Τρίτη, 27 Μαΐου 2014

Επιχείρηση "θάλαμος λαχανικών"

Το πρώτο διαστημικό… μαρούλι


Φλόριδα 
   H NASA ανακοίνωσε ότι οι αστροναύτες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού έθεσαν σε λειτουργία ένα μίνι θερμοκήπιο στο οποίο σε πρώτη φάση καλλιεργούνται λαχανικά. Οι επιστήμονες θέλουν να διαπιστώσουν τόσο το αν μπορούν να παραχθούν τροφές σε διαστημικές συνθήκες αλλά και το επίπεδο της ποιότητας τους. Αν δηλαδή είναι γευστικές, διαθέτουν θρεπτικές ουσίες κλπ.

Δευτέρα, 26 Μαΐου 2014

Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες


Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες
σε περασμένα χρόνια.
Και σε ήλιο, σε καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες.

Μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου
μια νύχτα και με φίλησες στο στόμα,
μόνο γι' αυτό είμαι σαν κρίνο ολάνοιχτο
κι έχω ένα ρίγος στην ψυχή μου ακόμα,
μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου.

Κυριακή, 25 Μαΐου 2014

"Η επιστήμη δεν είναι ιδιοκτησία μας"

Συνέντευξη στον Γιώργο Καρουζάκη



   O κορυφαίος Γάλλος μαθηματικός Gilles Dowek, ερευνητής στο ΙΝRIA και καθηγητής στην École polytechnique μάς παραχώρησε μια μεγάλη συνέντευξη, ειδικά για την ιστοσελίδα της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, με αφορμή την ελληνική έκδοση του βιβλίου του «Οι μεταμορφώσεις του λογισμού» (Εκδ. Εκκρεμές. Μετάφραση: Τεύκρος Μιχαηλίδης). Το βιβλίο, μια συναρπαστική μαθηματική ιστορία, τιμήθηκε το 2007 με το «Μεγάλο βραβείο φιλοσοφίας της Γαλλικής Ακαδημίας».
   Ο αναγνώστης ακολουθεί τον συγγραφέα στην περιπέτεια της εξέλιξης της μαθηματικής επιστήμης, με αφετηρία την προϊστορία των μαθηματικών και τα ελληνικά μαθηματικά και προορισμό τη νέα κατεύθυνση της επιστήμης στην εποχή της ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης και της κυριαρχίας των υπολογιστών.

Τετάρτη, 21 Μαΐου 2014

Ο εξωτικός κόσμος των εξωπλανητών

Γνωριμία με τους πιο παράξενους κόσμους 
που έχουν ανακαλυφθεί σε άλλα ηλιακά συστήματα


    Καθημερινά ανακαλύπτονται πλανήτες μακριά από το ηλιακό μας σύστημα, ορισμένοι εκ των οποίων έχουν εντυπωσιακά όσο και «παράξενα» χαρακτηριστικά. Ας δούμε τους εξωπλανήτες που προκαλούν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των ειδικών και εξάπτουν τη φαντασία.

Δευτέρα, 19 Μαΐου 2014

Δεκέμβριος 1903

Kι αν για τον έρωτά μου δεν μπορώ να πω
αν δε μιλώ για τα μαλλιά σου, για τα χείλη, για τα μάτια·
όμως το πρόσωπό σου που κρατώ μες στη ψυχή μου,
ο ήχος της φωνής σου που κρατάω μες στο μυαλό μου,
ημέρες του Σεπτέμβρη που ανατέλλουν στα όνειρά μου
τις λέξεις και τις φράσεις μου πλάθουν και χρωματίζουν
σ' όποιο θέμα κι άν περνώ, όποια ιδέα κι αν λέγω.

