Τρίτη, 30 Ιουλίου 2013

Η εμπειρία των μαθηματικών

Experiencing maths



 Το Experiencing maths είναι μια εικονική έκθεση που δημιουργήθηκε και πραγματοποιήθηκε από τον Έλληνα Αλέξανδρο Κ. Μακαριγάκη (Unesco-Windhoeck) με τη συνεργασία της Unesco και άλλων φορέων.
  Ο στόχος της έκθεσης είναι η απομυθοποίηση των μαθηματικών, το να δείξει δηλαδή ότι δεν είναι μόνο μια αφηρημένη ύλη αλλά ένας τομέας που έχει ισχυρούς δεσμούς με την καθημερινή ζωή, οδηγεί σε πολλά επαγγέλματα και παίζει πρωτεύοντα ρόλο στον πολιτισμό, στην ανάπτυξη και την πρόοδο. Έτσι, στις 200 διαφορετικές προτάσεις που περιλαμβάνει, τονίζεται ο πειραματικός χαρακτήρας των θεμάτων, ενθαρρύνεται η δοκιμή, η επινόηση υποθέσεων που μπορούν να επιβεβαιωθούν, ή να αποδειχθούν, και πιο γενικά ενθαρρύνεται ο στοχασμός πάνω στις μαθηματικές ιδιότητες. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και σε όποιον ενδιαφέρεται για τα μαθηματικά και για τις επιστήμες γενικά.

Τι απέγιναν οι διανοούμενοι;

. . . από τον Θανάση Γιαλκέτση


  Ο 'Εντσο Τραβέρσο γεννήθηκε το 1957 στο Γκάβι, μια μικρή πόλη του Πιεμόντε στην Ιταλία, και είναι σήμερα καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Jules Verne στην Αμιέν. Στη γλώσσα μας κυκλοφορεί το βιβλίο του «Διά πυρός και σιδήρου» (Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 2013). Το τελευταίο βιβλίο του με τίτλο «Où sont passés les intellectuels?» έχει τη μορφή συνομιλίας με τον δημοσιογράφο Regis Meyran και κυκλοφόρησε πρόσφατα στη Γαλλία (Textuel, 2013). Με αυτήν την αφορμή, ο Εντσο Τραβέρσο έδωσε στο γαλλικό περιοδικό BSCNEWS τη συνέντευξη που ακολουθεί.

Κυριακή, 28 Ιουλίου 2013

Διαπολιτισμική εκπαίδευση

και διαπολιτισμικότητα: ορισμός, αρχές και στόχοι   

  Ο όρος διαπολιτισμικότητα αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο άτομα ή ομάδες ατόμων διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης διαχειρίζονται την πολιτισμική ετερότητα, δημιουργώντας μία νέα πολιτισμική ταυτότητα μέσω της συνεργασίας και του συγκερασμού χαρακτηριστικών από διαφορετικούς πολιτισμούς.

Σάββατο, 27 Ιουλίου 2013

Δημοσιογραφικός λόγος: η περίπτωση των αθλητικών εφημερίδων

Η γλώσσα των αθλητικών εφημερίδων
. . . της Β. Κυπριώτη 


  Παρά το γεγονός ότι καθημερινά οι εκπρόσωποι του δημοσιογραφικού λόγου επικαλούνται την αντικειμενικότητά του, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Ο Eco αναφέρεται στο «μύθο της αντικειμενικότητας», εννοώντας ότι μια είδηση δίδεται στη δημοσιότητα αφού ερμηνευθεί και, επιπλέον, χάνεται αμέσως η όποια αντικειμενικότητα, αν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι η συγκεκριμένη είδηση που δημοσιεύεται αποτελεί προϊόν επιλογής ανάμεσα σε άλλες. Ο Χατζησαββίδης υποστηρίζει χαρακτηριστικά ότι ο δημοσιογραφικός λόγος «εμφανίζεται» αντικειμενικός, αλλά δεν «είναι». Συγκεκριμένα, τον χαρακτηρίζει πειθαναγκαστικό, επειδή, εφόσον ο αναγνώστης/ ακροατής δεν είναι σε θέση να αντιδράσει, ο δημοσιογράφος διαμορφώνει το λόγο του κάτω από τις ίδιες συνθήκες από τις οποίες διαμορφώνεται ο λόγος της εξουσίας.

