Κυριακή, 29 Μαρτίου 2015

Άνοιξη


Απόψε κοιμηθήκαμε στην αγκαλιά της άνοιξης
ακουμπώντας το κεφάλι στην καρδιά της.
Ακούγαμε στον ύπνο μας τις ανάσες των πουλιών και την καρδιά μας.
Το πρωί που ξυπνήσαμε, είδαμε τον ουρανό να περπατάει στην
κάμαρά μας σα γαλανό πουλί με χρυσά μάτια που τσίμπαγε
τα ψίχουλα των σκιών που ‘χαν μείνει από χθες βράδυ στο πάτωμα.

Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015

Ελάτε κορίτσια!Προσπαθήστε να αποτύχετε καλύτερα!

Σχολεία που διδάσκουν ότι η αποτυχία είναι αποδεκτή



  Δυο χρόνια πριν, τον Ιούνιο του 2013, ένα βρετανικό σχολείο θηλέων ξεκίνησε να βάζει στις εντεκάχρονες μαθήτριες τεστ στο οποίο ήταν αδύνατο να πετύχουν το εκατό τοις εκατό. To Oxford High School ήθελε με την κίνηση αυτή να διδάξει στις μαθήτριές του ότι είναι αποδεκτό να μην τα κάνουν όλα σωστά και ότι δε θα πρέπει να ανησυχούν τόσο πολύ εάν είναι οι "Κυρίες Τέλειες".

Οι σχολικές βιβλιοθήκες παραγκωνίζουν την παράδοση για τη δημιουργία νέων χώρων μάθησης

Βιβλιοθήκες με άποψη

Βιβλιοθήκη Stephen Perse Foundation
   Ίσως σκέφτεστε ότι η τεχνολογία θα έθετε το τέλος των βιβλίων και των βιβλιοθηκών. Όμως, πολλά σχολεία έχουν αγκαλιάσει την ψηφιακή επανάσταση και έχουν κατασκευάσει καινοτόμους χώρους που προωθούν την αγάπη για τη λογοτεχνία. 
    Τι συμβαίνει στις σχολικές βιβλιοθήκες όταν οι μαθητές/ τριες θεωρούνν φυσικότερο να χρησιμοποιήσουν έναν υπολογιστή παρά ένα βιβλίο; Αυτή την ερώτηση αντιμετωπίζουν σχολεία σε ολόκληρο τον κόσμο καθώς προσπαθούν να συμβαδίσουν με την ψηφιακή επανάσταση και ταυτόχρονα να ενισχύσουν την αγάπη για τη λογοτεχνία. Πολλά έχουν βρει δημιουργικές απαντήσεις αναπτύσσοντας χώρους που επιτρέπουν στα παιδιά να ανακαλύπτουν, να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με ευφάνταστους τρόπους, να μαθαίνουν, να παίζουν, να χαλαρώνουν καθώς και να διαβάζουν. Σταδιακά, αυτές οι σχολικές βιβλιοθήκες έχουν συχνά εξελιχθεί σε επίκεντρο του ενδιαφέροντος. 

Τρίτη, 24 Μαρτίου 2015

Παιχνίδια με τους χάρτες

Ιδέες για τη γεωγραφία



 Τα παιδιά διασκεδάζουν πολύ παίζοντας παιχνίδια που απαιτούν τη χρήση χάρτη ενώ ταυτόχρονα εξασκούν τις δεξιότητές τους στη χρήση, ανάγνωση και κατασκευή χάρτη. Ακολουθούν ιδέες για παιχνίδια με τους χάρτες.

