Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014

Τα χειρότερα έπονται, η κλιματική αλλαγή θα αγγίξει τους πάντες

Έμφαση στα αποθέματα τροφίμων, νερού

Παρά τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, η πρόοδος έχει ακυρωθεί από την άνοδο των εκπομπών στις αναδυόμενες οικονομίες, όπως η Κίνα και η Ινδία.

   Σχεδόν 25 χρόνια μετά από τη δημοσιοποίηση της πρώτης της αξιολόγησης για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, η αρμόδια Διεθνής Διακυβερνητική Επιτροπή (IPCC) του ΟΗΕ έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα την πέμπτη έκθεσή της, η οποία σκιαγραφεί την κατάσταση με ζοφερά χρώματα προειδοποιώντας για ακόμη μια φορά ότι τα προβλήματα θα επιδεινωθούν εάν η ανθρωπότητα δεν θέσει υπό έλεγχο τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που παράγει.
   Οι συντάκτες της έκθεσης, η οποία λειτουργεί ως σημείο αναφοράς στις διεθνείς διαπραγματεύσεις για την κλιματική αλλαγή, εκφράζουν την ανησυχία ότι η άνοδος των θερμοκρασιών θα υπονομεύσει την οικονομική ανάπτυξη και θα αυξήσει τα επίπεδα φτώχειας. Εκτιμούν ότι «κανείς στον κόσμο δε χαίρει ασυλίας» και, ενώ οι συνέπειες αρχίζουν ήδη να γίνονται αισθητές, οι χώρες δεν έχουν λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσουν τις δυνητικά μεγάλες επιπτώσεις για τα αποθέματα τροφίμων και νερού ή ακόμη και για τη δημόσια υγεία.

Κυριακή, 30 Μαρτίου 2014

Πώς να συγκεντρωθώ;

Έντεκα προτάσεις σε ένα πληροφοριακό γράφημα


Τρόποι για να επιτύχουμε τη συγκέντρωση

Η κρίση και ο ρόλος της παιδαγωγικής

Γιώργος Γρόλλιος, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ

     Το ξέσπασμα της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής κρίσης και ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο εκδηλώθηκε και αναπτύσσεται στην Ελλάδα επηρεάζει το ρόλο της παιδαγωγικής. Πρώτον, γιατί αναπροσαρμόζει τα χαρακτηριστικά της κρατικής παιδαγωγικής που κυριαρχεί στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών λειτουργιών. Δεύτερον, γιατί υποχρεώνει όσους και όσες επιχειρούν να διαμορφώσουν ριζοσπαστικές εναλλακτικές παιδαγωγικές πρακτικές που διαφοροποιούνται από την κυρίαρχη παιδαγωγική να την πάρουν σοβαρά υπόψη τους. Στο παρόν κείμενο δεν θα ασχοληθούμε με πλευρές ή με το σύνολο των αναπροσαρμογών της κυρίαρχης κρατικής παιδαγωγικής. Θα ασχοληθούμε με την ανάγκη της αναδιαμόρφωσης των ριζοσπαστικών εναλλακτικών παιδαγωγικών πρακτικών, θεωρώντας ότι σε μια συγκυρία κατά την οποία αφενός το σύνολο των οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων οξύνεται και η συνολική πορεία της
χώρας τίθεται με νέους όρους, ενώ, αφετέρου σημαντικό μέρος των πληττόμενων από την κρίση κοινωνικών τάξεων και στρωμάτων εισέρχεται στο πολιτικό προσκήνιο, όσοι και όσες επιχειρούν να χαράξουν δρόμους που ξεπερνούν τον ορίζοντα των συντηρητικών, νεοφιλελεύθερων και τεχνοκρατικών δογμάτων είναι επιτακτικά αναγκαίο να επανεξετάσουν τις προτάσεις και τις πρακτικές τους υπό το φως της κρίσης.
 Βέβαια, προϋπόθεση για να αναδιαμορφωθούν οι ριζοσπαστικές εναλλακτικές παιδαγωγικές πρακτικές είναι η κατανόηση των αιτίων της. Διότι αυτή η κατανόηση μας επιτρέπει να εκτιμήσουμε ότι η κρίση δεν αποτελεί ένα πρόβλημα το οποίο πρόκειται να εξαφανιστεί σε σύντομο χρονικό διάστημα και δίνει τη δυνατότητα μιας ολοκληρωμένης προσέγγισής της ως κοινωνικού φαινομένου που προσδιορίζει τη ζωή των μαθητών και φοιτητών. Η απλή αναφορά στις συνέπειες της κρίσης, στα πλαίσια παιδαγωγικών πρακτικών οι οποίες θέλουν να είναι ριζοσπαστικές, είναι ανεπαρκής –εκείνο που χρειάζεται στην παρούσα συγκυρία είναι η ανάδειξή της ως βασικού σύγχρονου προβλήματος και η προσέγγιση της τεράστιας ποικιλίας των πλευρών της.

