Τετάρτη, 27 Μαΐου 2015

Παρακμή των διανοουμένων;

Συνέντευξη


  Ο Γάλλος ιστορικός Κριστόφ Προσασόν είναι διευθυντής σπουδών στην École des hautes études en sciences sociales. Η ακόλουθη συνέντευξή του δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Le Magazine littéraire.

Η εμφάνιση του διανοούμενου χρονολογείται κλασικά στη Γαλλία της υπόθεσης Ντρέιφους. Τότε ο όρος διανοούμενος από επίθετο γίνεται ουσιαστικό. Ο διανοούμενος είναι επομένως εκείνος που παίρνει τον λόγο για να υπερασπιστεί μια σφαιρική ιδέα, ανώτερη από όλες τις επιμέρους ιδέες («το καθολικό») – αυτό που στις δεκαετίες 1960 και 1970 εκπροσωπούσαν προσωπικότητες όπως ο Σαρτρ και ο Αρόν. Επειτα έχουμε την εισβολή των «μιντιακών διανοουμένων» και τη μεταβολή που συνεπάγεται η ιδέα του Μισέλ Φουκό για τον «ειδικό διανοούμενο», ο οποίος παρεμβαίνει στη δημόσια ζωή στο όνομα των γνώσεων που έχει κατακτήσει στο πεδίο του και των στοχασμών που αντλεί από αυτές. Συμμερίζεστε αυτή την αναπαράσταση του ζητήματος των διανοουμένων;

   Η ιστορία των διανοουμένων γράφεται συνήθως με νοσταλγική διάθεση, τροφοδοτώντας τη μελαγχολία που προκαλεί αυτός «ο κόσμος που έχουμε χάσει». Επικαλούμαστε έτσι κάποια μεγάλα επεισόδια (την υπόθεση Ντρέιφους ως αναλλοίωτη ιδρυτική στιγμή, τον αντιφασισμό της δεκαετίας 1930, τον πόλεμο της Αλγερίας κ.λπ.) και μερικά ονόματα (Ζολά, Σαρτρ, Αρόν, Φουκό ή Μπουρντιέ), που υποτίθεται ότι συνοψίζουν από μόνα τους μια ολόκληρη ιστορία.
  Αυτές οι επικλήσεις διασταυρώνονται συχνά με μια θεματική την οποία αναπαράγει τακτικά ο Τύπος: την υποτιθέμενη εξαφάνιση των διανοουμένων ή την παρακμή τους σε σχέση με τη μυθολογία τους. Στην πραγματικότητα, η διαδοχή διακεκριμένων μορφών μετά το βάπτισμα της υπόθεσης Ντρέιφους μέχρι τον τόσο στιγματισμένο μιντιακό διανοούμενο αποκρύπτει πολλές σταθερές. Αν υιοθετήσουμε ένα ευρύτερο αναλυτικό πρίσμα, θα διαπιστώσουμε ότι οι διανοούμενοι υπήρξαν πάντοτε και ταυτόχρονα «καθολικοί», «μιντιακοί» και «ειδικοί».
   Αυτό είναι που τους κάνει διανοούμενους, δηλαδή πρόσωπα που αφιερώνουν το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνικής τους δραστηριότητας στην παραγωγή και τη διάδοση της σκέψης. Από μια ορισμένη άποψη, υπάρχει μια λειτουργική συνέχεια ανάμεσα στον Πλάτωνα και, ας πούμε για παράδειγμα -αυτό θα του δώσει μεγάλη χαρά-, τον Μπαντιού.

Δευτέρα, 18 Μαΐου 2015

Τι πετυχαίνει ο καλός αναγνώστης;

Οι 6 διαφορές με τον Δυσλεξικό αναγνώστη!