Καβάφης Κ.Π., Δεκέμβρης 1903, ‘Απαντα Ποιητικά, Ύψιλον, Αθήνα: 2004

Μελοποίηση
Μουσική: Σωκράτης Μάλαμας
Πρώτη εκτέλεση: Σωκράτης Μάλαμας

Πέμπτη, 15 Μαΐου 2014

Ο Συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού


Αποστολοπούλου Χριστίνα, Σχολική Σύμβουλος 57η Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής


      Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο μια μαθησιακή αλλά και μια ψυχολογική διαδικασία γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να εκπληρούν και το ρόλο του παιδαγωγού – ψυχολόγου. Σήμερα οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις θεωρούνται απαραίτητες προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να λειτουργήσουν αποτελεσματικότερα στις όλο και πιο πλουραλιστικές σχολικές τάξεις. Εκτός από καλοί δάσκαλοι, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι και καλοί σύμβουλοι και καλοί εμψυχωτές (Μαλικιώση – Λοίζου, 2001). Συμβουλευτική ονομάζεται η προσέγγιση που ακολουθεί ο εκπαιδευτικός ο οποίος προσφέρει ψυχολογική βοήθεια ή στήριξη σε μαθητές του ή σε γονείς μαθητών του προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους (ανάγκες που πηγάζουν από το σχολείο, συμμαθητές, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον). Δεν επιδιώκεται ψυχανάλυση αλλά ψυχολογική στήριξη αυτών. Η συμβουλευτική στην εκπαίδευση επιδιώκει την καλή συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας. Όσον αφορά τα παιδιά με αναπηρίες και την οικογένειά τους η συμβουλευτική και οι συμβουλευτικές δεξιότητες επιδιώκουν να ενισχύσουν την ψυχική τους υγεία, να μειώσουν το άγχος, να αντιμετωπίσουν ρεαλιστικά το πρόβλημα, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να διαμορφώσουν θετικές στάσεις απέναντι στους άλλους ανθρώπους γεγονός που θα ενισχύσει και την αντίληψη της προσωπικής τους αξία.

Τετάρτη, 14 Μαΐου 2014

Μάστιγα για τους εφήβους η κατάθλιψη


    Η κατάθλιψη είναι η πρώτη συχνότερη αιτία ασθένειας και ανικανότητας στους εφήβους παγκοσμίως και η αυτοκτονία η τρίτη συχνότερη αιτία θανάτου, ανακοίνωσε σήμερα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ).

  Τα συμπεράσματα αυτά περιλαμβάνονται σε νέα έκθεση της υπηρεσίας αυτής των Ηνωμένων Εθνών, που συγκέντρωσε δημοσιευμένα στοιχεία, σε συνδυασμό με μαρτυρίες εφήβων από 10 έως 19 ετών σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να αξιολογήσει τα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουν.

Δευτέρα, 12 Μαΐου 2014

Μέσα στη βοή του δρόμου


Μέσα στη βουή του δρόμου
ήταν να βρω το όνειρό μου...
να το βρω και να το χάσω
και ούτε πια που θα το φτάσω

Μια στιγμή πέρασε μπρος μου
και ήταν η χαρά του κόσμου
η χαρά που μας ματώνει
σαν οι πιο μεγάλοι πόνοι

Όνειρο γλυκό και ξένο
και παντοτινά χαμένο
σε κρατώ στο νου μου ακόμα
σαν τριαντάφυλλο στο στόμα

Κυριακή, 11 Μαΐου 2014

Δέκα τρόποι για να ενισχυθεί η ικανότητα γραφής κι ανάγνωσης των παιδιών

Τις προτάσεις έκαναν εκπαιδευτικοί στην ανοιχτή συζήτηση της εφημερίδας guardian.



