Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2013

Σε όλο τον χάρτη

Δέκα ιδέες για τη διδασκαλία της γεωγραφίας

Η αύξηση του πληθυσμού της Βραζιλίας
είναι φανερή σε μέρη όπως το Parauapebas.

  Συνήθως η γεωγραφία κατέχει μια δευτερεύουσα θέση στις κοινωνικές επιστήμες εντός της τάξης αλλά η διδασκαλία της γεωγραφίας είναι ενδιαφέρουσα αρκεί οι μαθητές να κατανοήσουν τις προκλήσεις και της δυνατότητες του πολύπλοκου κόσμου μας.

Ακολουθούν, λοιπόν, δέκα ιδέες για να εμπλουτιστεί το μάθημα της γεωγραφίας.

1. Ξεκινήσετε με Bingo γεωγραφίας
Χρησιμοποιώντας κάρτες, οι οποίες περιλαμβάνουν αρκετά θέματα γεωγραφίας. Με αφορμή αυτά δίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω συζήτηση. Εάν κάποιος συγκεντρώσει διαγώνια, οριζόντια ή κάθετα μια στήλη παραδειγμάτων, έχει κάνει bingo. 

2. Χρησιμοποιήστε νοητικούς χάρτες
Κάθε φορά που θυμάστε μια διαδρομή για ένα μαγαζί της γειτονιάς σας ή σχεδιάζετε μια διαδρομή με τον υπόγειο σιδηρόδρομο χρησιμοποιείται νοητικό χάρτη. Αποτελούν ένα ιδιαίτερα σημαντικό εργαλείο για να μπορέσει ένας άνθρωπος να «περιπλανηθεί» στον κόσμο. Ζητήστε από τα παιδιά να θυμηθούν τις φορές που χάθηκαν ή τις στιγμές που ανακάλυψαν τρόπους για να βρουν κάτι. Ζητήστε τους να σχεδιάσουν, να αναπαραστήσουν και να εμπλουτίσουν τους δικούς τους νοητικούς χάρτες ώστε να αφηγηθούν μια ιστορία. Κρεμάστε τους στην αίθουσα σε μια αίθουσα υπό τον γενικό τίτλο «Άτλας του μυαλού».

3. Μερικοί χάρτες είναι καταλληλότεροι από κάποιους άλλους
Τι ακριβώς είναι ένας χάρτης και σε τι χρησιμεύει; Συζητήστε με τα παιδιά αυτό το ζήτημα και ζητήστε τους να σας προσδιορίσουν τον όρο. Στη συνέχεια παρατηρήστε διαφορετικούς χάρτες τόσο συμβατικούς όσο και χάρτες που χρησιμοποιούν την τεχνολογία, σύμβολα ή εικόνες για να διευρύνουν την κατανόηση. Συζητήστε με τα παιδιά σχετικά με το τι προσφέρουν και τις διαφορές που παρατηρούν. Τα παιδιά μπορούν να σχεδιάσουν τους δικούς τους χάρτες ενός τόπου που γνωρίζουν καλά, μιας τοποθεσίας που περιγράφεται σε μια ταινία ή σε ένα βιβλίο ή ακόμη και τον χάρτη ενός φανταστικού μέρους. Παρακινήστε τα να συμπεριλάβουν λεπτομέρειες ώστε να διευκολύνουν τους ανθρώπους στην κατανόηση του χάρτη. 

4. Ομάδες ανθρώπων που αγωνίζονται πέρα από τα σύνορα
Συζήτηση για τους μετανάστες. Επίσης, γιατί κάποιοι λαοί διαφωνούν ως προς τα σύνορά τους; Θα μπορούσαν, επίσης, τα παιδιά να ερευνήσουν τα αίτια, τα αιτήματα, την ιστορία του κάθε λαού και να σχηματίσουν άποψη. 

5. Η κουλτούρα επηρεάζει αντιλήψεις και στερεότυπα άλλων τόπων; 
Διάλογος για την κουλτούρα και τα στερεότυπα. Αναζητήστε άρθρα που να αναδεικνύουν την κουλτούρα κάθε λαού. Τα παιδιά μπορούν να αναζητήσουν στερεότυπα σε κάθε λαό και να σκεφτούν τρόπους ώστε οι άνθρωποι να αντιστέκονται σε αυτά. 

6. Η οικονομία του κόσμου αλληλοσυνδέεται
Πώς αλληλοεπηρεάζονται οι οικονομίες του κόσμου; Δημιουργήστε μια εταιρεία που παράγει ένα περιζήτητο προϊόν και επινοήστε μια στρατηγική ώστε να διασφαλιστεί η παραγωγή του ακόμη κι εάν προκύψει διεθνής οικονομική καταστροφή.

7. Η γεωγραφία έχει άμεσα σχέση με ανθρώπους, κουλτούρα, ιστορία και τοπία περιοχών πάνω στον χάρτη
Ζητήστε από τους μαθητές να γράψουν δικές τους ταξιδιωτικές εμπειρίες σχετικά με ένα μέρος που επισκέφθηκαν είτε τοπικό είτε μακρυά από το σπίτι τους χρησιμοποιώντας ζωντανά παραδείγματα και περιγραφές για να βοηθήσουν τους αναγνώστες να φανταστούν αυτόν τον τόπο. Μπορείτε, επιπλέον, να μελετήσετε ταξιδιωτικές εκπομπές και περιοδικά. 

8. Οι άνθρωποι αλλάζουν ή τροποποιούν το περιβάλλον προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο
Από την αρχή του κόσμου οι άνθρωποι ολοένα αυξάνονται κι επεκτείνονται. Μελετήστε την ανάπτυξη των πόλεων, την επέκταση περιοχών και τις προσπάθειες των ανθρώπων να προστατέψουν το περιβάλλον, όπως στο δάσος της Βραζιλίας και τις ενέργειες των κατοίκων της Παραγουάης να προστατεύσουν παρόμοιες εκτάσεις.

9. Τα φυσικά φαινόμενα επηρεάζουν ή τρομάζουν τους ανθρώπους 
Από τις καταιγίδες και τους σεισμούς μέχρι την αύξηση της θερμοκρασίας της γης είναι φανερό ότι το περιβάλλον ασκεί ιδιαίτερη επίδραση στον άνθρωπο. Οι κλιματικές αλλαγές μπορεί να είναι καταστροφικές για τον άνθρωπο, όμως, πολλές φορές δίνουν τη δυνατότητα να δημιουργηθούν καινούριες βιομηχανίες και συστήματα που εξασφαλίζουν ένα ασφαλέστερο μέλλον. Μελετήστε ένα θέμα τέτοιου τύπου με τα παιδιά σε σχέση με την πόλη σας ή με άλλες πόλεις, για παράδειγμα σκεφτείτε εάν η πολιτεία της Νέας Υόρκης πρέπει να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει μια πιθανή μελλοντική πλημμύρα ή είναι προτιμότερο να μετακινηθεί η πόλη σε υψηλότερο επίπεδο. 

10. Οι άνθρωποι μετακινούνται ή μεταναστεύουν σε νέα μέρη. 
Οι άνθρωποι αποφασίζουν πού θα μείνουν βάση ποικίλων κριτηρίων. Χωρίστε την τάξη σε ομάδες και αναθέστε στην κάθε ομάδα τη μελέτη ιστοριών μετανάστευσης στις πέντε ηπείρους. Δημιουργήστε έναν παγκόσμιο χάρτη μετακινήσεων πληθυσμών.

διασκευή, μετάφραση: Χρύσα Πιπιλή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...