Σάββατο, 31 Αυγούστου 2013

Πώς συνδέονται η οικονομική δυσπραγία και οι διανοητικές ικανότητες;

Η φτώχεια μειώνει τις διανοητικές ικανότητες


   Η πνευματική προσπάθεια που απαιτείται για να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα εξαντλούν τις διανοητικές ικανότητες των φτωχότερων ανθρώπων και δεν τους αφήνουν αρκετή ενέργεια ώστε να αφοσιωθούν σε άλλους τομείς της ζωής τους, σύμφωνα με μία νέα έρευνα.
  Σύμφωνα με τη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Science, οι διανοητικές ικανότητες του ανθρώπου μπορεί να μειωθούν εξαιτίας της εξουθενωτικής προσπάθειας που καταβάλλει και της πίεσης που δέχεται προκειμένου να βρει λύσεις στα οικονομικά του προβλήματα, όπως για παράδειγμα να εξασφαλίσει χρήματα για να πληρώσει τους λογαριασμούς του ή να θρέψει την οικογένειά του. Συνεπώς, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε άλλα πράγματα, όπως η εκπαίδευση, η επαγγελματική κατάρτιση, η οργάνωση του χρόνου κ.α.

Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013

Διδακτική αξιοποίηση των γραπτών ιστορικών πηγών

            ... στο μάθημα της Ιστορίας του Γυμνασίου και του Λυκείου


   Η διδακτική αξιοποίηση των ιστορικών πηγών είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στο μάθημα της ιστορίας, γιατί συμβάλλει στην κατανόηση των ιστορικών ζητημάτων και στην καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης. Αναπτύσσει επίσης το κριτικό πνεύμα και την ικανότητα σύνθεσης των ιστορικών γεγονότων. Παρέχει ακόμη τη δυνατότητα στους μαθητές να αυτενεργούν και να δραστηριοποιούνται.
    Για να είναι αποδοτική η χρήση των πηγών κατά τη διδασκαλία της Ιστορίας απαιτείται η τήρηση βασικών προϋποθέσεων, όπως η προσεκτική επιλογή τους, η ποικιλία τους, η γνώση των ιστορικών συμφραζομένων, η υποβολή κατάλληλων ερωτήσεων διατυπωμένων με σαφήνεια και η ένταξη των πηγών στο σχεδιασμό και την οργάνωση της διδασκαλίας.

Πέμπτη, 29 Αυγούστου 2013

Εσύ;

Σε ποιο κόσμο ζεις;



  Σποτ της εκστρατείας Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου σχετικά με την υπερβολική ενασχόληση με τους εικονικούς κόσμους.

Πηγή: Saferinternet

Χρησιμοποίησε έξυπνα το διαδίκτυο

... και πλοηγήσου με ασφάλεια


   Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι τα παιδιά μας είναι οι «ψηφιακοί γηγενείς». Για αυτά το Διαδίκτυο δεν είναι μια νέα τεχνολογία που εμφανίστηκε για να αλλάξει την καθημερινότητά τους, ΕΙΝΑΙ η καθημερινότητά τους. Εμείς, λοιπόν, οι «ψηφιακοί μετανάστες» οφείλουμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα ώστε να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε και να προφυλάξουμε τα παιδιά μας από τους νέους κινδύνους που εμφανίστηκαν στο προσκήνιο, απολαμβάνοντας παράλληλα τα πολλαπλά οφέλη του Διαδικτύου. 

Τετάρτη, 28 Αυγούστου 2013

Cyberbullying

"Let's fight it together"


   Το βραβευμένο αυτό βίντεο δημιουργήθηκε από το Childnet με στόχο να ευαισθητοποιήσει τους νέους ανθρώπους απέναντι στον εκφοβισμό μέσω διαδικτύου.



Τρίτη, 27 Αυγούστου 2013

Όσο μπορείς

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.

Μην την εξευτελίζεις πηαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κ’ εκθέτοντάς την
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινήν ανοησία,
ώς που να γίνει σα μια ξένη φορτική.

