Τετάρτη, 30 Απριλίου 2014

Βγαίνει το φεγγάρι

Όταν βγαίνει το φεγγάρι
οι καμπάνες χάνονται,
κι εμφανίζονται τ' απρόσβατα
τα μονοπάτια.

Όταν βγαίνει το φεγγάρι
η θάλασσα σκεπάζει τη γη,
κι η καρδιά αισθάνεται νησί
καταμεσής του απείρου.

Δευτέρα, 28 Απριλίου 2014

Τα 10 πιο σημαντικά πράγματα που μαθαίνουν οι Τέχνες στα παιδιά

                     Ο κόσμος γίνεται καλύτερος, όταν εκπαιδεύουμε καλύτερα τα παιδιά



1. Οι τέχνες διδάσκουν στα παιδιά να κρίνουν σωστά τις ποιοτικές σχέσεις. Στις τέχνες είναι σημαντική η κριτική ικανότητα και όχι, όπως συμβαίνει με πολλά μαθήματα του προγράμματος σπουδών, οι σωστές απαντήσεις και οι κανόνες.

2. Οι τέχνες διδάσκουν στα παιδιά ότι ένα πρόβλημα μπορεί να έχει περισσότερες από μία λύση και ότι για κάθε ερώτημα μπορεί να υπάρχουν περισσότερες από μία απαντήσεις.

3. Οι τέχνες εξυμνούν πολλαπλές προοπτικές. Ένα από τα μεγάλα διδάγματά τους είναι ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να δούμε και να ερμηνεύσουμε τον κόσμο.

Κυριακή, 27 Απριλίου 2014

Γιατί οι άνθρωποι δεν πραγματοποιούν όσα επιθυμούν;

Προβληματισμοί στον δρόμο της δημιουργίας


  Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί ορισμένοι άνθρωποι δεν υλοποιούν ποτέ μια ιδέα για την οποία πάντα μιλούσαν; Άλλοι άνθρωποι χρονοτριβούν για λίγο κι έπειτα συχνά πραγματοποιούν αυτό που έλεγαν ότι ήθελαν να κάνουν. Άραγε, τι βρίσκεται στο μυαλό όλων;

Πηγή: Funders and founders
Μετάφραση: Χρύσα Πιπιλή

Η νεολαία αμφισβητεί κυρίαρχους κώδικες

Συνέντευξη με τον Μιχάλη Βακαλούλη, 
καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Παρίσι VII


   Ο Ελληνας καθηγητής ανιχνεύει το εξεγερσιακό δυναμικό των νέων μέσα από τις ανισότητες που βιώνουν στο κοινωνικό επίπεδο, τη δυσπιστία τους έναντι όλων των μορφών θεσμικής εκπροσώπησης, την απομάκρυνσή τους από οργανώσεις και τις συλλογικές κινητοποιήσεις τους που μπορούν να ανοίξουν νέα πεδία σκέψης και πειραματισμού.

Σάββατο, 26 Απριλίου 2014

"Αν τον ξαναδείς, γράφτονε"

από πού προήλθε η φράση; 

  Στα μεσαιωνικά σχολεία,  ο δάσκαλος διάλεγε έναν μαθητή, τον πιο έξυπνο και τον πιο δυναμικό,  που τον έπαιρνε για βοηθό του. Ο μαθητής αυτός αναλάμβανε να διδάξει τους συμμαθητές του και τον έλεγαν πρωτόσχολο ή πρόσχολο.

Πέμπτη, 24 Απριλίου 2014

Μαρτυρία για μιαν άνοιξη

Την άνοιξη κατέβηκα πάλι στους δρόμους-
τα χελιδόνια γύρω στο καπέλο μου
κι εγώ τυφλός που ακούει πηγαίνοντας
φωνές απ' τις μικρές του αγάπες.

Κοντά στους κήπους κάτω από τα παράθυρα
βράδιασα και δεν ένιωθα ποιος ήμουν.
Την νύχτα ο ψίθυρος απ' τα πουλιά μ' ανέβαζε
σε ουράνιες αγορές, θέατρα του απείρου.

