Παρασκευή, 31 Μαΐου 2013

Κλασικά έργα ή μοντέρνες διασκευές;

  Θεραπευτική η ανάγνωση κλασικών έργων λογοτεχνίας


  Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Λίβερπουλ παρακολούθησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα σε εθελοντές που διάβαζαν έργα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, ποιήματα του Τ.Σ. Έλιοτ κι άλλων γνωστών λογοτεχνών. Οι επιστήμονες, σύμφωνα με τη βρετανική Telegraph διαπίστωσαν ότι όσο πιο απαιτητικά ήσαν τα αναγνώσματα, τόσο πιο έντονη ήταν η ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο, βοηθώντας έτσι στην αναζωογόνησή του, στην τόνωση της προσοχής των αναγνωστών και στην καλλιέργεια της ικανότητας στοχασμού (μιας μάλλον ξεχασμένης ιδιότητας στη γρήγορη ηλεκτρονική εποχή μας).

Πέμπτη, 30 Μαΐου 2013

Η έβδομη τέχνη στα σχολεία

Οι μαθητές  που είδαν τις ταινίες τους στη μεγάλη οθόνη


   Ένα διήμερο φεστιβάλ 50 περίπου ταινιών μικρού μήκους αποτέλεσε την εκδήλωση που κορύφωσε το σχολικό πρόγραμμα «Φώτα, Κάμερα, Γραφή, Ανάγνωση». Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε για να διδάξει μαθητές γυμνασίου την αφήγηση ιστοριών και στοιχεία της λογοτεχνίας μέσα από ταινίες και άλλα οπτικά μέσα.

Τετάρτη, 29 Μαΐου 2013

Νερό, το πολύτιμο

"Καμπανάκι" εκατοντάδων επιστημόνων για το νερό

Ουρά εκατοντάδων ανθρώπων για να πάρουν νερό στην περιοχή Ντάλα, κοντά στην πόλη Γιανγκόν, στη νότια Μιανμάρ. Η Ντάλα βρίσκεται κοντά στη θάλασσα και η μόνη πρόσβαση σε πόσιμο νερό είναι από τις λίμνες στην ενδοχώρα.

   Εκατοντάδες επιστήμονες, ειδικοί σε θέματα νερού, οι οποίοι συμμετείχαν σε συνέδριο στη Γερμανία, προειδοποίησαν ότι μέσα στα επόμενα 40 χρόνια, οι περισσότεροι κάτοικοι του πλανήτη θα αντιμετωπίζουν πρόβλημα πρόσβασης σε επαρκείς ποσότητες καθαρού νερού.

Δευτέρα, 27 Μαΐου 2013

Η στάθμη των θαλασσών αλλάζει

Ποιες θάλασσες θα "ψηλώσουν";


     Οι πάγοι που λιώνουν και το θερμόμετρο που ανεβαίνει «φουσκώνουν» σταθερά τα νερά των θαλασσών. Το πού ακριβώς θα οδηγηθεί η θαλάσσια στάθμη αποτελεί αντικείμενο μελέτης και διαφωνίας για τους επιστήμονες, από τις ως τώρα εκτιμήσεις όμως η απειλή για τις παράκτιες περιοχές είναι ορατή. Το μέγεθός της δεν θα είναι ωστόσο παντού το ίδιο. 

Σάββατο, 25 Μαΐου 2013

Παιδός το παραμύθιον

Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές είναι γιατί τ' ακούς γλυκότερα,
κι η φρίκη δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή γιατί είναι αμίλητη και προχωράει.
Στάζει τη μέρα στάζει στον ύπνο μνησιπήμων πόνος.
«Ημερολόγιο Καταστρώματος Β',
Τελευταίος σταθμός»
Γιώργος Σεφέρης


   Για τη λαογραφία παραμύθι είναι «η διήγηση φανταστικών γεγονότων, χωρίς κανέναν τοπικό ή χρονικό προσδιορισμό», άρα το παραμύθι απαντά οπουδήποτε. Και οποτεδήποτε.

