Τρίτη, 30 Σεπτεμβρίου 2014

Η εξέλιξη των γλωσσών

Πώς γίνεται αυτό;


"Θα σου τραβήξω τα αυτιά"

από πού προήλθε η φράση;


    Στην αρχαία Σπάρτη, μόλις τα παιδιά έκλειναν τον πρώτο χρόνο της ζωής τους, οι γονείς τους τούς έδιναν να φάνε για πρώτη φορά μέλανα ζωμό. Συγχρόνως, τους τραβούσαν τα αυτιά για να γίνουν καλοί πολεμιστές. Η παράδοσή τους ήθελε τους θεούς που προστατεύουν τις πολεμικές επιχειρήσεις να στέλνουν διάφορα μηνύματα από τον Όλυμπο. Όμως, για να τους ακούσει κάποιος έπρεπε να έχει "γερό αυτί".

Κυριακή, 28 Σεπτεμβρίου 2014

Θέλεις εισιτήριο; Ανακύκλωσε!

Μια ευφάνταστη ιδέα


   Η ανακύκλωση γίνεται διασκέδαση όταν ξέρεις ότι έχεις και μία ανταμοιβή – παρόλο που είναι κρίμα να ανακυκλώνεις μόνο αν περιμένεις κάποιο αντάλλαγμα.
   Στην πόλη του Πεκίνου είχαν μια πρωτότυπη ιδέα για να ωθήσουν τους κατοίκους προς την ανακύκλωση: εγκατέστησαν 34 «ανάποδους» αυτόματους πωλητές σε όλη την πόλη. Όταν ο περαστικός βάζει στην υποδοχή ένα πλαστικό μπουκάλι, ο αισθητήρας του μηχανήματος ανιχνεύει την ποιότητα του πλαστικού και, ανάλογα με την αξία του –5 έως 15 λεπτά–, βγάζει από τη σχισμή ένα εισιτήριο για μέσο μαζικής μεταφοράς ή δωρεάν χρόνο ομιλίας για το κινητό. Η «ανταμοιβή» είναι πάντα ανάλογη με την ποιότητα, αλλά και τον αριθμό των μπουκαλιών με τα οποία θα «ταΐσει» κάποιος το μηχάνημα. Αν πάλι δεν ενδιαφέρεται για το αντάλλαγμα, μπορεί απλώς να ανακυκλώσει τα πλαστικά μπουκάλια του.

Δύο πυροβολισμοί, ένας πόλεμος…

Α' Παγκόσμιος Πόλεμος

του Θανάση Γιαλκέτση


   Πριν από έναν αιώνα, στις 28 Ιουνίου 1914, ο Σερβοβόσνιος φοιτητής Γκαβρίλο Πρίντσιπ δολοφόνησε στο Σεράγεβο τον αρχιδούκα διάδοχο της Αυστρίας Φραγκίσκο Φερδινάνδο και τη σύζυγό του Σοφία. Ηταν ο πρώτος κρίκος μιας αλυσίδας γεγονότων που οδήγησαν σε διάστημα ενός μήνα στην έκρηξη του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου. Αυτός ο πόλεμος δεν είχε προηγούμενο σε όλη τη μακρά ιστορία των συγκρούσεων που έχουν ματώσει την ανθρωπότητα. Ο κόσμος, που με τη δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση είχε ήδη γνωρίσει τη μαζική παραγωγή, τη μαζική κατανάλωση, τη μαζική πολιτική συμμετοχή, αναμετρήθηκε στα χρόνια 1914-1918 και με τη μαζική εξόντωση και τον ολοκληρωτικό πόλεμο.
   Στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο αναφέρεται το ακόλουθο άρθρο του Ιταλού ιστορικού Εμίλιο Τζεντίλε, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Il Sole 24 Ore».

Σάββατο, 27 Σεπτεμβρίου 2014

Τα σκουπίδια λένε πολλά για σένα...

