Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου 2014

Για να δεις τα χωράφια και τον ποταμό


Για να δεις τα χωράφια και τον ποταμό
Δεν είναι αρκετό να ανοίξεις το παράθυρο.
Για να δεις τα δέντρα και τα λουλούδια
Δεν είναι αρκετό να μην είσαι τυφλός.

Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου 2014

Διαρθρωτικές λέξεις και φράσεις



Συμβάλλουν στη συνοχή ενός κειμένου καθώς ενώνουν μικρότερα ή μεγαλύτερα τμήματα λόγου (προτάσεις, περιόδους, παραγράφους) και μπορούν να:

εισάγουν επεξήγηση: δηλαδή, με άλλα λόγια, ουσιαστικά, συγκεκριμένα, ειδικότερα, ιδιαίτερα, ακριβέστερα, σαφέστερα

δηλώνουν αντίθεση ή εναλλαγή: αλλά, όμως, μα, παρόλο που, ωστόσο, εντούτοις, αντίθετα, αντιθετικά με, σε αντίθεση με, μολονότι, από την άλλη πλευρά, εάν και, ενώ, όχι μόνο . . . αλλά και, όχι μόνο δεν . . . μα ούτε, αφενός, αφετέρου, τόσο . . . όσο και, είτε ... είτε, διαφορετικά, στον αντίποδα, ακόμη κι αν

Τετάρτη, 26 Νοεμβρίου 2014

"Ξεκλειδώνοντας" ένα παιδί με ΔΕΠΥ



1. Οι μαθητές με ΔΕΠΥ έχουν ανάγκη από οργάνωση και δομή. Το περιβάλλον τους, τόσο το σχολικό όσο και το οικογενειακό, πρέπει να δομεί εξωτερικά αυτό που δεν μπορούν τα ίδια τα παιδιά να δομήσουν εσωτερικά. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να υπάρχει κάπου μια λίστα ή ένα πίνακας που να περιγράφει την πορεία της διδασκαλίας ή της δραστηριότητας που γίνεται, ώστε να μπορεί το παιδί με ΔΕΠΥ να το χρησιμοποιεί ως σημείο αναφοράς όταν αποσπάται.

2. Πίνακας κανόνων. Αναρτήστε σε ευδιάκριτο σημείο ένα πίνακα που θα φαίνονται όλοι οι κανόνες που πρέπει να ακολουθεί το παιδί. Το παιδί με ΔΕΠΥ δεν θα έχει άγχος αν γνωρίζει τι περιμένετε από αυτό.

3. Η θέση του παιδιού με ΔΕΠΥ θα πρέπει να είναι κοντά στον εκπαιδευτικό και μακριά από παράθυρα. Δεν θα πρέπει να αλλάζει συχνά θέση κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας. Αυτό θα το βοηθήσει στη μείωση της έντονης κινητικότητας και της διάσπασης, που τόσο πολύ το ταλαιπωρεί.

4. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν ανάγκη να ακούν τα ίδια πράγματα, οπότε επαναλαμβάνετε συνέχεια τις οδηγίες και τις εντολές.

5. Θέστε όρια και περιορισμούς. Τα όρια δεν μπαίνουν για να τιμωρήσουμε τα παιδιά αλλά για να τα συγκρατούμε και να τα καθησυχάζουμε. Τα όρια πρέπει να μπαίνουν γρήγορα και απλά. Δεν ωφελούν οι μεγάλες και ατέρμονες συζητήσεις.

Τρίτη, 25 Νοεμβρίου 2014

Δραστηριότητες που συμβάλλουν στην βελτίωση της λεπτής κινητικότητας

Πόσο ικανό είναι το παιδί να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του;



  
   Μία από τις δεξιότητες που ελέγχουμε όταν ένα παιδί πρόκειται να πάει στο σχολείο είναι η λεπτή κινητικότητα, γιατί είναι αυτή που θα το βοηθήσει να ανταποκριθεί στις μαθησιακές του υποχρεώσεις, όπως πχ στην γραφή.
  Η γραφή απαιτεί την αναπαραγωγή συγκεκριμένων σημείων , σε ένα προσδιορισμένο χώρο, με φορά από τα αριστερά προς τα δεξιά. Έτσι, λοιπόν, το παιδί για να τα καταφέρει θα πρέπει να έχει τον έλεγχο και τον συντονισμό των χεριών, των δαχτύλων και των ματιών .