Δωσ' της κλότσο να γυρίσει

   Τα δικά μας παραμύθια

                                       


  Ο πλούτος αλλά και η σοφία του περιεχομένου, η καθαρότητα της έκφρασης των ελληνικών λαϊκών παραμυθιών -το λεξιλόγιο των οποίων διαφέρει από περιοχή σε περιοχή- δείχνουν πως στα παλαιότερα χρόνια καλλιεργήθηκαν με μεγάλη αγάπη και φροντίδα από τον ελληνικό λαό. 

Παρασκευή, 24 Μαΐου 2013

Το εκπαιδευτικό σύστημα

Αλλάζοντας το εκπαιδευτικό πλαίσιο ιδεών 

Ο Κεν Ρόμπινσον (Sir Ken Robinson), είναι συγγραφέας και σύμβουλος σε θέματα εκπαίδευσης και καλλιτεχνικής παιδείας. Διετέλεσε διευθυντής του έργου Η Τέχνη στα σχολεία μεταξύ 1985 - 1989, καθηγητής Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο του Γουάργουϊκ (Warwick) και εχρίσθη ιππότης (παίρνοντας τον τίτλο του Sir) για τη συμβολή του στην εκπαίδευση.

πηγή: Wikipedia

Πέμπτη, 23 Μαΐου 2013

Mind maps

Νοητικοί χάρτες: ένα εργαλείο διδασκαλίας



  Ένας νοητικός χάρτης δημιουργεί το σωστό πλαίσιο στο οποίο τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, διαδικασία ανεξάρτητης σκέψης και ικανότητας συνεργασίας σε μια ομάδα. 

Τετάρτη, 22 Μαΐου 2013

Το μέλλον του βιβλίου

   Τα μονοπάτια της ηλεκτρονικής ανάγνωσης και οι βιβλιοθήκες


  Πριν από λίγες μέρες, έγινε μια ημερίδα σχετικά με την ηλεκτρονική ανάγνωση, το μέλλον του βιβλίου και την επιρροή που αυτά ασκούν στις βιβλιοθήκες. 

Βιβλίο και πάλι βιβλίο

Το καλύτερο εκπαιδευτικό εργαλείο στην τάξη



 Ξοδεύουμε ώρες στην αναζήτηση των πιο πρόσφατων, υπέροχων, καλύτερων εκπαιδευτικών εργαλείων για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας. Οι γονείς πάντα θέλουν να μάθουν τι μπορούν να κάνουν για να βοηθήσουν το παιδί τους να προχωρήσει στην τάξη.     
    Η καλύτερη απάντηση βρίσκεται ήδη στα σπίτια τους, βιβλία.

Υπερκινητικότητα και διάσπαση προσοχής

Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD)
της Ειρήνης Κελεπερτζή


   Το σύνδρομο της υπερκινητικότητας με έλλειμμα της προσοχής είναι πραγματικά υπαρκτή συναισθηματική - συμπεριφορική διαταραχή. Υπερκινητικά συνήθως ονομάζουμε τα πολύ ευκίνητα και δραστήρια παιδιά, τα οποία συχνά διαταράσσουν την πειθαρχία και τη σειρά στο σπίτι και το σχολείο, πηδούν, σκαρφαλώνουν, περιφέρονται – στριφογυρίζουν, συνέχεια μιλούν, συνέχεια κινούνται και μερικές φορές γίνονται ασυγκράτητα.