Ο πολλαπλός ρόλος της οικογένειας ...

... στην εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες
... της Α.Τσιμπιδάκη

  Η οικογένεια μπορεί να συμβάλει στην ειδική αγωγή μέσα από πολλαπλούς ρόλους. Οι αποδείξεις που παρουσιάζει η διεθνής βιβλιογραφία για την αποτελεσματικότητα της συμμετοχής των γονέων στην εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες είναι τόσο πειστικές, ώστε οι επόμενες γενιές θα βλέπουν τις δεκαετίες αυτές σαν μια εποχή όπου οι γονείς «ξανα-ανακαλύφτηκαν» (Ουζουνίδη, 1992 ο.π. Πολυχρονοπούλου, 2003).
   Όλα τα μέλη μιας οικογένειας καλούνται να βοηθήσουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Αν και οι μελέτες έχουν δείξει ότι τα αδέλφια μπορούν να βοηθήσουν σε ένα μεγάλο φάσμα των δραστηριοτήτων φροντίδας του παιδιού με ειδικές ανάγκες (Woolfson, 1991), καθώς και να λάβουν μέρος αποτελεσματικά σε πολλά προγράμματα και να συμμετέχουν ως «συν-θεραπευτές» (Stanhope & Bell, 1981), ωστόσο, οι γονείς είναι εκείνοι που έχουν τη μεγαλύτερη ευθύνη για την ανάπτυξη του παιδιού. Η νομοθεσία και οι μελέτες στην ειδική αγωγή εστιάζονται κυρίως στη γονική συμμετοχή και συνεργασία.

Παρασκευή, 26 Ιουλίου 2013

Η αναγκαιότητα των ανθρωπιστικών σπουδών στην εκπαίδευση

Το μέλλον της εκπαίδευσης
... του Θανάση Γιαλκέτση

Μάρθα Νουσμπάουμ

  Θέλουμε η εκπαίδευση να διαπλάθει ολοκληρωμένους και δημοκρατικούς πολίτες, ικανούς να ζουν μια ζωή με νόημα, να σκέφτονται αυτόνομα και να ασκούν κριτική στην εξουσία και την παράδοση; Τότε θα πρέπει να ανησυχούμε σοβαρά, γιατί οι αλλαγές που συντελούνται σήμερα στα περιεχόμενα της εκπαίδευσης –και ιδίως η τάση υποβάθμισης των ανθρωπιστικών σπουδών– θα αρχίσουν να παράγουν ανθρώπινες μηχανές χρήσιμες μόνον για την παραγωγή και την οικονομική μεγέθυνση. Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η Αμερικανίδα φιλόσοφος Μάρθα Νουσμπάουμ με το βιβλίο της «Όχι για το κέρδος», που κυκλοφόρησε πρόσφατα και στη γλώσσα μας (εκδόσεις «Κριτική»). Το ακόλουθο άρθρο της Μάρθα Νουσμπάουμ συνοψίζει την προβληματική που αναπτύσσει διεξοδικά σε αυτό το ιδιαίτερα ενδιαφέρον και επίκαιρο βιβλίο της.

Πέμπτη, 25 Ιουλίου 2013

Νέο καιρικό φαινόμενο

Τα ποτάμια της βροχής

Ατμοσφαιρικά ποτάμια
Λονδίνο 
  Διεθνής ομάδα ερευνητών υποστηρίζει ότι έχει κάνει την εμφάνιση του ένα νέο καιρικό φαινόμενο το οποίο συνδέεται με την πρόκληση μεγάλων πλημμυρών. Οι ειδικοί όταν αναφέρονται σε αυτό το φαινόμενο μιλάνε για «ατμοσφαιρικά ποτάμια» ή για «ποτάμια της βροχής».

Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2013

Πριν εννέα εκατομμύρια χρόνια στη Δράμα ζούσαν...

Ρινόκεροι και καμηλοπαρδάλεις

Η πανίδα της Δράμας πριν πολλά πολλά χρόνια
  Ρινόκεροι, καμηλοπαρδάλεις, γαζέλες, ιππάρια και αντιλόπες μας φέρνουν στο μυαλό εικόνες από την Αφρική. Κι όμως πριν από εννέα εκατομμύρια χρόνια όλη αυτή η πανίδα υπήρχε στη Δράμα καθιστώντας μια ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μακεδονίας σε μια απέραντη σαβάνα.
 Αυτό αποκαλύπτουν τα απολιθώματα που εντοπίστηκαν στην Πλατανιά του Δήμου Παρανεστίου της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας. Το ανασκαφικό έργο που πραγματοποιείται στην περιοχή έφερε στο φως πολύ σημαντικά παλαιοντολογικά ευρήματα από τα οποία προκύπτουν νέα στοιχεία για την ιστορία και τη γεωλογία της περιοχής.

Είκοσι παιδιά τον χρόνο σκοτώνονται από τις συσκευές!

Κάθε μισή ώρα ένα παιδί τραυματίζεται από τηλεόραση στις ΗΠΑ

Τα παιδιά κάτω των πέντε ετών διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο τραυματισμού
από την πτώση μιας τηλεόρασης επάνω τους
   Η έρευνα θα μπορούσε να αφορά τις ψυχολογικές επιπτώσεις της τηλεόρασης στα παιδιά, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες που η βία στη μικρή οθόνη και η πολύωρη τηλεθέαση δημιουργούν έναν τρομακτικό συνδυασμό. Ωστόσο, το εκπληκτικό είναι ότι αφορά τις σωματικές βλάβες που προκαλούν οι τηλεοράσεις στα Αμερικανόπουλα: ένα παιδί τραυματίζεται κάθε μισή ώρα από μια τηλεόραση στις ΗΠΑ. 

Τρίτη, 23 Ιουλίου 2013

Kuro Siwo

Πρώτο ταξίδι έτυχε ναύλος για το Νότο, 
δύσκολες βάρδιες, κακός ύπνος και μαλάρια.
Είναι παράξενα της Ίντιας τα φανάρια
και δεν τα βλέπεις, καθώς λένε με το πρώτο.

Πέρ’ απ’ τη γέφυρα του Αδάμ, στη Νότιο Κίνα, 
χιλιάδες παραλάβαινες τσουβάλια σόγια. 
Μα ούτε στιγμή δεν ελησμόνησες τα λόγια 
που σου `πανε μια κούφια ώρα στην Αθήνα

Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2013

Σε όλο τον χάρτη

Δέκα ιδέες για τη διδασκαλία της γεωγραφίας

Η αύξηση του πληθυσμού της Βραζιλίας
είναι φανερή σε μέρη όπως το Parauapebas.

  Συνήθως η γεωγραφία κατέχει μια δευτερεύουσα θέση στις κοινωνικές επιστήμες εντός της τάξης αλλά η διδασκαλία της γεωγραφίας είναι ενδιαφέρουσα αρκεί οι μαθητές να κατανοήσουν τις προκλήσεις και της δυνατότητες του πολύπλοκου κόσμου μας.

Ακολουθούν, λοιπόν, δέκα ιδέες για να εμπλουτιστεί το μάθημα της γεωγραφίας.

