Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου 2014

Παίζουμε "καρύδια" ή "ασκολιασμό";

Ζωντανεύοντας τα παιχνίδια των παιδιών της αρχαίας Ελλάδας

δράση στην ιστορία δ' τάξης



διάρκεια: μια διδακτική ώρα
στόχος διδακτικός: να κατανοήσουν λίγο από τον τρόπο με τον οποίο διασκέδαζαν τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα


Πώς παίζονται;

"Καρύδια"
χαρακτηριστικά: Παιχνίδι αυλής ή δρόμου
υλικά: 10 καρύδια 
διαδικασία: Σχηματίζουμε μια πυραμίδα από 3 καρύδια. Ο κάθε παίκτης προσπαθεί με ένα άλλο καρύδι να χτυπήσει την καρυδένια πυραμίδα και να τη χαλάσει. Νικητής/ τρια στέφεται όποιος/α καταφέρει να καταστρέψει την πυραμίδα.


"Ασκολισμός"
χαρακτηριστικά: Παιχνίδι αυλής ή δρόμου
υλικό: στη σύγχρονη εποχή αρκεί ένα στρογγυλό όργανο γυμναστικής για ισορροπία
διαδικασία: Ο κάθε παίκτης ανεβαίνει στο όργανο και προσπαθεί να διατηρήσει την ισορροπία του για όσο περισσότερο μπορεί. Νικητής/ τρια είναι όποιος/α αντέξει πιο πολύ


   "Τα παιδιά της αρχαίας Αθήνας αλλά και όλης της Ελλάδας έπαιζαν με τη σφαίρα και την μπάλα, με το στεφάνι, με τη σβούρα, με τα κοκκαλάκια, το κουτσό, το παιχνίδι του αρνιού που πηδά, τον εφεδρισμό, παιχνίδι σύμφωνα με το οποίο έπρεπε να παίρνεις επάνω στην πλάτη σου ένα φίλο σου. Έπαιζαν με βόλους ή καλύτερα με καρύδια κάπως έτσι: έριχναν ένα καρύδι πάνω σε τρία άλλα που σχημάτιζαν πυραμίδα. O νικητής που χαλούσε την πυραμίδα έπαιρνε τα καρύδια. Όταν έπαιζαν το παιχνίδι που είναι γνωστό σαν δέλτα, χάραζαν στο χώμα ένα τρίγωνο. Νικούσε όποιος πετούσε το καρύδι μέσα στο τρίγωνο και έπαιρνε όλα τα καρύδια. Άλλοτε έσκαβαν στο έδαφος ένα λακκάκι και προσπαθούσαν να ρίξουν τα καρύδια μέσα σε αυτό. Ένα παιχνίδι ισορροπίας ήταν ο ασκολιασμός. Συναγωνίζονταν ποιος θα κρατούσε περισσότερη ώρα ισορροπία σε ένα ασκί γεμάτο κρασί που πριν το είχαν αλείψει με λάδι. Γνωστά επίσης στους αρχαίους ήταν τα ξυλοπόδαρα καθώς και το παιχνίδι που λέμε εμείς γιογιό. Αυτό ήταν ξύλινο ή μεταλλικό ή πήλινο. Έπαιζαν ακόμη και με κομμάτια από σπασμένα αγγεία ή με πέτρες που τις πετούσαν όσο πιο κοντά μπορούσαν σε μια γραμμή χαραγμένη στο έδαφος".

Ρ. Φλασελιέρ, O δημόσιος και ιδιωτικός βίος των Ελλήνων (διασκευή).
(Βιβλίο ιστορίας Δ' Δημοτικού, Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των Αθηναίων, παράθεμα 2, σελ. 71)

υλοποίηση: μαθητές / τριες Δ΄τάξης
ιδέα: Χρύσα Πιπιλή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...