Καβάφης Κ., (1984), Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 

Ζωή από τα σκουπίδια

Είσαι για μια... κομποστοποίηση; 


  Τη χρυσή τομή φαίνεται ότι βρήκαν στο Φίλυρο Θεσσαλονίκης για το ζήτημα της διαχείρισης των σκουπιδιών, που αποτελεί βαθιά πληγή για κάθε γωνιά της Ελλάδας και φέρνει συχνά σε εμπόλεμη κατάσταση πολίτες και κράτος.


   Το πείραμα της οικιακής κομποστοποίησης, εφόσον επιτευχθεί, αναμένεται να αποτελέσει πιλότο για τη χώρα μας και στο μέλλον.

Σάββατο, 24 Αυγούστου 2013

Η αρχαιότερη υδρόγειος του θαυμαστού Νέου Κόσμου

Σκαλίστηκε σε αβγό στρουθοκαμήλου λίγα χρόνια μετά την ανακάλυψη της Αμερικής

Η αρχαιότερη υδρόγειος με τον Νέο Κόσμο είναι σκαλισμένη σε αυγό στρουθοκαμήλου (Φωτογραφία The Portolan, copyright Washington Map Society )
Ουάσινγκτον 

  Η αρχαιότερη υδρόγειος που αναπαριστά τον Νέο Κόσμο είναι σκαλισμένη επάνω σε αβγό στρουθοκαμήλου και ανάγεται γύρω στο 1500, μόλις μερικά χρόνια μετά την ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο. Αναπαριστά το βόρειο τμήμα της τότε νεοανακλυφθείσας ηπείρου σαν μια συστάδα από νησιά, απεικονίζει πλοία και θαλάσσια τέρατα και χαρτογραφεί μια περιοχή με… δράκους!

Παρασκευή, 23 Αυγούστου 2013

Πώς να «βαφτίσετε» έναν πλανήτη

Η Διεθνής Αστρονομική Ενωση επιτρέπει την ονοματοδοσία 
αστρονομικών αντικειμένων από το κοινό

Ο Πλούτωνας και τα φεγγάρια του ίσως στάθηκαν η αιτία
για την αλλαγή στην πολιτική της Διεθνούς Αστρονομικής Ενωσης
   Υποκύπτοντας τελικά στις πιέσεις και στις εκστρατείες που είχαν διοργανωθεί το τελευταίο διάστημα η Διεθνής Αστρονομική Ενωση (IAU), η οποία είναι επισήμως αρμόδια για την ονοματοδοσία των αστρονομικών αντικειμένων, ανακοίνωσε ότι αλλάζει την αυστηρή πολιτική της επιτρέποντας στο κοινό να λαμβάνει ενεργά μέρος στις σχετικές αποφάσεις. Έτσι στο εξής μπορεί να έχετε την ευκαιρία να «βαφτίσετε» κάποιον νεοανακαλυφθέντα πλανήτη ή τον δορυφόρο του. Αρκεί να ακολουθήσετε τους σχετικούς κανόνες.

Παιδιά πρόσφυγες

  Ένα εκατομμύριο τα παιδιά πρόσφυγες από τη Συρία


    Σε ένα εκατομμύριο ανέρχονται πλέον τα παιδιά που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη Συρία λόγω της κρίσης στη χώρα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΟΗΕ. Την ίδια ώρα ακόμα δύο εκατομμύρια παιδιά έχουν εκτοπιστεί εντός της πατρίδας τους.
    Απ’ το ένα εκατομμύριο με τα παιδιά πρόσφυγες περίπου τα 740.000 είναι κάτω των 11 ετών. Τα περισσότερα έχουν βρει καταφύγιο στο Λίβανο, την Ιορδανία, την Τουρκία, το Ιράκ και την Αίγυπτο, όμως είναι ολοένα και περισσότερα αυτά που καταφεύγουν στη Βόρεια Αφρική και την Ευρώπη.

Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2013

Άλκη Ζέη: «Η φτώχεια ξυπνάει το κακό»

  Η 88χρονη συγγραφέας μιλά για το διχασμό (που είναι χειρότερος απ' την οικονομική κρίση) και την ελπίδα που πέθανε τελευταία σ' ένα τρένο με κατεύθυνση στοπουθενά.
    ... της Παυλίνας Εξαδάκτυλου


  Ανάμεσα στις ερωτήσεις παρατίθενται αποσπάσματα από τα βιβλία της «Το καπλάνι της βιτρίνας» (1η εκδ. Θεμέλιο 1963, 2η έκδ. Κέδρος 1974, 3η έκδ. Μεταίχμιο, 2011), «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» (1η εκδ. Κέδρος 1971, 2η έκδ. Μεταίχμιο, 2011), «Σπανιόλικα παπούτσια και άλλες ιστορίες» (Καστανιώτης, 2010). 


1943. Παρ' όλη την Κατοχή, την φέρνω στη μνήμη μου σα μια ευτυχισμένη χρονιά. Η μεγάλη πείνα έχει περάσει. Ελπίζουμε πως σύντομα θα γίνουμε μια ελεύθερη χώρα». [...] «Τώρα που τα γράφω όλα αυτά νοστάλγησα εκείνη την εποχή, κι ας ήτανε μαύρη Κατοχή. Νοστάλγησα τον Γιώργο, τον Κάρολο, τον Γκάτσο, τον Ταϊρωφ».(«Ρόμερσχολμ», Σπανιόλικα...) 

Τρίτη, 20 Αυγούστου 2013

Η ηθική της αλληλεγγύης


Συνέντευξη με τον Εντγκάρ Μορέν
... από τον Θανάση Γιαλκέτση

Πρόσφατα κυκλοφόρησε και στη γλώσσα μας η «Ηθική», ο έκτος τόμος με τον οποίο ολοκληρώνεται το σπουδαίο έργο του Γάλλου φιλοσόφου Εντγκάρ Μορέν «Η Μέθοδος» (Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, μετάφραση: Γιάννης Καυκιάς). Η ακόλουθη συνέντευξη του Εντγκάρ Μορέν δόθηκε με αφορμή την πρώτη έκδοση αυτού του τόμου στη γαλλική γλώσσα και δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 2005 στην περιοδική επιθεώρηση Sciences Humaines.

Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2013

Η πρώτη μέρα στο σχολείο

Αγιασμός στο Βερολίνο



  Στο Βερολίνο, τα σχολεία ανοίγουν στα μέσα Αυγούστου. Οι καλοκαιρινές διακοπές ξεκινούν από τις αρχές Ιουλίου. Έχουν βέβαια και άλλες μεμονωμένες εβδομάδες ξεκούρασης, μέσα στην κανονική σεζόν. Γενικότερα, οι Δυτικοευρωπαίοι έχουν στο νου τους πιο μικρά διαστήματα διακοπών, καλοκαίρι και χειμώνα. Αντίθετα, εμείς σκεφτόμαστε πάντα την «ατελείωτη» καλοκαιρινή ραστώνη.
  Όπως και να ΄χει, έτσι είναι τα πράγματα κι απ΄ ό,τι φαίνεται δεν πρόκειται να αλλάξουν. Για να δούμε, όμως, τι κάνουν τα Γερμανάκια την πρώτη μέρα που πάνε σχολείο και τι κάνουν τα δικά μας.

Muere lentamente... Αργοπεθαίνει

Αργοπεθαίνει

όποιος γίνεται σκλάβος της συνήθειας,
επαναλαμβάνοντας κάθε μέρα τις ίδιες διαδρομές,
όποιος δεν αλλάζει το βήμα του,
όποιος δεν ρισκάρει να αλλάξει χρώμα στα ρούχα του,
όποιος δεν μιλάει σε όποιον δεν γνωρίζει.

Αργοπεθαίνει
όποιος έχει την τηλεόραση για μέντορα του

Αργοπεθαίνει
όποιος αποφεύγει ένα πάθος,
όποιος προτιμά το μαύρο αντί του άσπρου
και τα διαλυτικά σημεία στο “ι” αντί τη δίνη της συγκίνησης
αυτήν ακριβώς που δίνει την λάμψη στα μάτια,
που μετατρέπει ένα χασμουρητό σε χαμόγελο,
που κάνει την καρδιά να κτυπά στα λάθη και στα συναισθήματα.

