Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου 2013

Το θαλασσινό τριφύλλι και το ερημονήσι

Οδυσσέας Ελύτης

. . . μια γεύση από τον Οδυσσέα Ελύτη με στόχο να έρθουμε σε επαφή με το έργο του και να δημιουργήσουμε με αφορμή τους στίχους του . . .


Πέμπτη, 26 Σεπτεμβρίου 2013

Κόμικ Καβάφης!

Ιθάκη

Το ποίημα του Καβάφη "Ιθάκη" σε ένα μικρό, τέλειο κόμικ.


Τη γλώσσα μού έδωσαν ελληνική

Οδυσσέας Ελύτης

. . . μια γεύση από τον Οδυσσέα Ελύτη με στόχο να έρθουμε σε επαφή με το έργο του και να δημιουργήσουμε με αφορμή τους στίχους του . . .

Δράση 1η : Τι θα περιείχε ένα ποίημα, εάν αναφερόταν σε μια άλλη γλώσσα; 

                 Τη γλώσσα μού έδωσαν ...



Τη γλώσσα μού έδωσαν ιταλική . . .

Σύντομη ιστορία των θρησκειών



Δείτε, επίσης: Maps of war

Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2013

Κώστας Βάρναλης: Το φως που καίει

 ... του Βασίλη Αλεξίου


στον Βύρωνα Λεοντάρη


Καίει ακόμα;
  Habent sua fata libelli. Αν, πράγματι, και τα βιβλία έχουν τη δική τους μοίρα, τότε σίγουρα Το Φως που καίει θα πρέπει να είναι το πιο βαριόμοιρο και τυραγνισμένο βιβλίο της νεοελληνικής Γραμματείας. Οι περιπέτειές του γνωστές: θα κατασχεθεί δύο φορές, θα απαγορευθεί, θα καταδικαστεί να καεί (όσο βέβαια μπορεί να καεί ...ένα φως που καίει) «εις το πυρ το εξώτερον» από την Ιεράν Σύνοδον της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα προπηλακιστεί και θα καθυβριστεί από μορφωμένους κι αδαείς, ενώ ο συγγραφέας του, εξ αιτίας του βιβλίου, θα διωχθεί, θα απολυθεί από τη Μέση Εκπαίδευση και, αργότερα, θα εξοριστεί.

Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2013

Όμορφη και παράξενη πατρίδα

Οδυσσέας Ελύτης


. . . μια γεύση από τον Οδυσσέα Ελύτη με στόχο να έρθουμε σε επαφή με το έργο του και να δημιουργήσουμε με αφορμή τους στίχους του . . .


Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου 2013

Πρόλογος «Στὸ φῶς ποὺ καίει»

Νὰ σ᾿ ἀγναντεύω, θάλασσα, νὰ μὴ χορταίνω
ἀπ᾿ τὸ βουνὸ ψηλὰ
στρωτὴ καὶ καταγάλανη καὶ μέσα νὰ πλουταίνω
ἀπ᾿ τὰ μαλάματά σου τὰ πολλά.

Νά ῾ναι χινοπωριάτικον ἀπομεσήμερο, ὄντας
μετ᾿ ἄξαφνη νεροποντὴ
χυμάει μὲς ἀπ᾿ τὰ σύνεφα θαμπωτικὰ γελώντας
ἥλιος χωρὶς μαντύ.

Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2013

Αλήθεια, τι κάνουμε στον πλανήτη μας;

MAN


    Δημιουργία: Steve Cutts
    Μουσική: In the Hall of the Mountain King by Edvard Grieg.

Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο

Ευρωπαϊκή Ημέρα Μετακινήσεων
  

  Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο πρωτοξεκίνησε στη Γαλλία το 1998 και καθιερώθηκε σε πανευρωπαϊκή κλίμακα με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2000. Στον εορτασμό συμμετέχουν 1500 πόλεις της Ευρώπης και 4 του Καναδά.
   Κάθε χρόνο, στις 22 Σεπτεμβρίου οι αρχές πολλών πόλεων κλείνουν το κέντρο τους για τα αυτοκίνητα και ενθαρρύνουν τους πολίτες τους να χρησιμοποιήσουν για τις μετακινήσεις τους τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ποδήλατα, αλλά και τα πόδια τους.

Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 2013

Βραδιά του Ερευνητή

Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών



   Η «Βραδιά του Ερευνητή», η μεγαλύτερη πανευρωπαϊκή γιορτή επιστήμης και έρευνας, πραγματοποιείται την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2013 στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» (ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος») από τις 18:00 έως τα μεσάνυχτα, παράλληλα με άλλα ακαδημαϊκά κέντρα σε περίπου 300 πόλεις της Ευρώπης. Περιλαμβάνει πλήθος εκδηλώσεων, που δίνουν την ευκαιρία στο ευρύ κοινό να έρθει σε επαφή με τους ερευνητές και να γνωρίσει το επιστημονικό έργο και την κοινωνική προσφορά τους.

Τρελοβάπορο

με την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη

. . . μια γεύση από τον Οδυσσέα Ελύτη με στόχο να έρθουμε σε επαφή με το έργο του και να δημιουργήσουμε με αφορμή τους στίχους του . . .





Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2013

Γιατί ο πυρήνας της Γης περιστρέφεται ανάποδα

Κινείται προς τη Δύση, 
αντίθετα δηλαδή από την επιφάνεια εξαιτίας του μαγνητικού πεδίου

H Γη αποτελείται από τέσσερα στρώματα: φλοιός, μανδύας, εξώτερος και εσώτερος πυρήνας Credit:University of Michigan
   Λιντς 
  Ακούγεται παράξενο, κι όμως τα τελευταία χρόνια συσσωρεύονται ενδείξεις ότι το εξωτερικό στρώμα του πυρήνα της Γης περιστρέφεται προς τη Δύση, αντίθετα δηλαδή από την επιφάνεια.
Έρευνα του Πανεπιστημίου του Λιντς στη Βρετανία δείχνει τώρα να εξηγεί γιατί ο εξώτερος πυρήνας κινείται με αυτόν τον τρόπο: τον αναγκάζει το μαγνητικό πεδίο του πλανήτη.

Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2013

Η δύναμη της κριτικής σκέψης

Τέοντορ Αντόρνο


   Πριν από 110 χρόνια, στις 11 Σεπτεμβρίου του 1903, γεννήθηκε στη Φρανκφούρτη ο Τέοντορ Αντόρνο (1903-1969), ένας από τους πιο σημαντικούς κριτικούς στοχαστές του εικοστού αιώνα, κορυφαίος εκπρόσωπος της περίφημης Σχολής της Φρανκφούρτης. Στη σημασία και την επικαιρότητα της σκέψης του Αντόρνο αναφέρεται το ακόλουθο κείμενο του Ιταλού μελετητή του έργου του, Στέφανο Πετρουτσιάνι. Ο Στέφανο Πετρουτσιάνι είναι καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης La Sapienza και το κείμενό του αυτό δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Il Manifesto».
Από τον Θανάση Γιαλκέτση
   Οι αναφορές που γίνονται στο έργο του Αντόρνο δεν αρκούν σίγουρα για να αναιρέσουν την εντύπωση ότι πάνω σε αυτόν τον μεγάλο εκπρόσωπο της κριτικής σκέψης του εικοστού αιώνα έχει πέσει τα τελευταία χρόνια ένας πέπλος βαριάς και σχεδόν ολικής σιωπής.

Όλα αλλάζουν

Όλα αλλάζουν
Να ξαναρχίσεις
μπορείς και με την τελευταία σου πνοή.
Μα ό,τι έγινε έγινε.
Και το νερό που έριξες στο κρασί σου
δεν μπορείς να το ξαναβγάλεις.

Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου 2013

Sea happens

Μέσα σε 48 ώρες



      Το κορυφαίο, διαγωνιστικό Φεστιβάλ δημιουργίας ταινιών μικρού μήκους 48 Hour Film Project το οποίο διοργανώνεται σε 81 πόλεις παγκοσμίως με περισσότερες από 200.000 συμμετοχές παγκοσμίως, αποτέλεσε την έμπνευση για τη δημιουργία, πριν από δύο χρόνια, της ομάδας 48 και στην Ελλάδα. 
     Η ομάδα διοργάνωσε το 2008 και το 2009 καινοτόμα Φεστιβάλ, υπό την επίβλεψη του Executive Producer Fransesco Vitali. H μεγάλη μάλιστα επιτυχία που είχαν τα 48HFP 2008 και 2009 οδήγησε στην διαμόρφωση ενός νέου θεσμού, που ονομάζεται 48 Hour Go Green και λειτουγεί ως μια παράλληλη διοργάνωση του ετήσιου film project, στην οποία προσδίδεται οικολογικός χαρακτήρας.

Η χρεοκοπία

   και ο Καβάφης
  


   Διηγείται ο Forster πως, κατά τη διάρκεια μιας από τις συνομιλίες του με τον Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, ο ποιητής τού είπε: "Εσείς, οι Εγγλέζοι, δεν μπορείτε να μας καταλάβετε· εμείς, οι Έλληνες, έχουμε χρεωκοπήσει εδώ και πολύ καιρό". 

Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου 2013

Φτιάξε έναν αλλιώτικο χάρτη της πόλης σου!

   Χάρτες με πρωτότυπο design

  Στο καλαίσθητο the designer pad βρήκαμε αυτούς τους πρωτότυπους χάρτες με υπογραφή Jazzberry Blue που αναπαριστούν με χρώματα διάφορες μεγάλες πόλεις του κόσμου. Η γραμματοσειρά καθώς και ορισμένες αποχρώσεις παραπέμπουν σε παλιότερες εποχές αλλά η όλη σύλληψη είναι σίγουρα μοντέρνα. Παρατηρήστε το κέντρο του Μιλάνου που απηχεί τον Μεσαίωνα, δείτε με προσοχή την τετραγωνισμένη Νέα Υόρκη, ανακαλύψτε πόση αρμονία υπάρχει στο Άμστερνταμ, και πόση αταξία στο Παρίσι και στο Λονδίνο! Όσο για την Στοκχόλμη, δεν βρίσκετε ότι το φούξια της ταιριάζει;

Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013

Οι εκπαιδευτικοί ως διανοούμενοι της κοινωνικής αλλαγής

... του Henry Giroux

μετάφραση: Κώστας Θεριανός


Δύο λόγια για το κείμενο του Henry Giroux...