Σάββατο, 29 Μαρτίου 2014

Η επίσκεψη σε μια βιβλιοθήκη ενισχύει την επιθυμία για ανάγνωση

Η άποψη των παιδιών


    Σε μια διαδικτυακή έρευνα που έλαβε χώρα από 4 Αυγούστου έως 10 Σεπτεμβρίου 2012 μέσω της ιστοσελίδας Summer Reading Challenge, 1.110 παιδιά από όλο το Ηνωμένο Βασίλειο κλήθηκαν να διαλέξουν την επιλογή που περισσότερο από κάθε άλλη εναλλακτική τους κάνει να θέλουν να διαβάσουν. 
    Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ανάμεσα σε παιδιά ηλικίας 4 -11 ετών, πάνω από το ένα πέμπτο (22%) επέλεξε την επίσκεψη στη βιβλιοθήκη ως μια ενέργεια πιο πιθανή να ωθήσει στην ανάγνωση. Αντίθετα, λιγότερο από 2% απάντησε ότι η ανάγνωση ενός βιβλίου σε ένα tablet είναι πιθανότερο να δώσει κίνητρα για ανάγνωση.

Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2014

Αύρα

Από την πόρτα  σαν θα βγω
θα δω τον ήλιο στρογγυλό
και με το όμορφο στερνό χαμόγελό σου

Μια καλημέρα θα σου πω
μετά θα φύγω, θα χαθώ
και ίσως με ξαναδείς μονάχα στ’ όνειρό σου

Γιατί είμ’ αέρας που περνά
μέσα στης πόλης τα στενά
και κάνει τα κλειστά παράθυρα να τρίζουν

Πέμπτη, 27 Μαρτίου 2014

O γύρος του κόσμου μέσα από τα βιβλία

Ένα πρωτότυπο εγχείρημα


   Η Αnn Morgan, απόφοιτος του Καίμπριτζ και δημοσιογράφος, αποφάσισε πριν από δυο χρόνια να κάνει κάτι πολύ πρωτότυπο και αρκετά δύσκολο: να διαβάσει μέσα σ’έναν χρόνο ένα βιβλίο από κάθε χώρα του κόσμου. Μέσα από το μπλογκ της ζήτησε από τους αναγνώστες της να της προτείνουν βιβλία από μακρινά μέρη και ανακάλυψε πως ήταν αρκετά δύσκολο να βρίσκει πάντα αγγλικές μεταφράσεις αυτών των έργων. Τελικά τα κατάφερε και συγκέντρωσε σε μια λίστα πολλούς τίτλους όχι μόνο από εξωτικά κράτη όπως το Μπρουνέϊ ή το Βανουάτου αλλά και από άλλα, μεγαλύτερα και πιο γνωστά, που έχουν παράδοση στην λογοτεχνία. Η αλφαβητική λίστα που δημιούργησε ξεκινάει με το Αφγανιστάν και μ’ένα βιβλίο που έχει τίτλο The kite runner – "Xαρταετοί πάνω απ’την πόλη" στα ελληνικά.

Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2014

Η Παγκόσμια Ημέρα θεάτρου στέλνει το μήνυμά της

27 Μαρτίου


Μπρετ Μπέιλι

    Η διεθνής θεατρική κοινότητα τιμά και φέτος την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, η οποία γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Μαρτίου και σηματοδοτείται από ένα νέο μήνυμα προς την ψυχή και το πνεύμα.
   Το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου καθιέρωσε τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου το 1962 και, κάθε χρόνο, επιλέγει μια διεθνώς αναγνωρισμένη προσωπικότητα του θεάτρου από μια χώρα - μέλος του, για να γράψει ένα μήνυμα, το οποίο διαβάζεται σε όλα τα θέατρα τη συγκεκριμένη ημέρα και μεταδίδεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σε όλον τον κόσμο.
   Οι Ζαν Κοκτώ, Άρθουρ Μίλλερ, Λώρενς Ολίβιε, Ζαν Λουί Μπαρώ, Πήτερ Μπρουκ, Πάμπλο Νερούδα, Ευγένιος Ιονέσκο, Λουκίνο Βισκόντι, Μάρτιν Έσλιν, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Αριάν Μνουσκίν, Ρομπέρ Λεπάζ, Αουγκούστο Μποάλ, Τζούντι Ντεντς και πολλοί άλλοι έχουν καταθέσει τη γραφή και τις σκέψεις τους γι’ αυτόν τον σκοπό.
   Το φετινό μήνυμα ανέλαβε να γράψει ο νοτιοαφρικανικής καταγωγής, θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης, σκηνογράφος, δημιουργός καλλιτεχνικών εγκαταστάσεων και καλλιτεχνικός διευθυντής της θεατρικής ομάδας «Third World Bunfight», με έδρα το Κέιπ Τάουν, Μπρετ Μπέιλι.

Το σκάκι


Ἔλα νὰ παίξουμε...
Θὰ σοῦ χαρίσω τὴ βασίλισσά μου
Ἦταν γιὰ μένα μιὰ φορὰ ἡ ἀγαπημένη
Τώρα δὲν ἔχω πιὰ ἀγαπημένη

Θὰ σοῦ χαρίσω τοὺς πύργους μου
Τώρα πιὰ δὲν πυροβολῶ τοὺς φίλους μου
Ἔχουν πεθάνει ἀπὸ καιρὸ
πρὶν ἀπὸ μένα

Ὅλα, ὅλα καὶ τ᾿ ἄλογά μου θὰ στὰ δώσω
Ὅλα, ὅλα καὶ τ᾿ ἄλογά μου θὰ στὰ δώσω
Μονάχα ἐτοῦτο τὸν τρελό μου θὰ κρατήσω
ποὺ ξέρει μόνο σ᾿ ἕνα χρῶμα νὰ πηγαίνει

δρασκελώντας τὴν μίαν ἄκρη ὡς τὴν ἄλλη
γελώντας μπρὸς στὶς τόσες πανοπλίες σου
μπαίνοντας μέσα στὶς γραμμές σου ξαφνικὰ
ἀναστατώνοντας τὶς στέρεες παρατάξεις

Ἔλα νὰ παίξουμε...

Τρίτη, 25 Μαρτίου 2014

Προτάσεις για την αντιμετώπιση δυσκολιών στην ανάγνωση

Σπύρος Σούλης, Επίκουρος Καθηγητής 
 Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων



   Υπάρχει μια μεγάλη ομάδα μαθητών που παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες στην ανάγνωση. Για παράδειγμα σ’ ένα ποσοστό από 4% έως 20% των παιδιών της σχολικής ηλικίας καταγράφονται επιβραδύνσεις ή καθυστερήσεις στην αναγνωστική διαδικασία.
    Η ανάγνωση κατανοείται ως διαδικασία αναγνώρισης λέξεων, προτάσεων και γενικότερα της μορφής και του νοήματος του γραπτού λόγου. Με τον όρο αναγνώριση περιγράφεται η ετοιμότητα του ατόμου να προσδιορίζει «κάτι» στη μνήμη του, να το θυμάται. Υπάρχει δηλαδή ως παράσταση στη μνήμη, την ανασύρει, τη συγκρίνει με την καινούρια παράσταση του ερεθίσματος και τελικά την ταυτίζει.

Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2014

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης: Πώς άρχισαν όλα

Η επίσημη γιορτή του ποιητικού λόγου ξεκίνησε από την Ελλάδα



    Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης έφτασε. Ο εορτασμός αποτελεί πλέον επίσημο θεσμό με δωδεκάχρονη ιστορία και ελληνική καταγωγή. Πώς ξεκίνησε, με ποια αφορμή, πώς έφτασε να καθιερωθεί παγκοσμίως; Όσοι συμμετείχαν στη γέννηση της ιδέας πριν από δεκατέσσερα χρόνια θυμούνται και μιλούν στο «Βήμα». 
    Η αρχική έμπνευση ανήκει στον ποιητή Μιχαήλ Μήτρα. «Οι γιορτές ποίησης δεν ήταν κάτι άγνωστο», διευκρινίζει στο «Βήμα», «γιορτάζονταν στη Γαλλία, στη Βρετανία, στις ΗΠΑ και αλλού. Στη Γαλλία, αν θυμάμαι καλά, υπήρχε εβδομάδα ποίησης». Ο ίδιος, όταν ζούσε στο Λονδίνο στη δεκαετία του '80, είχε παρακολουθήσει πολλές σχετικές εκδηλώσεις. Γιατί λοιπόν να μην κάνουμε το ίδιο κι εμείς; σκέφτηκε και το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων, «στον θεσμό που θα μπορούσε να διοργανώσει μια τέτοια γιορτή», να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης και στην Ελλάδα, και να οριστεί συγκεκριμένη μέρα γι' αυτό.

Μίλτος Σαχτούρης

"Με κατατρώει αυτή η ποίηση"

... του Στάθη Τσαγκαρουσιάνου

Φωτό: Μιχάλης Αναστασίου / www.michalisanastasiou.com/ LIFO

     Σε κάτι παλιά χαρτιά, 30 χρόνων και βάλε, βρήκα αυτό: είναι η πρώτη συνέντευξη που πήρα ποτέ -και είναι από τον Μίλτο Σαχτούρη! Δεν ήξερα τότε πώς να χειριστώ το τεράστιο υλικό – δημοσίευσα ένα μικρό κομμάτι της. Τώρα που ο χρόνος δίνει άλλη αξία και νόημα στα πράγματα με τα οποία κάποτε, άμαθα, πειραματιστήκαμε, νομίζω ότι αξίζει να δημοσιευτούν αυτά τα λόγια ενός από τους μεγαλύτερους Έλληνες ποιητές. Η συνέντευξη έγινε στο σπίτι του στην Κυψέλη, παρουσία της Γιάννας Περσάκη. 

Το gaming... στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Πανεπιστήμιο του gaming στη Νότια Κορέα



     Σε ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια της Νότιας Κορέας, θα λειτουργεί από του χρόνου τμήμα για gaming. Οι παίκτες που θα θέλουν να μπουν σε αυτό το τμήμα θα μπορούν να κερδίσουν υποτροφίες, ακριβώς όπως συμβαίνει στα τμήματα του ποδοσφαίρου και του μπάσκετ.

Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2014

Επίγραμμα

Απ το όνομά σου ξεκινά η άνοιξη,
Απ τις συλλαβές του κρέμουνται κόκκινα κεράσια.

Ο Μάρτης Μάρτης μίλησε


Μάρτης, Μάρτης μίλησε και είπε πως θα αργήσει

έχει ακόμα δυο βροχές και μία να χιονίσει.
Ένα δεντράκι τ’ άκουσε και πήγε να λυγίσει
του είπα να’ χει υπομονή, το φόβο να νικήσει.

Ό,τι αργεί κι ό,τι στη Γη είναι βαθιά κρυμμένο.
πάλι στο φως θα βαφτιστεί και θα’ ρθει ευλογημένο...

Υπολογιστής συνθέτει μουσική εμπνευσμένη από τη λογοτεχνία




   Στη δημιουργία ενός συστήματος που δημιουργεί μουσικά κομμάτια έπειτα από την ανάλυση κειμένων προχώρησαν δύο επιστήμονες από τον Καναδά και τις ΗΠΑ.
   Η ανάλυση συναισθημάτων που βρίσκονται εντός κειμένων είναι μία νέα τάση που έχει εξαπλωθεί στο διαδίκτυο, με οργανισμούς όπως το twitter να έχουν ήδη τη δυνατότητα εκτίμησης της διάθεσης ολόκληρων εθνών μέσω των μηνυμάτων που μοιράζονται οι χρήστες.
    Με τον ίδιο τρόπο ερευνητές έχουν επιχειρήσει να ποσοτικοποιήσουν το συναίσθημα που υπάρχει μέσα σε ένα μυθιστόρημα, κατηγοριοποιώντας τις λέξεις που περιέχονται σε αυτό ανάλογα με οχτώ βασικά συναισθήματα: τα έξι διαπολιτισμικά συναισθήματα σύμφωνα με τον Πολ Έκμαν που είναι ο θυμός, η χαρά, η έκπληξη, η απέχθεια, η λύπη και ο φόβος, με την προσθήκη της προσδοκίας και της εμπιστοσύνης.

Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2014

Σε 50 χρόνια θα ζούμε στη Σελήνη

Το μέλλον της ανθρωπότητας


Λονδίνο 
  Ο διάσημος αστροφυσικός Στίβεν Χόκινγκ εμφανίστηκε το βράδυ της Δευτέρας σε τηλεοπτική εκπομπή στη Βρετανία και διατύπωσε μια σειρά από ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες προβλέψεις για το μέλλον της ανθρωπότητας.

Διαστημικός αιώνας
   Ο 72χρονος επιστήμονας εμφανίστηκε στην εκπομπή «Live from Space» του καναλιού Channel 4 στην οποία εμφανίστηκαν ζωντανά και αστροναύτες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού. Ο Χόκινγκ προχωρά συχνά σε προβλέψεις για την τεχνολογική και επιστημονική πρόοδο καθώς και την επίδραση που θα έχει αυτή η πρόοδος στη ζωή του ανθρώπου στο κοντινό και απώτερο μέλλον. Χθες ο Χόκινγκ υποστήριξε ότι ο 21ος αιώνας θα αποτελέσει ένα ορόσημο στη διαστημική εξερεύνηση.

Τρίτη, 18 Μαρτίου 2014

Γύρω από το έργο του Basil Bernstein

της Άννας Φραγκουδάκη


   Στις 24 Σεπτεμβρίου 2000 έφυγε από κοντά μας ένας από τους σημαντικότερους διανοητές του καιρού μας, ένας Άνθρωπος που υπήρξε η σημαντικότερη ίσως φωνή του 20ού αιώνα στο χώρο της κοινωνιολογίας της γλώσσας και της εκπαίδευσης, ένας από τους πιο πολύτιμους συνεργάτες του περιοδικού μας, φίλος προσωπικός αρκετών συντελεστών του Γλωσσικού Υπολογιστή και φίλος του τόπου μας. Αναγνωρίζοντας τη σημαντικότατη προσφορά του διεθνώς στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και συγκεκριμένα το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ανακήρυξε, το Νοέμβριο του 1997, τον Basil Bernstein επίτιμο διδάκτορα. Στη συνέχεια παρουσιάζεται το κείμενο της παρουσίασης του Bernstein που έκανε η Καθηγήτρια Άννα Φραγκουδάκη κατά την τελετή της αναγόρευσής του.

Δευτέρα, 17 Μαρτίου 2014

Σωκρατική μέθοδος

Η σεφερική ποιητική γλώσσα

του Παντελή Μπουκάλα



   (...) Ο Σεφέρης, αριστοκράτης κατ' ουσίαν και εξ ουσίας, είναι δημοτικός ως προς το εξής: Συνέθεσε τη δική του μυθολογία - γενεαλογία και δοκίμασε με σπάνια επιμονή να της δώσει τη μορφή που θα είχε λάβει αν την είχαν ποιήσει οι (χαμένες και αυτές) κοινότητες. Γι' αυτό και εγείρεται πελεκημένος ο λόγος του, με άκρα, εφευρημένη οικονομία. Παραμένει όμως λόγος ποιητή, λόγος ενός. Γιατί δεσπόζει και επιβάλλεται, διεισδύει ακόμη και σε μνήμες που κουβαλούν διαφορετική ιδεολογική καταγωγή και δεν υποχωρεί ούτε καν μπροστά στις ισχυρότερες φόρμες των δημοτικών τραγουδιών, στην πηγή των οποίων στάθηκε συχνά ο Σεφέρης, με τη ζηλόφθονη δίψα που όλοι τους οφείλουμε.

Κυριακή, 16 Μαρτίου 2014

Πώς οι αρχαίοι Έλληνες διαμόρφωσαν τα σύγχρονα μαθηματικά

Video animation



      Αυτό το κινούμενο του Royal Institution παρουσιάζει μια ομάδα επαναστατών ως προς τη σκέψη, οι οποίοι άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τα μαθηματικά. Καταλαβαίνουμε ότι τα μαθηματικά δεν είναι απλώς εκτέλεση υπολογισμών αλλά ένας τρόπος να κατανοούμε και να ελέγχουμε την πραγματικότητα του κόσμου που μας περιβάλλει. Η αρχαία σκέψη βοηθά ακόμη τους επιστήμονες, τους οικονομολόγους, τους αρχιτέκτονες να έχουν μια καλύτερη κατανόηση του κόσμου μας.

