Πέμπτη, 29 Ιανουαρίου 2015

Παράγοντες που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη

Χαλικιοπούλου Ελένη, Πολιτικός Επιστήμων



   Παρόλο που αποδίδεται στην κοινή γνώμη ολοένα και μεγαλύτερη σημασία εντούτοις πρέπει να αντιμετωπίζεται με πολύ σκεπτικισμό καθώς αυτή διαμορφώνεται τις περισσότερες φορές κάτω από την πίεση πλήθους παραγόντων που τη διαπλάθουν και την κατευθύνουν. Αυτοί οι παράγοντες είναι οι εξής:

Τετάρτη, 28 Ιανουαρίου 2015

Ἀλληλεγγύη



Εἶναι ἐκεῖ δὲν μπορῶ ν᾿ ἀλλάξω
μὲ δυὸ μεγάλα μάτια πίσω ἀπ᾿ τὸ κύμα
ἀπὸ τὸ μέρος ποὺ φυσᾶ ὁ ἀγέρας
ἀκολουθώντας τὶς φτεροῦγες τῶν πουλιῶν
εἶναι ἐκεῖ μὲ δυὸ μεγάλα μάτια
μήπως ἄλλαξε κανεὶς ποτέ του.

Τί γυρεύετε; τὰ μηνύματά σας
ἔρχουνται ἀλλαγμένα ὡς τὸ καράβι
ἡ ἀγάπη σας γίνεται μίσος
ἡ γαλήνη σας γίνεται ταραχὴ
καὶ δὲν μπορῶ νὰ γυρίσω πίσω
νὰ ἰδῶ τὰ πρόσωπά σας στ᾿ ἀκρογιάλι.

Δευτέρα, 26 Ιανουαρίου 2015

Ενίσχυση ακουστικής επεξεργασίας

πέντε τρόποι


    Επαναλαμβάνετε συνεχώς τον εαυτό σας; Νιώθετε ότι κανείς δεν σας ακούει; Ή μήπως έχετε ένα παιδί που τρομάζει με το θόρυβο;
   Η ακουστική επεξεργασία ή ακουστικές ικανότητες περιλαμβάνουν περισσότερες δραστηριότητες από ό, τι η ακοή. Είναι μια αισθητική διαδικασία που χρησιμοποιεί τους μηχανισμούς της ακοής και την ενσωμάτωση του ήχου. Έχετε ακούσει ποτέ την έκφραση «μουσική στα αυτιά μου»; Λοιπόν, ακόμη και η μουσική μπορεί να παρουσιάζει επιπτώσεις στο νευρικό σύστημα. Αλλά, ως ενήλικες που μπορούμε να επηρεάσουμε δραματικά την ικανότητα των παιδιών μας (και άλλων ενήλικων) δεν αρκούμαστε μόνο στην ακοή αλλά και στο να αφουγκραστούμε τη διαδικασία. Για να γίνει αυτό, όμως, θα πρέπει να συνειδητοποιήσετε τις δικές σας ικανότητες. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά κόλπα που μπορεί να κάνουν πραγματικά τη διαφορά.

Παρασκευή, 23 Ιανουαρίου 2015

Η ιδωτικοποίηση του μέλλοντος

τα τρία επίπεδα του μέλλοντος

    Ο Ιταλός φιλόσοφος Ρέμο Μποντέι έχει διδάξει σε πολλά πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής (Κέμπριτζ, Οτάβα, Νέα Υόρκη, Τορόντο κ.ά.). Σήμερα διδάσκει στο UCLA του Λος Αντζελες. Το ακόλουθο κείμενό του δημοσιεύτηκε στην περιοδική επιθεώρηση Lettera Internazionale.

