Κυριακή, 12 Μαΐου 2013

Μείωσε, επαναχρησιμοποίησε, ανακύκλωσε

Πώς να διοργανωθεί μια έκθεση κλιματικής αλλαγής στο σχολείο σου...
Οι φοιτητές του Shabnam Chowdhury's επινόησαν μια σχολική έκθεση 
αφιερωμένη στην κλιματική αλλαγή


Η καλλιέργεια και παραγωγή δικών τους λαχανικών είναι μόνο δυο από τα βήματα
που έκαναν οι μαθητές για να μειωθούν τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα.

   To 2010 το Μουσείο Επιστημών του Λονδίνου είχε θέσει μια πρόκληση: την οργάνωση μιας δράσης μαζικής συμμετοχής επικεντρωμένη στην κλιματική αλλαγή. Το St Paul' s Way Trust School, έπειτα από έναν καταιγισμό ιδεών κατέληξε στη διοργάνωση μιας έκθεσης κλιματικής αλλαγής, ένα πρόγραμμα που ήταν διασκεδαστικό και συναρπαστικό και στο οποίο θα μπορούσαν να ανταποκριθούν οι υπόλοιποι μαθητές και να μάθουν από αυτό.
   Ο σχεδιασμός ξεκίνησε. Έπειτα από έναν αρχικό προβληματισμό σχετικά με τους στόχους και τα μηνύματα αυτού του εγχειρήματος, οι δάσκαλοι αποφάσισαν ότι ήθελαν να διδάξουν στους μαθητές τους μέσα από αυτή τη διαδικασία τη μείωση, την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση (the three Rs: reduce, reuse and recycle).  
 Αρχικά, αποφασίστηκε να γίνει ένας πάγκος οικολογικής μόδας. Μια μαθήτρια δημιούργησε ένα φόρεμα χρησιμοποιώντας παλιά περιοδικά, το οποίο παρουσίασε στη εκδήλωση. Τα υπόλοιπα παιδιά, εμπνεόμενα από αυτή την κατασκευή έφτιαξαν τα δικά τους σχέδια χρησιμοποιώντας παλιά περιοδικά, εφημερίδες και τσάντες. 
   Τα καύσιμα μεταφορών και τα ορυκτά καύσιμα ήταν ένα θέμα με το οποίο οι μαθητές ήθελαν να ασχοληθούν, οπότε έκαναν μια έρευνα σχετικά με όσα έχουν επιτευχθεί μέχρι τώρα στον τρόπο τροφοδότησης των οχημάτων. Τα αγόρια κατέληξαν στη δημιουργία ενός πάγκου όπου οι μαθητές θα έφτιαχναν ένα αυτοκίνητο το οποίο θα τροφοδοτούνταν από ένα μπαλόνι. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τα αυτοκίνητα του μέλλοντος. Οι μαθητές έμαθαν για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία υδρογόνου και συζήτησαν για το μέλλον των μεταφορών. 
  Παράλληλα, τα φυτά μοιάζουν μια προφανής λύση στη μείωση των επιπέδων του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Φυσικά, ίσως είναι δύσκολο στο Λονδίνο να καλλιεργήσει κάποιος τα δικά του φρούτα και λαχανικά. Ωστόσο, οι δάσκαλοι θέλησαν να ενθαρρύνουν τους μαθητές να καλλιεργήσουν τα δικά τους φυτά ώστε να δοθεί μια εκκίνηση στην όλη δράση. Επίσης, παρείχαν σπόρους, κομποστοποιητές στην έκθεση κι επομένως όλοι οι μαθητές είχαν να φυτέψουν σπόρους, να τους μεταφέρουν στο σπίτι τους, να τους προσέχουν και να απολαμβάνουν τους καρπούς τους. 
  Ακόμη, προσφέρθηκαν σαλάτες, καρότα, ντομάτες, φασόλια και άλλα. Αυτός ο πάγκος, επίσης, δίδαξε τους μαθητές τη σημασία του τοπικώς παραγόμενου προϊόντος και τους τρόπους με τους οποίους οι οικογένειες μπορούν να υποστηρίξουν τους τοπικούς παραγωγούς αντί να αγοράζουν πάντα πράγματα από τα πολυκαταστήματα. Έγιναν ενήμεροι όλοι για το αποτύπωμα του άνθρακα και αυτό συνέβαλε ώστε να σκεφτούν για πόσο διοξείδιο του άνθρακα μπορεί να είναι υπεύθυνο ένα άτομο. 
   Τα αποτυπώματα άνθρακα ήταν, επίσης, η σκέψη που στήριζε τον πάγκο τροφίμων. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με το άρθρο, μια έκθεση δεν είναι έκθεση εάν δεν έχει μερικά κέικ και αρτοπαρασκευάσματα. Χρησιμοποιήσαν, λοιπόν, πολλά φρούτα και καρότα στα κέικ, από τοπικούς παραγωγούς. Δεν ήταν πολλοί οι μαθητές που γνώριζαν την προέλευση των περισσότερων από τα τρόφιμα που κατανάλωναν. Έπειτα από αυτές τις δράσεις υποσχέθηκαν όλοι να διαβάζουν την ετικέτα και να ενθαρρύνουν τους γονείς τους να αγοράζουν Βρετανικά προϊόντα, όταν μπορούν. 
   Οι μαθητές έφυγαν με χαμόγελα, γέλια, κέικ και φυτά. Έφυγαν, επιπλέον, με μεγαλύτερη γνώση για την κλιματική αλλαγή, τι είναι και γιατί είναι τόσο σημαντικό να προσέχουμε και πώς οι δικές μας ενέργειες επηρεάζουν και πώς οι μελλοντικές τους ενέργειες μπορούν να αποτελέσουν κομμάτι της επίλυσης του προβλήματος.

πηγή: The Guardian
μετάφραση: Χρύσα Πιπιλή 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...