Κυριακή, 22 Μαρτίου 2015

Σχέδια γιὰ ἕνα καλοκαίρι. [Ἄνθη τῆς πέτρας]


Ἄνθη τῆς πέτρας μπροστὰ στὴν πράσινη θάλασσα
μὲ φλέβες ποὺ μοῦ θύμιζαν ἄλλες ἀγάπες
γυαλίζοντας στ᾿ ἀργὸ ψιχάλισμα,
ἄνθη τῆς πέτρας φυσιογνωμίες
ποὺ ἦρθαν ὅταν κανένας δὲ μιλοῦσε καὶ μοῦ μίλησαν
ποὺ μ᾿ ἄφησαν νὰ τὶς ἀγγίξω ὕστερ᾿ ἀπ᾿ τὴ σιωπὴ
μέσα σε πεῦκα σὲ πικροδάφνες καὶ σὲ πλατάνια.

Σεφέρης Γ., Ποιήματα

Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2015

Παιχνίδι ιστορίας

Διδασκαλία ιστορικών γεγονότων με ευχάριστο τρόπο




Θα χρειαστείτε:

- παλιά κομμάτια παιχνιδιών
- μαρκαδόρους
- ιστορικά γεγονότα
- κάρτες 
- χαρτόνι

Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2015

Θα μπορούσαν ποτέ οι υπολογιστές να αντικαταστήσουν τους εκπαιδευτικούς;

Ένα επίκαιρο ερώτημα



    Στις αρχές της δεκαετίας του '60, σε εργαστήρια των Ηνωμένων Πολιτειών, βρισκόταν σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα που είχε τη δυναμική να επιφέρει επανάσταση στην εκπαίδευση. Ο καθηγητής Donald Bitzer, ηλεκτρολόγος μηχανικός του πανεπιστημίου του Illinois, δημιούργησε μια από τις πρώτες στον κόσμο συσκευές διδασκαλίας. Από το 1972 το λογισμικό του έχει φτάσει από την εξυπηρέτηση μιας τάξης να χρησιμοποιείται σε ολόκληρη την Αμερική. Αλλά με αυτή την ανάπτυξη προέκυψε η πιθανολογία και η κινδυνολογία μήπως θα μπορούσε ένας υπολογιστής να αντικαταστήσει έναν εκπαιδευτικό;

Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2015

Τεχνικές διαβαθμισμένης διδασκαλίας

Έξι στρατηγικές



  Ποιο είναι το αντίθετο ενός διαβαθμισμένου μαθήματος; Θα ήταν να ειπωθεί στους μαθητές κάτι σαν "Διαβάστε τη σελίδα εννιά του επιστημονικού άρθρου, γράψτε μια λεπτομερή έκθεση σε σχέση με το θέμα που πραγματεύεται και να την έχετε έτοιμη μέχρι την Τετάρτη". Κανένα δίχτυ ασφαλείας, κανένα αλεξίπτωτο, καμία διαβάθμιση, απλώς αφέθηκαν οι μαθητές έρμαια στον άνεμο.
  Ας ξεκινήσουμε συμφωνώντας ότι ένα διαβαθμισμένο μάθημα και διαφοροποιημένες οδηγίες είναι δυο διαφορετικά πράγματα. Διαβάθμιση σημαίνει να σπάσει το μάθημα σε μεγάλα κομμάτια και στη συνέχεια να δοθεί ένα εργαλείο ή μια δομή παράλληλα με κάθε κομμάτι. Όταν, για παράδειγμα, εφαρμόζουμε τη διαβάθμιση στην ανάγνωση θα μπορούσαμε να δούμε το κείμενο και να συζητήσουμε για τις λέξεις κλειδιά ή να σπάσουμε το κείμενο σε κομμάτια, να το διαβάζουμε και να συζητάμε καθώς εξελίσσεται η ανάγνωση. με τη διαφοροποίηση θα δίναμε πιθανώς σε κάποιο παιδί ένα τελείως διαφορετικό κείμενο να διαβάσει ή θα μικραίναμε την έκταση του κειμένου ή θα το μετατρέπαμε ενώ θα μπορούσαμε να τροποποιήσουμε και τις ακόλουθες ασκήσεις. 
   Με πιο απλά λόγια, διαβάθμιση είναι αυτό που γίνεται σε πρώτο στάδιο με τα παιδιά κι έπειτα με τους μαθητές που δυσκολεύονται ίσως χρειαστεί διαφοροποίηση διαμορφώνοντας διαφορετικά κάποια άσκηση ή προχωρώντας σε κάποιες διευκολύνσεις για τους συγκεκριμένους μαθητές, όπως η επιλογή ενός πιο προσιτού κειμένου ή μιας εναλλακτικής άσκησης. Το κοινό σημείο και των δυο μεθόδων είναι η ανάγκη να γνωρίζει ο εκπαιδευτικός τον ιδιαίτερο τρόπο εξέλιξης των μαθητευομένων, το λεγόμενο ZPD, σύμφωνα με την ερευνήτρια Eileen Raymond. Το τελευταίο ορίζει την απόσταση ανάμεσα σε ό,τι μπορεί να κάνει μόνο του ένα παιδί και στην επόμενη γνώση, την οποία μπορεί να βοηθηθεί να αποκτήσει με επαρκή βοήθεια. 

