Πέμπτη, 30 Ιουλίου 2015

Γιατί διαβάζουμε;

Γιώργος Καρουζάκης


  Γιατί διαβάζουμε βιβλία; Το ερώτημα έχει πολλές απαντήσεις, αν και ορισμένες από αυτές είναι περισσότερο εύστοχες από άλλες, προσεγγίζουν την ουσία της λογοτεχνίας και αξίζει να τις σκεφτούμε περισσότερο. «Ένα βιβλίο είναι η καρδιά που ζει και χτυπά μόνο στο στήθος ενός άλλου», γράφει η Αμερικανίδα συγγραφέας Rebecca Solnit, ενώ ο Φραντς Κάφκα πίστευε, όπως σημειώνει στην επιστολή που είχε στείλει σε έναν παιδικό του φίλο εκατό χρόνια πριν, ότι «ένα βιβλίο πρέπει να είναι ο πέλεκυς για την παγωμένη θάλασσα μέσα μας».

Τρίτη, 28 Ιουλίου 2015

Η συμβολή της λογοτεχνίας στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού

Της Αφροδίτης Φλωρα



  Ο Σεφέρης στις Δοκιμές υποστήριζε ότι τη γλώσσα τη χρησιμοποιούμε με δύο τρόπους: έναv που αφορά το λογικό μας και τον άλλο που αφορά τις συγκινήσεις μας. Η λογοτεχνία χρησιμοποιεί το δεύτερο τρόπο, μεταχειρίζεται δηλαδή τη συγκινησιακή χρήση της γλώσσας, όπου ο λόγος είναι φορτισμένος με τη μεγαλύτερη συναισθηματική ένταση και ανοίγει νέους ορίζοντες στη θέαση του κόσμου, αφού μεταστοιχειώνει την πραγματικότητα σ΄ ένα παιγνίδι υποβολής και επιβολής. Τις συγκινήσεις τις οποίες προσφέρει ένα λογοτεχνικό κείμενο απολαμβάνουν όχι μόνο οι ενήλικες, αλλά και τα παιδιά καθ΄ όλη τη διάρκεια της αναπτυξιακής τους πορείας. 
    Μακροχρόνιες έρευνες απέδειξαν ότι η μύηση του παιδιού από την πολύ μικρή του ηλικία στον έντεχνο λόγο συμβάλλει στην αισθητική καλλιέργεια, στην ανάπτυξη της φαντασίας, στην ψυχική ωρίμανση και φυσικά στην γλωσσική του ανάπτυξη. Η παραπάνω διαπίστωση επιβεβαιώνεται από το νέο πλαίσιο προγράμματος σπουδών, που αφορά τη γλώσσα στην προσχολική, αλλά και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο αναφέρεται σε δραστηριότητες που αναπτύσσουν τόσο την προφορική έκφραση, τη γραφή, όσο και την ανάγνωση. Για την καλλιέργεια των σχετικών ικανοτήτων από τα παιδιά ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη λογοτεχνία.Βέβαια, επειδή δεν είναι όλα τα λογοτεχνικά κείμενα κατάλληλα για μικρότερους αναγνώστες, αρκετοί συγγραφείς προχώρησαν στη συγγραφή βιβλίων για παιδιά, τα οποία ν΄ ανταποκρίνονται τόσο στο νοητικό τους επίπεδο, όσο και στα ευρύτερα κοινωνικά τους ενδιαφέροντά.

Freshwater

Τα κυριότερα


Τετάρτη, 22 Ιουλίου 2015

Ο τρελός άνεμος Αγιρ


«Ο τρελός άνεμος Αγίρ
χτυπάει τις πόρτες
τρίζει τις πόρτες τρίζει
το μυαλό μου
το γεμάτο ιστορίες
από έρωτες από θανάτους
από ποιήματα
από ποιήματα πιο πικρά κι από θανάτους…

Τετάρτη, 1 Ιουλίου 2015

Τό Άξιον Εστί


Ήρθαν
ντυμένοι “φίλοι”
αμέτρητες φορές οι εχθροί μου
το παμπάλαιο χώμα πατώντας.
Και το χώμα δεν έδεσε ποτέ με τη φτέρνα τους.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...