Λιγότερα παιδιά διαβάζουν στον ελεύθερό τους χρόνο

Έρευνα



    Λιγότερα παιδιά στο Ηνωμένο Βασίλειο διαβάζουν στον ελεύθερό τους χρόνο και ένα στα πέντε νιώθει αμηχανία εάν βρεθεί με βιβλίο, σύμφωνα με μια έρευνα. Πάνω από το ένα τέταρτο των παιδιών από 188 σχολείο ανέφερε σε έρευνα του οργανισμού National Literacy Trust ότι διαβάζει εκτός σχολείου. Περίπου το ίδιο ποσοστό επισημαίνει ότι δεν πιστεύει ότι οι γονείς του ενδιαφέρονται εάν διαβάζει. 
     Σε μια παρόμοια έρευνα του 2005 διαπιστώθηκε ότι ένα στα τρία παιδιά διαβάζει στον ελεύθερό του χρόνο. Η έρευνα για τον οργανισμό National Literacy Trust διεξήχθη τον περασμένο χειμώνα με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων διαδικτυακά.

Οι βιβλιοθήκες: μέσο υποστήριξης του γραμματισμού και της κοινωνικής κινητικότητας

World Book Day


Photograph: Murdo Macleod

    Η 6η Μαρτίου θεωρείται η Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, μια παγκόσμια γιορτή ανάγνωσης, όπως σχεδιάστηκε από την Unesco. Πρόκειται για το μεγαλύτερο γεγονός τους είδους του με περισσότερες από εκατό χώρες να συμμετέχουν στον εορτασμό.
   Στη Μεγάλη Βρετανία, ο Οργανισμός Ανάγνωσης διοργανώνει δραστηριότητες με μια σειρά συναρπαστικών ευκαιριών ώστε να προωθηθούν οι βιβλιοθήκες. Παιδιά και προσωπικό θα ντυθούν όπως οι αγαπημένοι τους λογοτεχνικοί ήρωες, συγγραφείς θα κάνουν αναγνώσεις, σχολικές τάξεις θα επισκεφθούν την τοπική τους βιβλιοθήκη και όλοι θα περάσουν θαυμάσια.
   Αλλά όλη αυτή διαδικασία είναι κάτι περισσότερο από διασκέδαση. Οι βιβλιοθήκες διαδραματίζουν μείζονα ρόλο στην προώθηση του γραμματισμού στις τοπικές κοινωνίες αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία.

Σάββατο, 15 Μαρτίου 2014

Το τέλος των κοινωνιών

Η ηθική αντίσταση του υποκειμένου

... του Θανάση Γιαλκέτση


   Από πρώτη άποψη φαίνεται παράδοξο: ένας κορυφαίος κοινωνιολόγος να διαπιστώνει και να αναγγέλλει «το τέλος των κοινωνιών». Πράγματι, ο 88χρονος Αλέν Τουρέν δημοσίευσε πρόσφατα το τελευταίο βιβλίο του με τίτλο «La fin des sociétés» (Seuil, 2013). Στην ακόλουθη συνέντευξη, που έδωσε στην ιταλική εφημερίδα «La Repubblica», ο Αλέν Τουρέν εξηγεί τις θέσεις που αναπτύσσει στο βιβλίο του.

Παρασκευή, 14 Μαρτίου 2014

Ποίημα

Βαθύ το πηγάδι
Ο χρόνος κατοικεί στις λέξεις, κρυφά
Οι άγιοι στα υπερώα
Και η άνοιξη
Στις φλέβες του χειμώνα

Κυπαρίσσης Πάνος

Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2014

Παιχνίδια από την αρχαιότητα...

Πώς περνούσαν τον ελεύθερο χρόνο τους τα παιδιά στην Αρχαία Ελλάδα; 




Τι παιχνίδια έπαιζαν; Δες μερικά από τα δημοφιλέστερα παιχνίδια της αρχαιότητας για να ανακαλύψεις ότι μερικά πράγματα μένουν ίδια… στους αιώνες!