Jennifer Ludgate, βοηθός διευθυντή
1. Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά φρόντισαν τα λάθη τους σε όλα τα αντικείμενα
Μια στρατηγική είναι όλες οι ειδικότητες να εξασκήσουν τα παιδιά στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να γράφουν με ακρίβεια. Παρουσιάσεις , επίσης, διάρκειας πέντε λεπτών αναφορικά με το πώς διορθώνουμε διάφορα λάθη είναι μια άλλη ιδέα. Για παράδειγμα, για μισό τρίμηνο η δασκάλα Jennifer Ludgate, ασχολήθηκε με τις αποστρόφους στον γραπτό λόγο των μαθητών και των μαθητριών. Οι εκπαιδευτικοί θύμιζαν στα παιδιά τους κανόνες της αποστρόφου και τους ζητούσαν να εντοπίσουν τα λάθη τους, ανεξαρτήτως μαθήματος. Η ιδέα πίσω από αυτή τη στρατηγική είναι να κατανοήσουν τα παιδιά τη μεγάλη σημασία της ακρίβειας και να αντιληφθούν ότι η σαφήνεια θα τους βελτιώσει ως μαθητές και μαθήτριες σε όλα τα μαθήματα. 

Σάββατο, 10 Μαΐου 2014

Και να αδερφέ μου


Και να αδερφέ μου
που μάθαμε να κουβεντιάζουμε
ήσυχα, ήσυχα κι απλά.
Καταλαβαινόμαστε τώρα
δε χρειάζονται περισσότερα.

Κι αύριο λέω θα γίνουμε
ακόμα πιο απλοί.
Θα βρούμε αυτά τα λόγια
που παίρνουνε το ίδιο βάρος
σ' όλες τις καρδιές, 
σ' όλα τα χείλη,
έτσι να λέμε πια
τα σύκα-σύκα
και τη σκάφη-σκάφη.

Mathematikum

Ένα μουσείο μαθηματικών στη Γερμανία



  Το μουσείο μαθηματικών εγκαινιάστηκε το 2002 υποστηρίζοντας την άποψη ότι τα μαθηματικά είναι διασκέδαση. Από το 2004 κάθε χρόνο οργανώνεται στο μουσείο έκθεση τέχνης ώστε τα μαθηματικά και οι τέχνες να αλληλοσυμπληρώνονται. Τέλος, από το 2009 άνοιξε τις πύλες του το mini- Mathematikum, ένας εκθεσιακός χώρος για παιδιά τεσσάρων έως οχτώ χρονών, ιδανικός για να γευτούν τις πρώτες μαθηματικές τους εμπειρίες με κατάλληλα σχεδιασμένα πειράματα.
     Ας πάρουμε κι εμείς μια γεύση από τα εκθέματα του μουσείου...

Πέμπτη, 8 Μαΐου 2014

Πώς ξέρουμε πόσο μεγάλος είναι ο ήλιος;


                   

Πώς οι νόμοι των Kepler και Newton μας βοηθούν να υπολογίσουμε την ηλικία του φεγγαριού; Το Royal Observatory, Greenwic και στούντιο Beakus  συνεργάστηκαν για να το παρουσιάσουν σε ένα βίντεο.

Πηγή: The kid should see this

Τετάρτη, 7 Μαΐου 2014

Ο επιστημονικός αναλφαβητισμός και ο ρόλος της δημοσιογραφίας

Πόσο εφικτή (ή επιθυμητή) είναι η «εκλαΐκευση» της επιστήμης;
   

   Στις 14 και 15 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη διεθνές επιστημονικό συνέδριο με τίτλο «Μέσα & έξω από το εργαστήριο: επιστήμη και τεχνολογία στη δημόσια σφαίρα». Τη διοργάνωση του συνεδρίου ανέλαβε, με απρόσμενη ομολογουμένως επιτυχία (δεδομένων των πενιχρών οικονομικών πόρων), το τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το CERN, το μεγαλύτερο στον κόσμο Ευρωπαϊκό Κέντρο Σωματιδιακών Ερευνών, και τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
  Ανάμεσα στους Ελληνες ειδικούς δημοσιογράφους που κλήθηκαν να συμμετάσχουν με ξεχωριστή εισήγηση σε αυτό το ενδιαφέρον συνέδριο ήταν και ο γράφων. Στην προσωπική μας εισήγηση θέσαμε το ερώτημα αν η «μετάφραση» του επιστημονικού ιδιωματικού λόγου στην καθημερινή γλώσσα αποτελεί όντως την αναγκαία και ικανή συνθήκη για τη διάδοση και κυρίως την οικειοποίηση της επιστημονικής σκέψης από το, εξ ορισμού, μη ειδικό κοινό.
   Η διάδοση στο ευρύτερο κοινό των κατακτήσεων, των δυνατοτήτων και των εφαρμογών της επιστημονικής γνώσης αποτελεί όντως ζωτική ανάγκη κάθε σύγχρονης κοινωνίας που προσδιορίζεται, αυτάρεσκα, ως «επιστημονική-τεχνολογική».

