γονιών απέναντι στο σχολείο όπως και η ύπαρξη συγγενών με πτυχίο είναι στοιχεία του μορφωτικού κεφαλαίου που κληροδοτούνται στο παιδί. Η ύπαρξη συγγενών με πτυχίο μπορεί να δράσει ως πρότυπο επικαθοριστικά στην σχέση του παιδιού με το σχολείο. Μπορεί, για παράδειγμα, οι γονείς του παιδιού να μην είναι πτυχιούχοι αλλά ένας ξάδερφος της μητέρας να είναι εκπαιδευτικός. Η ύπαρξη αυτού του ξαδέρφου μπορεί να λειτουργήσει καθοριστικά στην σχολική πορεία του παιδιού, με την έννοια ότι οι γονείς, ρητά ή άρρητα, μπορεί να τον προβάλλουν ως πρότυπο στο παιδί. Για αυτό και οι κοινωνικές έρευνες που περιορίζονται στην ανίχνευση του μορφωτικού επιπέδου μόνο των γονιών μπορεί να σταθούν αμήχανα μπροστά στην καλή σχολική πορεία ενός παιδιού με γονείς απόφοιτους γυμνασίου αν δεν λάβουν υπόψη τους τον ευρύτερο συγγενικό περίγυρο.

Τρίτη, 4 Αυγούστου 2015

Ζεστή Άμμος


Η ζωή… είναι να θυμάμαι το θλιβερό
ξύπνημα σε ένα τραίνο, την αυγή: να έχω
δει έξω το αβέβαιο φως: να έχω νιώσει
στο μουδιασμένο κορμί την παρθενική
και σκληρή μελαγχολία του τσουχτερού ανέμου.

Αλλά ακόμα πιο γλυκό είναι να θυμάμαι
την απροσδόκητη λύτρωση: δίπλα μου
ένας νεαρός ναύτης : το μπλε και το
άσπρο της στολής του κι έξω
μια θάλασσα νωπή από χρώμα.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...