Τρίτη, 30 Δεκεμβρίου 2014

Η έκλειψη των διανοούμενων

Ο μιντιακός διανοούμενος «κατασκευάζεται» από την πολιτιστική βιομηχανία 



    Κυκλοφόρησε πρόσφατα και στη γλώσσα μας το βιβλίο του Ιταλού ιστορικού Εντσο Τραβέρσο «Τι απέγιναν οι διανοούμενοι;» (μετάφραση Νίκος Κούρκουλος, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου). Ο Εντσο Τραβέρσο είναι σήμερα καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ της Νέας Υόρκης. Στη γλώσσα μας κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία του «Διά πυρός και σιδήρου» και «Οι ρίζες της ναζιστικής βίας» (Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 2013). Η ακόλουθη συνέντευξη του Εντσο Τραβέρσο δημοσιεύτηκε στον γαλλικό ιστότοπο Mediapart.

• Ο Σαρτρ έλεγε ότι «ο διανοούμενος είναι κάποιος που φυτρώνει εκεί που δεν τον σπέρνουν»…


  Ζούμε σε ένα πλαίσιο διαφορετικό από εκείνο στο οποίο ο Σαρτρ είχε επινοήσει τον ορισμό του διανοούμενου. Η έλευση της ψηφιακής τεχνολογίας και το μαζικό Πανεπιστήμιο διεύρυναν τα όρια των διανοητικών κύκλων. Περισσότερα πρόσωπα μπορούν να παρεμβαίνουν ενεργά στις συζητήσεις. Στο βάθος όμως ο ρόλος του διανοούμενου δεν άλλαξε: οφείλει να ελέγχει, δηλαδή να αμφισβητεί την εξουσία, αυτός ο θεμελιώδης ρόλος παραμένει.

Δευτέρα, 29 Δεκεμβρίου 2014

Αναζητώντας το σχολείο της ισότητας

Φινλανδία



    Μπαίνοντας στο δημοτικό σχολείο της Ράουμα, μιας φινλανδικής πόλης στον κόλπο του Μπότνικ, δεν βλέπεις ούτε περίφραξη, ούτε είσοδο : περνάς απλώς μπροστά από ένα πάρκινγκ ποδηλάτων κι από μια παιδική χαρά. Από το γυμναστήριο έως την αίθουσα μουσικής, τα πάντα μοιάζουν να έχουν σχεδιαστεί για να κάνουν τα παιδιά να νιώθουν όσο το δυνατόν πιο άνετα. Κατά τη διάρκεια των σαράντα πέντε λεπτών που διαρκεί το μάθημα, η καθηγήτρια των αγγλικών εναλλάσσει πέντε διαφορετικές δραστηριότητες. Διατηρεί αμείωτη την προσοχή των μαθητών της ήδη από τα πρώτα δευτερόλεπτα του μαθήματος, χάρη σε μια μπάλα που κυκλοφορεί στην τάξη και στέλνεται με μια πάσα σε κάθε μαθητή που λαμβάνει τον λόγο. Βέβαια, το σύστημα δεν είναι άγνωστο στις τάξεις κι άλλων χωρών, όμως, στη Φινλανδία, με 12,4 μαθητές ανά εκπαιδευτικό (μία από τις καλύτερες αναλογίες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη) αποδεικνύεται εξαιρετικά αποτελεσματικό.

Χριστουγεννιάτικο

Τετάρτη, 24 Δεκεμβρίου 2014

Οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι μάθησης ενός κειμένου

Εσύ, πώς διαβάζεις;