Δευτέρα, 20 Μαΐου 2013

Στρατηγικές οπτικής αντίληψης

Τι συμβαίνει σε αυτή τη φωτογραφία;
Τι συμβαίνει σε αυτή τη φωτογραφία;
Eric Kayne for The New York Times
   Πώς καταλαβαίνει κάποιος τι βλέπει όταν κοιτάει μια εικόνα, ειδικά όταν αυτή η εικόνα εμφανίζεται χωρίς τίτλο, σύνδεσμο ή κάποιο άλλο στοιχείο προέλευσης; Τι μπορεί να διδάξει ένα μήνυμα που φτιάχνει κάποιος από μια φωτογραφία;
  

Σάββατο, 18 Μαΐου 2013

Δημιουργική ... γλώσσα

H χρήση της τεχνολογίας στο μάθημα της γλώσσας

Η χρήση της τεχνολογίας είναι δυνατό να συμβάλλει στη συνεργασία
ανάμεσα σε σχολεία από διάφορες περιοχές ή χώρες

   Πώς μπορούν οι δάσκαλοι να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία ώστε να εμπλέξουν τους μαθητές τους δημιουργικά στο μάθημα της γλώσσας;

Παρασκευή, 17 Μαΐου 2013

Ηθική και αγορά

Η αγορά διαβρώνει τις ηθικές αξίες

Πολλοί άνθρωποι αγνοούν την ηθική όταν συμμετέχουν σε μια οικονομική συναλλαγή.
  Οι περισσότεροι άνθρωποι θα δήλωναν αντίθετοι στην παιδική εργασία, την εκμετάλλευση των εργαζόμενων ή την καταστροφή του περιβάλλοντος. Πολλοί όμως παραβιάζουν τις ίδιες τις ηθικές αξίες τους όταν παίρνουν οικονομικές αποφάσεις και δίνουν προτεραιότητα στη χαμηλή τιμή και γενικά στο κέρδος. Οι ανεκδοτολογικές αναφορές για τη διάβρωση των ηθικών αξιών από τις εμπορικές συναλλαγές δείχνουν τώρα να επιβεβαιώνονται από μελέτη που δημοσιεύεται στο κορυφαίο περιοδικό «Science».

Πέμπτη, 16 Μαΐου 2013

Η αποψίλωση των δασών περιορίζει την υδροηλεκτρική παραγωγή

Κόβουν τον Αμαζόνιο «κόβουν» και το ρεύμα

H αποψίλωση του Αμαζονίου έχει αρνητικές επιπτώσεις - εκτός των άλλων - και στην παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας από την οποία εξαρτώνται πολλές περιοχές.
Λονδίνο 
  Η καταστροφή των δασών στον Αμαζόνιο έχει μια ακόμη αρνητική επίπτωση. Σύμφωνα με νέα μελέτη, αν η αποψίλωση συνεχιστεί θα περιορίζεται συνεχώς η παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας στην περιοχή.

Τετάρτη, 15 Μαΐου 2013

Τι είναι ένας «Μετανάστης Κλίματος;»

Μια άλλη μορφή μετανάστευσης

Αλάσκα, ηλιοβασίλεμα
Photograph: Richard Sprenger
  Η αυθόρμητη σκέψη για τους «μετανάστες κλίματος» είναι οι άνθρωποι μικρών τροπικών νησιών του Ειρηνικού Ωκεανού ή ενός δέλτα όπως στο Μπαγκλαντές όπου οι κάτοικοι αναγκάστηκαν να φύγουν από τα σπίτια τους εξαιτίας την ανόδου της στάθμης του νερού. Το διευρυμένο φαινόμενο σχετίζεται συνήθως με ανθρώπους που απομακρύνονται από τα σπίτια τους λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Η κλιματική αλλαγή φέρνει τους πρώτους της μετανάστες

Από την Αλάσκα οι πρώτοι «Μετανάστες Κλίματος» 
 
O 45χρονος Ισάακ Ρας, που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι του και να γίνει «Μετανάστης Κλίματος» κατηγορεί για όλα τους «Καυκάσιους που συνήθισαν και τους ντόπιους στην ευμάρεια των αγωγών φυσικού αερίου, του πετρελαίου, των οχημάτων και τώρα παίρνουν τον δρόμο της φυγής».

   Οι «Μετανάστες Κλίματος» πληθαίνουν λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη και ήδη οι πρώτοι, σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα Guardian, αναχωρούν από 180 χωριά στην Αλάσκα των ΗΠΑ.