Κυριακή, 21 Ιουλίου 2013

Μια βιβλιοθήκη δίπλα στο κύμα

Σε 140 ράφια πάνω στην αμμουδιά βρίσκονται πάνω 2.500 τίτλους σε 10 γλώσσες.

"Βιβλιοθήκη Παραλίας" για όλους στη Βουλγαρία
    Μία βιβλιοθήκη αλλιώτικη από τις άλλες άνοιξε τις πύλες της στην Αλμπένα, το βουλγαρικό τουριστικό θέρετρο που βρίσκεται στη Μαύρη Θάλασσα. Πρόκειται για μια "Βιβλιοθήκη Παραλίας", όπως ονομάζεται, η οποία έχει εγκατασταθεί σε έκταση 12 τετραγωνικών μέτρων, πάνω στην αμμουδιά. 

Σάββατο, 20 Ιουλίου 2013

Πλαστικόσφαιρα

Ενα νέο... οικοσύστημα επιπλέει στους ωκεανούς

Η πλαστικόσφαιρα «αντιπροσωπεύει ένα νέο οικολογικό βιότοπο στον ωκεανό και εγείρει μια σειρά από ερωτήματα: πώς θα αλλάξει τις περιβαλλοντικές συνθήκες για τα θαλάσσια μικρόβια.
  Με το όνομα «πλαστικόσφαιρα» περιγράφουν επιστήμονες το νέο, αλλά τεράστιο και διαρκώς εξαπλούμενο οικολογικό βιότοπο μικροβιακών αποικιών, οι οποίες «τρέφονται» και αναπτύσσονται χάρη στη ρύπανση από μικροπλαστικά που απαντάται πλέον στους ωκεανούς ανά τον πλανήτη.
  Οι επιστήμονες από διάφορα ερευνητικά ιδρύματα των Ηνωμένων Πολιτειών εξηγούν στην έκθεσή τους ότι το πλαστικό έχει γίνει το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα ρύπανσης των ωκεανών, δημιουργώντας φόβους για επιπτώσεις στην υγεία των θαλάσσιων κοινοτήτων. Οι επιπτώσεις αυτές έχουν περιγραφεί λεπτομερώς σε παλαιότερες δημοσιεύσεις, όμως στόχος των ερευνητών αυτή τη φορά ήταν να μελετήσουν με ποιον τρόπο επηρεάζονται οι πιο μικροσκοπικοί οργανισμοί.

Διαφήμιση

Η Λερναία Ύδρα της διαφήμισης


  Η διαφήμιση, η οποία είναι ταυτόχρονα όχημα ιδεολογίας και τεχνική πειθούς, χρησιμοποιεί τα καλύτερα όπλα γοητείας κινητοποιώντας όλους τους πόρους στρατηγικής της επιθυμίας με όλες τις μορφές τους. Η γελαστή εμφάνισή της και το κέφι της την καθιστούν ευχάριστη ακόμη και αποδεκτή στην πλειονότητα των ανθρώπων. Και κάνουν συχνά να φαίνονται ως κακότροποι όλοι εκείνοι οι οποίοι απλώς υπενθυμίζουν ότι κάτω από την προκλητική εμφάνισή της η διαφήμιση δεν είναι συχνά παρά μία προπαγάνδα, ένας πραγματικός μηχανισμός ιδεολογικού πολέμου στην υπηρεσία ενός μοντέλου κοινωνίας που βασίζεται στο κεφάλαιο, την αγορά, το εμπόριο και την κατανάλωση.

Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2013

Το θαλασσινό τριφύλλι

Μια φορά στα χίλια χρόνια
του πελάγου τα τελώνια
μες στα σκοτεινά τα φύκια
μες τα πράσινα χαλίκια.

Το φυτεύουνε και βγαίνει
πριν ο ήλιος ανατείλει
το μαγεύουνε και βγαίνει
το θαλασσινό τριφύλλι.

Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2013

Προτιμήστε τον μαυροπίνακα!