Τορόντο



   Τι κάνει ένας δήμος όταν έχει θέμα με τα σκουπίδια που πετούν οι πολίτες; Μια καμπάνια ευαισθητοποίησης θα πουν οι περισσότεροι και θα έχουν δίκιο. Ναι, αλλά ποιο θα είναι το μήνυμα της καμπάνιας; Κάποιοι θα επιλέξουν κάτι κλασικό του τύπου "σώσε το περιβάλλον". Κάποιοι άλλοι θα επιλέξουν κάτι πιο ευφάνταστο.


     Στη δεύτερη κατηγορία ανήκει ο δήμος του Τορόντο, στον μακρινό Καναδά. Στη νέα του καμπάνια για τον περιορισμό των σκουπιδιών δημιούργησε μια σειρά από αφίσες με μήνυμα άκρως ανθρωποκεντρικό και δυνατό (αλλά και τόσο αληθινό).

Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου 2014

Φεστιβάλ «Δες το αλλιώς!»

27-28 Σεπτεμβρίου στον Πολυχώρο Βρυσάκι


    Το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου, η Καλύτερη Ζωή προσκαλεί μικρούς και μεγάλους να μεταποιήσουν, να χαρίσουν, να «φτιάξουν μόνοι τους», να κάνουν το καλό και να δουν με άλλο μάτι διάφορα αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Δωρεάν δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες, παιδιά και οικογένειες, ενδιαφέρουσες προβολές, επιτόπιες DIY κατασκευές, συλλογή μεταχειρισμένων ειδών που θα διατεθούν για καλό σκοπό καθώς και μία σειρά από παράλληλες εκδηλώσεις σε συνδυασμό με μία συναυλία-έκπληξη, θα διανθίσουν το πρόγραμμα του διημέρου φεστιβάλ με τίτλο «Δες το αλλιώς» που θα πραγματοποιηθεί στον Πολυχώρο Βρυσάκι, το Σάββατο 27 και την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου.

Στην ποιήτρια που θέλω να γίνω


Σού έρχεται στο στόμα ο τίτλος.
Αυτός θα σε οδηγήσει στο περιεχόμενο
(αντίστροφη πορεία τελικά)
Το ποίημα δε λέει να ησυχάσει
Στριφογυρνά μέσα στο σώμα σου
Παιδεύεται να βγει.

Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών

26η Σεπτεμβρίου



   Η 26η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών το 2001, με πρωτοβουλία του Συμβουλίου της Ευρώπης, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

   Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών είναι μια πανευρωπαϊκή εκστρατεία για την προώθηση της εκμάθησης γλωσσών και εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προώθηση της πολυγλωσσίας στην Ευρώπη.

Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2014

"Γκολ στη Φτώχεια"

   

   Η καμπάνια «Γκολ στη Φτώχεια» ξεκίνησε το 2006 με στόχο την ανάδειξη των προβλημάτων και την υποστήριξη ευπαθών ομάδων συμπολιτών μας. Οι άστεγοι, τα άτομα που είναι εξαρτημένα από ψυχοτρόπες ουσίες και οι πρόσφυγες είναι οι τρεις κατηγορίες που βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της πρωτοβουλίας.
     Αξιοποιώντας το ποδόσφαιρο ως εργαλείο για κοινωνική αλλαγή, η «Διογένης ΜΚΟ» έχει δημιουργήσει την Εθνική Ποδοσφαιρική Ομάδα Αστέγων, η οποία συμμετέχει κάθε χρόνο στο Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων (Homeless World Cup). Πρόκειται για έναν κορυφαίο ποδοσφαιρικό, μα πρωτίστως κοινωνικό θεσμό, που καθιερώθηκε µε πρωτοβουλία του Διεθνούς Δικτύου Εφηµερίδων Δρόµου (International Network of Street Papers) και έχει, μεταξύ άλλων, την υποστήριξη της UEFA και του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ). Περίπου 700 άνθρωποι-αθλητές, από ευπαθείς κοινωνικά ομάδες από όλο τον πλανήτη, συμπεριλαμβανομένου και της Ελλάδας, συναντιούνται σε μια πόλη για να στείλουν ένα κοινό μήνυμα: «Γκολ στη Φτώχεια»! Αυτό είναι και το σύνθημα της επίσημης διοργάνωσης «Kick Out Poverty».