Τρίτη, 14 Μαΐου 2013

Μια ταμπλέτα αρκεί

Άλμα στην ψηφιακή εποχή

Άλλα σε λίγες ώρες, άλλα σε λίγες ημέρες, όλα τα παιδιά στο χωριό Ουόνκι της Αιθιοπίας
μετατράπηκαν σε σαΐνια της ανάγνωσης, της γραφής, της τεχνολογίας
   Ο χρόνος είναι σαν μην πέρασε καθόλου από το Ουόνκι, στην Αιθιοπία. Και η τεχνολογία επίσης, έστω και αν το χωριό απέχει μόλις 80 χλμ. από την πρωτεύουσα Αντίς Αμπέμπα. Επί αιώνες, η καθημερινότητα των κατοίκων - καμιά κατοσταριά όλοι κι όλοι - ήταν ίδια και απαράλλακτη: οι άνδρες πήγαιναν το πρωί για ψάρεμα, κυνήγι ή όργωμα. Τα γυναικόπαιδα έμεναν πίσω, χωρίς πολλά πράγματα για να γεμίσουν την ημέρα τους. Στο Ουόνκι δεν υπάρχει σχολείο, ούτε δάσκαλοι. Έως πρόσφατα, κανένας δεν ήξερε να διαβάζει ή να γράφει. Τα περισσότερα παιδιά δεν είχαν δει ποτέ μια λέξη τυπωμένη, ούτε καν πινακίδα στον δρόμο. Όλα αυτά άλλαξαν μέσα σε μία ημέρα.

Δευτέρα, 13 Μαΐου 2013

Η κλιματική αλλαγή απειλεί τη βιοποικιλότητα

Χλωρίδα και πανίδα σε μεγάλο κίνδυνο

Προβλέψεις για μαζική εξαφάνιση εξαιτίας των κλιματικών αλλαγών




Λονδίνο 
  Δυσοίωνα είναι τα αποτελέσματα μιας ακόμη μελέτης για το μέλλον της χλωρίδας και της πανίδας του πλανήτη μας. Σύμφωνα με αυτήν, οι κλιματικές αλλαγές οδηγούν σε μαζική εξαφάνιση τα φυτά και τα ζώα του πλανήτη.

Κυριακή, 12 Μαΐου 2013

Μείωσε, επαναχρησιμοποίησε, ανακύκλωσε

Πώς να διοργανωθεί μια έκθεση κλιματικής αλλαγής στο σχολείο σου...
Οι φοιτητές του Shabnam Chowdhury's επινόησαν μια σχολική έκθεση 
αφιερωμένη στην κλιματική αλλαγή


Η καλλιέργεια και παραγωγή δικών τους λαχανικών είναι μόνο δυο από τα βήματα
που έκαναν οι μαθητές για να μειωθούν τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα.

   To 2010 το Μουσείο Επιστημών του Λονδίνου είχε θέσει μια πρόκληση: την οργάνωση μιας δράσης μαζικής συμμετοχής επικεντρωμένη στην κλιματική αλλαγή. Το St Paul' s Way Trust School, έπειτα από έναν καταιγισμό ιδεών κατέληξε στη διοργάνωση μιας έκθεσης κλιματικής αλλαγής, ένα πρόγραμμα που ήταν διασκεδαστικό και συναρπαστικό και στο οποίο θα μπορούσαν να ανταποκριθούν οι υπόλοιποι μαθητές και να μάθουν από αυτό.

Σάββατο, 11 Μαΐου 2013

Μια τάξη του μέλλοντος ... στη Δανία

Hellerup School: μια φιλοσοφία βασισμένη στο «μαθαίνουμε κάνοντας» 

Η τάξη του μέλλοντος
Photograph: Loop, Denmark

    Στη Δανία, ένα σχολείο προσφέρει ένα όραμα της τάξης του μέλλοντος, όπου τα παιδιά σχεδιάζουν τα δικά τους μαθήματα και χρησιμοποιούν έξυπνα τηλέφωνα για να διατηρούν την επαφή με τους δασκάλους τους. 