Κυριακή, 18 Αυγούστου 2013

Ξηρασία αφάνισε τον Μυκηναϊκό Πολιτισμό

Νέα έρευνα


  Η κατάρρευση του Μυκηναϊκού και άλλων σημαντικών πολιτισμών της Ανατολικής Μεσογείου πριν από περίπου 3.200 χρόνια καλύπτεται με πέπλο μυστηρίου και διάφορες εξηγήσεις έχουν προταθεί γι’ αυτή την εξαφάνιση, μεταξύ των οποίων οι αλλαγές στο κλίμα και το περιβάλλον. 
  Μια νέα επιστημονική γαλλοβελγική έρευνα υποστηρίζει την άποψη ότι η κλιματική αλλαγή και συγκεκριμένα μια παρατεταμένη ξηρασία διάρκειας περίπου 300 ετών ήταν κυρίως υπεύθυνη για την κατάρρευση των Μυκηναίων, των Χετταίων της Ανατολίας και άλλων πολιτισμών της Ύστερης Εποχής του Χαλκού.

Οι αλλαγές στο Γυμνάσιο

Η κατάργηση της διδασκαλίας της μουσικής και των εικαστικών στο Γυμνάσιο
... του Καψάλη Αχιλλέα


  Θα αναφερθώ στην συνέχεια μόνο στο θέμα της κατάργησης της διδασκαλίας της Μουσικής και των Εικαστικών, ευελπιστώντας ότι κάποιος ειδικότερος εμού θα αναλάβει τον έλεγχο του παντελώς αστήριχτου και προφανώς επικίνδυνου μέτρου, το οποίο συνιστά ο περιορισμός των ωρών διδασκαλίας της Γλώσσας. Οι συνθήκες δεν μου επιτρέπουν διεξοδική παρουσίαση και συζήτηση, πιστεύω πάντως ότι θα προκύψει επαρκώς η στήριξη του ισχυρισμού μου ότι η κατάργηση της διδασκαλίας των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο αποτελεί ευθεία επέμβαση σε μερικές βασικές παιδαγωγικές αρχές.

Σάββατο, 17 Αυγούστου 2013

Το ψωμί

Ἕνα τεράστιο καρβέλι, μιὰ πελώρια φραντζόλα ζεστὸ ψωμί, 
εἶχε πέσει στὸ δρόμο ἀπὸ τὸν οὐρανό,
ἕνα παιδὶ μὲ πράσινο κοντὸ βρακάκι καὶ μὲ μαχαίρι
ἔκοβε καὶ μοίραζε στὸν κόσμο γύρω,
ὅμως καὶ μία μικρή, ἕνας μικρὸς ἄσπρος ἄγγελος. 
κι αὐτὴ μ᾿ ἕνα μαχαίρι ἔκοβε καὶ μοίραζε
κομμάτια γνήσιο οὐρανὸ
κι ὅλοι τώρα τρέχαν σ᾿ αὐτή, λίγοι πηγαῖναν στὸ ψωμί,
ὅλοι τρέχανε στὸν μικρὸν ἄγγελο ποὺ μοίραζε οὐρανό!
Ἂς μὴν τὸ κρύβουμε
Διψᾶμε γιὰ οὐρανό.

Σαχτούρης Μ., (1958), Τα Φάσματα ή Η χαρά στον άλλο δρόμο

Η λογοτεχνία αντανακλά τις μεταβολές της κοινωνίας

Πιο εγωκεντρική και υλιστική η λογοτεχνική γλώσσα, σύμφωνα με έρευνα
   
  
  Παραδοσιακά η λογοτεχνία αποτελεί τον καθρέφτη μιας κοινωνίας, κάτι που επιβεβαιώνει μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, η οποία συμπέρανε ότι η γλώσσα στα σύγχρονα λογοτεχνικά βιβλία περιέχει όλο και περισσότερες λέξεις που προδίδουν ναρκισσισμό, ατομισμό, κτητικότητα και γενικά τάση για υλισμό, αντί για αλτρουισμό και άλλες ηθικές και πνευματικές αξίες.