   Ο "καλός" αναγνώστης εμφανίζει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τα οποία μαρτυρούν πως η διαδικασία της ανάγνωσης για αυτόν είναι λειτουργική, εύκολη και χρήσιμη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να αναγνώσει χωρίς κόπο και η ανάγνωση του επιτελεί το έργο της δηλαδή τον οδηγεί να κατανοήσει, να βγάλει ένα συμπέρασμα, να ενημερωθεί, να απομνημονεύσει. Τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες που δυσκολεύονται στην ανάγνωση δεν παρουσιάζουν αυτά τα χαρακτηριστικά αλλά αντιθέτως η ανάγνωση καταλήγει ως μια επίπονη, βαρετή και σχεδόν αποτυχημένη ως προς τον σκοπό της πράξη.
   Όταν διαβάζω ένα κείμενο εκτός απο το τεχνικό κομμάτι της ορθής ανάγνωσης των λέξεων ως προς την εκφορά, το χρωματισμό της φωνής, τον σωστό τονισμό χρειάζεται "να κατανοήσω αυτό που διαβάζω και να βγάλω ασφαλή συμπεράσματα". Σε αυτό το κομμάτι της αναγνωστικής διαδικασίας τα άτομα με ΕΜΔ εμφανίζουν τις μεγαλύτερες δυσκολίες με αποτέλεσμα να χάνεται η δυνατότητα να χειρίζονται τις νέες γνώσεις που λαμβάνουν.
    Ποιες είναι οι 6 βασικές διαφορές ενός καλού αναγνώστη με έναν αναγνώστη με ΕΜΔ;

Σάββατο, 16 Μαΐου 2015

Οι ανακαλύψεις

Σχεδιαγράμματα ιστορίας β΄γυμνασίου  

Τα κίνητρα
1.        οικονομικά
α. Από το τέλος του Μεσαίωνα Ευρωπαίοι έμποροι αναζητούν χρυσό, μπαχαρικά και αρώματα στην Ανατολή, μέσω του δρόμου του μεταξιού (Μάρκο Πόλο)
β. Η αποκοπή αυτού του δρόμου από τους Άραβες και τουςΟθωμανούς οδηγεί τους ευρωπαίους σε αναζήτηση θαλάσσιων δρόμων για τις αγορές της Ανατολής (οικονομικά κίνητρα)
2. πολιτικά (φιλοδοξίες ηγεμόνων)
3. θρησκευτικά (προσπάθεια για διάδοση του Χριστιανισμού)
4. επιστημονικά (επιθυμία του ανθρώπου για γνώση).

Ταξίδια
Από το 13ο αιώνα τα ταξίδια γίνονται πιο εύκολα χάρη:
1.             σε μια σειρά από νέα τεχνικά μέσα όπως η πυξίδα, ο αστρολάβος(προσδιορίζει το γεωγραφικό πλάτος), οι πορτολάνοι (ναυτικοί χάρτες)
2.            η κατασκευή της καραβέλας, ενός μεγάλου πλοίου που συνδυάζει χωρητικότητα, ταχύτητα και ασφάλεια 
3.            αντίληψη για τη σφαιρικότητα της γης.

Η Άλωση της Πόλης

Σχεδιαγράμματα ιστορίας β΄γυμνασίου

Πολιορκία και άλωση
Σουλτάνος Μουράτ (1421-1451)
1.             Επανέφερε την τάξη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία που είχε βυθιστεί στην αναρχία και ανανέωσε την επιθετικότητά της
2.             Προχώρησε σε επιθέσεις κατά της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας
3.            Κατέλαβε Γιάννενα και Θεσσαλονίκη
4.            Νίκησε στη Βάρνα ένα στρατό σταυροφόρων
5.            Προετοίμασε την πολιορκία της Πόλης

Σουλτάνος Μωάμεθ Β’ ο Πορθητής (1451-1481) à άλωση Πόλης
Κινήσεις Σουλτάνου πριν αρχίσει την πολιορκία
έχτισε το φρούριο της Ρούμελης στην ευρωπαϊκή πλευρά του Βοσπόρου, για να σταματήσουν τον ανεφοδιασμό της Πόλης σε τρόφιμα.
Η πολιορκία κράτησε 54 μέρες (6.04 – 29.05.1453)
Τελική έφοδος νύχτα 29ης Μαϊου

Εξάπλωση των Τούρκων και τελευταίες προσπάθειες για ανάσχεσή τους

Σχεδιαγράμματα ιστορίας

Η αδυναμία του Βυζαντίου
τελευταία αναλαμπή του Βυζαντίου ως τα μέσα του 14ου αιώνα

Αποτελέσματα εμφυλίων πολέμων:
1. Οικονομική και στρατιωτική κατάρρευση
2. Υποτίμηση νομίσματος
3. Επιβολή βαριάς φορολογίας με συνέπεια επαναστάσεις του λαού και της μεσαίας τάξης σε Θεσσαλονίκη και Ανδριανούπολη.
4. Εξασθένηση του στρατού λόγω των πολλών μισθοφόρων από τον Ανδρόνικο Β’
5. Κυριαρχία ξένων μισθοφόρων
6. Το Βυζάντιο γίνεται η αυτοκρατορία των Στενών που αργότερα καταλύεται από τους Οθωμανούς.