Παυλόπουλος Γ., (1971) Το κατώγι

Σάββατο, 19 Απριλίου 2014

Η γνώση της ιστορίας


Ζακ Λε Γκοφ
... του Θανάση Γιαλκέτση


Μία από τις μεγάλες μορφές του σύγχρονου ευρωπαϊκού πνεύματος, ο Γάλλος ιστορικός Ζακ Λε Γκοφ, πέθανε την 1η Απριλίου στο Παρίσι σε ηλικία 90 ετών. Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα συνέντευξης που έδωσε ο Ζακ Λε Γκοφ στην Ιταλίδα ιστορικό Ντανιέλα Ρομανιόλι τον Οκτώβριο του 2005, στο πλαίσιο της εκδήλωσης Festa della storia, που οργάνωσε το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια.

Πέμπτη, 17 Απριλίου 2014

Η αξία της τέχνης

Η τέχνη προσφέρει τα ίδια επίπεδα ευφορίας με το αίσθημα του έρωτα.



   Ο νευοεπιστήμονας καθηγητής Zeki συμπέρανε ότι η θέαση της τέχνης είναι κάτι περισσότερο από καλό για την υγεία και είναι δυνατό να έχει ευεργετική επίδραση στην ευτυχία ενός έθνους.

Τετάρτη, 16 Απριλίου 2014

Η ομορφιά των μαθηματικών

Οι μαθηματικοί βιώνουν την ομορφιά των εξισώσεων όπως οι κοινοί θνητοί βιώνουν την ομορφιά των έργων τέχνης. Ο διακεκριμένος νευροβιολόγος Σεμίρ Ζέκι εξηγεί 
τι μας λέει αυτό για τον ανθρώπινο εγκέφαλο

Χάος - ο ελκυστής του Λόρεντζ, οπτικοποίηση για το Imaginary
από τους Aurelien Alvarez, Etienne Ghys και Jos Leys
     Θα λέγατε ποτέ ότι μια εξίσωση είναι όμορφη; Αν δεν έχετε καλή σχέση με τα μαθηματικά, μάλλον θα απαντήσετε αρνητικά. Οι μαθηματικοί ωστόσο πολύ συχνά χρησιμοποιούν τη λέξη «ωραία» για να εκφράσουν τον θαυμασμό τους προς μια εξίσωση που θεωρούν ξεχωριστή. Και μάλιστα δεν μένουν απλώς στα λόγια. Οι περισσότεροι υποστηρίζουν ότι αυτή την ομορφιά τη νιώθουν πραγματικά, τους συγκινεί με τον ίδιο τρόπο που θα τους συγκινούσε καθετί ωραίο, όπως για παράδειγμα ένα έργο τέχνης. 

Δευτέρα, 14 Απριλίου 2014

Πώς να ζωγραφίσετε ένα πουλί


Ζωγραφίστε πρώτα ένα κλουβί
με μια πόρτα ανοιχτή 
ζωγραφίστε μετά
κάτι όμορφο
κάτι απλό
κάτι ωραίο
κάτι χρήσιμο
για το πουλί
βάλτε έπειτα το μουσαμά απάνω σ’ ένα δέντρο
σ’ ένα κήπο
σ’ ένα πάρκο
ή σ’ ένα δάσος
κρυφτείτε πίσω από το δέντρο
χωρίς μιλιά
τελείως ακίνητοι…
Κάποτε το πουλί έρχεται γρήγορα
μα μπορεί και να περιμένει χρόνια
πριν τ’ αποφασίσει
Μην απογοητευτείτε
περιμένετε
περιμένετε αν χρειαστεί χρόνια ολόκληρα
το αν έρθει γρήγορα ή αργά το πουλί
δε θα ’χει καμιά σχέση
με την επιτυχία του πίνακα

Κυριακή, 13 Απριλίου 2014

Αξιοποίηση των Ψηφιακών Κόμικς στην Εκπαίδευση - Προτάσεις για το Μάθημα της Ιστορίας

    Eισήγηση που παρουσιάστηκε στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ "Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη", Σύρος 4-6 Μαΐου 2007.