  Το κείμενο του Henry Giroux γράφτηκε το 1984 και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Social Education. Εκδόθηκε ξανά στο βιβλίο Teachers as Intellectuals. Toward a Critical Pedagogy of Learning (1988) με εισαγωγή του Paulo Freire και πρόλογο του Peter McLaren. Το κεντρικό ζήτημα που θίγει είναι πως οι άνωθεν επιβαλλόμενες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις περιορίζουν τον εκπαιδευτικό σε απλό διεκπεραιωτή εντολών και εφαρμοστή εγκυκλίων περιορίζοντας τον επαγγελματισμό του και τη δυνατότητα του να λειτουργήσει ως διανοούμενος στο σχολείο με σκοπό την κοινωνική αλλαγή. Είναι ένα κείμενο με πολλαπλή αξία καθώς αναλύει τις αλλαγές που έχουν επέλθει στην εργασία του εκπαιδευτικού, προσπαθώντας παράλληλα να δώσει μια εναλλακτική προοπτική.
 

Ανέκδοτες σελίδες

Η γενεαλογία του Καβάφη

    "Το ανέκδοτο τούτο κείμενο του Κ.Π.Καβάφη, τόσο χαρακτηριστικό και τόσο σημαντικό, μας παραχωρήθηκε πρόθυμα από τον κ. Αλ. Σεγκόπουλο, κληρονόμο του ποιητή, με τη βεβαίωση μάλιστα ότι εγκαινιάζει την παρουσίαση σειράς ολόκληρης από ανέκδοτα χειρόγραφά του. 

Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου 2013

Κ. Π Καβάφης

"Έλληνες του πνεύματος και της τέχνης"


Παιχνίδια γνωριμίας κι επικοινωνίας

... του Ν. Γκόβα


«Τα Ονόματα»: Όλοι καθιστοί σε κύκλο. Λέει διαδοχικά ο καθένας το όνομά του καιμετά το όνομα του διπλανού του.



«Φρουτοσαλάτα»: Όλοι καθιστοί κυκλικά, όρθιος ο εμψυχωτής που oνομάζει το κάθε μέλος της ομάδας “μήλο” ή “αχλάδι” ή “μπανάνα”. Μία καρέκλα λιγότερη. Ο εμψυχωτής λέει π.χ, «Όλα τα αχλάδια να αλλάξουν θέσεις» και αλλάζουν θέσεις όσοι έχουν αυτό το όνομα .Ένας θα μένει κάθε φορά όρθιος και θα δώσει την επόμενη εντολή. Στην εντολή «φρουτοσαλάτα» αλλάζουν θέσεις όλοι. Μετά, όποιος βρίσκεται στο κέντρο λέει το όνομά του και κάτι που του αρέσει π,χ «Με λένε Χάρη και μου αρέσει η τζαζ.» και αλλάζουν θέσεις όσοι έχουν την ίδια προτίμηση...

Σάββατο, 14 Σεπτεμβρίου 2013

Σχολείο και πολιτισμός

Οι απόψεις και οι προτάσεις του Pierre Bourdieu

... της Μαριάνθης Μπέλλα




    Η συμβολή του Γάλλου κοινωνιολόγου Pierre Bourdieu στη μελέτη της εκπαίδευσης είναι τεράστια και δεν μπορεί ούτε να παρουσιασθεί, αλλά ούτε και να αποτιμηθεί συνολικά σε ένα σύντομο κείμενο. Όμως, ένα σημείο που έχει ιδιαίτερη αξία στις αναλύσεις και τις προτάσεις του Bourdieu είναι η σχέση του σχολείου με τον πολιτισμό, όπως την αναδεικνύει ο Γάλλος κοινωνιολόγος. Η σχέση του σχολείου με τον πολιτισμό βασίζεται στη θεωρητική επεξεργασία των βασικών εννοιών που εισήγαγε ο Bourdieu στις κοινωνικές επιστήμες.
   Σκοπός του άρθρου είναι μέσα από την παρουσίαση των βασικών σημείων της σκέψης του Γάλλου κοινωνιολόγου για τη σχέση του σχολείου με τον πολιτισμό να θέσουμε έναν προβληματισμό για το περιεχόμενο της κυρίαρχης παιδαγωγικής και της καθημερινής διδακτικής πράξης στο σχολείο, στο πλαίσιο του κριτικού αναστοχασμού των εκπαιδευτικών.

Κριτική παιδαγωγική: τι είναι και τι δεν είναι

... του Κώστα Θεριανού 


  Η Κριτική Παιδαγωγική συμβαδίζει με την ευαισθησία του εβραϊκού συμβόλου tikkun, το οποίο σημαίνει «να θεραπεύεις, να διορθώνεις και να μετασχηματίζεις τον κόσμο, όλα τα υπόλοιπα είναι ερμηνευτικά σχόλια».
Peter McLaren (2010: 281)


 

Παρασκευή, 13 Σεπτεμβρίου 2013

Κριτικός μεταμοντερνισμός, κριτική παιδαγωγική

     και τα ιδεολογικά σχήματα του νεοφιλελευθερισμού στην εκπαίδευση
... των Αναστάσιου Λιάμπα και Ιωάννη Κάσκαρη

   Στην εργασία μας1 διερευνούμε την αποδοχή του μεταμοντέρνου στην εκπαίδευση2 σε συνάρτηση με τη δυνατότητα ανάδειξης μιας κριτικής παιδαγωγικής ικανής να αποτελέσει εργαλείο ανάλυσης και στοχασμού για τις προοπτικές του ελληνικού σχολείου.
   Στη θεωρητική ανάλυση και εμβάθυνση της συζήτησης για τα ζητήματα της εκπαίδευσης δεσπόζει η υιοθέτηση της μετανεωτερικής αντίληψης για τους θεσμούς στις αναπτυγμένες βιομηχανικές κοινωνίες, με αποτέλεσμα ως στόχος να τίθεται το να διερευνηθεί «η νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα, για παράδειγμα οι επιπτώσεις που προκύπτουν από το μετανεωτερικό σχολείο» (Κοσσυβάκη Φ. 2003: 13).