   Ισχύει πάντα ότι ένας καλός βαθμός πηγαίνει στον μαθητή που έχει μάθει την ύλη και ένας κακός βαθμός στον μαθητή που απλά δεν διάβασε αρκετά;
    Το νέο βιβλίο του Μπενεντίκτ Κάρεϊ, ενός δημοσιογράφου επιστήμης από τους The New York Times, αμφισβητεί την αντίληψη ότι ένας υψηλός βαθμός στις εξετάσεις σημαίνει και πραγματική μάθηση. Υποστηρίζει ότι παρότι ένας καλός βαθμός μπορεί να επιτευχθεί βραχυπρόθεσμα, όταν διαβάζεις εντατικά για ένα διαγώνισμα, το πιθανότερο είναι ότι η περισσότερη πληροφορία θα ξεχαστεί πολύ γρήγορα. Ο Κάρεϊ ισχυρίζεται ότι οι περισσότεροι μαθητές ίσως να μη χρειάζεται να διαβάσουν περισσότερο, αλλά απλά πιο έξυπνα.
   Ο Κάρεϊ προσφέρει στους μαθητές, μικρούς και μεγάλους, ένα νέο πλάνο διαβάσματος βασισμένο σε δεκαετίες έρευνας πάνω στον εγκέφαλο, τη μνήμη και τη μάθηση. Ανατρέπει την αντίληψη ότι το να «πέσεις με τα μούτρα στο διάβασμα» είναι το μόνο απαραίτητο συστατικό ενός επιτυχημένου μαθητή, και αντ’ αυτού προσφέρει μία εις βάθος εξερεύνηση του εγκεφάλου, αποκαλύπτοντας ακριβώς το πώς μαθαίνουμε και πώς μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε αυτή τη δυνατότητα.

Χριστούγεννα εποχής

Οι εικόνες μιλούν


Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου 2014

Όμορφη πορτοκαλιά μου

Βιβλία για ... φάγωμα



Συγγραφέας: Χοσέ Μάουρο Ντε Βασκονσέλος
Εκδόσεις: Κέδρος
Σελίδες.: 200
Μετάφραση: Ζέη Άλκη
Ιδανικό για: παιδιά Πέμπτης Δημοτικού και μεγαλύτερα

Λίγα λόγια για το βιβλίο:

   Όταν μεγαλώσει, ο Ζεζέ θέλει να γίνει «ποιητής με παπιγιόν». Προς το παρόν, όμως, είναι ένας πιτσιρικάς που ανακαλύπτει τη ζωή και τον κόσμο. Στο σπίτι, είναι ένας μικρός διαβολάκος που κάνει τη μια αταξία μετά την άλλη και εισπράττει τις ανάλογες ξυλιές. Στο σχολείο, όμως, είναι ένας πραγματικός άγγελος με χρυσή καρδιά και αστείρευτη φαντασία. Τόσο έξυπνος και προικισμένος, που είναι το καμάρι της δασκάλας του. Όμως, ακόμα και για ένα τόσο χαρούμενο και έξυπνο παιδί, η ζωή είναι καμιά φορά δύσκολη, όταν μεγαλώνει σε μια φτωχή βραζιλιάνικη οικογένεια. Κάθε φορά λοιπόν που είναι στεναχωρημένος, που γνωρίζει την αδικία, τη φτώχεια, ο μικρός Ζεζέ σκαρφαλώνει στην όμορφη πορτοκαλιά του. Και μαζί της μοιράζεται όλες τις χαρές και τις λύπες του.
    Ένα συγκινητικό κοινωνικό μυθιστόρημα γραμμένο με ιδιαίτερη ευαισθησία.

Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2014

Χριστούγεννα στην τάξη

ιδέες για τις ημέρες πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων



1. Ζεστή σοκολάτα
   Το μόνο που χρειάζεστε είναι μια κατσαρόλα, ένα κουτάκι γάλα εβαπορέ, κακάο και νερό τόσο όσα τα ποτήρια σοκολάτας που θέλετε να φτιάξετε. Παρασκευάστε τη σοκολάτα μέσα στην τάξη την ώρα που τα παιδιά θα στολίζουν ή θα παρακολουθούν κάποια ταινία με θέμα τα Χριστούγεννα. Μπορούν, επίσης, όσοι επιθυμούν να αναλάβουν το ανακάτεμα, το γέμισμα των ποτηριών και το μοίρασμα στα παιδιά της τάξης. Καλή σας απόλαυση!

2. Χειροποίητες μπάλες
    Θα χρειαστείτε χαρτί (ανακυκλώστε εφημερίδες και περιοδικά), ατλακόλ και υφάσματα ή πολύχρωμα χαρτιά περιτυλίγματος. Σχηματίστε με τα χαρτιά μια μπάλα και περάστε τη με την κόλλα. Έπειτα, διακοσμήστε τη με τα υφάσματα ή τα χαρτιά της αρεσκείας σας.