Η ενετική οικονομική διείσδυση και το σχίσμα των Εκκλησιών

 Σχεδιαγράμματα ιστορίας β΄γυμνασίου

Εμπορικά προνόμια στους Βενετούς
Ο Αλέξιος Α’ ζήτησε τη συνδρομή των Βενετών και του πανίσχυρου στόλου τους για να αποκρούσει τους Νορμανδούς της Ιταλίας που είχαν αποβιβαστεί στα παράλια της Ηπείρου και ήταν έτοιμη να βαδίσουν κατά της βυζαντινής πρωτεύουσας
Έτσι, κατανίκησε τους Νορμανδούς.
Ως ανταμοιβή, ο Αλέξιος Α’ δίνει στους συμμάχους του, βενετούς, με το χρυσόβουλο*, κάποια προνόμια
*επίσημη έγγραφη συμφωνία, υπογεγραμμένη από τον αυτοκράτορα και σφραγισμένη με τη χρυσή βούλα

Προνόμια
1.        Παραχώρησε τίτλους και χρηματικές χορηγίες στους κοσμικούς κι εκκλησιαστικούς άρχοντες της Βενετίας
2.        Παραχώρησε στους εμπόρους σκάλες ( = αποβάθρες) και εμπορικά καταστήματα στην προκυμαία της πρωτεύουσας
3.        Επέτρεψε στους Βενετούς να εμπορεύονται ελεύθερα χωρίς να πληρώνουν δασμούς σε όλα τα σημαντικά λιμάνια

Οι Κομνηνοί και η μερική αναδιοργάνωση της αυτοκρατορίας

Σχεδιαγράμματα ιστορίας β΄γυμνασίου 

Αλέξιος Α' Κομνηνός
Κατάσταση αυτοκρατορίας
Άνοδος Αλέξιου Α’, ιδρυτή Κομνηνών) στον θρόνο --> η αυτοκρατορία δεχόταν επίθεση και κινδύνευε σε όλα τα μέτωπα
εχθροί
α. Νορμανδοί --> απειλούν τις ακτές Ηπείρου
β. Κουμάνοι – Πατζινάκες --> λεηλατούν τα Βαλκάνια
γ. Σελτζούκοι Τούρκοι --> κατακτούν μέρος Μ. Ασίας

Εσωτερική Πολιτική
Στηρίχθηκαν στους ευγενείς --> εφαρμογή θεσμού πρόνοιας --> παραχώρηση ισόβια αγροκτημάτων και φορολογικών εσόδων στους ευγενείς με αντάλλαγμα την παροχή στρατιωτικών υπηρεσιών
Αποτέλεσμα: οι ευγενείς ή προνοιάριοι ή στρατιώτες --> άρχουσα τάξη
                    αγρότες --> βυθίστηκαν στην αθλιότητα

Πέμπτη, 14 Μαΐου 2015

Ο νους μας στο παιχνίδι!

Τι είναι άραγε το παιχνίδι;