Τρίτη, 6 Μαΐου 2014

Η δημοφιλέστερη απάντηση

Καλοκαίρι

Καλοκαίρι
η γαλάζια προκυμαία θα σε φέρει
καλοκαίρι
καρεκλάκια, πετονιές μέσ’ το πανέρι
μες τη βόλτα αυτού του κόσμου που μας ξέρει
καλοκαίρι
πλάι στα μέγαρα, στις τέντες με τ’ αγέρι
καλοκαίρι
με χρυσούς ανεμιστήρες μεταφέρει
την βανίλια με το δίσκο του στο χέρι
την κοψιά μιας προτομής μέσ’ το παρτέρι
καλοκαίρι
μ’ ανοιχτό πουκαμισάκι στα ίδια μέρη

Κυριακή, 4 Μαΐου 2014

ΔΕΠΥ: Επιδράσεις στις σχέσεις των παιδιών



    Η διαταραχή της ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας είναι δυνατό να έχει πολλές επιδράσεις στην ανάπτυξη του παιδιού. Μπορεί να δυσκολέψει πάρα πολύ την δημιουργία φιλίας στην παιδική ηλικία ή την συναναστροφή με συνομιλήκους.
    Αυτές οι σχέσεις συνεισφέρουν στην άμεση ευτυχία του παιδιού και είναι ένας σημαντικός παράγοντας μακροπρόθεσμα στην ανάπτυξή του. Οι ερευνητές συστήνουν ότι τα παιδιά με δυσκολία στις σχέσεις τους, για παράδειγμα, διώχνονται από τους συνομήλικούς τους ή δεν έχουν στενούς φίλους. Σε μερικές περιπτώσεις, αυτά τα παιδιά μπορεί να βρίσκονται σε ομάδα υψηλού κινδύνου για άγχος, συμπεριφορικά και συναισθηματικά προβλήματα, παθολογική χρήση φαρμάκων και εγκληματικότητα, ως έφηβοι.

Πέμπτη, 1 Μαΐου 2014

Δυσπραξία

Ειδική Διαταραχή



   O όρος αναφέρεται σε ειδική διαταραχή της περιοχής της ανάπτυξης των κινητικών δεξιοτήτων. Τα άτομα με δυσπραξία έχουν την δυσκολία να σχεδιάσουν και να ολοκληρώσουν μια πράξη. Υπολογίζεται ότι περίπου το 6% των παιδιών εμφανίζουν σημάδια δυσπραξίας και το 70% των παιδιών αυτών, που έχουν την διαταραχή είναι αγόρια. Η δυσπραξία μπορεί να επηρεάσει διαφορετικές περιοχές της λειτουργικότητας που ποικίλει ανάμεσα σε ένα απλό κινητικό έργο, όπως είναι η χειρονομία του χαιρετισμού, σε περισσότερο περίπλοκα έργα, όπως είναι το πλύσιμο των δοντιών.....
Ποιες είναι οι επιπτώσεις της δυσπραξίας;
   Η δυσπραξία είναι μια δια βίου διαταραχή που προσβάλει την κινητική ανάπτυξη του ανθρώπου. Μολονότι πολλές δυσκολίες μπορεί να εμμένουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής, ωστόσο ο τύπος των δυσκολιών που βιώνει το άτομο μπορεί να αλλάξουν.

Πρωτομαγιά


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...