  Στον αέρα βρέθηκε η θρυλούμενη συμβολή των νέων τεχνολογιών στη μάθηση


  Και αν τα μαθητικά χρόνια φαντάζουν ξέγνοιαστα για τους μεγαλύτερους, για τα παιδιά ίσως και να μην είναι τόσο ρόδινα. Σε μια υπερσύγχρονη κοινωνία όπου καθημερινά οι μαθητές βομβαρδίζονται από τεχνολογικούς πειρασμούς και από συνεχείς προσθήκες στο ήδη βεβαρημένο πρόγραμμά τους, πώς μπορούν άραγε να βελτιώσουν τους βαθμούς τους και παράλληλα να «γυμνάσουν» τον εγκέφαλό τους ώστε να αφομοιώνει όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις; Ο αυστριακός «γκουρού» της ψυχιατρικής και επικεφαλής της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Ουλμ δρ Μάνφρεντ Σπίτσερ βρέθηκε στην Ελλάδα το 2011 με αφορμή τη διάλεξή του στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Αναπτύσσοντας τις δεξιότητες στο διάβασμα» που διοργάνωσε το Ιδρυμα Ευγενίδου και μας ταξίδεψε στα άδυτα του εγκεφάλου. Εκεί όπου πραγματοποιούνται οι διεργασίες τις οποίες ονομάζουμε μάθηση. 

Τετάρτη, 10 Ιουλίου 2013

Χρειάζεται η ορθογραφία...

  ή δε χρειάζεται να γράφουμε σωστά;


  Η μάστιγα της ανορθογραφίας στο Ίντερνετ σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με το ίδιο το μέσο, υποστηρίζει στο «Βήμα» ο ο γλωσσολόγος Γιώργος Παπαναστασίου, διευθυντής του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη] του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και συγγραφέας του τόμου Νεοελληνική ορθογραφία: Ιστορία, θεωρία, εφαρμογή (Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2008): «Έχουμε την τάση να είμαστε πιο ελεύθεροι στην τήρηση των ορθογραφικών κανόνων στο ηλεκτρονικό περιβάλλον» εξηγεί. 

Τρίτη, 9 Ιουλίου 2013

Ο γυρισμός του ξενιτεμένου

― Παλιέ μου φίλε τί γυρεύεις;
χρόνια ξενιτεμένος ήρθες
με εικόνες που έχεις αναθρέψει
κάτω από ξένους ουρανούς
μακριά απ' τον τόπο το δικό σου.

― Γυρεύω τον παλιό μου κήπο·
τα δέντρα μού έρχουνται ώς τη μέση
κι οι λόφοι μοιάζουν με πεζούλια
κι όμως σαν ήμουνα παιδί
έπαιζα πάνω στο χορτάρι
κάτω από τους μεγάλους ίσκιους
κι έτρεχα πάνω σε πλαγιές
ώρα πολλή λαχανιασμένος.

Τυπική συμπεριφορά ή ΔΕΠΥ;

  Δέκα ενδείξεις 


    Ο εντοπισμός της διαφοράς ανάμεσα σε ένα ανήσυχο παιδί τεσσάρων ετών και σε κάποιο το οποίο είναι υπερκινητικό, στο σημείο που αυτό επηρεάζει την ικανότητά του να μάθει, έχει γίνει δυσκολότερο καθώς στρέφεται όλο και περισσότερη προσοχή στις διαταραχές ελλειμματικής προσοχής, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.
  Η ΔΕΠΥ, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα, είναι η πιο συνηθισμένη διάγνωση διαταραχής σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και σύγχρονες μελέτες προσδιορίζουν ότι εντοπίζεται σε ποσοστό ενός στα έντεκα παιδιά σχολικής ηλικίας. 