   Η λέξη «παιχνίδι» έχει επικρατήσει στο λεξιλόγιο των ενηλίκων να χρησιμοποιείται υποτιμητικά. Συχνές είναι οι εκφράσεις: «Δεν είσαι μικρό παιδί να παίζεις!», «Από το να γυρίζει από δω και από κει, στις αλάνες, τον έγραψα στο ποδόσφαιρο. Τουλάχιστον εκεί μαθαίνει κάτι!» «Όλη μέρα ο νους του είναι στο παιχνίδι!» κ.α. Αλλά κυρίως τι σημαίνει παιχνίδι;
   Ο Peter Gray, εξελικτικός ψυχολόγος, αναφέρει ότι «κάποιος θα μπορούσε να πει ότι το παιχνίδι είναι η παρακινούμενη από τον εαυτό εξάσκηση των ικανοτήτων εκείνων που είναι απαραίτητες για τη ζωή» (P.Gray, χρονολογία. Σελ). Ωστόσο στην προσπάθεια κατανόησης του τι είναι το παιχνίδι διαπιστώνουμε ότι ένας ορισμός σαν κι αυτόν που καταλήγει ο P Gray, θα αφαιρούσε την «ελαφράδα» του παιχνιδιού και μάλλον θα μείωνε την αποτελεσματικότητά του. Δηλ. η μάθηση μέσω του παιχνιδιού είναι μια ενστικτώδης, διασκεδαστική διαδικασία όπου το ίδιο το παιδί απολαμβάνει την χαρά κ της πρωτοβουλίας προς την μάθηση και την χαρά της κατάκτησής της. Ο εαυτός υπεύθυνος για τον εαυτό!

Τετάρτη, 13 Μαΐου 2015

"Ξέθαψε το"


Παιχνίδι Ανακάλυψης & Προμαθηματικών εννοιών


   Όταν χαρίζουμε στα παιδιά εμπειρίες για να εξερευνούν υλικά και αντικείμενα προσφέρουμε απο τις πιο πολύτιμες παιδαγωγικές ασκήσεις. Η ανακάλυψη των ιδιοτήτων και ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των αντικειμένων μέσα απο τις αισθήσεις είναι η αρχή για την κατάκτηση πολλών προμαθηματικών εννοιών όπως της Κατηγοριοποίησης και Ταξινόμησης. Το αναμενόμενο αίσθημα περιέργειας ενός παιδιού στη προσχολική ηλικία για τα υλικά που είναι φτιαγμένα ο κόσμος είναι απαραίτητο να ικανοποιείται, μέσα βέβαια από κανόνες ασφαλείας. Έτσι ο λόγος που ένα μωρό πιάνει, ρίχνει, γλύφει, κουνάει ένα αντικείμενο είναι γιατί απλά θέλει να "μάθει" για αυτό όσες περισσότερες πληροφορίες γίνεται.
   Παιχνίδια που εξυπηρετούν την περιέργεια και την εξερεύνηση διεγείρουν τις αισθήσεις οι οποίες παραμένουν από τα βασικά κανάλια μάθησης σε όλη τη παιδική και ενήλικη ζωή. Ένα αντίστοιχο παιχνίδι είναι το: "Ξέθαψε το"!! Πρόκειται για μια δραστηριότητα όπου μέσα σε ένα συνεχές υλικό (άμμος, ρύζι κτλ) κρύβονται διακριτά υλικά (τουβλάκια, ξυλάκια κτλ).

Η νομοθεσία της Μακεδονικής Δυναστείας και η σύγκρουσή της με τους δυνατούς

Σχεδιαγράμματα ιστορίας Β' γυμνασίου 

Οι αυτοκράτορες:
-        Αναθεώρησαν τη νομοθεσία των Ισαύρων
-        Εξέδωσαν νόμους προσαρμοσμένους στις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της εποχής τους
με στόχο: 1. Να κάνουν πιο εύρυθμη τη λειτουργία της διοίκησης
                2. Να λύσουν τα επείγοντα κοινωνικά προβλήματα

Δυο πρώτοι Μακεδόνες
-        Πολύ έντονη νομοθετικλη δραστηριότητα στα χρόνια τους
-        Έκδοση συλλογών ή μεμονομένων νόμων
1.      Πρόχειρος νόμος: εύχρηστο απάνθισμα, αντικαθιστά την Εκλογή, συλλογή νόμων των Ισαύρων
2.      Επαναγωγή: εισαγωγή στον Πρόχειρο Νόμο
                   Καθορίζει: α. τις αρμοδιότητες αυτοκράτορα
                                   Β. τις αρμοδιότητες Πατριάρχη
3.  Βασιλικά: συλλογή νόμων από τις νομικές συλλογές Ιουστινιανού (60 βιβλία)
4. Επαρχικόν Βιβλίον: διατάξεις που ρύθμιζααν λειτουργία συντεχνιών Κωνσταντινούπολης
5. Νεαρές: νόμοι που στόχευαν στον περιορισμό της μεγάλης ιδιοκτησίας

Τρίτη, 12 Μαΐου 2015

Μεταβατική εποχή: Οι έριδες για το ζήτημα των εικόνων

Σχεδιαγράμματα ιστορίας Β΄γυμνασίου

Εικονομάχοι καλύπτουν την εικόνα του Χριστού με ασβέστη.
Ψαλτήρι Χλουντόφ (περί το 830). Μόσχα, Ιστορικό Μουσείο.