Ενθαρρύνετε τα παιδιά να διαβάσουν!

   Προτάσεις
  
   Αν και δεν υπάρχουν οδηγίες για να εφαρμόσετε, αν και δεν υπάρχουν θαυματουργές τεχνικές, δείτε εδώ κάποιες προτάσεις που μπορεί να οδηγήσουν ένα παιδί να γίνει αναγνώστης. Διαβάζετε με την ψυχή σας και μην ξεχνάτε πως: «όταν κάποιος γίνει μια φορά βασιλιάς στη Νάρνια (μια φανταστική χώρα της ανάγνωσης) θα είναι για πάντα βασιλιάς!»

Σχολική Φοβία

Γνωρίσματα, αίτια, αντιμετώπιση, πρόληψη



  Ο όρος «σχολική φοβία» αναφέρεται σε μια αγχώδη διαταραχή που χαρακτηρίζεται από φόβο και απροθυμία ή άρνηση του παιδιού να παρακολουθήσει το σχολείο. Η πρώτη εμφάνιση φόβου για το σχολείο εμφανίζεται στον παιδικό σταθμό, το νηπιαγωγείο και κορυφώνεται στη A’ τάξη του Δημοτικού ως εκδήλωση άγχους αποχωρισμού. Η σχολική φοβία όμως μπορεί να παρατηρηθεί και στο γυμνάσιο, ως εκδήλωση σοβαρότερων δυσκολιών του εφήβου (π.χ. κατάθλιψης ή κρίσεων πανικού). 

  Δεν πρέπει να συγχέουμε τη σχολική φοβία με τις πρώτες αρνητικές αντιδράσεις του παιδιού όταν πρωτοπηγαίνει στο σχολείο. Το σχολικό περιβάλλον για το «νεοσύλλεκτο» μαθητή είναι κάτι άγνωστο. Είναι φυσικό λοιπόν τις πρώτες μέρες της εισόδου στο σχολείο να υπάρχουν ακόμη και έντονες αντιδράσεις και άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο. Οι εκδηλώσεις αυτές μετά τις πρώτες εντυπώσεις συνήθως υποχωρούν. Επίσης, δεν πρέπει να συγχέουμε τη σχολική φοβία με άλλους συγκεκριμένους και πραγματικούς φόβους που εκδηλώνει το παιδί για το σχολείο, όπως π.χ. φόβο για κάποιο συμμαθητή ή κάποιο διαγώνισμα κλπ.

Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2013

To Facebook κακός «σύμβουλος» για την υγεία των εφήβων

Τα παιδιά επηρεάζονται από τις online φωτογραφίες φίλων τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που προάγουν το κάπνισμα και την κατανάλωση αλκοόλ.


    To Facebook αποτελεί πολύ κακό «σύντροφο» για τους εφήβους, σύμφωνα με νέα μελέτη η οποία δείχνει ότι τους... σπρώχνει προς το αλκοόλ και το κάπνισμα. Ερευνητές από το Τμήμα Προληπτικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας ανακάλυψαν ότι έφηβοι οι οποίοι βλέπουν φίλους τους να πίνουν και να καπνίζουν στις φωτογραφίες που ανεβάζουν στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης αντιμετωπίζουν και οι ίδιοι σοβαρές πιθανότητες να ξεκινήσουν τις κακές αυτές συνήθειες.

Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2013

Στοιχεία της συμβολής του Paulo Freire στο σχεδιασμό του σχολικού προγράμματος

... του Γιώργου Γρόλλιου
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ

   Διεθνώς, το έργο του Freire, ενός από τους μεγαλύτερους παιδαγωγούς του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, έχει συζητηθεί κυρίως ως προς τη συμβολή του στην εκπαίδευση των ενηλίκων. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, όπου μεταφράστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 μόνο τρία κείμενα του Βραζιλιάνου παιδαγωγού (εκδόθηκαν ως δύο βιβλία με τους τίτλους Η Παιδαγωγική του Καταπιεζόμενου και Πολιτιστική Δράση για την Κατάκτηση της Ελευθερίας), η οριοθέτηση του έργου του στο χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων ήταν πιο εύκολο να διαδοθεί, αφού αυτά τα κείμενα αναφέρονται πρωταρχικά στο γραμματισμό των ενηλίκων. Η δυνατότητα της συνολικής παιδαγωγικής προσέγγισης του Βραζιλιάνου παιδαγωγού να συμβάλλει στον επιστημονικό διάλογο για το σχολικό πρόγραμμα στη χώρα μας δεν έχει τεθεί υπό εξέταση. Σε ελληνόγλωσσα συγγράματα με θέμα το πρόγραμμα, συνήθως, απουσιάζουν σχετικές αναφορές.

