Κυριακή, 16 Μαρτίου 2014

Οι βιβλιοθήκες: μέσο υποστήριξης του γραμματισμού και της κοινωνικής κινητικότητας

World Book Day


Photograph: Murdo Macleod

    Η 6η Μαρτίου θεωρείται η Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, μια παγκόσμια γιορτή ανάγνωσης, όπως σχεδιάστηκε από την Unesco. Πρόκειται για το μεγαλύτερο γεγονός τους είδους του με περισσότερες από εκατό χώρες να συμμετέχουν στον εορτασμό.
   Στη Μεγάλη Βρετανία, ο Οργανισμός Ανάγνωσης διοργανώνει δραστηριότητες με μια σειρά συναρπαστικών ευκαιριών ώστε να προωθηθούν οι βιβλιοθήκες. Παιδιά και προσωπικό θα ντυθούν όπως οι αγαπημένοι τους λογοτεχνικοί ήρωες, συγγραφείς θα κάνουν αναγνώσεις, σχολικές τάξεις θα επισκεφθούν την τοπική τους βιβλιοθήκη και όλοι θα περάσουν θαυμάσια.
   Αλλά όλη αυτή διαδικασία είναι κάτι περισσότερο από διασκέδαση. Οι βιβλιοθήκες διαδραματίζουν μείζονα ρόλο στην προώθηση του γραμματισμού στις τοπικές κοινωνίες αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία.
   Στην Αγγλία μόνο το 40% παιδιών ηλικίας 10 ετών έχουν μια θετική στάση απέναντι στην ανάγνωση σύμφωνα με τον Οργανισμό Ανάγνωσης και μόνο ένας γονιός στους πέντε βρίσκει εύκολα την ευκαιρία να διαβάσει στα παιδιά του. Στα σπίτια με χαμηλά εισοδήματα, 14% των παιδιών διαβάζει σπάνια ή ποτέ για ευχαρίστηση. Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από τον National Literacy Trust, έδειξε, επιπλέον, ότι όταν ρωτήθηκαν 35.0000 παιδιά από 188 σχολεία, λίγο περισσότερο από το ένα τέταρτο απάντησε ότι διαβάζει εκτός σχολείου. Όμως, μια άλλη έρευνα που έγινε από το Institute of Education απέδειξε ότι παιδιά 10 έως 16 ετών, τα οποία διαβάζουν για ευχαρίστηση, έχουν καλύτερα αποτελέσματα στο σχολείο. Τα παιδιά και οι νέοι οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται στα προσδοκώμενα επίπεδα ανάγνωσης είναι πιθανό να προέρχονται από μειονεκτικά περιβάλλοντα.
    Η National Literacy Trust υποστηρίζει ότι υπάρχει στενή σχέση ανάμεσα στην ικανότητα ανάγνωσης και γραφής και στις ευκαιρίες στη ζωή ενός ανθρώπου. «Ένα άτομο με φτωχό γραμματισμό είναι περισσότερο πιθανό να ζει σε μια οικογένεια χωρίς δουλειές, σε ένα σπίτι με πολλά άτομα ενώ είναι λιγότερο πιθανό να ψηφίζει. Οι ικανότητες γραφής κι ανάγνωσης και η αγάπη για το διάβασμα μπορούν να σπάσουν τον φαύλο αυτό κύκλο του μειονεκτήματος και της στέρησης».
    Οι δημοτικές βιβλιοθήκες προωθούν θετικές εμπειρίες ανάγνωσης για όλες τις ηλικίες καθώς επενδύουν σε ένα πλάνο διαβίου μάθησης. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα πράγματα, ξεκινά κι αυτό από την αρχή. Για τα μωρά, τα παιδιά και τους νέους υπάρχουν διάφορες δραστηριότητες όπως επισκέψεις τάξεων, αφήγηση ιστοριών, καλοκαιρινές λέσχες ανάγνωσης, λέσχες ανάγνωσης για νέους, οι οποίες περιλαμβάνουν και εξειδικευμένες ομάδες για Manga και graphic novel.
     Επιπλέον, για τους ενήλικες λειτουργούν ομάδες ανάγνωσης, εργαστήρια δημιουργικής γραφής, επισκέψεις συγγραφέων και διάφορα άλλα. Παράλληλα, το προσωπικό της βιβλιοθήκης επισκέπτεται σχολεία, νοσοκομεία, φυλακές, κοινοτικά κέντρα.
  Όλη αυτή η δουλειά γίνεται την ώρα που υπάρχουν μεγάλες μειώσεις στον αντίστοιχο προϋπολογισμό. Οι υπεύθυνοι χρειάζεται να αρχίσουν να βλέπουν τις μειώσεις στις βιβλιοθήκες σαν μια λάθος οικονομία. Αυτές οι περικοπές είναι εύκολο να γίνουν, όμως, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις μπορούν να αποβούν καταστροφικές. 
     Είναι απαραίτητο, επομένως, να αναπτυχθεί και να προωθηθεί ο καίριος εκπαιδευτικός και πληροφοριακός ρόλος των βιβλιοθηκών, όχι μόνο στο στενό πλαίσιο των δικών τους εγκαταστάσεων. Είναι αναγκαίο να συνδεθούν οι βιβλιοθήκες με τις πρωτοβουλίες των τοπικών αρχών. Για παράδειγμα όταν δρομολογείται μια εκπαιδευτική στρατηγική ή ένα πλάνο μείωσης της φτώχειας, γιατί να μην συμπεριληφθεί σε αυτό το προσωπικό της βιβλιοθήκης; Δυνατότεροι σύνδεσμοι είναι δυνατό, επίσης, να γίνουν με τα σχολεία ακόμη και με την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Πηγή: The Guardian
μετάφραση: Χρύσα Πιπιλή

.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...