Τρίτη, 16 Δεκεμβρίου 2014

Ποιος κυβερνάει τον κυβερνοχώρο;

Τίνος είναι το διαδίκτυο;


Ξεκίνησε μικρό και κατέληξε γίγαντας. Σε ποιον όμως ανήκει; Το Διαδίκτυο, μέρος της καθημερινής μας ζωής, έχει άμεση ανάγκη από έναν οργανισμό διακυβέρνησης


    Σύμφωνα με μια διεθνή έρευνα κοινής γνώμης που πραγματοποιήθηκε σε 24 χώρες και σε δείγμα 23.376 ανθρώπων, η φτηνή πρόσβαση στο Διαδίκτυο πρέπει να συνιστά ένα από τα αναγνωρισμένα ανθρώπινα δικαιώματα, καθώς συνδέεται με τις πολιτικές ελευθερίες και την οικονομική ευημερία.
    Η έρευνα της εταιρείας CIGI-Ipsos, που διενεργήθηκε στο διάστημα 7 Οκτωβρίου έως 12 Νοεμβρίου και παρουσιάστηκε σε συνέδριο στην Οτάβα του Καναδά σχετικά με τη διοίκηση του Ιντερνετ, εκτιμά, μεταξύ άλλων, ότι το ένα τρίτο περίπου του πληθυσμού της Γης, γύρω στα 2,3 δισεκατομμύρια άνθρωποι, είναι πλέον δικτυωμένο.

Η γλώσσα ως ζωντανός οργανισμός

Λεξικό Ακαδημίας Αθηνών


   Με αφορμή την κυκλοφορία του χρηστικού λεξικού της νεοελληνικής γλώσσας από την Ακαδημία Αθηνών, ο καθηγητής Γλωσσολογίας στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, μίλησε για το εγχείρημα αλλά και για τη γλώσσα ως ζωντανό οργανισμό.
  «Διδαχθήκαμε, λοιπόν, από το παρελθόν και ερχόμαστε τώρα με νέο πρόσωπο να δείξουμε πώς γράφεται ένα σύγχρονο λεξικό», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χριστόφορος Χαραλαμπάκης. Το λεξικό περιέχει λέξεις από την γλώσσα της επιστήμης, την καθομιλουμένη, αλλά και την αργκό.
  Ο «καληνυχτάκιας», είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα νεολογισμού που εμπεριέχεται στο λεξικό. «Χαμογελούσα όταν άκουγα νεαρά παιδιά να κοροϊδεύουν έναν συμφοιτητή τους, που ήθελε να τα φτιάξει με μία κοπέλα και την πήγαινε στο σπίτι το βράδυ. Κάνανε πολύ παρέα, αλλά στο τέλος δεν μπορούσε να της πει ότι την αγαπά και οι φίλοι του τον κορόιδευαν ως καληνυχτάκια», μας εξήγησε ο κ. Χριστόφορος Χαραλαμπάκης.

Δευτέρα, 15 Δεκεμβρίου 2014

Το παιδί με τη σάλπιγγα


Αν μπορούσες να ακουστείς
θα σου έδινα την ψυχή μου
να την πας ως την άκρη του κόσμου.
να την κάνεις περιπατητικό αστέρι ή ξύλα
αναμμένα για τα Χριστούγγενα – στο τζάκι του Νέγρου
ή του Έλληνα χωρικού. Να την κάνεις ανθισμένη μηλιά
στα παράθυρα των φυλακισμένων. Εγώ
μπορεί να μην υπάρχω ως αύριο.

Χριστούγεννα σε ένα βαζάκι

Χειροποίητα δώρα


Υλικά:
- βάζο
- κορδέλες
- κανέλες, καρύδια, αμύγδαλα, κουκουνάρια, κάστανα, φουντούκια, αποξηραμένα πορτοκάλια

Παρασκευή, 12 Δεκεμβρίου 2014

Γιατί γράφω;

Η άσκηση της γραφής


  Ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί λογοτεχνίας αλλά και πανεπιστημιακοί απαντούν στο αρχετυπικό, δαιδαλώδες και ολισθηρό ερώτημα «Γιατί γράφω;». Ένα ψηφιδωτό κειμένων που προσπαθεί να φωτίσει τη σκοτεινή ρίζα της γραφής.
   Απαντά ο Δημήτρης Τζιόβας*

