Κυριακή, 15 Ιουνίου 2014

Από το δημοτικό στο γυμνάσιο


Μετάβαση στο Γυμνάσιο...


Δράση 1η

· «Παρόν, παρελθόν, μέλλον»

Ζωγραφίζω και καταγράφω τις πιο σημαντικές στιγμές του παρελθόντος μου, πώς είμαι τώρα, τι ονειρεύομαι για το μέλλον». Το παρουσιάζω στην ομάδα.

· «Εγώ»

Σε ένα χαρτί γράφω το όνομά μου στο κέντρο και τριγύρω σχηματίζω κύκλους με θέματα: το αγαπημένο μου φαγητό, η αγαπημένη μου συνήθεια, το αγαπημένο μου τραγούδι, το αγαπημένο μου βιβλίο, η αγαπημένη μου ταινία. Το παρουσιάζω στην ομάδα.



Δράση 1β 

· Συναισθήματα

- Ζητάμε από τα παιδιά να καταγράψουν δυο περιπτώσεις κατά τις οποίες ένιωσαν έντονα συναισθήματα. Τις καταγράφουν, συζητάμε για τις συνθήκες που προκάλεσαν αυτό το έντονο συναίσθημα και για την ανάγκη να εκφράσουμε τα συναισθήματα.

- Καταγράφουμε δυο περιπτώσεις όπου αισθανθήκαμε όμορφα με τον εαυτό μας και δυο όπου κάποια στιγμή κάποιος μας έκανε να νιώσουμε άσχημα. Ανταλλάσσουν τις σκέψεις τους. Συζητάμε όλοι μαζί à γιατί διαφορετικά πράγματα επηρεάζουν διαφορετικά τους ανθρώπους; Πώς μας επηρεάζουν τα συναισθήματα των άλλων; 

Ο σεβασμός των συναισθημάτων του άλλου, σημαντικό στοιχείο ωριμότητας. 

Τέλος, 

- ζωγραφίζουν κάτι στο παιδί με το οποίο αντάλλαξαν σκέψεις για να το κάνουν να αποκτήσει άλλη μια στιγμή όμορφη κατά την οποία θα αισθάνεται όμορφα 

- και γράφουν αυτό το οποίο ξέρουν ότι ενοχλεί τους άλλους και θα ήθελαν να το αλλάξουν. 

· Απώλεια και ανάκτηση

Ζητάμε να κλείσουν τα μάτια, να σκεφτούν κάτι πολύτιμο για αυτά και ύστερα να φανταστούν ότι λείπει. Συζήτηση για το πώς νιώθουν και τι κάνουν. Ζητάμε από τα παιδιά να τελειώσουν τη φράση «Κάτι που έχασα κάποτε...ένιωσα...». Καταγράφουμε τα συναισθήματα τότε και τώρα. Όποιο παιδί θέλει παρουσιάζει με παντομίμα την κατάσταση à ερωτήσεις: πώς νιώσατε, τι κάνατε; Πού απευθυνθήκατε; Το ξαναβρήκατε; Πώς νιώσατε; Τώρα πώς νιώθετε;

Τα παιδιά μιλούν για το τι μπορώ να κάνω εάν χάσω κάτι, σε ποιον μπορώ να απευθυνθώ και πώς μπορώ να βοηθήσω κάποιον άλλο που έχει χάσει κάτι.

Κάνουμε δυο κύκλους  απώλεια, ανάκτηση και συμπληρώνουμε με συναισθήματα

· Πίτα συναισθημάτων

Συμπληρώνουν μια πίτα με τα συναισθήματά τους (πότε νιώθω άγχος, χαρά, ενθουσιασμό κ.α.)

Δράση 2η 

· Μεγαλώνω, μ’ αρέσει;


Συζήτηση για το εάν τους αρέσει που μεγαλώνουν, καταγραφή σε χαρτόνι, δίπολο ναι – όχι και επεξήγηση.


· Ποιος είναι ο μεγαλύτερός μου φόβος;




Σε ένα χαρτί γράφουν χωρίς όνομα το μεγαλύτερό τους φόβο. Έπειτα, γίνεται προβολή της ταινίας μικρού μήκους «Μη φοβάσαι, μίλα!» (http://www.youtube.com/watch?v=sg1K3o5Uyk4) και ακολουθεί συζήτηση για το εάν διαφέρουν οι δικοί τους φόβοι από τους φόβους άλλων παιδιών της ηλικίας τους.

Δράση 3η 

· Παιχνίδι με καρέκλες και φόβους. Κάνουμε ένα κύκλο με τις καρέκλες. Τα παιδιά πρέπει να αλλάζουν θέση κάθε φορά που συμφωνούν με μια φράση που λέει ο δάσκαλος. Οι φράσεις σχετίζονται με τους φόβους που έχουν σημειώσει. ‘Ετσι, για παράδειγμα, λέει ο δάσκαλος: «να αλλάξει θέση όποιος φοβάται το σκοτάδι», τότε όσα παιδιά φοβούνται το σκοτάδι πρέπει να αλλάξουν θέση. 