    Στη βρεφική ηλικία δημοφιλέστατη ήταν η πλαταγή, μια πήλινη κουδουνίστρα που την έβαζαν στο χέρι του μωρού για να την κουνάει και να ξεχνιέται με τον ήχο που έκαναν τα πετραδάκια που είχε μέσα και να σταματάει τα κλάματα. Με αυτή πίστευαν ότι ξεγελούσαν και τα κακά πνεύματα που παραμόνευαν γύρω από την κούνια του μωρού.




Κυριακή, 9 Μαρτίου 2014

Ενθαρρύνετε τα κορίτσια να διακόπτουν το μάθημα!





   Τα κορίτσια θα πρέπει να ενθαρρύνονται να προκαλούν την εξουσία ώστε να μην εξελιχθούν στερεοτυπικά ως υποτακτικά καθώς μεγαλώνουν και εισέρχονται στην αγορά εργασίας. Σύμφωνα με τον Dr Kevin Stannard, διευθυντή καινοτομιών κι εκπαίδευσης του προγράμματος Girls’ Day School Trust, στο οποίο συμμετέχουν 26 σχολεία, είναι κοινός τόπος να επαινούνται τα κορίτσια για τους καλούς τρόπους τους, την ευγένεια ακόμη και για τα όμορφα γραμμένα κείμενά τους. 
    Ωστόσο, ο διευθυντής επισημαίνει ορισμένους προβληματισμούς. Συγκεκριμένα, υποστηρίζει ότι τέτοιου είδους ποιότητες δεν προωθούν τα παιδιά στον χώρο εργασίας, όπου οι εργοδότες τοποθετούν σε υψηλότερη κλίμακα τις αξίες της προσωπικότητας, της κοινωνικής δικτύωσης και της ικανότητας να λαμβάνουν πρωτοβουλίες.

Σάββατο, 8 Μαρτίου 2014

Μαμά, σήμερα στο σχολείο έφτιαξα έναν πυρηνικό αντιδραστήρα!

Πυρηνικός φυσικός ετών 13
Ο Τζέιμι Εντουαρντς από τη Βρετανία κατασκεύασε στο σχολείο 
του έναν πυρηνικό αντιδραστήρα!


    Όλα τα σχολικά πειράματα έχουν κάποια μορφή επικινδυνότητας. Οταν όμως ο 13 χρονών Τζέιμι Εντουαρντς πληροφόρησε τον διευθυντή του γυμνασίου του στο Λάνκασιρ της Βρετανίας ότι ούτε λίγο ούτε πολύ σκοπεύει να κατασκευάσει μέσα στην τάξη έναν πυρηνικό αντιδραστήρα, ο δάσκαλος αναφώνησε: «Μήπως θα τινάξουμε στον αέρα το σχολείο;». Ευτυχώς όμως η επιστήμη τελικά θριάμβευσε.

Οι ιδανικές βιβλιοθήκες

   Ζαν Φρανσουά Ροζιέ


    Θα μπορούσατε να περάσετε μέρες ολόκληρες κοιτάζοντας τις Ιδανικές Bιβλιοθήκες του Ζαν Φρανσουά Ροζιέ. Ο Γάλλος φωτογράφος συνθέτει αληθινά μεγαλειώδεις εικόνες με φανταστικά και πραγματικά στοιχεία. Στόχος του είναι η Ιδανική Βιβλιοθήκη. Τα βιβλία στοιβάζονται και γεμίζουν κάθε γωνιά, κάθε σχισμή ελεύθερου χώρου. 

Τρίτη, 4 Μαρτίου 2014

Το παλίμψηστο του Αρχιμήδη

Η αποκρυπτογράφηση



     Όσα γνωρίζουμε για το έργο του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού, φυσικού, εφευρέτη, μηχανικού και αστρονόμου προέρχονται από τρία βιβλία με την ονομασία Kodex Α, Β, C. Διασώθηκαν δια μέσου των αιώνων χάρη στη συνήθη αντιγραφή των βιβλίων από τους μεσαιωνικούς γραφείς. Τα δυο πρώτα έργα χάθηκαν όμως τον 16ο και 14ο αιώνα αντίστοιχα ενώ το τρίτο, η μόνη πλέον υπαρκτή πηγή του έργου του Αρχιμήδη, είναι ένα αντίγραφο σε μορφή παλίμψηστου.