Οι ευρασιατικές γλώσσες προέρχονται από την ίδια μητρική γλώσσα

Ευρασιατικές γλώσσες από την Πορτογαλία μέχρι τη Σιβηρία, σχημάτιζαν πριν από 15.000 χρόνια μία «υπερ-οικογένεια», με ρίζες στη Νότια Ευρώπη, όπως υποστηρίζουν οι επιστήμονες.

Οι λέξεις για τον φλοιό του δέντρου σε τέσσερις τουλάχιστον
 από τις γλώσσες που μελετήθηκαν φάνηκε ότι έχουν την ίδια ρίζα.
φωτογραφία: Alamy

    Οι γλώσσες που μιλούν δισεκατομμύρια άνθρωποι σε Ευρώπη και Ασία κατάγονται από μία αρχαία γλώσσα της Νότιας Ευρώπης κάπου στα τέλη της τελευταίας εποχής των παγετώνων, σύμφωνα με μία έρευνα.

Παρασκευή, 10 Μαΐου 2013

Διαταραχή λόγου κι ομιλίας

Προβλήματα Λόγου και Ομιλίας στο παιδί

 ... της Ειρήνης Λεβαντή, Λογοπεδικού


   Συχνά τα παιδιά έχουν δυσκολίες στην ομιλία και στο λόγο. Τα χρόνια τα πιο καθοριστικά για την εξέλιξη της ομιλίας και του λόγου ενός παιδιού είναι από 1½ έως 4½ χρόνων. Στην ομιλία και στο λόγο, όπως και σε όλους τους ψυχοβιολογικούς τομείς, κάθε άτομο έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης. Έτσι, ένα παιδί π.χ. μπορεί να περπατήσει σε ηλικία 10 μηνών και ένα άλλο στους 16 μήνες, χωρίς αυτό αναγκαστικά να σημαίνει ότι το πρώτο είναι πιο ώριμο, πιο έξυπνο.

Δημιουργικά σχολεία

«Δημιουργική διδασκαλία» και δημιουργικότητα
Δημιούργησε ... τώρα!!!
   Όπως τόνιζε ένας σημαντικός θεωρητικός της εκπαίδευσης, ο Ίβαν Ίλλιτς: «Η δημιουργική διδασκαλία βασίζεται στην αμοιβαία σχέση μεταξύ δασκάλου και παιδιού όπου και οι δύο κατέχουν μερικά από τα κλειδιά που οδηγούν σε συλλογικές μνήμες. Στη δημιουργία συνθηκών που επιτρέπουν στο μαθητή να αναπτύξει πρότυπες αντιδράσεις, έτσι ώστε να προαχθεί η μάθηση. Στηρίζεται στην αυστηρή πρόθεση να χρησιμοποιηθούν δημιουργικά οι μνήμες αυτές. Δεν μπορεί να βασίζεται στην άσκηση μέσα στην τάξη, αλλά στην έκπληξη που θα δημιουργήσει το αναπάντεχο ερώτημα ώστε να ανοίξει νέους ορίζοντες στους ερευνητές (το δάσκαλο και το παιδί)». 

Πέμπτη, 9 Μαΐου 2013

Όλη η Ευρώπη μια οικογένεια

Όλοι οι λαοί της κατάγονται από τους ίδιους προγόνους 

που έζησαν πριν από 1.000 χρόνια

Παρά τις γλωσσικές και πολιτισμικές διαφορές τους όλοι οι λαοί της Ευρώπης συγγενεύουν μεταξύ τους έχοντας όλοι κοινούς προγόνους πριν από μόλις 1.000 χρόνια, υποστηρίζει νέα μελέτη
   Όσο και αν μιλάμε για «χάσματα» και για πολιτικές διχόνοιες στην Ευρωπαϊκή Ένωση  από βιολογικής απόψεως ολόκληρη η Ευρώπη φαίνεται τελικά να είναι μια μεγάλη οικογένεια. Μια από τις πρώτες μελέτες που εξέτασε μέσω δειγμάτων DNA τις συγγένειες των λαών της για τα τελευταία 3.000 χρόνια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όλοι κατάγονται από τους ίδιους κοινούς προγόνους οι οποίοι έζησαν πριν από μόλις μια χιλιετία.