Όταν ολοκληρωθεί αυτό, αφαιρούμε μια καρέκλα και πλέον ένα παιδί βρίσκεται στο κέντρο του κύκλου και φτιάχνει προτάσεις με βάση τα συναισθήματα π.χ. «Να αλλάξει θέση όποιος νιώθει χαρά όταν..., όποιος νιώθει άγχος όταν...» κλπ. Τα παιδιά αλλάζουν θέσεις και όποιος/α μείνει χωρίς καρέκλα, μπαίνει στο κέντρο του κύκλου και εκφωνεί την επόμενη πρόταση.

Δράση 4η 

· «Ο καλύτερός μου εαυτός»

Σε ένα χαρτί γράφουν 3 θετικά στοιχεία του χαρακτήρα τους, τρια θετικά στοιχεία της εμφάνισής τους και 3 ικανότητές τους.

· «Συνυπάρχω με άλλους»

- Γράφουν τα ονόματα των καλύτερών τους φίλων ένα χρόνο πριν και τα ονόματα των καλύτερών τους φίλων τώρα. Εάν υπάρχουν αλλαγές να γράψουν τους λόγους. Εάν δεν έχουν φίλους να περιγράψουν πώς θα ήθελαν να είναι ο φίλος τους. Να σκεφτούν γιατί είναι ο καθένας από αυτούς φίλος του, να φτιάξουν ένα γρήγορο σκίτσι του και να γράψουν γι’ αυτόν μια λέξη που να τον περιγράφει. Συζήτηση για το ποιες είναι οι ιδιότητες του καλού φίλου (καταγραφή λέξεων). 

- Παιχνίδι εμπιστοσύνης  Ένας κλειστά μάτια, ένας οδηγεί.

Συζήτηση: πώς ένιωσαν, τι κάνει έναν φίλο καλό; Πότε ένας φίλος δεν είναι τόσο καλός;πώς μπορούμε να δείξουμε στους φίλους μας το ενδιαφέρον μας;

- Πώς μπορεί να διακοπεί μια φιλία μόνιμα ή προσωρινά; Γράφουν σε ένα χαρτί έναν λόγο και στο πίσω μέρος του χαρτιού μια λύση ώστε να μην χαλάσει η φιλία. Μαζεύουμε τα χαρτιά, τα ξαναμοιράζουμε στα παιδιά και διαβάζουν φωναχτά αίτια και λύσεις. Τι συναισθήματα γεννιούνται;Τι μπορούν να κάνουν για να διατηρήσουν τις φιλίες τους;

- Παιχνίδι ομαδικότητας  τους δίνουμε ένα φύλλο με μια εικόνα και πρέπει να συνεχίσουν τη ζωγραφιά

· «Ο καλύτερός σου εαυτός»

Σχηματισμός μικρότερων ομάδων σε κύκλο. Το κάθε παιδί γράφει σε ένα χαρτί το όνομά του και το δίνει στο διπλανό/ ή του. Ο καθένας σημειώνει ένα θετικό στοιχείο για το πρόσωπο του οποίου το όνομα αναγράφεται στο χαρτί. 

Δράση 5η 

· Προκλήσεις

Να σκεφτούν κάτι που έκαναν πρόσφατα παρά τη θέλησή τους και να ερευνήσουν τους λόγους που τους ανάγκασαν να υποχωρήσουν. Αφίσα «επιρροές που δέχομαι» στις επιλογές και τις αποφάσεις μου, τα παιδιά μιλούν, συμπληρώνουμε κάτω από κάθε επιρροή την αντίστοιχη επιλογή. Συζητάμε πότε η επιρροή μετατρέπεται σε πίεση, τι σημαίνει πίεση και ποιες επιρροές είναι καλό να αποδεχτούν τα παιδιά. Μιλάμε για το «Αποφασίζω, Σκέφτομαι Τι, Σκέφτομαι Γιατί, Δρω» σαν απάντηση στην επιθυμητή πίεση.

- Παιχνίδι με κάρτες. Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια, οι κάρτες αναγράφουν περιστατικά και τα παιδιά πρέπει να προσπαθήσουν να αντισταθούν απέναντι σε κάποιον που προσπαθεί να τους πείσει, αναφέροντας και διάφορα άτομα για υποστήριξη. Ομαδική συζήτηση. Τι αποσίσατε; Τι είπε αυτός που προσπαθούσε να σας πείσει; Τι κάνατε; Ποιον κοτονομάσατε για βοήθεια; Παροτρύνουμε να βρουν κάτι που θα τα βοηθάει στο μέλλον. 

· «Το εμπόδιο»

Αυτή η δραστηριότητα απαιτεί χώρο. Βάζουμε ένα παγκάκι στη μέση της αυλής, π.χ. Το παγκάκι θα το ονομάσουμε εμπόδιο και θα αντιπροσωπεύει καθετί που μας δυσκολεύει. Όποιο παιδί θέλει θα προσπαθεί να περάσει το εμπόδιο, δηλαδή, το παγκάκι και να φτάσει στην άλλη πλευρά. Βασικός κανόνας είναι ότι δεν μπορούμε να μιμηθούμε τον τρόπο κάποιου άλλου αφού ο καθένας πρέπει να επινοήσει ένα διαφορετικό τρόπο για να περάσει το παγκάκι.

