Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015

Οι σχολικές βιβλιοθήκες παραγκωνίζουν την παράδοση για τη δημιουργία νέων χώρων μάθησης

Βιβλιοθήκες με άποψη

Βιβλιοθήκη Stephen Perse Foundation
   Ίσως σκέφτεστε ότι η τεχνολογία θα έθετε το τέλος των βιβλίων και των βιβλιοθηκών. Όμως, πολλά σχολεία έχουν αγκαλιάσει την ψηφιακή επανάσταση και έχουν κατασκευάσει καινοτόμους χώρους που προωθούν την αγάπη για τη λογοτεχνία. 
    Τι συμβαίνει στις σχολικές βιβλιοθήκες όταν οι μαθητές/ τριες θεωρούνν φυσικότερο να χρησιμοποιήσουν έναν υπολογιστή παρά ένα βιβλίο; Αυτή την ερώτηση αντιμετωπίζουν σχολεία σε ολόκληρο τον κόσμο καθώς προσπαθούν να συμβαδίσουν με την ψηφιακή επανάσταση και ταυτόχρονα να ενισχύσουν την αγάπη για τη λογοτεχνία. Πολλά έχουν βρει δημιουργικές απαντήσεις αναπτύσσοντας χώρους που επιτρέπουν στα παιδιά να ανακαλύπτουν, να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με ευφάνταστους τρόπους, να μαθαίνουν, να παίζουν, να χαλαρώνουν καθώς και να διαβάζουν. Σταδιακά, αυτές οι σχολικές βιβλιοθήκες έχουν συχνά εξελιχθεί σε επίκεντρο του ενδιαφέροντος. 
    Αυτή είναι η ιδέα πίσω από την καινούρια βιβλιοθήκη της Ακαδημίας Dixons Allerton Academy στο Bradford. Χτίστηκε σε κεντρικό σημείο, πάνω από την είσοδο, και ενώνει το δημοτικό με το γυμνάσιο. Η υπεύθυνη, Carolyn Shaw, αναφέρει: " Υπάρχει μεγάλη κίνηση για βιβλία και ανάγνωση με στόχο την απόλαυση αλλά βλέπουμε τους εαυτούς μας πολύ ως το κεντρικό σημείο μάθησης στο σχολείο"