Εικονομαχία
είναι: πνευματική κίνηση
πότε: αρχές 8ου – μέσα 9ου αι
πού: Βυζάντιο
ερώτημα: Είναι σύμφωνη με τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας ή όχι η λατρεία των εικόνων;

πρωτεργάτες: αυτοκράτορες Λέων Γ’  και Κωνσταντίνος Ε’

                       καταγωγή από Γερμανίκεια Β. Συρίας
                       επιρροή από ανεικονικές αντιλήψεις ιουδαϊκής κ ισλαμικής θρησκείας
                        απορρίπτει τη λατρεία εικόνων ως ειδωλολατρική εκδήλωση

παράγοντες που οδήγησαν στην απαγόρευση εικόνων:
1.           Οι ανεικονικές αντιλήψεις των αυτοκρατόρων εκείνη την περίοδο
2.           Οι δεισιδαιμονίες και οι υπερβολές γύρω από τη λατρεία των εικόνων
3.           Επιθυμία Ισαύρων να μειώσουν την επιρροή των μοναχών
4.           Η ιδέα ότι οι επιτυχίες των εχθρών Βυζαντίου ήταν αποτέλεσμα της δίκαιης οργής του Θεού για ό,τι συνέβαινε στον χώρο της λατρείας

Κυριακή, 10 Μαΐου 2015

Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ

Σχεδιαγραμμάτα ιστορίας Β΄Γυμνασίου


 
Α. Εμπόριο
-      Μέσα 8ου αι: Άραβες γίνονται μεταπράτες διεθνούς εμπορίου
Αίτια:
1.     Εξαίρετη γεωγραφική θέση Χαλιφάτου μεταξύ Ανατολής και Δύσης
2.    Εκμετάλλευση ορυχείων χρυσού και αργύρου Δυτ. Αφρικής και Σαχάρας

-      Μέσα 9ου αι: α. ίδρυσαν εμπορικές αποικίες στις ακτές Ινδιών, ΝΑ Ασίας και Κίνας
              β. μεταφέρουν μπαχαρικά και άλλα είδη πολύτελείας, κυρίως μέσω Ιράκ, σε               
                  αραβικές και βυζαντικές αγορές με τεράστια κέρδη
                      *η ζήτηση αυτών των προϊόντων καθορίζει τις διεθνείς τιμές

-      10ος αι: Η κυριαρχία της δυναστείς των Φατιμίδων στην Αίγυπτο ενθαρρύνει τις εμπορικές σχέσεις με Ινδίες μέσω της Ερυθράς θάλασσας

Ο κόσμος του Ισλάμ κατά την περίοδο του Μεσαίωνα: Η εξάπλωση των Αράβων

Σχεδιαγράμματα ιστορίας Β' Γυμνασίου

\
Η εξάπλωση των Αράβων ήταν συνέπεια της μεταστροφής του λαού αυτού στο Ισλάμ

Ίδρυση και αρχές Ισλάμ (= αφοσίωση και πίστη στο θέλημα του Θεού)
-     Μονοθεϊστική θρησκεία
-     Ιδρύθηκε από τον Μωάμεθ --> 
        * Αρχηγός καραβανιών, ταξίδευε στην Εγγύς Ανατολή,
            γνώρισε Χριστιανισμό και Ιουδαϊσμό,
            επηρεάστηκε και διακήρυξε αρχές της νέας θρησκείας
       *Διώχθηκε το 622 από τη Μέκκα και πήγς στη Μεδίνα,
         όπου απέκτησε οπαδούς
         Αυτή η χρονιά (622, έτος Εγίρας) à αφετηρία χρονολογικού συστήματος 
         Αράβων. Μέσα στην επόμενη δεκαετία το Ισλάμ κυριάρχησε στην Αραβία΅

-     Κοράνι: ιερό βιβλίο που απαιτεί από τους πιστούς (Μουσλίμ) να διαδώσουν το Ισλάμ με ιερό πόλεμο (τζιχάντ) κατά των απίστων. Εξαίρεση: όχι καταναγκασμός σε χριστιανούς και Ιουδαίους. Όσοι παθαίνουν σε αυτόν τον πόλεμο γίνονται μάρτυρες της πίστης και πάνε στον παράδεισο.