Πέμπτη, 12 Μαρτίου 2015

Σονέτο XLIII


Πώς σ' αγαπώ; Άσε με να μετρήσω τρόπους.
Σε αγαπώ στο βάθος και στο πλάτος και στο ύψος
Που η ψυχή μου μπορεί να κατακτήσει, όταν νιώθει αμήχανη
Για τους σκοπούς της ύπαρξης και της γοητείας της ιδεατής.
Σε αγαπώ στο επίπεδο της καθημερινής
Της πλέον ήρεμης ανάγκης, στο φως του ήλιου και του κεριού.

Τρίτη, 10 Μαρτίου 2015

Ο εκφοβισμός από την ψυχολογική σκοπιά

Πέντε βασικές ερωταπαντήσεις για το bullying
... του Άρη Δημοκίδη


   Θέλοντας να ερευνήσουμε το θέμα του εκφοβισμού απ' την ψυχολογική σκοπιά, θέσαμε μερικά απ' τα πιο βασικά ερωτήματα για το θέμα στην ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια Κατερίνα Βαλαβανίδη. O σκοπός μας ήταν να παρουσιάσουμε αρχικά μια «εισαγωγή» στο θέμα, κι έτσι μιλήσαμε μαζί της για το πώς διαχωρίζεται η πλάκα απ' το bullying, για την ψυχοσύνθεση των νταήδων και τους λόγους που φέρονται έτσι, για την ψυχολογία του ατόμου που εκφοβίζεται (και το τι μπορεί να κάνει), για τις ομοιότητες και διαφορές του ιντερνετικού bullying απ' το παραδοσιακό, και τέλος για το πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γύρω ώστε να 'σπάσει' ο κύκλος του bullying. 

Δευτέρα, 9 Μαρτίου 2015

Ευρωπαϊκή πολιτισμική ταυτότητα

Η κοινή μας πατρίδα



   Το κείμενο που ακολουθεί είναι ένα απόσπασμα από διάλεξη που έδωσε τον περασμένο Νοέμβριο ο Ουμπέρτο Εκο στο μέγαρο του προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας. 