Μαριάνθη Βασιλικοπούλου, Φιλόλογος, Υποψήφια Διδάκτορας
Πανεπιστήμιο Πειραιά, Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων 
mvasilik@sch.gr 

Μιχάλης Μπολουδάκης, Επιστημονικός Συνεργάτης 
Πανεπιστήμιο Πειραιά, Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων 
michaelboloudakis@hotmail.com 

Συμεών Ρετάλης, Επίκουρος Καθηγητής 
Πανεπιστήμιο Πειραιά, Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων 
retal@unipi.gr



ΠΕΡΙΛΗΨΗ 

    Για την ένταξη πρωτότυπων και συνάμα αποτελεσματικών παιδαγωγικών εργαλείων στην εκπαίδευση με τη βοήθεια της τεχνολογίας ερευνητικές ομάδες προτείνουν εργαλεία δημιουργίας και παρουσίασης ψηφιακών εικονογραφημένων περιοδικών (κόμικς) ως βασικά ή και επικουρικά μέσα διδασκαλίας. Στην παρούσα εργασία γίνεται μια σύντομη ανασκόπηση της ιστορίας των κόμικς και της χρήσης τους στην εκπαίδευση, παρουσιάζονται οι δυνατότητές τους ως εκπαιδευτικά εργαλεία και προτείνονται εφαρμογές τους στη διδασκαλία της Ιστορίας. 

Η εξέλιξη του ποδηλάτου


                   

Animation : Thallis Vestergaard
Μουσική: Flying Home by The Benny Goodman Sextet

Πάρτε από τα παιδιά τα tablet την ώρα του ύπνου

Ανησυχίες εκπαιδευτικών σχετικά με τoν εθισμό των παιδιών στα tablet 

Photograph: Jekaterina Nikitina/Getty Images

     Οι γονείς πρέπει να φροντίζουν να παίρνουν τα tablet από τα παιδιά τους ώστε να εξασφαλίσουν ότι θα έχουν έναν καλό ύπνο και θα είναι έτοιμο για το σχολείο. Η Mary Bousted,γενική γραμματέας τους οργανισμού Association of Teachers and Lecturers (ATL) υποστηρίζει ότι οι γονείς χρειάζεται να παρακολουθούν τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων από τα παιδιά, εν μέσω φόβων ότι τα παιδιά ξοδεύουν ώρες και μένουν ξύπνια μέχρι αργά τη νύχτα παίζοντας με αυτά. 
    Η ένωση πρόκειται να παρευρεθεί στην ετήσια συνδιάσκεψη στο Μάντσεστερ, η οποία υπερτονίζει τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών σχετικά με τον «εθισμό» των μαθητών στα tablet.

Πέμπτη, 10 Απριλίου 2014

Δύο και δύο

Two & Two



   Σε ένα σχολείο με απολυταρχικό καθεστώς, οι μαθητές πληροφορούνται ότι απλά δεδομένα δεν είναι πια αληθινά.

Σκηνοθεσία: Babak Anvari
Βραβευμένη ταινία μικρού μήκους: Bafta Film Awards, 2012

Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

Γιατί ο αυτισμός χτυπάει περισσότερο τα αγόρια

Γιατί δεν είναι "It's raining woman";


   Ο αυτισμός είναι, ομολογουμένως, μία πολύ παράξενη πάθηση. Κάποιες φορές τα συμπτώματα της «κοινωνικής τύφλωσης» (της αδυναμίας να διαβάζεις ή να κατανοείς τα συναισθήματα των άλλων) εμφανίζονται μεμονωμένα. Πρόκειται για τις περιπτώσεις αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας, του συνδρόμου Ασπεργκερ. Οι πάσχοντες, αν και θεωρούνται από το περιβάλλον τους «παράξενοι», είναι επιτυχή μέλη της κοινωνίας. Σε άλλες περιπτώσεις, τα συμπτώματα του αυτισμού εμφανίζονται σε όλες σχεδόν τις γνωσιακές δραστηριότητες του ανθρώπου.
     Όμως το κοινό σε όλα τα νοσήματα του «αυτιστικού φάσματος» είναι ότι οι άνδρες που πάσχουν είναι περισσότεροι από τις γυναίκες, τόσο ώστε κάποιοι επιστήμονες πιστεύουν ότι ο αυτισμός είναι μία ακραία εκδήλωση του τι σημαίνει, από διανοητικής άποψης, να είσαι άνδρας. Τα αγόρια έχουν τετραπλάσιες πιθανότητες να διαγνωστούν με αυτισμό απ’ ό,τι τα κορίτσια, ενώ οι πιθανότητες στον αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας είναι επτά προς ένα. Επίσης όσα ισχύουν για τον αυτισμό ισχύουν και για πολλές άλλες νευρολογικές και γνωσιακές διαταραχές. Στη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, παραδείγματος χάρη, η αναλογία αγοριών προς κορίτσια είναι τρία προς ένα, ενώ και το συγγενές χαμηλό ΙQ είναι κατά 30% έως 50% πιο συχνό στα αγόρια, όπως εξάλλου και η επιληψία. Επίσης αυτά τα νοσήματα συχνά εμφανίζονται σε συνδυασμό. Συχνά, τα παιδιά που διαγιγνώσκονται με κάποιο από τα νοσήματα του αυτιστικού φάσματος πάσχουν και από διαταραχή ελλειμματικής προσοχής.