Στα ίχνη μιας πανάρχαιας ηπείρου


Βρήκαν την ήπειρο «Ατλαντίδα» αλλά αγνοούν ακόμη την πόλη...


Η τοποθεσία της Βραζιλιάνικης Ατλαντίδας.
Τα δείγματα του γρανίτη βρέθηκαν 900 ν.μίλια από το Ρίο.

   Μία εξαφανισμένη ήπειρο που καταποντίστηκε ίσως και πριν από 100 εκατομμύρια χρόνια, εικάζουν ότι ανακάλυψαν στον Ατλαντικό Ωκεανό επιστήμονες από τη Βραζιλία και την Ιαπωνία. 

Τετάρτη, 8 Μαΐου 2013

Το μεγαλύτερο θαύμα σχετικά με τους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας; Δεν ήταν στη Βαβυλώνα ...

Οι κρεμαστοί κήποι της Βαβυλώνας...ήταν στη Νινευή

Οι κήποι βρίσκονταν πιθανότατα στη Νινευή

     Μια ιστορική παρεξήγηση έχει πιθανώς συμβεί με ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, τους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας, αφού τελικά μάλλον βρίσκονταν σε άλλη πόλη, τη Νινευή, σύμφωνα με μια διακεκριμένη Βρετανίδα ιστορικό, η οποία έχει αφιερώσει πολύχρονη έρευνα πάνω στο ζήτημα. Μερικοί αρχαιολόγοι πιστεύουν πως οι κρεμαστοί κήποι δεν υπήρξαν ποτέ, καθώς δεν έχουν καταφέρει ακόμα να βρουν ίχνη τους στις ανασκαφές, αλλά η έρευνα της Βρετανίδας ιστορικού συμπέρανε ότι το αρχαίο «θαύμα» όντως υπήρξε- αν και σε άλλη πόλη.

Οι θορυβώδεις πόλεις επιδρούν στα παιδιά


Ο θόρυβος ευνοεί την εμφάνιση ΔΕΠΥ στα παιδιά

Παιδιά που παίζουν στην παιδική χαρά μίας πολυάσχολης πόλης. O συνεχής θόρυβος από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων ή των αεροπλάνων επηρεάζει την ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου, καθώς προκαλεί αύξηση του επιπέδου των ορμονών του στρες ή διαταράσσει τον ύπνο των παιδιών, κάτι που έχει διάφορες επιπτώσεις, όπως η αδυναμία συγκέντρωσης την επόμενη μέρα.

    Τα παιδιά που ζουν κοντά σε θορυβώδεις δρόμους πόλεων κινδυνεύουν περισσότερο να εμφανίσουν τα συμπτώματα της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), σύμφωνα με μια νέα γερμανική έρευνα.

Τετάρτη, 1 Μαΐου 2013

Η περιέργεια απαραίτητο στοιχείο της ανάπτυξης του παιδιού


"Σκαρφαλώστε σε δέντρα, οδηγήστε αυτοκίνητα καρτ: μερικά καρούμπαλα και μελανιές συμβάλλουν στην ανάπτυξη του χαρακτήρα των παιδιών", 
σύμφωνα με τον διευθυντή ενός σχολείου



     Θα πρέπει να επιτρέπεται στα παιδιά να υποφέρουν καρούμπαλα και μελανιές κατά τη διάρκεια των σχολικών ημερών ώστε να χτίζουν τον χαρακτήρα τους, θα έλεγε σήμερα ένας διευθυντής.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...