Το Facebook ‘μειώνει’ την ικανοποίηση των χρηστών από τη ζωή τους

Όσο περισσότερη χρήση του facebook κάνει κάποιος, τόσο μεγαλύτερες δείχνουν να είναι οι αρνητικές επιπτώσεις για την ψυχολογία του.


  Το facebook μπορεί να βοηθά τους ανθρώπους, ιδίως τους νεότερους, να επικοινωνήσουν online, όμως παράλληλα υποσκάπτει το αίσθημα ευτυχίας και ικανοποίησης του χρήστη από τη ζωή και τον εαυτό του, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
    Μάλιστα, όσο πιο μεγάλη χρήση του facebook κάνει κάποιος, τόσο μεγαλύτερες φαίνεται να είναι οι αρνητικές επιπτώσεις για την ψυχολογία του. Η νέα μελέτη έρχεται να προστεθεί σε άλλες, που τον τελευταίο καιρό απομυθοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα, αναδεικνύοντας πλέον και τις αρνητικές όψεις τους, πέρα από τις θετικές.

Τρίτη, 13 Αυγούστου 2013

Η γη έχει παλμό, "αναπνέει"

  Με τη χρήση εικόνων υψηλής ανάλυσης από δορυφόρους της NASA, ο έξπερτ John Nelson δημιούργησε ένα μαγευτικό .gif με τη Γη να πάλλεται στους ρυθμούς των εποχικών αλλαγών.

 

Σάββατο, 10 Αυγούστου 2013

Λογοτεχνικά Ρεύματα

                                           ... στη Νεοελληνική λογοτεχνία



    Ο όρος Λογοτεχνικό ρεύμα αναφέρεται σε μια τάση που εμφανίστηκε στην τέχνη κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης περιόδου και ακολουθήθηκε από αρκετούς καλλιτέχνες. Περιλαμβάνει «τις επιστημονικές, φιλοσοφικές και κοινωνικοοικονομικές αντιλήψεις των λογοτεχνών ή τους διαμορφωτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αισθητική παρουσίαση του έργου τους» (Κρασανάκης 2005*).
  Η Νεοελληνική Λογοτεχνία επηρεάζεται από ρεύματα τα οποία άρχισαν να διαμορφώνονται από τον 18ο – 19ο αιώνα σε χώρες του εξωτερικού, με σημαντικότερα το ρομαντισμό, το ρεαλισμό, το νατουραλισμό, τον παρνασσισμό, το συμβολισμό, τον υπερρεαλισμό και το μοντερνισμό.

Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2013

Ήταν όμορφες εκείνες οι μέρες

Ήταν όμορφες εκείνες οι μέρες στις πλατείες των μαχαλάδων.
Κάτι παιδιά ξυπόλητα με μπαλωμένα τα παντελόνια
βγάζανε λόγους, μιλούσαν για το μέλλον.

Κάτι παιδιά ξυπόλητα με μπαλωμένα τα παντελόνια
ανοίγανε τα νευρικά τους χέρια, 
άνοιγαν μεγάλα παράθυρα στον ουρανό.

Ρίτσος Γ., (1957)

«Τα Ομηρικά έπη διδάσκουν πότε λες ναι και πότε όχι»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ με τον Γκρέγκορι Ναζ, 
καθηγητή Κλασικής και Συγκριτικής Φιλολογίας στο Χάρβαρντ
... της Ιωάννας Κλεφτογιάννη


 «Ο ελληνικός πολιτισμός είναι ένα μοναδικό δώρο στην ανθρωπότητα. Ζούμε εποχές κρίσης. Ευκαιρία να βρούμε τα πλεονεκτήματα που μπορεί να δώσει στις σύγχρονες κοινωνίες», μας ενθαρρύνει ο Γκρέγκορι Ναζ, ο κορυφαίος καθηγητής Κλασικής και Συγκριτικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, ένας πρωτοπόρος στη διάδοση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας με ψηφιακά μέσα.
  Μεταξύ άλλων, πρωτοστάστησε στην ψηφιακή διάσωση του αρχαιότερου και καλύτερα διατηρημένου πλήρους κειμένου της «Ιλιάδας» (του χειρογράφου Venetus Α της συλλογής του Βησσαρίωνα), το οποίο έχει μάλιστα αναρτήσει στο Διαδίκτυο. «Πρέπει τα κείμενα αυτά να είναι προσβάσιμα στους πάντες. Ο ελληνικός πολιτισμός είναι μια δύναμη ενοποιητική, που δεν έχει να κάνει μόνο με τον ελληνισμό, αφορά από έναν Ιάπωνα μέχρι το μέλος μιας μικρής κοινωνίας σε ένα χωριουδάκι του Αμαζονίου. Είναι μια ουμανιστική δύναμη».