    Το «γιατί γράφω» δεν με απασχόλησε ιδιαίτερα, είτε γιατί το θεωρούσα εγωκεντρικό και ναρκισσιστικό ερώτημα είτε γιατί έβλεπα το γράψιμο άρρηκτα συνδεδεμένο με τις ακαδημαϊκές μου υποχρεώσεις. Με παίδεψαν όμως δύο άλλα ερωτήματα: «για ποιον γράφω» και «πώς γράφω». Αλλωστε ως εισηγητής της αναγνωστικής θεωρίας στην Ελλάδα με ενδιέφερε πάντα η μετατόπιση από το συγγραφικό στο αναγνωστικό υποκείμενο.

Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου 2014

Χειροποίητα γούρια

Χριστουγεννιάτικα στολίδια


Υλικά:
- ξύλινες χριστουγεννιάτικες φιγούρες (τάρανδοι, αστέρια, καμπάνες, έλατα ...) ή φύλλα φελλού για να δημιουργήσουμε μόνοι/ ες εικόνες των Χριστουγέννων
- κορδόνια, κορδέλες
- χάντρες
- μικρά διακοσμητικά στοιχεία π.χ. κλειδιά
- νερομπογιές

Τετάρτη, 10 Δεκεμβρίου 2014

Δευτέρα, 8 Δεκεμβρίου 2014

Καταστροφική χρονιά το 2014 για εκατομμύρια παιδιά

Μέση Ανατολή


   «Παιδιά έχουν σκοτωθεί ενώ μελετούσαν στην τάξη τους και ενώ κοιμούνταν στα κρεβάτια τους· παιδιά έχουν μείνει ορφανά, έχουν πέσει θύματα απαγωγών, έχουν βασανιστεί, έχουν στρατολογηθεί, έχουν βιαστεί, και ακόμα έχουν πουληθεί ως σκλάβοι. Ποτέ στην πρόσφατη ιστορία τόσα πολλά παιδιά δεν έχουν υποστεί τέτοια ανείπωτη βία». 
   Το παραπάνω υπογράμμισε ο εκτελεστικός διευθυντής της UNICEF Άντονι Λέικ, αναφερόμενος στα εκατομμύρια των παιδιών που χτυπήθηκαν φέτος από τους πολέμους που μαίνονται ανά την υφήλιο. 

Χάρτινα χριστουγεννιάτικα καραβάκια

Χειροποίητα στολίδια


Υλικά:
- λευκό χαρτί Α4 για 2 καραβάκια. Προτιμήστε λίγο πιο χοντρό χαρτί.
- ατλακόλ
- κουμπιά, χάντρες, κορδόνι
- τέμπερες

Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου 2014

Παίζοντας με τα πρωτόνια

                     στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση


   Την περασμένη άνοιξη τονίστηκαν ιδιαίτερα οι δραστηριότητες της Τίνας Νάντσου, εκπαιδευτικού πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Σχολή Χιλλ στην Αθήνα, η οποία σε συνεργασία με το CERN, εγκαινίασε το πρόγραμμα "Παίζοντας με τα πρωτόνια" με στόχο να ενσταλάξει στους μαθητές και τις μαθήτριές της τον ενθουσιασμό για τη φυσική. Το ακόλουθο ντοκιμαντέρ παρουσιάζει την εξέλιξη αυτού του προγράμματος από τη γέννησή του, στην τάξη της κ. Νάντσου, έως την επίσκεψη 12 τυχερών μαθητών/ τριών της τάξης στις εγκαταστάσεις του CERN.

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου 2014

Άγγελος εξάγγελος


Άγγελος εξάγγελος μας ήρθε από μακριά
γερμένος πάνω σ’ ένα δεκανίκι
δεν ήξερε καθόλου μα καθόλου να μιλά
και είχε γλώσσα μόνο για να γλείφει

Τα νέα που μας έφερε ήταν όλα μια ψευτιά
μα ακούγονταν ευχάριστα στ’ αυτί μας
γιατί έμοιαζε μ’ αλήθεια η κάθε του ψευτιά
κι ακούγοντάς τον ησύχαζε η ψυχή μας