Γιατί τα φύλλα αλλάζουν χρώμα;

Πώς γίνεται αυτό;


Τώρα που το καλοκαίρι τελείωσε και το φθινόπωρο έφθασε είναι ευκαιρία να μιλήσουμε για χημεία!

Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2014

Πιάσε τον σωστό τόνο...

Αρσενικά ουσιαστικά προπαροξύτονα σε -ος
γλώσσα Δ' Δημοτικού

 
ας παίξουμε!


Στόχος παιχνιδιού: να μαζέψει η κάθε ομάδα όσες περισσότερες κάρτες μπορεί
Στόχος μαθησιακός: να εξοικειωθούν με τον τονισμό των αρσενικών προπαροξύτονων ουσιαστικών σε -ος

Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου 2014

Παιχνίδι με την Ελληνική Επανάσταση

Ιστορία Στ' τάξης δημοτικού


Στόχος του παιχνιδιού: να βρουν όσα περισσότερα ονόματα προσώπων μπορούν από όσα αναγράφονται στις καρτέλες
Στόχος μαθησιακός: να εξοικειωθούν και να μάθουν τα παιδιά πληροφορίες για τις προσωπικότητες του Αγώνα

Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2014

Ιπποπο-τάμεσης

Totally Thames



   Το γλυπτό ενός ιπποπόταμου, έργο του Ολλανδού καλλιτέχνη Φλορεντίν Χόφμαν, «βολτάρει» από την προηγούμενη εβδομάδα στα νερά του ποταμού Τάμεση, στο Λονδίνο.

Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου 2014

Θαλασσινό Φθινόπωρο

Θαλασσινό φθινόπωρο
στον πάτο έχει σκεπάσει
τις αστραπές των κογχυλιών
και των φυκιών τα δάση.

Και μια θολούρα αδιάκοπη
ποιος ξέρει που ’χει πάρει
τις αστραπές των κογχυλιών
και των φυκιών το σμάρι.

Πέμπτη, 18 Σεπτεμβρίου 2014

"Φτηνά τη γλιτώσαμε"

από που προήλθε η φράση;

Η Εύβοια κατά την Φραγκοκρατία
    Τον καιρό που οι Φράγκοι κυβερνούσαν την Ελλάδα είχαν επιβάλλει στους Έλληνες βαρύτατη φορολογία. Υπήρχε φόρος που πλήρωναν οι γονείς με περισσότερα από τέσσερα παιδιά, οι αγρότες που έτρεφαν ζωντανά, τα σπίτια που άναβαν τζάκι τον χειμώνα. Υπήρξε αυτή, λοιπόν, μια εποχή κατά την οποία όλοι, πλούσιοι και φτωχοί Έλληνες, δούλευαν για τους δυνάστες. 

Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς θα βοηθήσουμε το παιδί να μιλήσει για τα συναισθήματά του;

   της Βασιλικής Πλωμαρίτου



  Είτε είμαστε γονείς, είτε δάσκαλοι, θέλουμε να έχουμε με το παιδί μία καλή επικοινωνία και μία ανοιχτή σχέση. Η καλή επικοινωνία βασίζεται στις παρακάτω δεξιότητες:


1) Πρέπει να αντιμετωπίζουμε το παιδί με μεγάλο σεβασμό που σημαίνει με μία "άνευ όρων θετική αντιμετώπιση και εκτίμηση". Προσπαθούμε με τον σεβασμό μας να του αποδείξουμε ότι είναι ένα σημαντικό, αξιόλογο και πολύτιμο άτομο. Του αφιερώνουμε όσο χρόνο χρειάζεται, την αμέριστη προσοχή μας, του απευθύνουμε ανοιχτές ερωτήσεις και το κυριότερο:Δεν το ΕΠΙΚΡΙΝΟΥΜΕ.

