Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς να βοηθήσετε τους μαθητές σας να γνωριστούν καλύτερα

Τρεις ιδέες για τη δημιουργία μιας κοινότητας μέσα στην τάξη



   Πολλές φορές ενώ οι μαθητές και οι μαθήτριες αρχίζουν να γνωρίζουν τον δάσκαλο, δε φαίνεται να γνωρίζουν πολύ καλά ο ένας τον άλλο. Δε φαίνονται έτοιμοι, λοιπόν, να μάθουν μαζί. Προκειμένου, όμως, να ξεδιπλώσει το κάθε παιδί τον καλύτερό του εαυτό είναι απαραίτητο να χτιστεί πρώτα μια κοινότητα. 
   Η τάξη χρειάζεται να είναι ένα χώρος όπου τα παιδιά νιώθουν ότι μπορούν να πετύχουν και παράλληλα δεν αισθάνονται φόβο για την αποτυχία. Στη συνέχεια, αναφέρονται ορισμένες ιδέες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα όμορφο περιβάλλον μέσα στην τάξη και ταυτόχρονα μια μαθησιακή κοινότητα.


1. Παιχνίδι "Πέτα το αντικείμενο"
   Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί έναν ιδανικό τρόπο για να ανακαλύψουν οι μαθητές/ τριες την έννοια της αποτυχίας και ταυτόχρονα να μάθουν κάποια πράγματα ο ένας για τον άλλο. Οι μαθητές/ τριες σχηματίζουν έναν κύκλο και πετούν τυχαία σε ένα άλλο μέλος του κύκλου ένα αντικείμενο δικό τους. Καλό είναι το αντικείμενο να είναι εύκολο και ασφαλές στο πέταγμα. Όταν το πέταγμα ολοκληρωθεί, τα παιδιά καλούνται να επαναλάβουν την όλη διαδικασία με την ίδια σειρά. Προσπαθήστε να τους διδάξετε να συμπεριφέρονται ως ομάδα ρωτώντας τους πώς μπορούν να κινηθούν γρηγορότερα. Είναι ένας πολύ καλός τρόπος να αρχίσουν τα παιδιά να συζητούν και να κάνουν φίλους ενώ αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να γνωρίσουν και τον/τη δάσκαλο/α. Για παράδειγμα, η τάξη ανακαλύπτει ότι ο/η δάσκαλος/ α έχει σκύλο όταν πετάει στον κύκλο ένα μπρελόκ με κλειδιά και τη φωτογραφία του κατοικιδίου. 

2. Χρησιμοποιήστε διαφορετικές ομάδες για διαφορετικές δραστηριότητες

Βάλτε τα παιδιά να καθίσουν σε ομάδες που θα της ονομάσετε "σπίτι". Κάθε φορά που θέλετε να τις αλλάξετε μπορείτε να μπερδεύετε τους / τις μαθητές/ τριες σε εναλλακτικές ομάδες τις οποίες θα καλείται "εξωτερικές". Χρησιμοποιήστε "κριτήρια επιτυχίας" όταν μια ομάδα συνεργάζεται καλά, τα οποία θα αποτελούν το κλειδί για να δουλέψουν τα μέλη της με άλλα παιδιά που δεν γνωρίζουν πολύ καλά. Μπορείτε, ακόμη, να δώσετε στις βασικές ομάδες θεματικά ονόματα που μπορούν να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Παραδείγματος χάρη, όταν γίνεται διδασκαλία της αναπαραγωγής κάποια ομάδα μπορεί να ονομαστεί αυγό και οι υπόλοιπες να ακολουθήσουν.

3. Χρησιμοποιήστε ερωτήσεις για συζήτηση στην αρχή του μαθήματος.
   Πρόκειται για φαινομενικά απλές ερωτήσεις που βάζουν τον καθένα στη διαδικασία να σκεφτεί τον κόσμο με έναν διαφορετικό τρόπο. Χρησιμοποιήστε την προσέγγιση "σκέψου, γίνε ζευγάρι, μοιράσου" και ανακατέψτε τα παιδιά ώστε να μιλούν με διαφορετικό άτομο κάθε φορά. Θέτετε, δηλαδή, μια ερώτηση σε όλους και οι μαθητές / τριες μπορούν να μιλήσουν σχετικά με αυτή σε διαφορετικό πρόσωπο. Αυτό συνεπάγεται ότι ακόμη και οι σιωπηλοί μαθητές /τριες θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν τις ιδέες τους.

Πηγή: Guardian
Μετάφραση: Χρύσα Πιπιλή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...