   Με ποιαν έννοια μπορούμε να μιλάμε για μια κοινή ευρωπαϊκή κουλτούρα; Πριν απαντήσω σε αυτό το ερώτημα, θα ήθελα να κάνω μια εισαγωγή, γιατί νομίζω ότι ορισμένοι από σας αναρωτιούνται σε τι τους χρησιμεύει η Ευρώπη με όλες τις γραφειοκρατικές περιπλοκές της, ενώ θα έπρεπε να ασχολούμαστε με τα ιδιαίτερα προβλήματα της χώρας μας ή της περιοχής μας, στέλνοντας στον διάβολο πρόσωπα που μιλούν ακατανόητες γλώσσες. Θα αναφέρω λοιπόν ορισμένους αριθμούς.
   Στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο του 1914-1918 υπήρξαν στην Ευρώπη 9 εκατομμύρια νεκροί. Λίγοι, αν τους συγκρίνουμε με τους Ευρωπαίους νεκρούς του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Χωρίς να λογαριάζουμε τις ανθρώπινες απώλειες του πολέμου στον Ειρηνικό, έχουμε 41 εκατομμύρια νεκρούς.
   Δεν είμαι βέβαιος αν ο υπολογισμός αυτός συμπεριλαμβάνει και τα έξι εκατομμύρια Εβραίων και τα δύο εκατομμύρια Τσιγγάνων που εξοντώθηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, οπότε ο αριθμός θα ανέβαινε στα 49 εκατομμύρια. Θυμίζω όμως ότι η Ευρώπη άρχισε κοπιαστικά να διαμορφώνεται ως σύνολο λαών (καθένας τους με μια διάλεκτο και έπειτα με μια διαφορετική εθνική γλώσσα) από τα τέλη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και ότι σε αυτή την πορεία αιώνων υπήρξαν αδιάκοπες σφαγές. Τις έχετε μελετήσει στο σχολείο, από τις βαρβαρικές εισβολές ώς τον Εκατονταετή Πόλεμο και έπειτα τον Τριακονταετή Πόλεμο, τον πόλεμο των επτά ετών, τους πολέμους της διαδοχής, τους θρησκευτικούς πολέμους, τη λεηλασία της Ρώμης, μέχρι τους Ναπολεόντειους Πολέμους (4 εκατομμύρια νεκροί και μόνο στο Βατερλό το βράδυ κείτονταν στο έδαφος 41.000 πτώματα).

Πώς να παρακολουθήσετε μια βροχή μετεωριτών

Πώς γίνεται αυτό;


Παρασκευή, 6 Μαρτίου 2015

Το αναλυτικό πρόγραμμα και οι σχολικές γνώσεις

του Κώστα Θεριανού    



   H διαδεδομένη αντίληψη στην εκπαίδευση είναι ότι το σχολικό πρόγραμμα αποτελείται από ιδεολογικά «ουδέτερα» μαθήματα, τα οποία πρέπει να μάθει η νέα γενιά για να ενταχθεί στην κοινωνία. Τα αρχαία ελληνικά, η γεωγραφία, η ιστορία, τα μαθηματικά, η φυσική, η χημεία, η βιολογία συνιστούν την απαραίτητη γνώση που πρέπει να έχει κάθε νέος άνθρωπος και κατά συνέπεια για αυτό πρέπει αυτά τα μαθήματα να υπάρχουν στο σχολικό πρόγραμμα. Ωστόσο, όπως έχει δείξει η κοινωνιολογία του αναλυτικού προγράμματος, η σχολική γνώση δεν είναι ένα ουδέτερο μορφωτικό αγαθό, το οποίο η παλαιότερη γενιά απλώς μεταβιβάζει στη νεότερη για να την κοινωνικοποιήσει και την εντάξει σε μια ομαλή πορεία εξέλιξης του πολιτισμού. Οι σχολικές γνώσεις που προσφέρονται στον εκπαιδευόμενο, προσανατολίζουν σε συγκεκριμένες κοινωνικές θέσεις, «εγχαράζοντας» αξίες, κανόνες και πρότυπα συμπεριφοράς, που πηγάζουν πάντα από το χώρο της κυρίαρχης ιδεολογίας και στοχεύουν να κάνουν τους εκπαιδευόμενους ικανούς και πρόθυμους ν΄ αναλάβουν τις συγκεκριμένες κοινωνικές τους θέσεις και λειτουργίες. 

Αστεροσκοπείο


Διαρρῆχτες τοῦ ἥλιου 
δὲν εἶδαν ποτέ τους πράσινο κλωνάρι
δὲν ἄγγιξαν φλογισμένο στόμα 
δὲν ξέρουν τί χρῶμα ἔχει ὁ οὐρανὸς
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...