Ο Ιταλός φιλόσοφος Ρέμο Μποντέι
   Η ικανότητα να σκεφτόμαστε ένα συλλογικό μέλλον και να το φανταζόμαστε πέρα από τις δικές μας ατομικές προσδοκίες μειώνεται δραστικά. Η Ιστορία φαίνεται ήδη να στερείται την ενδογενή λογική της, η οποία -όπως πίστευαν πολλοί- την οδηγούσε προς έναν καθορισμένο σκοπό, είτε αυτός ήταν η πρόοδος είτε το βασίλειο της ελευθερίας ή η αταξική κοινωνία. Μια κουλτούρα χάνεται, η οποία -στον 18ο και τον 19ο αιώνα- είχε οδηγήσει δισεκατομμύρια πρόσωπα να πιστεύουν ότι τα γεγονότα θα βάδιζαν αναπόφευκτα προς μιαν ορισμένη κατεύθυνση, που είχε προαναγγελθεί ή ήταν προβλέψιμη. Εχουμε συνηθίσει επί μακρόν να σκεφτόμαστε ότι μια συνειδητή ανθρώπινη παρέμβαση ήταν σε θέση να συντομεύσει τον χρόνο που ήταν αναγκαίος ώστε το αναπόφευκτο να γεννηθεί, όπως επιταχύνουμε τις συστολές του τοκετού.
   Η ιδέα μιας μοναδικής και προσανατολισμένης σε έναν σκοπό Ιστορίας έχει παρέλθει. Σήμερα, το νόημα του τρόπου με τον οποίο ζούμε μέσα στον χρόνο φαίνεται, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, να έχει διασκορπιστεί σε μια πολλαπλότητα ιστοριών (με μικρό ι), σε προσωπικά πεπρωμένα που δεν συνδέονται στενά με τα κοινά γεγονότα. Αυτό συνεπάγεται μια ριζική μεταβολή στον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουμε το μέλλον. Είμαστε υποχρεωμένοι να στοχαστούμε εκ νέου τα ορθολογικά εργαλεία με τα οποία αντιμετωπίζουμε αυτό το μέλλον, συνδέοντας με διαφορετικό τρόπο τα ατομικά γεγονότα με εκείνα που αφορούν το κοινωνικό σύνολο. Δεν μπορούμε πλέον να τοποθετούμαστε σε μιαν εποχή που ορίζεται από ένα παρελθόν αποτελούμενο από σχετικά σταθερές παραδόσεις και από ένα μακρινό μέλλον αποτελούμενο από ήδη καθορισμένες προσδοκίες.

Τετάρτη, 21 Ιανουαρίου 2015

Τα νέα μουσεία του κόσμου

Aπό την Αμλετική Ελσινόρη, στο Τορόντο και στον Παναμά, μουσεία για το μέλλον


                                       

   Αυτά είναι τα καινούργια μουσεία που άνοιξαν τις πόρτες τους στον κόσμο πρόσφατα. Αρχιτεκτονικές ιδέες, αρμονία με το περιβάλλον, φιλικά υλικά, προσαρμογή στον αστικό χώρο. Και πάνω από όλα φιλικά προς τον επισκέπτη. Πέρα από τις εκθέσεις, το στοίχημα κερδίζεται όταν ο επισκέπτης καταναλώσει στο μουσείο χρόνο και συναδυάσει την καθημερινότητα και τις δραστηριότητές του. Τα μουσεία γίνονται τολμηρά και φιλόξενα περισσότερο από ποτέ.

Διασπάσεις


Ο τρόπος που μπαινοβγαίνουμε στις εποχές 
και η τεράστια πόα της μοίρας 
είν’ ο χρόνος. Πλήθος οι σπίθες αδελφικές 
από μια θράκα διφορούμενη κ’ οι αποστάσεις 
αρτηρίες της αόρατης ακινησίας: 
εδώ μέσα κυλιέται ο κόσμος 
κρεμάμενος απ’ το κορμί 
σαν ένα φύλλωμα χωρίς λόγο 
κι αυτό είναι υπέρτατο. 

Δευτέρα, 19 Ιανουαρίου 2015

Σπίτι για πέντε

Βιβλία για φάγωμα




Συγγραφέας: Λότη Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες.: 144
Ιδανικό για: παιδιά Τετάρτης δημοτικού και μεγαλύτερα

Λίγα λόγια για το βιβλίο:

   Μια ασυνήθιστη οικογένεια μετακομίζει σε σπίτι κάπως μεγαλύτερο απ’ ό,τι χρειάζεται, αλλά με νοίκι χαμηλό. Είναι ένα σπίτι για πέντε, όχι για τέσσερα που είναι τα μέλη της οικογένειας, δηλαδή ο δωδεκάχρονος Φίλιππος, η μητέρα του η Άννα, χωρισμένη με τον πατέρα του, ο Ορέστης, με τον οποίο η Άννα παντρεύτηκε πρόσφατα, και ο γιος του Ορέστη, ο δεκάχρονος Άρης, που η μητέρα του πέθανε όταν ήταν μωρό.
   Ο Φίλιππος είναι ευχαριστημένος με το νέο σπίτι, αλλά δυσαρεστημένος που θα πρέπει από δω κι εμπρός να ζει μαζί με τον Άρη, ένα σκέτο θηρίο. Προβλέπει δυσκολίες. Και πραγματικά οι μικροκαβγάδες δεν αργούν ν’ αρχίσουν. Ο μικρός θαυμάζει τον Φίλιππο, τον μιμείται, προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή του, αλλά ό,τι κάνει έχει αντίθετο αποτέλεσμα και δημιουργούνται κωμικοτραγικές καταστάσεις. Μπερδεύεται στα πόδια του, σκαλίζει τα πράγματά του και τον εκνευρίζει, ιδίως με την επιμονή του να τον θεωρεί και να τον λέει «αδερφό του» στους φίλους τους. Η Άννα παίρνει το μέρος του μικρού κι αυτό εξαγριώνει ακόμα περισσότερο τον Φίλιππο. Τελικά περισσότερο τον υποστηρίζει ο Ορέστης. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν τα δυο παιδιά μαθαίνουν ότι η Άννα σε λίγους μήνες περιμένει μωρό – το πέμπτο μέλος της οικογένειας.
   Για όλα όσα τον απασχολούν, ο Φίλιππος θέλει να μιλήσει σε κάποιον. Και αποφασίζει να «κρατήσει» ένα προφορικό ημερολόγιο. Εκμυστηρεύεται λοιπόν τα όσα συμβαίνουν, όσα σκέφτεται και όσα τραβάει με το «θηρίο» σ’ ένα μικρό μαγνητόφωνο, που τ’ ονομάζει Φιλοκτήτη. Σύντομα τον μιμείται ο μικρός κι αρχίζει κι αυτός ένα «προφορικό» ημερολόγιο μ’ ένα μαγνητοφωνάκι που το λέει Φίφη.
  Τα δυο αυτά μαγνητοφωνάκια θα γίνουν αφορμή για έναν μεγάλο καβγά. Η κρίση που θα ξεσπάσει θα έχει απρόβλεπτες και σοβαρές συνέπειες, όμως τελικά θα γίνει αιτία να ξεκαθαρίσει η ατμόσφαιρα…

Παρασκευή, 16 Ιανουαρίου 2015

Ο μέρμηγκας

Ένας μέρμηγκας κουφός με πήρε απ το χέρι
Είμαι λέει ο πιο σοφός σ’ ολόκληρο τ’ ασκέρι

Και τα μικρά του τα μερμηγκάκια
χειροκροτάνε μ’ ενθουσιασμό
εν δυο προσκυνάμε, 
εν δυο πολεμάμε, 
εν δυο δεν πεινάμε

Τετάρτη, 14 Ιανουαρίου 2015

Φανατισμός

Ορίζοντας την έννοιά του



    Το κείμενο του ιταλού φιλοσόφου Νορμπέρτο Μπόμπιο (1909-2004) είναι ένα απόσπασμα από το λήμμα «Φανατισμός», που έγραψε για το βιβλίο των Norberto Bobbio, Nicola Matteucci, Gianfranco Pasquino «Il Dizionario di Politica» (UTET, 2004).

   Ως φανατισμό εννοούμε την τυφλή υπακοή σε μιαν ιδέα, την οποία υπηρετούμε με πεισματικό ζήλο, ως το σημείο να ασκούμε βία για να υποχρεώσουμε άλλους να την ακολουθούν και να τιμωρούμε όποιον δεν είναι διατεθειμένος να την ενστερνιστεί. Στην έννοια του φανατισμού υπονοείται ότι η ιδέα στην οποία είναι αφοσιωμένος ο φανατικός είναι μια ιδέα εσφαλμένη και επικίνδυνη, που δεν αξίζει να την ενστερνίζεται κανείς με τόση επιμονή. Σε τούτο ο φανατισμός αντιτίθεται στον ενθουσιασμό: ενθουσιώδης είναι ο οπαδός μιας ιδέας ευγενικής, μεγαλόψυχης ή φιλάνθρωπης. Συνέπειες μιας φανατικής στάσης και νοοτροπίας είναι η μισαλλοδοξία για τις ιδέες των άλλων και ένα πνεύμα μανιώδους προσηλυτισμού που δεν αποφεύγει τα βίαια ή και απάνθρωπα μέσα.
    Ο φανατισμός συνδέεται γενικά με το δογματισμό, δηλαδή με την πίστη σε μιαν αλήθεια ή σε ένα σύστημα αληθειών, που από τη στιγμή που θα τις αποδεχθούμε δεν πρέπει πλέον να τίθενται υπό αμφισβήτηση και που αρνούνται τη συζήτηση με άλλες. Σε μια κοινωνία στην οποία μια ομάδα φανατικών παίρνει το προβάδισμα, γεννιέται ως αντίδραση και διαδίδεται το πνεύμα του κομφορμισμού.

Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2015

Το νηπιαγωγείο της ισότητας

Ένας παιδικός σταθμός στη Σουηδία σπάει τα στερεότυπα των δύο φύλων 
με ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό σύστημα


   Διπλά μέτρα και σταθμά, ανάλογα με το αν είσαι αγόρι ή κορίτσι; Ξεχωριστά παιχνίδια και στερεοτυπικές ασχολίες ανάλογα με το φύλο; Όχι στην προσχολική παιδεία του νηπιαγωγείου Nicolaigarden, που βρίσκεται στη Στοκχόλμη. Εδώ, όλα τα νήπια αποκαλούνται απλώς «φίλοι». Αντωνυμίες όπως «αυτός» και «αυτή» απουσιάζουν από το λεξιλόγιο. Αντικαθίστανται όταν χρειάζεται από τη λέξη «hen», μια τεχνητή και χωρίς φύλο λέξη που πολλοί Σουηδοί αποφεύγουν, όμως χρησιμοποιείται ευρέως σε γκέι και φεμινιστικά κινήματα. 

Δευτέρα, 12 Ιανουαρίου 2015

Ο Καμύ για την ελευθερία του τύπου

1939

    
     Ο πόλεμος έχει ξεκινήσει μαζί με τη λογοκρισία του Τύπου στη Γαλλία. Ο Αλμπέρ Καμύ γράφει ένα μανιφέστο για την ελευθερία του Τύπου. Το κείμενο λογοκρίθηκε και δεν δημοσιεύτηκε πριν την άνοιξη του 2012 στην εφημερίδα Le Monde. Αυτό είναι ένα απόσπασμα, τραγικά επίκαιρο.
     "Τo ερώτημα στη Γαλλία σήμερα θα διαφυλάξουμε τις ελευθερίες του Τύπου -είναι να αναζητήσουμε πώς, με δεδομένη την καταπίεση των ελευθεριών αυτών, ένας δημοσιογράφος θα παραμείνει ελεύθερος. Το ερώτημα δεν αφορά πλέον καμία συλλογικότητα. Αφορά το άτομο. Αυτό που δικαίως πασχίζουμε να εκφράσουμε εδώ είναι οι συνθήκες και τα μέσα με τα οποία εν καιρώ πολέμου, αλλά και καταναγκασμού, η ελευθερία όχι μόνο μπορεί να προστατευτεί αλλά και να εκφραστεί. 

Κυριακή, 11 Ιανουαρίου 2015

Στη ζούγκλα του μαυροπίνακα

facebook


   Η εκπαίδευση προσέγγισε τις νέες τεχνολογίες με τρόπο μονοσήμαντο: περιορίστηκε στην εξοικείωση με την τεχνική τους χρήση και στην αξιοποίησή τους για πιο ελκυστική παρουσίαση της διδακτέας ύλης. Αυτό που δεν έκανε είναι να αντιμετωπίσει με τρόπο συνολικό και ευφάνταστο τη νέα πραγματικότητα. Να αντιληφθεί ότι οι μαθητές είναι παιδιά της ψηφιακής εποχής, φορείς πολλαπλών ιδιοτήτων, άρα -μεταξύ άλλων- πομποί και δέκτες πληροφορίας.