 Dixons Allerton Academy
   Η βιβλιοθήκη δεν είναι μόνο ένας νέος φυσικός χώρος, ο οποίος αντικαθιστά μια προηγούμενη παραδοσιακή δομή δωματίου με ράφια για τα βιβλία που είχε κουβάδες στο πάτωμα εξαιτίας μιας διαρροής στο ταβάνι. Διαδραματίζει, επιπλέον, έναν μείζονα ρόλο γενικά στην υλοποίηση της διδακτέας ύλης μέσω διαδικτυακών προγραμμάτων μάθησης και διαμέσου του ειδικευμένου προσωπικού που δανείζει εξοπλισμό και στηρίζει δασκάλους και μαθητές στη χρήση του όποτε χρειάζεται. Μόνο τρία κομμάτια εξοπλισμού παραμένουν σταθερά τοποθετημένα στη βιβλιοθήκη και αυτά σχετίζονται με την αναζήτηση στον κατάλογο. Όλοι οι άλλοι υπολογιστές είναι φορητοί ενώ υπάρχουν καθίσματα και τραπέζια που μετακινούνται. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται χώρος, ο οποίος χρησιμοποιείται για εκθέσεις έργων μαθητών ή παρουσιάσεις που σχετίζονται με τη διδακτέα ύλη, αγώνες λόγου ακόμη και με μπάντες τζαζ μουσικής. 
    Η βιβλιοθήκη, επίσης, περιλαμβάνει χώρο όπου παρέχεται στα παιδιά μια πλήρης αισθητηριακή εμπειρία με μια μεγάλη οθόνη, μηχανήματα καπνού, αέρα και φώτα που χρησιμοποιήθηκαν πέρυσι για την ενίσχυση της διδασκαλίας σχετικά με τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. 
   Από τα εγκαίνια της καινούριας βιβλιοθήκης, τον Σεπτέμβριο του 2013 οι δανεισμοί βιβλίων αυξήθηκαν 400% και η υπεύθυνη επισημαίνει ότι και ο αριθμός των παιδιών που δανείζονται έχει αυξηθεί εξίσου δραματικά. Βέβαια, η βιβλιοθήκη εξακολουθεί να αναπτύσσεται. "Η εκπαίδευση αλλάζει, οι ανάγκες των μαθητών/ τριών αλλάζουν" αναφέρει η Shaw και συνεχίζει "Πολλά από αυτά που κάνουμε έχουν στόχο να εξελίξουμε τις δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η δημιουργικότητα και η συνεργασία. Δεξιότητες που θα χρειαστούν οι μαθητές/ τριες εάν θέλουμε να επιτύχουν όταν θα ξεκινήσουν τη ζωή τους μακρυά από το σχολείο".
   Η ευελιξία αποτελεί το κλειδί για τις μοντέρνες σχολικές βιβλιοθήκες υποστηρίζει ο Simon Armitage, μέλος της ομάδας διαχείρισης του Stephen Perse Foundation, ενός ανεξάρτητου σχολείου στο Cambridge. "Ποιος ξέρει τι θα φέρει η επόμενη χρονιά σχετικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την πληροφορία και τη γνώση;" 
   Το σχολείο αυτό προσφέρει όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης καθεμία από τις οποίες έχει καινούρια βιβλιοθήκη σχεδιασμένη ανάλογα με τη διαφορετική ηλικία των παιδιών. "Αντιλαμβανόμαστε τους χώρους μάθησης ως ένα σύνολο, με τη σκέψη ότι τα παιδιά δε μαθαίνουν απλώς στις αίθουσες αλλά σε οποιονδήποτε χώρο. Σκεφτήκαμε ότι οι βιβλιοθήκες πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από ράφια βιβλίων ή από έναν χώρο όπου τα παιδιά αναγκάζονται από έναν βιβλιοθηκονόμο που έχει τον ρόλο του επιστάτη των βιβλίων να κάθονται, να διαβάζουν και να είναι ήσυχα " εξηγεί ο Armitage. 

Το δεντρόσπιτο 
    Η βιβλιοθήκη για τα μικρότερα παιδιά αποτελείται από εσωτερικό και εξωτερικό χώρο με μια σκηνή, ειδικά καθίσματα ανάγνωσης και άνετους χώρους για να ξεφεύγουν παρέα με το βιβλίο τους. Όλα τα βιβλία που αναφέρονται στην πραγματικότητα έχουν μεταφερθεί στις τάξεις αφήνοντας τη βιβλιοθήκη αποκλειστικά για ανακάλυψη και απόλαυση της λογοτεχνίας. 
   Η βιβλιοθήκη για τα μεγαλύτερα παιδιά βασίζεται σε μια μεσαιωνική ιδέα με δωμάτια περιέργειας και είναι σχεδιασμένη ώστε να αποτελεί ένα μέρος όπου οι μεγαλύτεροι θα έχουν τη δυνατότητα να αντλήσουν πληροφορίες και γνώση με δελεαστικούς τρόπους και να προβούν σε μη αναμενόμενες συνάψεις. Ακόμη, φιλοξενεί προσωρινές εκθέσεις αξιοποιώντας πλήρως την τοποθεσία της στο Cambridge για την εξεύρεση κατάλληλων αντικειμένων για εκθέσεις, οι οποίες μέχρι στιγμής περιελάμβαναν τον Μεγάλο Πόλεμο, τον Σέρλοκ και την ιστορία των φαρμάκων. Επιπλέον, χρησιμοποιεί την τεχνολογία iBeacon για να στέλνει πληροφορίες σχετικές με συγκεκριμένα μέρη της βιβλιοθήκης απευθείας στις συσκευές των μαθητών/ τριών καθώς τριγυρίζουν στους χώρους. 