Εξωτερικά προβλήματα και αναδιοργάνωση του κράτους: Ο Ηράκλειος και η δυναστεία του

Σχεδιαγράμματα ιστορίας β΄γυμνασίου

Ο Ηράκλειος με τον γιο του, Κωνσταντίνο
·                Το  Βυζάντιο σε κρίση (6ος αι- αρχές 7ου)
-           Λοιμοί, κακές σοδειές, σεισμοί, εισβολές à εγκατάλειψη και παρακμή πόλεων, μείωση εμπορίου, νομισματικής κυκλοφορίας και πληθυσμού, παραμέληση στρατού.
-           Σλάβοι και Πέρσες επιτίθενται.
-           Ο Ηράκλειος αναλαμβάνει να μεταρρυθμίσει το κράτος

Εξωτερικά προβλήματα και αναδιοργάνωση του κράτους: Ο Ιουστινιανός και το έργο του

Σχεδιαγράμματα ιστορίας β' γυμνασίου


·      Πολιτική Ιουστινιανού Α’
Στόχος: ένα κράτος, μία εκκλησία, μια νομοθεσία

Εσωτερική πολιτική:
α. κατέστειλε την εξέγερση των Δήμων του Ιπποδρόμου, Πράσινων και Βένετων (Στάση του Νίκα)
β. ενίσχυσε την αυτοκρατορική εξουσία
γ. περιόρισε τη δύναμη των δήμων
δ. προσπάθησε να προστατέψει τους ελεύθερους αγρότες
ε. προσπάθησε να επιβάλλει την ορθοδοξία, καταδίωξε τις αιρέσεις και την αρχαία θρησκεία
στ. ανέστειλε τη λειτουργία της Νεοπλατωνικής Ακαδημίας
ζ. κωδικοποίησε το Ρωμαϊκού δικαίου (συνέστησε επιτροπή ειδικών για την αναθεώρηση υπάρχοντος Δικαίου, το μεγαλύτερο σε διάρκεια έργο του)
η. εξέδωσε
Ιουστινιάνειο κώδικαà αυτοκρατορικοί νόμοι πριν τον Ιουστινιανό
Πανδέκτηςà γνώμες Ρωμαίων νομικών
Εισηγήσεις à εγχειρίδιο για αρχάριους σπουδαστές νομικής
Νεαρές (μετά το 534) à νέοι νόμοι γραμμένοι στα ελληνικά

*το δίκαιο του Ιουστινιανού αποτέλεσε τη βάση του Δικαίου της νεότερης Ευρώπης

H μετεξέλιξη του ρωμαϊκού κράτους: H πάλη της ορθοδοξίας με τις αιρέσεις και την αρχαία θρησκεία

Σχεδιαγράμματα ιστορίας Β' Γυμνασίου

        ο αγώνας κατά των αιρέσεων

οι παρεκκλίσεις από την ορθή χριστιανική διδασκαλία (Ορθοδοξία)
1.  Τα θεολογικά προβλήματα συνδέονται με τις πολιτικές σκοπιμότητες.
2.  Αιρέσεις:
α. Κυριότερη αίρεση: Αρειανισμός: ο Υιός είναι δημιούργημα του Πατρός και δεν είναι Θεός.
Καταδικάστηκε από τις οικουμενικές συνόδους της Νίκαιας και της Κωνσταντινούπολης.

β. 2η αίρεση: Νεστοριανισμός: τονίζει την κυριαρχία της ανθρώπινης φύσης του Χριστού.
Καταδικάστηκε από την Γ΄ οικουμενική Σύνοδο της Εφέσου.