Δευτέρα, 24 Νοεμβρίου 2014

Αγωγή και εργασία

... του Κώστα Θεριανού


    Στην ιστορική πορεία της ανθρωπότητας δεν υπήρχε σχήμα αγωγής ή εκπαιδευτικός θεσμός που να μην είναι έμμεσα ή άμεσα συνδεμένος με τον τρόπο παραγωγής.
    Οι κοινωνίες της ομηρικής εποχής προσπαθούσαν μέσα από πολέμους να αποκτήσουν πλούτο και για αυτό η αγωγή των νέων ανθρώπων είχε σκοπό να τους κάνει καλούς πολεμιστές, ενσταλάζοντας τους την ιδέα ότι ανδρείος ήταν αυτός που υπακούει τυφλά τον αρχηγό και πολεμάει για τα λάφυρα και δειλός αυτός που αποφεύγει τον πόλεμο. Ο πόλεμος την εποχή αυτή είναι συνιστώσα της διαδικασίας παραγωγής και αναπαραγωγής των υλικών όρων ύπαρξης της κοινωνίας. Ο Ησίοδος ζει σε μια κοινωνία αγροτική και κτηνοτροφική, όπου η πλειονότητα των ανθρώπων καλλιεργεί τη γη ή βόσκει ζώα. Ανάλογα είναι και τα ιδεώδη που προσπαθεί να προβάλλει ο ποιητής. Οι θεοί εμφανίζονται να ανταμείβουν τον εργατικό αγρότη και βοσκό. Τέλος, ο Αριστοτέλης ζει σε «πόλη-κράτος» και προβάλλει ως μορφωτικό ιδεώδες τη διαμόρφωση του πολίτη που θα συμμετέχει ενεργά στα κοινά προσπαθώντας παράλληλα να συνδέσει διάφορες πολιτειακές μορφές με στάδια κοινωνικής ανάπτυξης [1]. 

Υπάρχουν δίκαιοι πόλεμοι;

του Κώστα Δουζίνα

Μια θάλασσα από 888.236 κεραμικές παπαρούνες, όσοι και οι Βρετανοί πεσόντες, φτιάχτηκε στην τάφρο του Πύργου του Λονδίνου

    Την περασμένη βδομάδα η Ευρώπη γιόρτασε τα εκατό χρόνια από την αρχή του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Μια θάλασσα από 888.236 κεραμικές παπαρούνες, όσοι και οι Βρετανοί πεσόντες, φτιάχτηκε στην τάφρο του Πύργου του Λονδίνου. Η εφημερίδα «Guardian» κατηγόρησε το μνημείο γιατί δεν θυμίζει τη «φρίκη του πολέμου» και προωθεί την «εσωστρέφεια που επιτρέπει στο (ακροδεξιό) κόμμα της Ανεξαρτησίας να ευδοκιμεί». Για τον πρωθυπουργό Κάμερον, αντίθετα, το μνημείο είναι «εντυπωσιακό» και αρμόζει στον «ευγενή αυτό πόλεμο» όπου τόσοι σκοτώθηκαν για «τις ελευθερίες μας».
   Ηταν ακόμη ένα επεισόδιο στον μόνιμο πόλεμο ιστορικών και πολιτικών που επιστρέφει κάθε φορά που ένας λαός εξετάζει τα υπαρξιακά του θεμέλια. Για την κυβέρνηση, οι ιστορικοί που επικρίνουν την ανάμειξη της Βρετανίας είναι «αριστεροί» και υποτιμούν τον πατριωτισμό και την ανδρεία.
   Ο ιστορικός Ρίτσαρντ Εβανς απάντησε ότι είναι αστείο να λέμε ότι υπερασπιστήκαμε τις Δυτικές αξίες. «Ο σύμμαχός μας, τσάρος Νικόλαος Β’, ήταν πολύ πιο απολυταρχικός από τον Κάιζερ και η Γερμανία πιο δημοκρατική από τη Βρετανία». Οι Βρετανοί στρατιώτες ήταν «λιοντάρια που τα διοικούσαν γάιδαροι». Οπως έλεγε η κωμική σειρά «Μαύρη Οχιά», χιλιάδες σκοτώθηκαν για να μετακινήσουν το ντουλαπάκι των ποτών του στρατάρχη Χέιγκ «δέκα πόντους πιο κοντά στο Βερολίνο».

Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2014

Ο ουρανός


Πρῶτα νὰ πιάσω τὰ χέρια σου
Νὰ ψηλαφίσω τὸ σφυγμό σου
Ὕστερα νὰ πᾶμε μαζὶ στὸ δάσος
Ν᾿ ἀγκαλιάσουμε τὰ μεγάλα δέντρα
Ποὺ στὸν κάθε κορμὸ ἔχουμε χαράξει

Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2014

Bookwave

για λίγες ακόμη μέρες



     Τι είναι το bookwave

    Το bookwave είναι μία κοινωφελής δράση που αφορά την προσφορά παιδικών βιβλίων σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία της Αττικής που αντιμετωπίζουν σημαντικές ελλείψεις σε βιβλία. Φιλοδοξία του bookwave είναι να επεκταθεί σε ολόκληρη την Ελλάδα. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία του Library4all. Το 2013 συνδιοργανώθηκε με το Μουσείο Μπενάκη και πραγματοποιήθηκε με την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη.


   Με στόχο την ενθάρρυνση των παιδιών να αγαπήσουν το διάβασμα, να αποκτήσουν αναγνωστικές συνήθειες και να γίνουν καλύτεροι αναγνώστες, διοργανώνεται για δεύτερη χρονιά το bookwave 2014, από τις 14 ως τις 21 Νοεμβρίου.
   Πρόκειται για μια πρωτότυπη και σημαντική δράση, με σκοπό την προσφορά καινούριων παιδικών βιβλίων σε βιβλιοθήκες νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων της Αττικής, η οποία θα φιλοξενηθεί και φέτος στο Μουσείο Μπενάκη στο κτίριο της Οδού Πειραιώς.

Τετάρτη, 12 Νοεμβρίου 2014

Δεύτερη φύση


Ο χρόνος είναι γρήγορος ίσκιος πουλιών
Τα μάτια μου ορθάνοιχτα μες στις εικόνες του

Γύρω απ’ την ολοπράσινη επιτυχία των φύλλων
Οι πεταλούδες ζουν μεγάλες περιπέτειες

Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου 2014

Μαθαίνοντας στη Ventanilla

... της Ολυμπίας Τριανταφύλλου

   
   Τα μεγάλα ταξίδια απαιτούν πολύ καλό σχεδιασμό. Τα όμορφα ταξίδια χρειάζονται αφορμές. Η αφορμή για να ταξιδέψω πριν από 2 χρόνια στο Περού ήταν η συμμετοχή μου στο δυναμικό μιας οργάνωσης που ονομάζεται jovenes de Buenavolutad, η οποία οργανώνει απογευματινές δραστηριότητες για τους εφήβους της Ventanilla, ενός οικισμού στα περίχωρα της Λίμα, με στόχο να τους κρατήσει μακριά από τα ναρκωτικά και τις συμμορίες. Εκεί, για 4 εβδομάδες, συμμετείχα σε προγράμματα ανακύκλωσης, μαθήματα γεωγραφίας, αγγλικών και χορευτικών επιδείξεων. Η δουλεία μου όμως στη κοινότητα είχε και ένα άλλο σκέλος, αυτό της παρουσίας μου σε μια τάξη νηπιαγωγείου, ως βοηθού δασκάλας.

Τρόφιμα από τρισδιάστατους εκτυπωτές

για τους στρατιώτες

Aarti Shahani/NPR
   Θα τυπώνουν άραγε την τροφή τους στο μέλλον οι Αμερικανοί στρατιώτες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες αποστολές σε μέρη όπου η εύρεση τροφίμων είναι εξαιρετικά δύσκολη; Επιστήμονες του αμερικανικού στρατού ήδη πραγματοποιούν πειράματα με γεύματα τα οποία θα εκτυπώνονται από τους λεγόμενους τρισδιάστατους εκτυπωτές προκειμένου να λύσουν κατά τον τρόπο αυτό το πρόβλημα της σίτισης των Αμερικανών στρατιωτών.