Τρίτη, 8 Απριλίου 2014

Ὁ πράσινος κῆπος


Ἔχω τρεῖς κόσμους. Μιὰ θάλασσα, ἕναν
οὐρανὸ κι ἕναν πράσινο κῆπο: τὰ μάτια σου.
Θὰ μποροῦσα ἂν τοὺς διάβαινα καὶ τοὺς τρεῖς, νὰ σᾶς ἔλεγα
ποῦ φτάνει ὁ καθένας τους. Ἡ θάλασσα, ξέρω.
Ὁ οὐρανός, ὑποψιάζομαι. Γιὰ τὸν πράσινο κῆπο μου,
μὴ μὲ ρωτήσετε.

Βρεττάκος Ν.

Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014

Shape

 
                       



   Ένα ταινιάκι με θέμα το σχέδιο και πώς μπορεί να αλλάξει τις εμπειρίες μας στα περιβάλλοντα που ζούμε. "Εάν είχατε για μια μέρα τη δύναμη να κάνετε τον κόσμο καλύτερο, τι θα αλλάζατε;" 
    Παρουσιάζουν Pivot Dublin and Dublin City Council, σκηνοθετεί και σχεδιάζει ο Johnny Kelly, το σενάριο γράφει ο Scott Burnett

Αναμνήσεις παιδικής ηλικίας από έναν ποιητή

Κώστας Βάρναλης


     Στα 1898 τέλειωσα το σκολειό - την έβδομη τάξη. Όσο έφτανε η άνοιξη και το καλοκαίρι, τόσο η ανυπομονησία μου μεγάλωνε πότε θα φτάσει η βλογημένη εκείνη ώρα που θ’ «ανακτήσω» την ελευθερία μου· δε θα έχω να διαβάζω, δε θα φοβάμαι τους δασκάλους, δε θα με δέρνει πια ο αδερφός μου... θα μάθω κι εγώ μια τέχνη, να γίνω «άντρας», όπως τόσα παιδιά, που τελειώσανε το σκολειό τα περασμένα χρόνια. Ήλιος, θάλασσα, δέντρα και βουνά θα είναι από δω κι ομπρός δικό μου βασίλειο, όπως είναι και των πουλιών!... Kαμιά πιθανότητα δεν υπήρχε πως θα πάω σε γυμνάσιο. Λέγανε σπίτι μας [...] πως πρέπει να «σπουδάσω», γιατί «παίρνω τα γράμματα». Mα λεφτά δεν υπήρχανε. Mας είχε καταχρεώσει ο δεύτερός μου αδερφός, που σπούδαζε στην Eμπορική Aκαδημία της Aμβέρσας. Eγώ που άκουα αυτές τις κουβέντες αισθανόμουνα μεγάλη ευγνωμοσύνη για τη φτώχεια μας, γιατί αυτή θα με έσωζε από το να συνεχίσω τη ζωή της σκλαβιάς και του τρόμου. 

Σάββατο, 5 Απριλίου 2014

Πόσες φορές προσπαθείς πριν τα καταφέρεις;

σε ένα πληροφοριακό γράφημα



   Πόσες φορές χρειάζεται να προσπαθήσεις πριν εύλογα παραιτηθείς; Ενστικτωδώς κάποιος θα σκεφτεί ότι υπάρχει ένας αριθμός προσπαθειών που οι περισσότεροι άνθρωποι θα κάνουν πριν λειτουργήσουν τα ένστικτα επιβίωσης.