Έστησε το κρεβάτι του πίσω απ’ την αγορά
κι έλεγε καλαμπούρια στην ταβέρνα
μπαινόβγαινε κεφάτος στα κουρεία και στα λουτρά
και χάζευε τα ψάρια μες στη στέρνα

Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου 2014

Η σχολική μελέτη στο σπίτι και η συμβολή των γονέων


∆αρβούδης Αθανάσιος


Περίληψη


   Οι κατ’ οίκον εργασίες είναι µια συνηθισµένη εκπαιδευτική πρακτική η οποία απασχολεί καθηµερινά µαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Στο άρθρο αυτό θα συζητηθεί ο ρόλος των κατ’ οίκον εργασιών στην εκπαίδευση των µαθητών και η σηµασία της εµπλοκής των γονέων στη µελέτη των παιδιών. Θα παρουσιαστούν επίσης προτάσεις για την αποτελεσµατική χρήση των κατ’ οίκον εργασιών, αλλά και τρόποι αντιµετώπισης συνηθισµένων προβληµάτων κατά τη διεκπεραίωση των εργασιών από τους µαθητές.


1. Οι κατ’ οίκον εργασίες στην εκπαίδευση

  Οι κατ’ οίκον εργασίες είναι ένα αµφιλεγόµενο θέµα και έχει προκαλέσει από παλιά αρκετές συζητήσεις σχετικά µε τη χρησιµότητα και την αναγκαιότητά της ανάθεσης τους. Παρόλα αυτά, είναι µια εκπαιδευτική πρακτική που χρησιµοποιείται, αλλού λιγότερο και αλλού περισσότερο, σε όλα σχεδόν τα εκπαιδευτικά συστήµατα,όλων των βαθµίδων (Van Voorhis, 2004˙ Warton, 2001). Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται µια τάση αύξησης των κατ’ οίκον εργασιών, τουλάχιστον στις Αγγλόφωνες χώρες. Οι κατ’ οίκον εργασίες έχει βρεθεί ότι έχουν θετική επίπτωση στη σχολική επίδοση, ιδιαίτερα στο γυµνάσιο και στο λύκειο (Cooper, Robinson, & Patall, 2006˙ Sharp et al., 2001˙ Trautwein & Koller, 2003).

Διατηρώντας την ολότητα των πραγμάτων


Σ' ένα πεδίο
είμαι η απουσία
του πεδίου. 
Έτσι 
πάντα συμβαίνει.
Όπου κι αν είμαι 
είμαι αυτό που λείπει. 

Τετάρτη, 3 Δεκεμβρίου 2014

Χιονάνθρωπος σε βαζάκι

Χειροποίητα στολίδια


Υλικά: 
- πλαστελίνες
- γυάλινο βαζάκι από μαρμελάδα, μέλι ή ό,τι άλλο
- κόλλα στιγμής
- διακοσμητικά αστεράκια, δεντράκια, νιφάδες αδιάβροχα

Τρίτη, 2 Δεκεμβρίου 2014

Η δημόσια βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης ... πραγματικά δημόσια

Περί βιβλιοθηκών...και κοινωνικής ένταξης



   Ο μετανάστης εγκαθίσταται στη χώρα υποδοχής του. Ένα από τα βασικά προβλήματα που τον απασχολούν είναι και η γλώσσα. Να μπορεί να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του. Τι πιο φυσικό λοιπόν να απευθυνθεί στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς του. Και εκεί όχι μόνο να βρει μαθήματα για τη γλώσσα, αλλά επίσης να μάθει για τον πολιτισμό, την κουλτούρα, το σύστημα διακυβέρνησης και τις δομές εκπαίδευσης της χώρας. Πολλαπλά ωφελημένος, να μπορεί πλέον να χρησιμοποιήσει όλη την ποικιλία πηγών της βιβλιοθήκης που θα τον βοηθήσουν να διαχειριστεί και να αντιμετωπίσει όλα τα παραπάνω. Και βασικότερο όλων: όλα αυτά δωρεάν.

Χιονάνθρωπος από κουκουνάρι

Χειροποίητα στολίδια


Υλικά
- κουκουνάρι
- τσόχα
- μπάλα μικρή ξύλινη ή από φελιζόλ
- ατλακόλ
- μαρκαδόρο κόκκινο και μαύρο

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...