· Κύκλος συζήτησης 

πώς ένιωσα στην αρχή;

πώς ένιωσα όταν άκουσα ότι πρέπει να βρω διαφορετικό τρόπο;

πώς ένιωσα όταν πλησίαζα;

πώς ένιωσα όταν το πέρασα;

ποιοι θα μπορούσαν να με βοηθήσουν;

- Παιχνίδι ομαδικότητας: μοιράζουμε λευκά φύλλα. Πρέπει να τα ζωγραφίσουν και να βρουν τρόπο να φτιάξουν τον πιο ψηλό και σταθερό ταυτόχρονα πύργο.

Δράση 6η 

· «Προσέχω τον εαυτό μου»

- «Τι χρειάζεται το σώμα μου για να είναι υγιές;» Σκεφτόμαστε όλα όσα κάνουν κακό στο σώμα μας, καταγράφουμε τις απαντήσεις. Χωρισμός σε ομάδες à μοιράζουμε κάρτες με θέματα «καθαρός αέρας», «διατροφή», «άσκηση», «ύπνος», «ήλιος», «ναρκωτικά» κ.α. τα παιδιά πρέπει να γράψουν τρόπους με τους οποίους να μπορούν να διατηρήσουν το σώμα τους υγιές και καλά σχετικά με το θέμα της κάρτας. 

- Προσωπικά συμβόλαια: τι κάνω τώρα και μπορώ να το αλλάξω;

· «Μυστικά, πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;»

Ζητάμε να σκεφτούν το καλύτερο μυστικό που έχουν πει ποτέ και θα το μοιραστούν με την τάξη à Συζητάμε για τα διάφορα είδη μυστικών (έκπληξη, ασφάλεια κάποιου, απόρριψη, υπόσχεση, που θα προκαλούσαν προβλήματα, για κάτι άσχημο που ετοιμάζεται κ.α), φτιάχνουμε έναν κατάλογο. Ποια μυστικά θα έλεγαν και γιατί; Πώς το ξεχωρίζουμε; Ποια μυστικά από αυτά δεν πρέπει να μένουν μυστικά; Εξετάζουμε τους λόγους για τους οποίους διστάζουν να πουν ένα μυστικό, τι θα γίνει εάν το πουν, τι θα γίνει εάν δεν το πουν; Τρόποι αντιμετώπισης μυστικών τέτοιου είδους.

- Εφημερίδα «μυστικά» με μυστικά καλά και κακά, για μυστικές υπηρεσίες, στο διαδίκτυο, για μυστικά σε καιρό πολέμου κ.α à έρευνα παιδιών 

· «Ασφαλείς χώροι, ασφαλείς άνθρωποι»

- Έρευνα στο σχολείο σχετικά με τις αντιλήψεις των παιδιών και μεγάλων ως προς ανθρώπους, κτίρια, πράγματα που δεν παρέχουν ασφάλεια. 

- Να φτιάξουν ένα πρόγραμμα μιας ημέρας τους και να εντοπίσουν πιθανές μη ασφαλείς καταστάσεις.

- Ζητάμε να κλείσουν τα μάτια και να σκεφτούν κάποια στιγμή που αισθάνθηκαν τελείως ασφαλή. Πού βρίσκονται; Με ποιους; Γιατί αισθάνονται τέτοια ασφάλεια; Το ίδιο με ένα μέρος στο οποίο αισθάνονται ανασφαλείς. Καταγράφουμε συναισθήματα σε δυο φύλλα «ασφάλεια», «ανασφάλεια» και τα παρουσιάζουμε στα παιδιά όταν ανοίξουν τα μάτια. 

- Σε ομάδες φτιάχνουν κολάζ με θέματα «διατήρηση ασφάλειας στο σπίτι, στο σχολείο, στο περιβάλλον, στην κοινότητα, στο διαδίκτυο» κίνδυνοι, πώς προστατεύονται, γιατί κάποια πράγματα δεν παρέχουν ασφάλεια, άνθρωποι που τους βοηθούν να νιώθουν ασφαλείς.

Δράση 7η 

· Αναμνήσεις από το δημοτικό (φύλλο εργασίας)

· «Τι παίρνω μαζί μου από το δημοτικό στο Γυμνάσιο;»

Φτιάχνουν ένα δέντρο και στα φύλλα του γράφουν όλα όσα παίρνουν μαζί τους.

· Φύλλο για Γυμνάσιο και σχετική συζήτηση. 

· Επίσκεψη σε κάποιο Γυμνάσιο, γνωριμία με καθηγητές και παιδιά.

· Προσκαλούμε παλιούς μαθητές/ τριες να μιλήσουν για την εμπειρία τους στην πρώτη γυμνασίου.

Δράση 8η 

· Αποχαιρετισμός

- Ευχές από όλους σε όλους σε χαρτόνια.

- Παιχνίδι με το κουβάρι από μαλλί

Υλοποίηση, σχεδιασμός: Χρύσα Πιπιλή
Πηγές: εκπαιδευτικά προγράμματα ΚΕΘΕΑ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...