2)Χρησιμοποιούμε την ικανότητα της ενσυναίσθησης. Δηλαδή προσπαθούμε να δούμε τα πράγματα από την οπτική γωνία του παιδιού. Μόνο έτσι μπορούμε να καταλάβουμε, σε μεγάλο βαθμό, αυτό που νιώθουν εκείνα τη δεδομένη στιγμή. Δηλαδή, εκφράζουμε στο παιδί, τα συναισθήματα που πιστεύουμε ότι βιώνει και νιώθει εκείνο. Π.χ. "Θα πρέπει να ένιωσες πολύ άσχημα. Ή θα πρέπει να νιώθεις πολύ θυμώμενος". Μπορείτε επίσης, να μοιραστείτε και δικές σας εμπειρίες που μοιάζουν με τις δικές του και οι οποίες μπορούν να το ανακουφίσουν.

3)Να είστε αυθεντικοί. Αυτό σημαίνει να είστε γνήσια διαθέσιμοι, τίμιοι με το παιδί που έχετε μπροστά σας και συνεπείς με τις υποσχέσεις που του δίνετε.

Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2014

Εκτός σχολείου 30 εκατομμύρια παιδιά που πλήττονται από κρίσεις



   Δεν υπάρχει επιστροφή στα θρανία για 30 εκατομμύρια παιδιά που πλήττονται από συγκρούσεις και κρίσεις ανακοινώνει η UNICEF. Η κρίσιμη έλλειψη πόρων δυσχεραίνει περαιτέρω τις προσπάθειες για να παραμείνουν τα παιδιά στη μάθηση.
   Νέα Υόρκη, 8 Σεπτεμβρίου 2014 - Καθώς οι μαθητές σε όλο τον κόσμο επιστρέφουν στο σχολείο, ένας πρωτοφανής αριθμός συγκρούσεων και κρίσεων στερούν από εκατομμύρια παιδιά το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση.
   Σχεδόν 30 εκατομμύρια παιδιά δεν πηγαίνουν σχολείο στις χώρες που πλήττονται από έκτακτες ανάγκες ή ένοπλες συρράξεις - περίπου τα μισά από όλα τα παιδιά που δεν πηγαίνουν σχολείο σε όλο τον κόσμο. Σχολεία έχουν γίνει στόχοι και εκατομμύρια εκτοπισμένα παιδιά έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τα σπίτια και τα μαθήματά τους.

Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου 2014

Παιδιά και Επιθετικότητα μέσα στην Οικογένεια

    
    
   Ολοένα και πιο συχνά γίνεται λόγος τα τελευταία χρόνια για την εμφάνιση φαινομένων επιθετικής συμπεριφοράς σε παιδιά και εφήβους. Ωστόσο η εκδήλωση επιθετικών συμπεριφορών ανέκαθεν χαρακτήριζε το ανθρώπινο είδος αφού η εμφάνιση επιθετικότητας αποτελεί μέρος της διαδικασίας κοινωνικοποίησης του παιδιού από τη βρεφική ηλικία μέχρι και την ενήλικη ζωή.