Ψηφιακή σάρωση της ζωφόρου του Παρθενώνα

Η τεχνολογία ενώνει τα μάρμαρα


   Για πρώτη φορά, έστω και μέσα από βίντεο, που θα προβάλλεται στο Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά θα αναρτηθεί και στο σάιτ του, θα αποκτήσουμε μια πλήρη εικόνα της ζωφόρου. Επιπλέον θα είναι αποκαταστημένη στην αρχική της μορφή και με λεπτομέρειες που σήμερα έχουν χαθεί, όπως τα σύμβολα που κρατούσαν οι θεοί στα χέρια τους.
    H συνένωση του κορυφαίου έργου τέχνης, της διαμελισμένης ζωφόρου του Παρθενώνα, γίνεται πραγματικότητα χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία. Αυτό που δεν κατάφερε μέχρι σήμερα η σύγχρονη διπλωματία καθίσταται εφικτό χάρη στα νέα μέσα. Η ζωφόρος, «κεντρικό-εμβληματικό μνημείο σε όλη την αρχαία τέχνη», που βρίσκεται μοιρασμένη μεταξύ του Μουσείου της Ακρόπολης και του Βρετανικού Μουσείου, θα αποκατασταθεί ψηφιακά με υψηλή ευκρίνεια. Χάρη στην τρισδιάστατη λεπτομερή ψηφιοποίηση των λίθων της, το σύγχρονο κοινό θα έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της μοναδικής πλαστικής ομορφιάς των αναπαραστάσεών της.

Δευτέρα, 3 Μαρτίου 2014

Ουτοπίες

Καθ’ οδόν
 (7 και 30’ πρωινή προς εργασίαν) 
συναντώ τον Μάρτιο 
ευδιάθετον,
 υπαινιγμών πλήρη 
περί ανοίξεως και λοιπά. 

Το μηδέν

Τα μυστήρια της γλώσσας


    Τα "Μυστήρια της γλώσσας" (Mysteries of Vernacular) είναι μια σειρά από ταινιάκια που εξερευνούν την ετυμολογία συγκεκριμένων λέξεων μέσα από ένα ιδιαίτερα προσεγμένο animation. Σύμφωνα με τη Myriapod Productions, η σειρά περιλαμβάνει 26 ιστορίες, η καθεμία από τις οποίες απαιτεί σχεδόν 80 ώρες έρευνας, δημιουργίας, κινούμενης εικόνας. 

Κυριακή, 2 Μαρτίου 2014

Η δυστυχία που έγινε συνήθεια

Έχω γίνει χοντρόπετσος;

... του Αλέκου Λασκαράτου 



   Θα μπορούσα εύκολα να κατηγορηθώ για λαϊκισμό, για προσπάθεια υποδαύλισης συναισθημάτων ενοχής, και άλλα τέτοια παρεμφερή με το θέμα που καταπιάνομαι σήμερα. Η αλήθεια είναι πως τελείωνα ένα τελείως διαφορετικό θέμα για το protagon, όταν, ψάχνοντας την επικαιρότητα, έπεσα στο ρεπορτάζ αυτό με την αντίστοιχη φωτογραφία.
   Χιλιάδες Παλαιστίνιοι, άντρες, γυναίκες, γέροι, παιδιά, που ζουν σε στρατόπεδο προσφύγων, λόγω του πολέμου στη Συρία, κάνουν ουρά χιλιομέτρων για να εξασφαλίσουν ένα πιάτο φαγητό. Εικόνα συγκλονιστική, εικόνα αληθινής ντροπής για εμάς όλους. Αν με ρωτήσετε πως αντέδρασα βλέποντας αυτήν την σκηνή, θα σας απαντήσω ειλικρινά πως ανατρίχιασα και λυπήθηκα βλέποντάς την, αλλά μέχρις εκεί. Δεν συγκλονίστηκα. Δεν μου ήρθε ζαλάδα, δεν μου ήρθε να κάνω εμετό, δεν μου κόπηκε η όρεξη. Μάλιστα, λίγο αργότερα, απόλαυσα τις τραγανές τηγανητές μαρίδες και την ωραία πατατοσαλάτα που είχα για μεσημεριανό. Μήπως έχω γίνει ένα κτήνος, εγώ που νόμιζα ότι δεν είμαι;
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...