Τρίτη, 4 Νοεμβρίου 2014

Διάφανες αυλαίες


Είναι τα βλέφαρά μου
διάφανες αυλαίες.
Όταν τα ανοίγω βλέπω
μπρος μου ό,τι κι αν τύχει.
Όταν τα κλείνω βλέπω
μπρος μου ό,τι ποθώ.

Εμπειρίκος Ανδρέας, (1945), Ενδοχώρα

Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου 2014

Δραστηριότητες για την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας

σε παιδιά με ή χωρίς δυσπραξία


   Τα παιδιά που έχουν δυσκολίες με τις λεπτές κινητικές δεξιότητες καθυστερούν να αναπτύξουν ισχυρούς μύες στα δάχτυλα, στα χέρια και στους καρπούς τους. Παρακάτω παρουσιάζονται δραστηριότητες που θα βοηθήσουν τα παιδιά με δυσπραξία ή χωρίς να αναπτύξουν τη λεπτή κινητικότητά τους.

Παιχνίδι με πλαστελίνη

Το παιχνίδι με πλαστελίνη είναι ένα από τα αγαπημένα παιχνίδια στην παιδική ηλικία. Όχι μόνο είναι διασκεδαστικό, αλλά συμβάλλει επίσης και στην ανάπτυξη κάποιων δεξιοτήτων. Η συμπίεση και το τέντωμα βοηθά να αναπτυχθούν οι μύες των δακτύλων κι αποτελεί μια πολύτιμη αισθητηριακή εμπειρία.

Κυριακή, 2 Νοεμβρίου 2014

Το όραμα της κοινωνίας των ίσων

του Θανάση Γιαλκέτση   


  Κυκλοφόρησε πρόσφατα και στη γλώσσα μας το βιβλίο του Γάλλου ιστορικού και κοινωνιολόγου Πιερ Ροζανβαλόν «Η κοινωνία των ίσων» (εκδόσεις «Πόλις», μετάφραση: Αλέξανδρος Κιουπκιολής). Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα συνέντευξης που έδωσε ο Πιερ Ροζανβαλόν στο περιοδικό «Le Nouvel Observateur».

• «Η κοινωνία των ίσων» είναι το τρίτο μέρος, μετά τα έργα σας «La Contre-Démocratie» και «La Légitimité démocratique», του φιλοσοφικού και ιστορικού στοχασμού σας για τους σύγχρονους μετασχηματισμούς της δημοκρατίας. Ποια είναι η λογική που το διέπει;

   Η δημοκρατία ορίζεται κλασικά ως ένας τύπος πολιτικού καθεστώτος. Από αυτή τη σκοπιά την προσέγγισα στα δύο προηγούμενα έργα μου. Η δημοκρατία όμως είναι και μια μορφή κοινωνίας. Ο Τοκβίλ είχε ήδη υπογραμμίσει αυτή τη διάσταση, βλέποντας σε εκείνο που αυτός αποκάλεσε «ισότητα των συνθηκών» τη γενεσιουργό αρχή της δημοκρατίας. Με αυτό το τρίτο έργο μου θέλησα να δώσω συστηματική μορφή σε αυτή την αντίληψή του, προτείνοντας μια ιστορία και μια γενική θεωρία της ιδέας της δημοκρατικής ισότητας. Στοχεύοντας πρώτα να αποσαφηνίσω το νόημα που είχε πάρει αυτή η ιδέα στην Αμερικανική και στη Γαλλική Επανάσταση. Η ισότητα είχε γίνει τότε αντιληπτή ως ένας τρόπος οικοδόμησης της κοινωνίας, παραγωγής και ζωογόνησης του κοινού βίου. Αυτή θεωρήθηκε ως μια δημοκρατική ιδιότητα και όχι μόνον ως ένα μέτρο της αναδιανομής του πλούτου.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...