Η επιθετικότητα ως διαδικασία κοινωνικοποίησης

   Σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο οι εκδηλώσεις της επιθετικότητας είναι έκδηλες με διαφορετική μορφή. Υπάρχουν βρέφη που είναι πιο διεκδικητικά στην ικανοποίηση των αναγκών τους, προνήπια που οργίζονται ευκολότερα όταν οι επιθυμίες τους δεν εκπληρώνονται κρατώντας την αναπνοή τους, φωνάζοντας και πηδώντας πάνω κάτω. Καθώς το παιδί μεγαλώνει αρχίζει να δαγκώνει, να μαλώνει, να χτυπά και να αρπάζει καθώς δεν έχει μάθει ακόμη να περιμένει την ικανοποίηση των αναγκών του. Στα τέσσερα χρόνια η ικανότητα του παιδιού να συγκρατεί το θυμό του βελτιώνεται ενώ στα πέντε χρόνια το παιδί εμφανίζει μικρότερο ποσοστό αρνητισμού, έλλειψης συμμόρφωσης και επιθετικών σωματικών ενεργειών. Το εννιάχρονο αγόρι τείνει να εμφανίζει πιο συχνά εκρήξεις οργής σε σχέση με το κορίτσι κάτι που σχετίζεται με το διαφορετικό τρόπο διαπαιδαγώγησης. Στην εφηβεία αυξάνονται οι λεκτικές συγκρούσεις και μειώνονται οι σωματικές εκδηλώσεις της επιθετικότητας.

Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου 2014

Επιθετικότητα και παιδί: γενικές οδηγίες

Κωτση Σπυριδούλα
Παιδοψυχίατρος




1. Εφαρμόστε ένα συστηματικό και ξεκάθαρο σύστημα αμοιβών και συνεπειών, με τη βοήθεια και τη συμμετοχή όλων των μελών της οικογένειας.

Αυτό σημαίνει ότι:
 - Πρέπει να αποφασίσετε τι είναι πιο σημαντικό, ενοχλητικό ή δυσλειτουργικό στη συμπεριφορά του παιδιού σας και να απαντάτε σε αυτό και όχι ανεξαιρέτως στα πάντα.
  - Πρέπει να έχετε σαφείς και ξεκάθαρους κανόνες στο σπίτι για πράγματα που αφορούν την ασφάλεια των παιδιών, τη ρουτίνα τους, την τάξη κ.λπ. Αυτοί οι κανόνες πρέπει να είναι γνωστοί, να επαναλαμβάνονται σε κάθε ευκαιρία και να είναι λογικοί.
  - Κανόνες που δε λαμβάνουν υπόψη την ηλικία, τις ιδιαιτερότητες (νήπιο, "δύσκολο", υπερκινητικό, νοητικά ανώριμο) και τις δυνατότητες ή αδυναμίες του παιδιού (π.χ. δυσκολία στην έκφραση και κατανόηση του λόγου), δε θα τηρηθούν και αυτό θα προκαλέσει απογοήτευση και θυμό σε εσάς και στο παιδί σας.
   - Εάν δεν είστε σίγουροι για το αν αυτά που ζητάτε από τη συμπεριφορά του παιδιού είναι λογικά για την ηλικία και τις δυνατότητές του, ζητήστε τη γνώμη κάποιου ειδικού, του εκπαιδευτικού της τάξης ή συζητήστε το με άλλους γονείς.

Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου 2014

Δυο βδομάδες κάτω από τη θάλασσα

Aquarius Reef Base


   Το μόνο υποβρύχιο ερευνητικό εργαστήρι στον πυθμένα της θάλασσας. Πώς είναι να ζει κάποιος σε αυτό το απίστευτο υποθαλάσσιο περιβάλλον για δυο βδομάδες; Οι απαντήσεις στο βιντεάκι!
Έργο: Mission 31
Δύτες

Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου 2014

Εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο

Μιλήστε για τη ζωή μέσα στην τάξη
και αποτελέστε κομμάτι της Παγκόσμιας Εβδομάδας Εκπαίδευσης