Εγκαταλείπω την ποίηση

Ἐγκαταλείπω τὴν ποίηση δὲ θὰ πεῖ προδοσία,
δὲ θὰ πεῖ ἀνοίγω ἕνα παράθυρο γιὰ τὴ συναλλαγή.
Τέλειωσαν πιὰ τὰ πρελούδια, ᾖρθε ἡ ὥρα τοῦ κατακλυσμοῦ.
Ὅσοι δὲν εἶναι ἀρκετὰ κολασμένοι πρέπει ἐπιτέλους νὰ σωπάσουν,
νὰ δοῦν μὲ τί καινούριους τρόπους μποροῦν νὰ ἀπαυδήσουν τὴ ζωή.
Ἐγκαταλείπω τὴν ποίηση δὲ θὰ πεῖ προδοσία.
Νὰ μὴ μὲ κατηγορήσουν γιὰ εὐκολία, πὼς δὲν ἔσκαψα βαθιά,
πὼς δὲ βύθισα τὸ μαχαίρι στὰ πιὸ γυμνά μου κόκαλα.
ὅμως εἶμαι ἄνθρωπος κι ἐγώ, ἐπιτέλους κουράστηκα, πῶς τὸ λένε,
κούραση πιὸ τρομαχτικὴ ἀπὸ τὴν ποίηση ὑπάρχει;
Ἐγκαταλείπω τὴν ποίηση δὲ θὰ πεῖ προδοσία.
Βρίσκει κανεὶς τόσους τρόπους νὰ ἐπιμεληθεῖ τὴν καταστροφή του.

Χριστιανόπουλος Ντ., (1956)

Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2013

Παιχνίδια Γνωριμίας

Ασκήσεις-Παιχνίδια-Τεχνικές Θεάτρου




. . . του Νίκου Γκόβα


   Τα παιχνίδια αυτά έχουν για στόχο την καλύτερη γνωριμία των μελών της ομάδας. Έτσι, εκτός από τα ονόματα, όλοι μπορούν να γνωρίσουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, απόψεις και προτιμήσεις των άλλων μέσα σε ένα ασφαλές και χαρούμενο περιβάλλον. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα παιχνίδια, οι ασκήσεις αυτές πετυχαίνουν ένα ασφαλές και θετικό κλίμα, ενεργοποίηση και συγκέντρωση της προσοχής και βοηθούν να μείνει μακριά το άγχος και η ένταση της ημέρας

Η ηλικία του σύμπαντος

Πώς οπτικοποιούνται 13,75 δισεκατομμύρια χρόνια;


- 27.500 τελείες, καθεμία από τις οποίες αναπαριστά 500.000 χρόνια
- Μια μεγάλη γραμμή μήκους 106 μέτρων
- Μικροσκοπική τυπογραφία

Πηγή: Phillipp Dettmer

Το ηλιακό μας σύστημα

Το σπίτι μας στο διάστημα


 Μια πανέμορφη καινούρια σειρά ηλικίας μόλις δυο μηνών από κινούμενα πληροφοριοδοτήματα, σχεδιασμένα από τον Philipp Dettmer, Information Designer στο Μόναχο.
  Κάντε ένα κατατοπιστικό ταξίδι στο ηλιακό σύστημα με τους πλανήτες του, τους αστεροειδείς και τον ήλιο στο κέντρο.


                                   

Πηγή: People and ideas

Δευτέρα, 9 Σεπτεμβρίου 2013

Κωνσταντίνος Καβάφης: η βιογραφία

 ... του Mανόλη Σαββίδη

  H συρρίκνωση του Eλληνισμού μετά την επικράτηση των εθνικισμών –δεν το συνειδητοποιήσαμε ποτέ όσο έπρεπε– μας αποστέρησε από τον τρόπο να βλέπουμε τα πράγματα με την ανοιχτωσύνη εκείνη και την ισχύ που διέθετε το ίδιο μας το γλωσσικό όργανο σε μια μεγάλη έκταση του πολιτισμένου τότε κόσμου. Aπ’ αυτή την άποψη, όσο περίεργο και αν φαίνεται, ο πριν από τους δύο παγκόσμιους πολέμους υπήκοος του μικροσκοπικού τούτου κράτους, ανάσαινε τον αέρα μιας περίπου αυτοκρατορίας. Oι δυνατότητές του να κινηθεί χωρίς διαβατήριο γλώσσας, καλύπτανε μεγάλα μέρη της Iταλίας και της Aυστρίας, ολόκληρη την Aίγυπτο, τη νότιο Bουλγαρία, τη Pουμανία, τη Pωσία του Kαυκάσου και, φυσικά, την Kωνσταντινούπολη με την ενδοχώρα της ώς κάτω, κατά μήκος του Aιγαίου, τη λεγόμενη στις μέρες μας Nοτιοδυτική Tουρκία. 