γ. 3η αίρεση: Μονοφυσιτισμός: η θεία φύση κυριαρχεί στο Χριστό.
Καταδικάστηκε από την Δ’ οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας.

H μετεξέλιξη του ρωμαϊκού κράτους: Εξελίξεις ως τις αρχές του 6ου αιώνα

Σχεδιαγράμματα ιστορίας Β' Γυμνασίου



· Οικονομία Πρώιμου Βυζαντινού κράτους:

1. Πηγή πλούτου η γεωργία

2. Το κράτος προσπαθούσε να παρέμβει την οικονομία (παρεμβατική πολιτική)

3. Χρησιμοποιούσαν νόμισμα

4. Στην ύπαιθρο οι γαιοκτήμονες συγκέντρωναν τη γη 

5. Πολλοί φόροι στους αγρότες --> αφήνουν τη γη και πάνε ή στις μονές ή στις πόλεις

6. Αυξάνονται τα κέρδη του μακρινού εμπορίου

H μετεξέλιξη του ρωμαϊκού κράτους : Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη

Σχεδιαγράμματα ιστορίας Β' Γυμνασίου



· Κωνσταντίνος Α : θέλει να ανορθώσει το κράτος και παίρνει 4 μέτρα

1. Ιδρύει νέο κέντρο διοίκησης, την Κωνσταντινούπολη

2. Αναγνωρίζει το δικαίωμα να λατρεύουν το χριστιανισμό

3. Καθιερώνει τη διάκριση πολιτικής και στρατιωτικής εξουσίας

4. Κόβει και κυκλοφορεί χρυσό νόμισμα 

Παρασκευή, 8 Μαΐου 2015

Η σκοπιά του Γκαλεάνο

Συνέντευξη


   Στις 13 Απριλίου πέθανε ο Ουρουγουανός συγγραφέας Εδουάρδο Γκαλεάνο (1940-2015). Σίγησε έτσι μια από τις πιο μαχητικές φωνές της Λατινικής Αμερικής. Η ακόλουθη συνέντευξη του Γκαλεάνο δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο του 2005 στο ιταλικό περιοδικό Una città.

• Συχνά στα γραφτά σας τονίζετε τη σημασία της «σκοπιάς» από την οποία βλέπουμε τα πράγματα…

Ναι, η σκοπιά που υιοθετούμε είναι πάντα θεμελιώδης. Σε κάποιο σημείο του χρόνου ο κόσμος ήταν γκρίζος. Χάρη στους Ινδιάνους Ishir, οι οποίοι έκλεψαν το χρώμα από τους θεούς, τώρα ο κόσμος λάμπει και τα χρώματα του κόσμου χρωματίζουν ζωηρά τα μάτια που τα βλέπουν. Πριν από κάμποσο καιρό, ο Τίσιο Εσκομπάρ, ένας Παραγουανός φίλος μου, συνόδευε ένα ευρωπαϊκό τηλεοπτικό συνεργείο που ήθελε να κινηματογραφήσει σκηνές της καθημερινής ζωής αυτών των ιθαγενών. Ενα κορίτσι της φυλής ακολουθούσε τον σκηνοθέτη του συνεργείου σαν σιωπηλή σκιά κολλημένη στο σώμα του και τον κοιτούσε στο πρόσωπο από πολύ κοντά, σαν να ήθελε να μπει στα παράξενα γαλανά του μάτια. Ο σκηνοθέτης επωφελήθηκε από τη μεσολάβηση του Εσκομπάρ, που γνώριζε το κορίτσι και καταλάβαινε τη γλώσσα του, κι αυτή του είπε: «Θέλω να μάθω με ποιο χρώμα βλέπει αυτός τα πράγματα». Στον σκηνοθέτη, που της χαμογέλασε λέγοντας: «Με το ίδιο χρώμα που τα βλέπεις κι εσύ», απάντησε: «Και πού ξέρεις εσύ με ποιο χρώμα βλέπω εγώ τα πράγματα;».

Πώς ακούγεται η κλιματική αλλαγή;

από τον Αμαζόνιο μέχρι τον Αρκτικό Κύκλο

                   

Διαβάστε, επίσης: Ένα τραγούδι για τον πλανήτη μας που θερμαίνεται
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...