  Από τη Σιγκαπούρη στην Ουρουγουάη κι από τη Νέα Ζηλανδία στην Αμερική, η διδασκαλία φαίνεται πολύ διαφορετική ανάλογα με το μέρος του κόσμου στο οποίο δουλεύουμε.
  Την Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014 γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης 2014. Προκειμένου να τιμηθούν όλοι οι δάσκαλοι που βοηθούν τους/ τις μαθητές/ τριές τους να πετύχουν κάθε μέρα, το δίκτυο δασκάλων της Guardian οργανώνει μια εβδομαδιαία γιορτή για τους εκπαιδευτικούς όλου του κόσμου ώστε να εναρμονιστεί με την ημέρα.
  Αναζητά, λοιπόν, δασκάλους/ες από ολόκληρο τον κόσμο για να μοιραστούν ιστορίες για τη ζωή μέσα στις τάξεις. Εάν κάποιος/α ενδιαφέρεται αρκεί να απαντήσει στις ακόλουθες ερωτήσεις και να τις στείλει στη διεύθυνση sarah.marsh@theguardian.com. Εναλλακτικά, έχει τη δυνατότητα να συμπληρώσει απευθείας την ειδική φόρμα προκειμένου να αποτελέσει μέρος του όλου project.

Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου 2014

"Άνθρωπος αγράμματος, τούβλο απελέκητο"

από πού προήλθε η φράση;


 Στα παλαιότερα χρόνια, όταν ο δάσκαλος καλούνταν ακόμη γραμματοδιδάσκαλος, η φράση αυτή χρησιμοποιούνταν ευρύτατα. Τη μεταχειρίζονταν ιδιαίτερα για τους αγράμματους και σήμαινε ότι όπως το τούβλο το απελέκητο είναι "άνευ αξίας", έτσι και ο άνθρωπος ο αγράμματος δεν έχει καμία αξία.

Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου 2014

Φυσικές ... ισορροπίες



Φυσική! Μηχανική! Γνωρίστε τις αρχές της ισορροπίας παίζοντας.

Πώς να βοηθήσετε τους μαθητές σας να γνωριστούν καλύτερα

Τρεις ιδέες για τη δημιουργία μιας κοινότητας μέσα στην τάξη



   Πολλές φορές ενώ οι μαθητές και οι μαθήτριες αρχίζουν να γνωρίζουν τον δάσκαλο, δε φαίνεται να γνωρίζουν πολύ καλά ο ένας τον άλλο. Δε φαίνονται έτοιμοι, λοιπόν, να μάθουν μαζί. Προκειμένου, όμως, να ξεδιπλώσει το κάθε παιδί τον καλύτερό του εαυτό είναι απαραίτητο να χτιστεί πρώτα μια κοινότητα. 
   Η τάξη χρειάζεται να είναι ένα χώρος όπου τα παιδιά νιώθουν ότι μπορούν να πετύχουν και παράλληλα δεν αισθάνονται φόβο για την αποτυχία. Στη συνέχεια, αναφέρονται ορισμένες ιδέες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα όμορφο περιβάλλον μέσα στην τάξη και ταυτόχρονα μια μαθησιακή κοινότητα.

Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2014

Ένας λόγος για το καλοκαίρι



Γυρίσαμε πάλι στο φθινόπωρο, το καλοκαίρι
σαν ένα τετράδιο που μας κούρασε γράφοντας μένει
γεμάτο διαγραφές αφηρημένα σχέδια
στο περιθώριο κι ερωτηματικά, γυρίσαμε
στην εποχή των ματιών που κοιτάζουν
στον καθρέφτη μέσα στο ηλεχτρικό φως
σφιγμένα χείλια κι οι άνθρωποι ξένοι
στις κάμαρες στους δρόμους κάτω απ’ τις πιπεριές
καθώς οι φάροι των αυτοκινήτων σκοτώνουν
χιλιάδες χλωμές προσωπίδες.
Γυρίσαμε· πάντα κινάμε για να γυρίσουμε
στη μοναξιά, μια φούχτα χώμα, στις άδειες παλάμες.

Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου 2014

Φθινόπωρο


Φθινόπωρο. Τα φύλλα πέφτουν.