Δευτέρα, 8 Ιουλίου 2013

Οι ξένες γλώσσες στη σύγχρονη κοινωνία

   Η εκμάθηση ξένων γλωσσών αποτελεί αναγκαιότητα για τους σύγχρονους νέους


   Σε έναν κόσμο που οι χώρες του καθίστανται όλο και περισσότερο αλληλεξαρτώμενες, και νέες τεχνολογίες έχουν εξαλείψει τα σύνορα και τις αποστάσεις, δεν μπορούμε πια να παραμένουμε μονόγλωσσοι. Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας έχει γίνει αναγκαία περισσότερο από ποτέ για τη σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο. Η επιτυχία πλέον εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα του ατόμου να λειτουργήσει ως ένα μέλος ενός παγκόσμιου χωριού του οποίου τα μέλη ομιλούν μια ποικιλία γλωσσών. Η εκμάθηση ξένων γλωσσών δεν αποτελεί πλέον ένα χόμπι, αποτελεί μια αναγκαιότητα για τους σύγχρονους νέους. Πώς όμως η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας μπορεί να βοηθήσει στο να αντιμετωπίσουν οι νέοι τις προκλήσεις του σήμερα;

Κυριακή, 7 Ιουλίου 2013

Το μέλλον των εφημερίδων

Ποιος σκότωσε τις εφημερίδες;


   "Μία καλή εφημερίδα είναι μία χώρα που μιλάει στον εαυτό της», έλεγε αστειευόμενος το 1961 ο Άρθουρ Μίλερ. Μία δεκαετία αργότερα, δύο ρεπόρτερ της «Ουάσιγκτον Ποστ» έγραψαν μία σειρά άρθρων που ανέτρεψαν τον πρόεδρο Νίξον και το κύρος της έντυπης δημοσιογραφίας εκτινάχθηκε στα ύψη. Στην ιδανική περίπτωση, οι εφημερίδες ελέγχουν αποτελεσματικά επιχειρήσεις και κυβερνήσεις. Συνήθως καθορίζουν την ειδησεογραφική ατζέντα για λογαριασμό των υπόλοιπων ΜΜΕ. Ωστόσο, οι μεγάλης κυκλοφορίας διεθνείς εφημερίδες είναι πλέον ένα επαπειλούμενο είδος. Η αποστολή τους, να πωλούν άρθρα σε αναγνώστες και αναγνώστες σε διαφημιστές, που διατήρησε επί μακρόν το ρόλο τους στην κοινωνία, αποσυντίθεται σταδιακά.

Σάββατο, 6 Ιουλίου 2013

Θαλασσοστιχίες

Η θάλασσα μέσα από την ποίηση

Άλλο ένα ποίημα περιμένει να το ανακαλύψουμε!
  Το έβδομο εργαστήρι ποίησης κινήθηκε στους ρυθμούς του "Χάι Κάι".

Παρασκευή, 5 Ιουλίου 2013

Πώς θα ακουγόταν η κλιματική αλλαγή εάν ήταν μουσική;

"Ένα τραγούδι για τον πλανήτη μας που θερμαίνεται"

«Οι επιστήμονες του κλίματος έχουν τη δική τους εργαλειοθήκη για να επικοινωνούν τα δεδομένα τους»,
 λέει ο νεαρός τσελίστας.
  Η κλιματική αλλαγή και οι συνέπειές της αποτυπώνονται συνήθως με τη βοήθεια δεδομένων και διαγραμμάτων. Ένας τσελίστας, φοιτητής στο πανεπιστήμιο της Μινεσότα σκέφτηκε έναν πρωτότυπο τρόπο καταγραφής των τάσεων υπερθέρμανσης για πιο... ακουστικούς τύπους.
  Ο Ντάνιελ Κρόφορντ ανέτρεξε στα αρχεία του Ινστιτούτου Διαστημικών Ερευνών Γκόνταρντ της NASA για να αντλήσει δεδομένα για την επιφανειακή θερμοκρασία της Γης από το 1880 έως το 2012. Έπειτα, χρησιμοποιώντας ειδικό λογισμικό μελοποίησης δεδομένων, μετέτρεψε σε νότα τη μέση παγκόσμια θερμοκρασία για κάθε έτος, αυξάνοντας την ένταση όσο «σκαρφάλωνε» το θερμόμετρο και μειώνοντάς την με την πτώση της θερμοκρασίας.