Πέμπτη, 8 Αυγούστου 2013

Ένας πρωτότυπος δρόμος

Δρόμος φορτίζει ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα


  Η Νότια Κορέα δοκιμάζει έναν πρωτότυπο δρόμο που έχει την ικανότητα να επαναφορτίζει ασύρματα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κινούνται πάνω του, χωρίς αυτά να χρειάζεται να σταματήσουν.
  Ο δρόμος, που σχεδιάστηκε από το Ινστιτούτο KAIST της Κορέας έχει μήκος 12 χιλιόμετρα και είναι ο πρώτος τους είδους του σε όλο τον κόσμο. Ήδη, δύο δημόσια λεωφορεία χρησιμοποιούν την τεχνολογία, ενώ μέχρι το 2015 αναμένεται να προστεθούν άλλα 10.

Από την 6η Αυγούστου του 2013 κυκλοφορεί στους δρόμους
 

Τρίτη, 6 Αυγούστου 2013

Πώς η γλώσσα διαμορφώνει τη σκέψη;

 Lera Boroditsky


  Για πολύ καιρό η ιδέα ότι η γλώσσα διαμορφώνει τη σκέψη θεωρείτο στην καλύτερη περίπτωση ως μη αποδεικτέα για να μη πούμε ως τελείως λανθασμένη. Η Lera Boroditsky καθηγήτρια ψυχολογίας στο Stanford, μαζί με την ερευνητική της ομάδα, επανέφερε το θέμα πρόσφατα, συλλέγοντας υλικό από την Κίνα, την Ελλάδα, τη Χιλή, την Ινδονησία, τη Ρωσία και τους Αβορίγινες της Αυστραλίας.
   Όπως δηλώνει η ίδια, οι άνθρωποι που μιλούν πολλές γλώσσες σκέφτονται διαφορετικά από μια γλώσσα στη άλλη αφού οι διαφορές στη γραμματική της κάθε γλώσσας επιδρούν στον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο. Για παράδειγμα, το γραμματικό γένος μιας λέξης όπως η λέξη «θάνατος» οδηγεί έναν ζωγράφο να την απεικονίσει ως άνδρα (για τους Γερμανούς) ή ως γυναίκα (για τους Ρώσους). Η γλώσσα είναι ένα ανθρώπινο δώρο, καίριο στην ανθρώπινη εμπειρία μας. Το να καταλάβουμε το ρόλο που παίζει στη δόμηση της νοητικής μας ζωής μας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στο να καταλάβουμε τη φύση της ανθρωπότητας: η γλώσσα διαμορφώνει την σκέψη όσο η σκέψη τη γλώσσα! 

Δευτέρα, 5 Αυγούστου 2013

Σχολικός εκφοβισμός και βία στο σχολείο

Ορισμός και μορφές




Ορισμός
  Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.

Τι συνέβη όταν ο Κρόνος «επιτέθηκε» στον Εγκέλαδο

Ο μύθος που είναι κοσμική πραγματικότητα

Ο Εγκέλαδος προκάλεσε τον Κρόνο με την ομορφιά του
   Μια φορά και έναν καιρό μέσα στο πυκνό σκοτάδι του Διαστήματος ζούσε ένας γίγαντας αερίου, ο Κρόνος, που ήταν γνωστός για τη ματαιοδοξία του. Σε αντίθεση με τους άλλους πλανήτες της γειτονιάς του εκείνος είχε καταφέρει να ξεχωρίζει χάρη στα πολλά και μεγάλα λαμπερά δαχτυλίδια του.
   Κάποια στιγμή κοντά στον πλανήτη έκανε δειλά την εμφάνισή του ένα διαστημικό σώμα, ο Εγκέλαδος, που ήταν πολύ μικρότερο από αυτόν και έγινε γρήγορα δορυφόρος του. Ο δορυφόρος αυτός όμως ήταν επίσης πολύ φωτεινός και με όμορφη, λεία «επιδερμίδα». Ο πλανήτης ζήλεψε και αποφάσισε να δείξει στον «αυθάδη» δορυφόρο ποιος είναι το αφεντικό. 