Δηλαδή, πάντα τα φύλλα πέφτανε τούτη την εποχή,
οι μέρες μικρές, το φως λιγοστεύει, πρωί σκοτάδι ακόμη,
αρνιέσαι να φορέσεις μάλλινα, ελπίζεις σε μέρες γλυκές,
αλλά, φθινόπωρο. Τα φύλλα πάντα πέφτουν.

Παρασκευή, 5 Σεπτεμβρίου 2014

Οδηγός για τον σχολικό εκφοβισμό

Τι είναι η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός.



   Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής, συζήτησης και μελέτης και στην Ελλάδα. Θεωρείται πλέον κοινωνικό πρόβλημα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικών ερευνών που διεξάγονται σε σχολεία της χώρας μας. Οι όροι που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν το φαινόμενο είναι: «ενδοσχολική βία», «εκφοβισμός» και «θυματοποίηση». Ορίζουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
   Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα σχολεία δεν αντιμετωπίζονται κατάλληλα. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας αποσιωπούνται διότι θεωρείται ότι εκθέτουν και στιγματίζουν τους θύτες, τα θύματα και το κύρος του σχολείου. Γενικά, παρατηρείται έλλειμμα ενημέρωσης, περιορισμένη ευαισθητοποίηση και σχετική άγνοια για τον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος, καθώς οι γονείς μιλούν ελάχιστα για το πρόβλημα με τα παιδιά τους, οι μαθητές-θύματα συχνά αντιδρούν με απόσυρση και αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια από τους ενήλικες και τέλος οι εκπαιδευτικοί συζητούν ελάχιστα στην τάξη τις συμπεριφορές βίας και εκφοβισμού.

Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου 2014

Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου 2014

10 ιδέες για τη διακόσμηση της τάξης!

Με κέντρο τον μαθητή και τη μαθήτρια



  Φέτος χρησιμοποιήστε για τη διακόσμηση της τάξης σας τα καλύτερα εφόδια που διαθέτετε, δηλαδή τους μαθητές και τις μαθήτριές σας! Όχι μόνο εξοικονομείτε κόπο από τη δική σας πλευρά και κόστος αλλά οι δάσκαλοι συμφωνούν ότι η όλη διαδικασία αυξάνει την αίσθηση ένταξης και σεβασμού στο παιδί. Δοκιμάστε, λοιπόν, ορισμένες ιδέες για τη δική σας τάξη!

1. Εξάσκηση στους κανόνες
  Η Susan Stackhouse, δασκάλα στο Warminster της Pennsylvania, φωτογραφίζει τους μαθητές της να αναπαριστούν τη σωστή συμπεριφορά για να συνοδεύσει τους κανόνες που συναποφασίζουν. "Όταν τα παιδιά έχουν την κυριότητα μιας δραστηριότητα, αναλαμβάνουν περισσότερες ευθύνες να ζωντανέψουν τους κανόνες" αναφέρει η Stackhouse. Ως ένα επόμενο βήμα στην ιδέα αυτή, μπορείτε να πείτε στα παιδιά να φτιάξουν ένα χάρτινο βαγόνι τρένου. Σε κάθε βαγόνι τοποθετήστε μια εικόνα που δείχνει μια εξαιρετική συμπεριφορά. Τοποθετήστε τα βαγόνι κατά μήκος ενός κενού τοίχου. Κάθε φορά που ένα παιδί επιδεικνύει καλή συμπεριφορά, προσθέστε μια χάρτινη λωρίδα που θα αναγράφει "φορτίο" πάνω στο βαγόνι του παιδιού. Κάθε λωρίδα συνεπάγεται 10 πόντους. Όταν κάποιο παιδί συγκεντρώσει 50 ή 100 πόντους θα έχει κάποια ανταμοιβή. 

Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου 2014

Η ... ευτυχία μια μύγας

Μαφάλντα

"Αυγά σου καθαρίζουνε;"

από πού προήλθε η φράση;


    Μια φορά τον χρόνο, οι Ρωμαίοι γιόρταζαν προς τιμήν του Διονύσου και της Αφροδίτης με έναν πολύ παράξενο τρόπο. Κάθε 15η Μαϊου, ο λαός έβγαινε στις πλατείες και άρχιζε τον πετροπόλεμο με ... αυγά μελάτα! Χιλιάδες αυγά ξοδεύονταν εκείνη την ημέρα για διασκέδαση και ο κόσμος γελούσε ξεφρενιασμένα. Τα γέλια εξακολουθούσαν για ολόκληρες βδομάδες. 

Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου 2014

Η αγάπη ίσως ξέρει



Παράξενος χειμώνας μπαίνει
παράξενη εποχή
Κανείς δεν ξέρει πού πηγαίνει
δεν ξέρει πού θα βγει

Βουλιάζουμε όλο και πιο κάτω
όλο πιο βαθιά
Πότε θα πιάσουμε επιτέλους πάτο... πια

Πολύ αργά για μάθηση;

Άνθρωποι που πέτυχαν παρά την ηλικία τους
με ένα πληροφοριακό γράφημα...

Το σχολείο είναι μια μηχανή, η γνώση όχι

   Από τον 19ο αιώνα, όταν η εκπαίδευση αρχικά διαμορφώθηκε, η γνώση στον κοινό νου συνδεόταν άμεσα με την ηλικία. Το σχολικό σύστημα από τότε μέχρι και σήμερα λειτουργεί σαν εργοστάσιο, οι άνθρωποι δέχονται εκπαίδευση, βασισμένη στην ημερομηνία "κατασκευής" τους. Εάν για παράδειγμα κάποιος δημιουργήθηκε πριν εφτά χρόνια, αυτό σημαίνει ότι ήρθε η ώρα να μάθει πολλαπλασιασμό. Εάν πάλι κάποιος είναι δέκα ετών κι ακόμη δεν έχει τελειοποιηθεί στους πίνακες πολλαπλασιασμού, κατατάσσεται στη λιγότερο έξυπνη παρτίδα. Τέλεια λογική. Ωστόσο, οι ζωές πολλές επιτυχημένων ανθρώπων έχουν αποδείξει ότι είναι λάθος. ας δούμε ποιοι είναι και πώς το κατάφεραν.

Η διαχείριση του άγχους στα παιδιά και τους εφήβους

της Νίκη Γκατζέλια, Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας



   Τα περισσότερα παιδιά βιώνουν άγχος κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους. Το άγχος αυτό μπορεί να είναι λειτουργικό ή παθολογικό. Το άγχος είναι ένα λειτουργικό συναίσθημα που διευκολύνει και προειδοποιεί το άτομο στην αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων, όταν όμως είναι επίμονο, βιώνεται σε υπερβολική ένταση και είναι δυσανάλογο σε σχέση με το ερέθισμα που το προκαλεί, τότε μπορεί να αποτελεί ένδειξη κάποιας αγχώδους διαταραχής. Συγκεκριμένα το παιδί ή ο έφηβος βιώνει ένα δυσάρεστο συναίσθημα απέναντι σε μία απροσδιόριστη ή συγκεκριμένη απειλή. Ειδικά στη εφηβεία τα παιδιά βρίσκονται πολύ συχνά σε κατάσταση έντονου άγχους.
    Τα παιδιά αντιδρούν στο άγχος διαφορετικά από ότι οι ενήλικες. Μπορεί παραδείγματος χάρη, να παρατηρηθούν εκρήξεις οργής, ευερεθιστότητα, καταστροφικότητα, ή ακόμη να μην εξωτερικεύεται καν το αίσθημα του άγχους, περίπτωση που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Επίσης τα συμπτώματα του άγχους στα ανήλικα άτομα δεν προκαλούν πάντα επιβλαβείς συνέπειες στο περιβάλλον τους.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...