    Eίναι, το ξέρω, δύσκολο ν’ αξιολογείς το σημερινό μολύβι σαν χθεσινό χρυσάφι και όμως αν θέλεις να κρίνεις αντικειμενικά (θέλω να πω να ’ρθείς στη θέση ενός μεγαλοαστού την εποχή που οι μεγαλοαστοί αντί να παίζουν κουμ-καν, δημιουργούσανε την Eλλάδα) πρέπει να το πράξεις? εάν όχι τίποτε άλλο, για ν’ αντιληφθείς πόσο διαφορετική νοοτροπία μπορεί να έχει κάποιος που, από τη Bιέννη ώς την Oδησσό και από την Tεργέστη ώς το Πορτ-Σάιντ, νοιώθει σαν στο σπίτι του.
Oδυσσέας Eλύτης, «Aναφορά στον Aνδρέα Eμπειρίκο»

Σούπερ ηφαίστειο κάτω από τον βυθό

Εντοπίστηκε στον Ειρηνικό και είναι το μεγαλύτερο στη Γη

Τρισδιάστατος χάρτης του Tamu Massif, του γιγάντιου ηφαιστείου που βρίσκεται κάτω από τον βυθό του Ειρηνικού Ωκεανού.
Credit: William Sager
Χιούστον 
   Ομάδα ερευνητών ανακάλυψε ένα γιγάντιο υποθαλάσσιο ηφαίστειο που βρίσκεται κάτω από τον βυθό του βορειοδυτικού Ειρηνικού Ωκεανού. Το Tamu Massif, όπως ονομάστηκε το ηφαίστειο, έχει διάμετρο 650 χλμ και έκταση κατά 25 χλμ μεγαλύτερη από εκείνη του Olympus Mons στον Άρη που είναι το μεγαλύτερο ηφαίστειο στο ηλιακό μας σύστημα. Ωστόσο, το Tamu Massif είναι σχετικά «κοντό» για το μέγεθος του αφού το ύψος του αγγίζει τα 4 χλμ ενώ η υψηλότερη κορυφή του Olympus Mons ξεπερνάει τα 25 χλμ! 

8 Σεπτεμβρίου: Διεθνής Ημέρα Εξάλειψης του Αναλφαβητισμού

Με παγκόσμιο στόχο την αφύπνιση της συνείδησης και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια



   Τελικά πόση δύναμη κρύβεται μέσα στη γνώση; Η απάντηση είναι πολλή. Αυτό θέλει να φωνάξει σε όλον τον κόσμο χθες η UNESCO. Να εξαλείψει την ανισότητα, να ακρωτηριάσει την πνευματική φτώχεια, να απελευθερώσει τον άνθρωπο.


«Αναλφάβητος είναι όποιος δεν έχει αποκτήσει τις αναγκαίες γνώσεις και ικανότητες για την άσκηση όλων των δραστηριοτήτων για τις οποίες η γραφή, η ανάγνωση και η αρίθμηση είναι απαραίτητες.»

Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2013

Πώς μαθαίνουν οι μαθητές;

... της  Στέλλας Βοσνιάδου




Εισαγωγή
  Οι ψυχολογικές αρχές που περιγράφονται σε αυτό το φυλλάδιο ανακεφαλαιώνουν ορισμένα από τα σημαντικά πορίσματα της τρέχουσας έρευνας για τη μάθηση και αφορούν στην εκπαίδευση. Προσπαθούν να ενσωματώσουν έρευνες από διαφορετικές περιοχές της ψυχολογίας, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται η εκπαιδευτική, η εξελικτική, η γνωστική, η κοινωνική και η κλινική ψυχολογία. Οι έρευνες αυτές μας έχουν προσφέρει νέες ιδέες για τη μαθησιακή διαδικασία και την εξέλιξη της γνώσης σε πολλούς τομείς μελέτης. Κατά συνέπεια, τα αναλυτικά προγράμματα και ο τρόπος διδασκαλίας αλλάζουν στα σχολεία σήμερα, προσπαθώντας να γίνουν πιο μαθητοκεντρικά παρά δασκαλοκεντρικά, να συνδέσουν το σχολείο με τις πραγματικές συνθήκες ζωής και να εστιαστούν στην κατανόηση και στη σκέψη παρά στην απομνημόνευση και την απλή εξάσκηση.
   Αν και η καθεμιά από τις αρχές εξηγούνται ξεχωριστά, και οι 12 αρχές μαζί γίνονται ευκολότερα κατανοητές ως μία οργανωμένη ενότητα όπου η καθεμιά υποστηρίζει τις υπόλοιπες. Στο σύνολό τους, οι αρχές προτείνονται ως ένα ενιαίο πλαίσιο για το σχεδιασμό αναλυτικών προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας. Πραγματικά, βρίσκονται πίσω από ένα αριθμό καινοτομικών προγραμμάτων σε σχολεία σε ολόκληρο τον κόσμο.

Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου 2013

Πώς να δημιουργήσετε στο σχολείο σας

  έναν αισθητηριακό κήπο

Ένας αισθητηριακός κήπος περιλαμβάνει όσα είναι απαραίτητα
για την ενεργοποίηση των πέντε αισθήσεων.
  Από την επιλογή των κατάλληλων φυτών και των υλικών μέχρι το μέγεθος και τη διατήρηση, ακολουθεί ένας οδηγός βήμα βήμα για τη δημιουργία ενός εξωτερικού χώρου που θα ενεργοποιήσει τη μάθηση και τις αισθήσεις.