Πέμπτη, 4 Ιουλίου 2013

The bottle neck

   Για ποιες εξετάσεις μιλάμε;
... του Γ. Κολλάτου


   Να λοιπόν που σε αυτή τη χώρα όπου άνθισαν τις τελευταίες δεκαετίες οι σύνθετες έννοιες που έχουν ως πρώτο συνθετικό το «παρά», όπως παραπαιδεία, παραοικονομία, παραπολιτική, παραφιλολογία, εξέλειπε ο παράς! Πως φτάσαμε στο σημείο υπέρτατη διαχρονική αξία να είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις της αποστήθισης και της παπαγαλίας, με αποτέλεσμα το πιθανό ενδεχόμενο αναβολής τους λόγω της απεργίας των εκπαιδευτικών να συνιστά μείζον πολιτικό ζήτημα; 

Τετάρτη, 3 Ιουλίου 2013

Έτοιμα τα σχολεία των ... tablets

Έντεκα σχολεία «Στιβ Τζομπς» είναι έτοιμα να υποδεχθούν περίπου 1.000 μαθητές


   Σχολικές τσάντες, μαυροπίνακες, μολύβια, γομολάστιχες και βιβλία, όλα ανήκουν στο παρελθόν: η εκπαιδευτική εμπειρία θα βιώνεται πλέον μέσα από μία μικρή ηλεκτρονική συσκευή - το iPad. Δεν πρόκειται για διαφημιστική καμπάνια της Apple, ούτε για σχέδια που αφορούν στο απώτερο μέλλον. Ένδεκα σχολεία «Στιβ Τζομπς» είναι έτοιμα να υποδεχθούν περίπου 1.000 μαθητές, από τεσσάρων μέχρι 12 ετών, με την νέα σχολική χρονιά που ξεκινάει τον ερχόμενο Αύγουστο στην Ολλανδία.

Τρίτη, 2 Ιουλίου 2013

Οι μικροί γαλαξίες

Πάνε κι έρχονται οἱ άνθρωποι πάνω στὴ γή.
Σταματάνε γιὰ λίγο, στέκονται ὁ ένας
αντίκρυ στὸν άλλο, μιλούν μεταξύ τους.
Έπειτα φεύγουν, διασταυρώνονται, μοιάζουν
σὰν πέτρες ποὺ βλέπονται.
Όμως, ἐσύ, 
δὲ λόξεψες, βάδισες ίσα, προχώρησες
μὲς απὸ μένα, κάτω απ᾿ τα τόξα μου, 
όπως κι εγώ: προχώρησα ισα, μὲς απὸ σένα, 
κάτω απ᾿ τὰ τόξα σου. Σταθήκαμε ὁ ένας μας
μέσα στὸν άλλο, σὰ νάχαμε φτάσει.
Βλέποντας πάνω μας δυὸ κόσμους σὲ πλήρη
λάμψη και κίνηση, σαστίσαμε ακίνητοι
κάτω απ᾿ τὴ θέα τους 
Ήσουν νερό, 
κατάκλυσες μέσα μου όλες τὶς στέρνες.
Ήσουνα φώς, διαμοιράστηκες. Όλες
οι φλέβες μου έγιναν άξαφνα ένα
δίχτυ ποὺ λάμπει: στὰ πόδια, στὰ χέρια, 
στὸ στήθος, στο μέτωπο.
Τ᾿ άστρα τὸ βλέπουνε, ότι:
δυὸ δισεκατομμύρια μικροὶ γαλαξίες και πλέον
κατοικούμε τὴ γή.

Βρεττάκος Ν.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...