Πέμπτη, 8 Ιανουαρίου 2015

Χιόνι


Τί καλά που ’ναι στο σπίτι μας
τώρα που όξω πέφτει χιόνι!
Το μπερντέ παραμερίζοντας,
τ’ άσπρο βλέπω εκεί σεντόνι

Τρίτη, 6 Ιανουαρίου 2015

2015: Διεθνές έτος φωτός και τεχνολογιών με βάση το φως

   Το 2015 θα εορταστεί το «Διεθνές έτος φωτός και τεχνολογιών με βάση το φως». Στόχος είναι να αναδείξει, σε παγκόσμιο επίπεδο, τον τρόπο με τον οποίο το φως και οι βασισμένες σε αυτό τεχνολογίες επηρεάζουν κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής. Στις σχετικές εκδηλώσεις που θα ακολουθήσουν, εντός του 2015, θα συμμετάσχουν 85 χώρες.

Κυριακή, 4 Ιανουαρίου 2015

Οι υπολογιστές είναι πράγματι αποτελεσματικοί στην εκπαίδευση;

Το παντεσπάνι μιας… πεινασμένης εκπαίδευσης!

Στο σημερινό πλαίσιο των περικοπών οι διακηρύξεις για το νέο ψηφιακό σχολείο, με τους διαδραστικούς πίνακες και τους υπολογιστές σε κάθε θρανίο, δεν μπορούν να γιατρέψουν τις ασθένειες του εκπαιδευτικού μας συστήματος
    Με πρόσφατο έγγραφό του με θέμα «Αξιοποίηση του ψηφιακού εξοπλισμού κατά την εκπαιδευτική διαδικασία σε σχολικές μονάδες», το υπουργείο Παιδείας καλεί τους εκπαιδευτικούς να αξιοποιήσουν τον ψηφιακό εξοπλισμό και τον διαδραστικό πίνακα για τη διδασκαλία συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων.
   Μάλιστα επισημαίνει ότι «η εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση επιφέρει σημαντικές αλλαγές όχι μόνο στα μέσα διδασκαλίας αλλά και στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία» καθώς «συμβάλλει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης των μαθητών, στην αλλαγή της διδακτικής πρακτικής, της διαδικασίας της μάθησης και επικοινωνίας και εξασφαλίζει την παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές».
    Τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί και στη χώρα μας η συζήτηση για τον ρόλο των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και την ευρεία χρήση που αυτή πρέπει να έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εφαρμόζονται προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, έχουν εισαχθεί οι υπολογιστές στο αναλυτικό πρόγραμμα της σχολικής εκπαίδευσης.

Σάββατο, 3 Ιανουαρίου 2015

Εν όλω συγκομιδή


«Χρονοκύκλωμα:
Τη μέρα που ανακαλύφτηκε ο χρόνος οι άνθρωποι
κούρδισαν τα ρολόγια κι άρχισαν να τον κυνηγούν.

Αρχαιολογικοί Διάλογοι 2015

Συζητώντας για τη σχέση της αρχαιότητας με την κοινωνία



   Ένας νέος θεσμός, οι «Αρχαιολογικοί Διάλογοι», κάνει "πρεμιέρα" τις πρώτες μέρες του καινούργιου χρόνου. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που στόχο της έχει τη δημιουργία ενός πλαισίου για τον διαρκή κριτικό και αναστοχαστικό διάλογο για τις αρχαιότητες και την αρχαιολογία στη σημερινή κοινωνία.
   Βασική του μορφή, με την οποία και κάνει την πρώτη του εμφάνιση, είναι ένα ετήσιο, ανοικτό συνέδριο, που φιλοδοξεί να αποτελέσει συνάντηση κριτικής, θεωρίας και πράξης, ανοικτή σε όλους όσοι ασχολούνται ή ενδιαφέρονται για την αρχαιολογία, φοιτητές και καθηγητές, διευθυντές και συμβασιούχους, εργαζόμενους/ες και άνεργους/ες, ανεξάρτητα από επιμέρους εξειδικεύσεις και χρονολογικούς, εργασιακούς, θεωρητικούς ή άλλους προσδιορισμούς, πέρα από ιεραρχίες και στεγανά.
   Ταυτόχρονα, το φόρουμ αυτό είναι ανοικτό σε ειδικούς και μη από άλλους χώρους, ανθρωπολόγους, ιστορικούς, ιστορικούς της τέχνης, μουσειολόγους, αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες, αλλά και όποιον/α θέλει να συνεισφέρει στη συζήτηση για τον ρόλο και τη σημασία των αρχαιοτήτων και της αρχαιολογίας σήμερα.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...