   Ποια είναι, λοιπόν, τα μυστικά για τη δημιουργία ενός αισθητηριακού κήπου; Η Pauline Holbrook, διευθύντρια του ειδικού σχολείου Portland Academy, στο πλαίσιο του διαγωνισμού της Guardian «Το σχολείο που θα θέλαμε», εμπνεύστηκε τη δημιουργία ενός αισθητηριακού ξύλινου μονοπατιού. Ο ειδικός στην κατασκευή τέτοιων κήπων, Robert Sergent-Fairley, συμβάλλει με τις προτάσεις του.

2013: Έτος Καβάφη


150η επέτειος από τη γέννηση του ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη (1863-1933)

Κωνσταντίνος Π.Καβάφης
(Stephanos Geroulanos, Günther Demski, Vassiliki Pena, « Münzen und Poesie », Skira, Wien 2006, σελ.2)
  Η UNESCO κάθε χρόνο τιμά προσωπικότητες και εορτάζει γεγονότα, που έχουν συμβάλει στην ανάπτυξη της Επιστήμης, της Εκπαίδευσης, του Πολιτισμού και της Επικοινωνίας. Συμμετέχει στις ημέρες μνήμης ιστορικών γεγονότων που εορτάζονται από τα κράτη μέλη και στις επετείους που αφορούν εξέχουσες προσωπικότητες, με σκοπό να τους προσδώσει μια οικουμενική διάσταση και σημασία. Φέτος, η UNESCO, αναγνωρίζοντας την διεθνή απήχηση και τον αντίκτυπο της ποίησης του Κωνσταντίνου Καβάφη, συνέδεσε το όνομά της με την 150η επέτειο από τη γέννησή του.

Ο λαθρεπιβάτης

Schwarzfahrer


  Το Schwarzfahrer του Γερμανού σκηνοθέτη Pepe Danquart έχει κερδίσει το όσκαρ ταινίας μικρού μήκους το 1994. Θέμα της, η καταδίκη του καθημερινού ρατσισμού μέσα από μια ιστορία σε ένα τραμ: Ένας νεαρός νέγρος μπαίνει σε τραμ, μια ηλικιωμένη του φαίρεται άσχημα και μονολογώντας τον προσβάλλει συνεχώς και αυτόν, αλλά και τους άλλους μετανάστες. Στο τέλος ο νεαρός νέγρος, παίρνει την εκδίκησή του. Οι υπόλοιποι επιβάτες παρακολουθούν σιωπηλοί τα γεγονότα.

Πηγή πληροφοριών: Unhcr

Τα 100 τετραγωνάκια

Παίζοντας με τα μαθηματικά


Στόχος: να φτάσει κάποιος στο 100 πριν από τον αντίπαλό του
Παίκτες: 2
Υλικά: ένα ή δυο ζάρια ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας
           έναν πίνακα με 100 αριθμημένα τετράγωνα
           δυο πιόνια (ή δυο μικρά αντικείμενα διαφορετικού χρώματος)

Πέμπτη, 5 Σεπτεμβρίου 2013

Πανελλαδικές εξετάσεις

Καιρός για αλλαγή
... του Θ.Π. Λιανού

  Το ισχύον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ έχει ένα ισχυρό επιχείρημα υπέρ αυτού: το αδιάβλητο του συστήματος. Τα αρνητικά όμως του συστήματος είναι πολλά και σοβαρά. Ιδού μερικά: είναι πολύ δαπανηρό για το Δημόσιο και για τις οικογένειες των μαθητών, ευνοεί την παραπαιδεία, ενθαρρύνει την παπαγαλία, στρέφει τους υποψηφίους σε σχολές για τις οποίες δεν ενδιαφέρονται πραγματικά, επιτρέπει υποκειμενική κρίση των διορθωτών, καθιστά τα ΑΕΙ απαγορευτικά για όποιον θέλει να σπουδάσει μερικά χρόνια μετά την αποφοίτησή του από το λύκειο. Επίσης, πολύ σημαντικό μειονέκτημα είναι το ότι η επιλογή των φοιτητών δεν γίνεται από το πανεπιστήμιο στο οποίο θα σπουδάσουν. Η ώρα της αντικατάστασής του έχει έρθει.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα

"Για μια δίκαιη επιλογή όλοι θα πρέπει να περάσουν την ίδια εξέταση:
Παρακαλώ, σκαρφαλώστε σε αυτό το δέντρο."

Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά

 Δυσαριθμησία
... του Καραγιαννάκη Γιάννη



Τι είναι και πού οφείλονται;
    Οι Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά, ΜΔΜ (στο εξής έτσι θα αναφέρονται), είναι μια μόνιμη και εσωτερική δυσκολία στην εκμάθηση και κατανόηση της αριθμητικής και της περαιτέρω ανάπτυξης των μαθηματικών δεξιοτήτων. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με ΜΔΜ, ποικίλουν από άτομο σε άτομο και επηρεάζουν σε διαφορετικό βαθμό τη σχολική τους επίδοση αλλά και τις δραστηριότητες της καθημερινότητάς τους. Οι ΜΔΜ περιγράφονται στη διεθνή βιβλιογραφία επίσης, με τους όρους: “Διαταραχή Μαθηματικών Ικανοτήτων” και “Δυσαριθμησία”, με τον δεύτερο να επικρατεί ευρέως.

Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου 2013

Ασυμβίβαστα

Ὅλα τὰ ποιήματά μου γιὰ τὴν ἄνοιξη
ἀτέλειωτα μένουν.

Φταίει ποὺ πάντα βιάζεται ἡ ἄνοιξη,
φταίει ποὺ πάντα ἀργεῖ ἡ διάθεσή μου.

Γι᾿ αὐτὸ ἀναγκάζομαι
κάθε σχεδὸν ποίημά μου γιὰ τὴν ἄνοιξη
μὲ μιὰ ἐποχὴ φθινοπώρου
ν᾿ ἀποτελειώνω.

Δημουλά Κ., (1958), Ερήμην

Ιδού η βιβλιοθήκη του μέλλοντος

Μόνο ρομπότ, όχι βιβλιοθηκάριοι, στο Carolina State University



   Η νέα βιβλιοθήκη James B. Hunt στο πανεπιστήμιο North Carolina State δείχνει τι γίνεται όταν παντρεύεται μια παραδοσιακή βιβλιοθήκη με τεχνολογία αιχμής και ενδιαφέρον design, συν αυτόματους βιβλιοθηκάριους.

Τρίτη, 3 Σεπτεμβρίου 2013

Πώς οραματίστηκαν τον εποικισμό του διαστήματος οι επιστήμονες της NASA

Ρετρο-φουτουριστικές απεικονίσεις ενός μέλλοντος που δεν έχει έρθει (ακόμη)..


   Ατμόσφαιρα, τεχνητή βαρύτητα, δέντρα και λίμνες. Θα μπορούσαν όλα αυτά να συνιστούν μέρος μιας μελλοντικής αποικίας στο διάστημα; Θα μπορούσε ένα τέτοιο ελεγχόμενο περιβάλλον να ενσωματώσει βιώσιμες αστικές υποδομές για τη φιλοξενία ανθρώπων; Ένα τέτοιο concept μοιάζει εξωπραγματικό για την ώρα, αλλά αυτό δεν αποθάρρυνε καθόλου μερικούς επιστήμονες της NASA, το 1975, να καταθέσουν κάποιες "τρελές" ιδέες για την υλοποίηση του. Ακολουθούν οι καλλιτεχνικές απεικονίσεις αυτών των επιστημονικά βάσιμων ιδεών, με την απαραίτητη δόση ρετρο-φουτουρισμού για τους λάτρεις του είδους!

Η Νέα Βιβλιοθήκη του Μπέρμιγχαμ...

... είναι η μεγαλύτερη της Ευρώπης.


 To νέο στολίδι της πόλης που μοιάζει ντυμένο με μεταλλική δαντέλα εγκαινιάστηκε σήμερα.

   Αν δεν ήταν η βιβλιοθήκη του Μπέρμιγχαμ θα μπορούσε να ήταν ένα κτίριο με τίτλο "Ωδη στον κύκλο". Είναι, όμως, ένα θεόρατο, υπέροχο, υπερσύγχρονο και ολοκαίνουργιο δημιούργημα που εγκαινιάζεται στην Βρετανική πόλη, διεκδικώντας τον τίτλο της μεγαλύτερης δημόσιας βιβλιοθήκης της Ευρώπης!

Ιούλιος Βερν: προφήτης ή ποιητής;

   Ο «δάσκαλος» της επιστημονικής φαντασίας 
αποδεικνύεται όχι μόνο προφητικός αλλά και βαθιά ποιητικός 150 χρόνια μετά την εμφάνιση του πρώτου μυθιστορήματος της σειράς «Θαυμαστά ταξίδια»

Το υποβρύχιο «Ναυτίλος» του πλοιάρχου Νέμο σε σύγχρονη έγχρωμη απόδοση 
  Φαντάστηκε - μεταξύ άλλων - το ελικόπτερο, το δίκτυο των παγκόσμιων τηλεπικοινωνιών και τα διαστημικά ταξίδια σε μια σειρά από μυθιστορήματα που μάγεψαν πολλές γενιές εφήβων. Ο λόγος είναι για τον μεγάλο Γάλλο συγγραφέα Ιούλιο Βερν και για τη σειρά των 54 μυθιστορημάτων του που είχαν εκδοθεί με τον γενικό τίτλο «Θαυμαστά ταξίδια». Εφέτος κλείνουν 150 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου από αυτά, του βιβλίου Πέντε εβδομάδες σε αερόστατο.

Δευτέρα, 2 Σεπτεμβρίου 2013

DIYbio

Η δυναμική του biohacking



   To biohacking είναι ένα φαινόμενο σε πλήρη ανάπτυξη. Eπαγγελματίες και μη στήνουν μόνοι τους εργαστήρια biohacking σε δημόσιους ή σε δικό τους χώρο. Η πλειοψηφία των εργαστηρίων αυτών -καμιά σαρανταριά ανά τον κόσμο- ενδιαφέρεται για τη μοριακή βιολογία ή τη γενετική ή εντοπίζει κενά στην ιατρική έρευνα και θέλει να τα καλύψει. Άλλοι πάλι θέλουν να βοηθήσουν στη διάδοση της επιστημονικής γνώσης που περιορίζεται συνήθως στα μεγάλα ερευνητικά κέντρα. To περιοδικό Nature τους αφιέρωσε πρόσφατα ένα κατατοπιστικό άρθρο.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...