Σάββατο, 20 Ιουλίου 2013

Διαφήμιση

Η Λερναία Ύδρα της διαφήμισης


  Η διαφήμιση, η οποία είναι ταυτόχρονα όχημα ιδεολογίας και τεχνική πειθούς, χρησιμοποιεί τα καλύτερα όπλα γοητείας κινητοποιώντας όλους τους πόρους στρατηγικής της επιθυμίας με όλες τις μορφές τους. Η γελαστή εμφάνισή της και το κέφι της την καθιστούν ευχάριστη ακόμη και αποδεκτή στην πλειονότητα των ανθρώπων. Και κάνουν συχνά να φαίνονται ως κακότροποι όλοι εκείνοι οι οποίοι απλώς υπενθυμίζουν ότι κάτω από την προκλητική εμφάνισή της η διαφήμιση δεν είναι συχνά παρά μία προπαγάνδα, ένας πραγματικός μηχανισμός ιδεολογικού πολέμου στην υπηρεσία ενός μοντέλου κοινωνίας που βασίζεται στο κεφάλαιο, την αγορά, το εμπόριο και την κατανάλωση.
   «Εξαιτίας της διαφήμισης», έγραψε ο Χ. Μαρκούζε, « οι πολυτέλειες γίνονται ανάγκες που το άτομο, άνδρας ή γυναίκα, πρέπει να αποκτήσει, κάτω από την απειλή να χάσει τη θέση του στην ανταγωνιστική αγορά, στην εργασία και την ψυχαγωγία. Αυτό με τη σειρά του καταλήγει στη διαιώνιση μιας ύπαρξης που είναι ολόκληρη αφιερωμένη σε επιδόσεις που αλλοτριώνουν και υποβαθμίζουν τον άνθρωπο, στην υποχρέωση να πετύχει μια απασχόληση που αναπαράγει την υποδούλωση και το σύστημα υποδούλωσης».
  Η δύναμη των διαφημιστικών επενδύσεων είναι τέτοια που ολόκληροι τομείς της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής εξαρτώνται από αυτή. Αυτό είναι δηλαδη η περίπτωση του αθλητισμού ή των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Αλλά ακόμη, όλο και περισσότερο οι τομείς της έρευνας και της εκπαίδευσης. Και βέβαια, η πολιτική, η οποία προσφεύγει μαζικά στη διαφήμιση κατά τη διάρκεια των προεκλογικών εκστρατειών. Είναι άραγε τυχαίο που ο Σ. Μπερλουσκόνι, ο νέος πρωθυπουργός της Ιταλίας, διευθύνει τη μεγαλύτερη διαφημιστική εταιρεία της χώρας; Κανείς δε μπορεί να ξεχάσει ότι η διαφήμιση συνδέεται με την πρώτη και την πιο φοβερή από τις τέχνες, τη χειραγώγηση των ανθρώπινων υπάρξεων.

Ι.Ramonet, LE MONDE diplomatique,
αναδημοσίευση στην Ελευθεροτυπία, 1.07.2001
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...