Σάββατο, 3 Αυγούστου 2013

Οι κλιματικές αλλαγές οδηγούν στη βία

Νέα μελέτη τις συνδέει ακόμη και με εμφυλίους πολέμους

Η αύξηση της θερμοκρασίας κάνει τον άνθρωπο πιο επιθετικό, αναφέρει νέα μελέτη 
Καλιφόρνια 
  Αμερικανοί ερευνητές καταγράφουν μια ακόμη αρνητική εξέλιξη που συνοδεύει τις κλιματικές αλλαγές στον πλανήτη. Αναλύοντας 60 μελέτες και ιστορικά δεδομένα εκατοντάδων ετών, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι κλιματικές μεταβολές στη Γη και ειδικά η άνοδος της θερμοκρασίας συνδέονται με την απότομη αύξηση των κρουσμάτων μαζικής βίας και ειδικότερα με την εκδήλωση εμφυλίων πολέμων.

Ώρα για φιλαναγνωσία

Δράσεις

  Είναι κρίσιμο να αισθανθούν τα παιδιά ότι η ώρα της φιλαναγνωσίας είναι μια διαφορετική στιγμή στη σχολική τους ζωή. Είναι μια ζώνη ελευθερίας, δημιουργικότητας, στην οποία μπορούν να εκφράσουν επιθυμίες, τάσεις, σκέψεις που σε άλλες ώρες ίσως είναι περισσότερο δύσκολο. 
   Σημαντικό είναι επίσης, ειδικά για τα μικρότερα παιδιά, να έρχονται σε επαφή με βιβλία, να τα πιάνουν, να τα ξεφυλλίζουν, να μαθαίνουν, να αντλούν πληροφορίες από το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο. Έτσι θα ξέρουν πώς να διαλέξουν βιβλία σε ένα βιβλιοπωλείο ή μια βιβλιοθήκη.
   Γενικότερα, η ένταξη του βιβλίου στη ζωή της τάξης με κάθε αφορμή, εκτός της ώρας της φιλαναγνωσίας, μαθαίνει στα παιδιά ότι η ανάγνωση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας. 
  Ακολουθούν μερικές σκέψεις και προτάσεις για δραστηριότητες έτσι ώστε να γίνει ώρα ψυχαγωγίας και αποσυμπίεσης από τα συνήθη προβλήματα της ζωής στο σχολείο. Πολλές περισσότερες ιδέες θα προκύψουν, είναι βέβαιο, μέσα από την πρακτική και τις γόνιμες ανταλλαγές με τα παιδιά.

Παρασκευή, 2 Αυγούστου 2013

Αφήγηση

Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος πηγαίνει κλαίγοντας
Κανεὶς δὲν ξέρει νὰ πεῖ γιατί
Κάποτε νομίζουν πὼς εἶναι οἱ χαμένες ἀγάπες
Σὰν κι αὐτὲς ποὺ μᾶς βασανίζουνε τόσο
Στὴν ἀκροθαλασσιὰ τὸ καλοκαίρι μὲ τὰ γραμμόφωνα

Οἱ ἄλλοι ἄνθρωποι φροντίζουν τὶς δουλειές τους
Ἀτέλειωτα χαρτιὰ παιδιὰ ποὺ μεγαλώνουν
Γυναῖκες ποὺ γερνοῦνε δύσκολα
Αὐτὸς ἔχει δυὸ μάτια σὰν παπαροῦνες
Σὰν ἀνοιξιάτικες κομμένες παπαροῦνες
Καὶ δυὸ βρυσοῦλες στὶς κόχες τῶν ματιῶν
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...