Stephen Perse Foundation Δωμάτιο περιέργειας
    Οι εκπαιδευτικοί συχνά κάνουν μαθήματα στη βιβλιοθήκη και οι μαθητές/ τριες φαίνεται να αισθάνονται περισσότερο άνετοι σε αυτό το περιβάλλον. "Είναι ένας χώρος που μπορούν να έχουν δικό τους και να ανακαλύπτουν" λέει ο Armitage. Τώρα το σχολείο θέλει να επανεφεύρει μια ειδική βιβλιοθήκη, στην θα οποία προβλέπεται χώρος που ενθαρρύνει τους μαθητές να συγκεντρώνουν πληροφορίες όχι μόνο από βιβλία και τεχνολογικά μέσα αλλά, ακόμη, από την ακρόαση ιστοριών και απόψεων από άλλους ανθρώπους. Η ιδέα είναι να προσφερθεί στα παιδιά μια οπτική σε διαφορετικές ζωές καθώς, επίσης, να προετοιμαστούν για το Πανεπιστήμιο.
   Στο Nansloe Academy, ένα δημοτικό σχολείο στην Κορνουάλη, ο στόχος είναι απλούστερος. "Προσπαθούμε σε μια ηλικία που τα παιδιά αναζητούν ενστικτωδώς μια παιχνιδομηχανή, να εμπνεύσουμε το πάθος για διάβασμα"λέει ο διευθυντής Charlie Field. "Επιθυμώ τα παιδιά να αγαπήσουν τα παραδοσιακά βιβλία σε μια μοντέρνα εποχή".      
      
Χομπιτόσπιτο
     Εμπνεόμενοι από την επιτυχία του γειτονικού Eden Project αλλά με ένα κεφάλαιο γύρω στα 15.000 δολάρια και ένα άδειο χώρο από σκυρόδεμα της δεκαετίας του '60 στην καρδιά του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί και η διοίκηση αποφάσισαν να είναι δημιουργικοί. Το όραμα ήταν "κάνε κάτι τόσο συναρπαστικό όσο στο Eden Project αλλά για το διάβασμα", επισημαίνει ο Field. 
   Με την καθοδήγηση του βιβλιοθηκονόμου Heather Foster, ο χώρος μετατράπηκε σε έναν κήπο ιστοριών, με χλοοτάπητα στα πατώματα, ένα χομπιτόσπιτο αρκετά μεγάλο για ένα μάθημα νηπιαγωγείου, ένα δεντρόσπιτο ανάγνωσης και μανιτάρια για τραπέζια. Υπάρχει, παράλληλα, ένας χώρος για παιχνίδι με μια σκηνή καθώς και ρούχα τα οποία μπορούν να φορούν τα παιδιά ώστε να ζωντανέψουν την ιστορία που μόλις άκουσαν. Ένας θόλος καλύπτει τον κήπο κι έτσι όλοι μένουν στεγνοί, ωστόσο, διοχετεύεται αρκετός φρέσκος αέρας σε σημείο που το χειμώνα να απαιτείται παλτό. "Θέλαμε να αισθάνονται ότι βρίσκονται σε ένα διαφορετικό τόπο" αναφέρει ο Field. Τα παιδιά μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν ως χώρο παιχνιδιού ενώ ορισμένες φορές πραγματοποιούνται εκεί μαθήματα. 

Η είσοδος στο σχολείο Nansloe
  Ταυτόχρονα, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου. Τότε τα παιδιά μπαίνουν στο σχολείο από τον κήπο ιστοριών, ο οποίος έχει μετατραπεί σε λογοτεχνικό θέμα. Πότε είναι Νάρνια με αφρώδεις κρυστάλλους, άλλοτε Εργοστάσιο Σοκολάτας. H δήλωση ενός παιδιού έχει ήδη κάνει το όλο εγχείρημα να αξίζει. "Αγαπώ τον κήπο ιστοριών.Είναι το καλύτερο μέρος στη γη. Εάν μπορούσα θα τον έπαιρνα σπίτι μου. Με κάνει να θέλω να διαβάσω ακόμη περισσότερο. Όλοι είναι χαρούμενοι κι αισθάνονται ασφαλείς εδώ". 

Πηγή: Guardian
Μετάφραση: Χρύσα Πιπιλή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...