Παρασκευή, 4 Απριλίου 2014

Έκθεση Unicef

   Η κατάσταση των παιδιών στην Ελλάδα 


    Έκθεση της UNICEF για τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στα παιδιά στην Ελλάδα, μεταφέρει τη ζοφερή πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ανήλικοι στη χώρα μας, αφού ο πληθυσμός αυτών που έρχονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο της φτώχειας ή του κοινωνικού αποκλεισμού φτάνει τους 686.000. Στην Έκθεση παρατίθενται στοιχεία για την παιδική φτώχεια και εργασία, τις συνθήκες διαβίωσης, τις κοινωνικές παροχές και την εκπαίδευση, ενώ το έργο βρίθει "θλιβερών διαπιστώσεων" για τις εφαρμοζόμενες πολιτικές για τα δικαιώματα των παιδιών.

    Με σύνθημα "Καμιά γενιά χαμένη!", η οργάνωση διοργανώνει μεγάλο Ραδιομαραθώνιο, στις 10 Απριλίου, απαιτώντας "νερό, φαγητό, υγεία για όλα τα παιδιά του κόσμου".

Πέμπτη, 3 Απριλίου 2014

Πότε περνάει το επόμενο τρένο;

Ιαπωνία: Φροντίζοντας κήπους λίγο πριν έρθει το τρένο





    Τι κάνεις για να σκοτώσεις την ώρα σου μέχρι να έρθει το τρένο; Εάν περιμένεις σε έναν από 13 ιαπωνικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Soradofarm κι έχεις να διαθέσεις μερικές εκατοντάδες ευρώ ετησίως, παίρνεις τη σκάλα για την ταράτσα και περνάς το χρόνο σου δημιουργικά, συμβάλλοντας στη διατήρηση ενός μίνι οικοσυστήματος.

Όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού

Απόψε κοιμηθήκαμε στην αγκαλιά της άνοιξης
ακουμπώντας το κεφάλι στην καρδιά της.
Ακούγαμε στον ύπνο μας τις ανάσες των πουλιών και την καρδιά μας.
Το πρωί που ξυπνήσαμε, είδαμε τον ουρανό να περπατάει στην
κάμαρά μας σα γαλανό πουλί με χρυσά μάτια που τσίμπαγε
τα ψίχουλα των σκιών που ‘χαν μείνει από χθες βράδυ στο πάτωμα.
Μια στιγμή να νιφτούμε και φτάσαμε. […]

Τετάρτη, 2 Απριλίου 2014

Το λάθος

Ταινία μικρού μήκους


Οι τάξεις Ε' και ΣΤ' του Δημοτικού Σχολείου Οίας παρουσιάζουν την Ταινία Μικρού Μήκους "Το λάθος".

Τρίτη, 1 Απριλίου 2014

Παγκόσμια Ημέρα παιδικού Βιβλίου

2 Απριλίου
Θέμα: Φαντάζομαι τις εθνότητες μέσα από ιστορίες


    Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, την ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν ΄Αντερσεν. Την καθιέρωσε η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (Ιnternational Board on Books for Young People – ΙΒΒΥ) το 1966. 
     Από τότε, κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της οργάνωσης αυτής ετοιμάζει ένα μήνυμα και μια αφίσα, που διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης και να ενθαρρύνουν τη διεθνή συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας.
     Το 2014 υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Ιρλανδίας. Το μήνυμα το έγραψε η Ιρλανδή συγγραφέας Siobhán Parkinson και την αφίσα φιλοτέχνησε η Niamh Sharkey, πολυβραβευμένη Ιρλανδή εικονογράφος, συγγραφέας και δημιουργός κινουμένων σχεδίων.
    Σε όλες τις χώρες, τα παιδιά, οι συγγραφείς, οι εικονογράφοι, οι μεταφραστές, οι βιβλιοθηκάριοι, οι εκδότες και οι εκπαιδευτικοί γιορτάζουν την παγκόσμια αυτή ημέρα με διάφορες εκδηλώσεις σε σχολεία, Βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία, πλατείες και άλλους χώρους, δείχνοντας έτσι την αγάπη και το ενδιαφέρον τους για τα βιβλία και το διάβασμα.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...